آموزش آشپزی

دستور پخت برنج ایرانی

انواع دستور پخت برنج ایرانی - مجله کاویش

میزان تبحر و خانه داریی یک کدبانو را می توان در نحوه پخت برنج آن فهمید. این که فرد بتواند برنج خوبی را درست کند، بسیار حایز اهمیت است. زیرا طرز پخت برنج ایرانی بسیار متفاوت است و روش های مختلفی برای درست کردن آن وجود دارد. برنج را به شیوه‌های مختلفی می‌توان پخت. به عنوان مثال می‌توان برنج را به صورت کته پخت یا آن را آبکش کرد. در این مطلب می‌خواهیم به طرز پخت برنج ایرانی بپردازیم .

برخی افراد تصور می‌کنند که پخت برنج  یا آبکش کردن آن کاری دشوار است در صورتی که این‎طور نیست و با کمی دقت می‌توان آن را به راحتی طبخ کرد.

مواد لازم برای پخت برنج

برنج: 3 پیمانه
روغن مایع: به مقدار لازم
نمک به مقدار لازم

مراحل طرز تهیه و پخت برنج ایرانی

در روش پخت برنج ایرانی ابتدا باید برنج مرغوب و درجه یک انتخاب کنید. همان‌طور که می‌دانید مدل‌های مختلف برنج در بازار موجود است که هر کدام از آن‌ها از نظر زمان خیس خوردن و جوش زدن متفاوت هستند و باید این نکته را مدنظر قرار داد.

پس از انتخاب برنج مرغوب، باید آن را با دقت پاک کنید تا سنگ ریزه در آن نباشد. سپس برنج را چندین بار با آب ولرم بشویید. می‌توانید دستتان را به حالت دورانی درون ظرف برنج بچرخانید و سپس آب آن را با احتیاط خالی کنید و مجددا این کار را تکرار کنید تا آب زلال شود. چنانچه آب تیره بود، مجددا این کار را تکرار کنید.

معمولا 3 بار شستن کافی است. توجه داشته باشید که در این قسمت برخی از افراد برنج را چنگ می‌زنند و این کار باعث شکستگی دانه‌های برنج می‌شود پس از چنگ زدن برنج خودداری کنید.

سپس برنج را در یک کاسه قرار دهید و به آن آب و نمک اضافه کنید تا به مدت 2 الی 3 ساعت خیس بخورد. میزان آب در کاسه باید متناسب با میزان برنجی باشد که می‌خواهید طبخ کنید به طور معمول یک بند انگشت بالاتر از سطح برنج باید باشد. همچنین به ازای هر پیمانه برنج نصف قاشق غذاخوری نمک به برنج بیفزایید.

 طرز تهیه و پخت برنج ایرانی - مجله کاویش
طرز تهیه و پخت برنج ایرانی

دستور پخت برنج ایرانی به نحو زیر می‌باشد:

یک قابلمه مناسب انتخاب کنید و درون آن چند پیمانه آب و نمک بریزید سپس آن را بر روی اجاق قرار دهید تا به جوش بیاید. سپس برنج را داخل آن بریزید و خوب هم بزنید. بعد از گذشت حدود 10 دقیقه برنج را امتحان کنید تا ببینید دانه‌های برنج پخته است یا خیر. البته این میزان نسبت به نوع برنج شما متغیر است ولی میانگین همان 10 دقیقه است.

چنانچه برنج شما پخته شده بود و مغز آن سفت بود، وقت آبکشی فرا رسیده است. برنج را درون یک آبکش بریزید و با آب سرد بشویید. قابلمه را نیز با آب سرد بشویید و بر روی اجاق قرار دهید.

در پایان نیز می‌توانید بنا بر سلیقه خود یک تکه نان و یا سیب زمینی به ته دیگ یا قابلمه خود را اضافه کنید. البته توجه داشته باشید باید سیب زمینی را پوست کنده و خوب بشویید سپس آن را حلقه حلقه کرده و در ته دیگ یا قابلمه قرار دهید. سپس برنج را با کفگیر داخل دیگ بریزید. معمولا توصیه می‌شود برنج را به گونه‌ای بریزید که شبیه به مخروط شود.

همچنین برای خوشمزه‌تر کردن آن می‌توانید مقداری کره و یا روغن کرمانشاهی به آن اضافه کنید. همچنین در این مرحله می‌توانید روی برنج زعفران دم کرده و یا آسیاب شده بریزید تا عطر و طعم و حتی ظاهر بهتری به خود بگیرد.

در آخرین مرحله نحوه پخت برنج ایرانی سر قابلمه را بگذارید. بهتر است در قابلمه شما یک دم‌کنی نیز داشته باشد. سپس دیگ و یا قابلمه خود را بر روی شعله پخش کن قرار دهید. در ابتدا شعله را زیاد کرده تا بخار داخل دیگ یا قابلمه زیاد شود سپس حرارت را کم کنید و اجازه دهید تا برنج به آرامی بپزد. معمولا 45 دقیقه زمان برای پخت یک برنج خوب لازم است.

بیشتر بدانید : طرز تهیه برنج دودی

طرز پخت برنج ایرانی در مایکروفر

برخی افراد به دلیل کمبود وقت ترجیح می‌دهند برنج را با مایکروفر درست کنند. معمولا پخت برنج با مایکروفر سریع‌تر بوده و دردسر کمتری دارد.

برای پخت برنج با مایکروفر کافی است ابتدا برنج را بشوییم و سپس مقداری آب و نمک اضافه کرده و در مایکروفر قرار دهید. سپس بیشترین دما برای مایکروفر را انتخاب کنید و به میزان 10 دقیقه آن را روشن کنید. سپس برنج را از مایکروفر خارج کنید و هم بزنید و مجددا داخل مایکروفر قرار دهید البته این بار باید دما را دو درجه کمتر کنید و مجددا آن را به مدت 10 دقیقه درون مایکروفر قرار دهید تا برنج شما آماده شود.

حتما بخوانید : طرز پخت برنج در پلوپز دیجیتالی

پخت برنج ایرانی در فر

جهت پخت برنج در فر، ابتدا برنج شسته شده را درون یک ظرف بریزید و به اندازه کافی به آن آب و نمک اضافه کنید و اجازه بدهید تا برنج به خوبی خیس بخورد. سپس چند قاشق غذا خوری روغن مایع به آن اضافه کنید و آن را درون پلوپز قرار دهید. سپس پلوپز را به برق متصل کنید. برای پخت بهتر می‌توانید زمانی که آب آن جوشیده شد دو الی سه بار برنج را با یک قاشق هم بزنید.

طرز پخت برنج قهوه ای

طرز پخت برنج قهوه ای - مجله کاویش
طرز پخت برنج قهوه ای

برای پخت برنج قهوه ای،ابتدا برنج را خوب بشویید و چندین مرتبه آب آن را خالی کنید تا کاملا شسته شود. سپس برنج و دو پیمانه آب را با کمی نمک و روغن درون یک قابلمه بریزید و حرارت را زیاد کنید تا آب به جوش آید. به محض جوش آمدن آب، زیر شعله را به حد متوسط برسانید تا آب برنج بخار شود. هنگامی که آب برنج تبخیر شد، حرارت زیر قابلمه را کم کنید تا برنج دم بکشد. پس از ۳۰ دقیقه برنج شما آماده می‌شود.

مقاله پیشنهادی : خواص برنج قهوه ای برای کودکان،بدنسازی،لاغری

طرز پخت برنج آبکش

طرز پخت برنج ابکش - مجله کاویش
طرز پخت برنج ابکش

۱-  برای پخت برنج ایرانی آبکش ابتدا  برنج راچند بار با آب ولرم یا سرد بشویید تا آب برنج زلال شود و سیاهی و کثیفی در آن نماند. سپس به مدت ۶ الی ۸ ساعت درمحلول آب و نمک ( به نسبت هر پیمانه برنج،نصف قاشق غذاخوری نمک ) خیس نمایید.

2- برنج را در آب جوش ریخته و اجازه دهید تا آب برنج جوش بیاید. آب مورد نیاز تقریبا به اندازه انگشت اشاره بالاتر از سطح برنج باشد و مقدار دو قاشق غذا خوری سرکه یا آبلیمو به آب جوش اضافه نمایید (این کار برای قد کشیدن بهتر برنج انجام می شود). سپس آهسته برنج را بهم بزنید و صبر کنید تا مغز برنج کمی نرم شود بطوریکه وقتی دانه برنج را در بین انگشتان خود فشار می دهید، مغز آن نرم باشد. برنج شمال نباید زیاد جوش بخورد(مخصوصاً اگر تازه باشد).

3- توجه داشته باشید که برنج ایرانی طارم سریع تر از مابقی برنج ها نرم می شود پس دقت کنید زمانی که برنج روی آب ظاهر شد، سریع آبکشی کنید.

4-  برنج را در آبکش ریخته تا آب آن خارج شود. بعد به نسبت ۲ پیمانه برنج ، یک قاشق غذاخوری روغن مایع و یا کره ته قابلمه ریخته و به هم بزنید، بسته به سلیقه خود می‌توانید سیب‌زمینی، نان و…برای ته دیگ برنج درنظر بگیرید و آن‌ها را کف قابلمه قرار دهید و سپس برنج را داخل قابلمه بریزید و اطرافش را بصورت مخروط بالا بیاورید. این کار باعث می شود برنج بهتر دم بکشد.

5- قابلمه را بر روی اجاق قرار دهید، دمکنی را بر روی در قابلمه گذاشته و حدود 30 الی 40 دقیقه بگذارید تا دم بکشد. پس از این مدت برنج شما آماده است.

مقاله مرتبط: اگر برنج شفته شد چه کنیم؟

طرز پخت برنج کته

تهیه برنج کته

بهترین روش پخت برنج ایرانی به‌صورت کته می‌باشد که در ادامه پخت برنج ایرانی کته را آموزش می‌دهیم.

روش پخت کته برنج ایرانی به این گونه است که در ابتدای کار به اندازه تعداد افراد، برنج را درون ظرفی ریخته و خوب بشوریم. در ادامه برنج را داخل قابلمه میریزیم و آب را به مقداری که به اندازه یک بند انگشت از سطح برنج بالاتر داشته باشد درون قابلمه ریخته، و به آن مقداری نمک و روغن اضافه کنیم.

سپس قابلمه را بر روی اجاق گاز با شعله کم قرار می دهیم تا به آرامی بپزد، مراقب باشید تا آب برنج سر ریز نشود، دانه برنج را بین انگشتان خود فشار دهید اگر برنج به حالت نیمه پخته رسیده روی آن دم کن بگذارید. اجازه دهید تا برنج شما دم بکشد.

حتما بخوانید : طرز تهیه کته برای کودک یا نوزاد ؛ غذاهای مقوی برای کودکان

نکات کلیدی تهیه و پخت برنج ایرانی

برنج خوب و درجه یک باید بلند ، شیری رنگ و سفت و یکدست باشد و خرده نداشته باشد.

هر چه برنج کهنه‌‎تر باشد بهتر است و به هنگام پخت ظاهر بهتری به خود می‌گیرد لذا بهتر است برنج در جای تاریک، خشک و خنک نگهداری شود

اگر در پخت برنج کته احساس کردید نمک آن زیاد است می‌توانید چند تکه سیب زمینی داخل قابلمه در حال جوش بریزید

اگر دوست دارید برنج قد کشیده‌تر شود پس از اضافه کردن برنج به آب در حال جوش، چند تکه یخ اضافه کنید در این حالت می‌گویند برنج شوکه شده است.

اگر برنج شما ته گرفت بهتر است چند تکه نان یا چند تکه پیاز بر روی آن قرار دهید تا بوی آن را به بگیرد.

ظرف برنج را بهتر است بزرگ‌تر انتخاب کنید تا برنج بتواند بهتر در آن رشد و به قول معروف قد بکشد.

اگر حس کردید برنج کم نمک است می‌توانید مقداری نمک را در آب جوش حل کنید و روی برنج بریزید.

برای سفید شدن برنج بعد از پخت و جلوگیری از چسبیدن دانه‌های برنج به هم، می‌توانید یک قاشق آبلیمو، ماست و یا آب نارنج به آب برنج در حال جوش اضافه کنید.

در این مقاله سعی کردیم تا شما را با آموزش پخت برنج ایرانی به روش آبکش و آموزش کته برنج ایرانی آشنا کنیم و فوت و فن‌هایی که در هنگام طبخ و خرید برنج ممکن است برایتان مفید باشد را بیان کنیم.

مهم : نکات مهم در خرید برنج عمده

اگر تمایل دارید که بهترین برنج ایرانی را خریداری کنید ما به شما کاویش فود را پیشنهاد می کنیم. محصولات غذایی کاویش فود کیفیت بالا و قیمت مناسبی دارند.و با سفارش از آن می‌توانید محصولات موردنظر خود را به راحتی و در کمترین زمان درب منزل خود تحویل بگیرید.

دیدگاهی در مورد “دستور پخت برنج ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید