آموزش های خانگی

نحوه پختن برنج دمی ایرانی

نحوه پختن برنج دمی

آیا دوست دارید درباره نحوه پختن برنج دمی بیشتر بدانید؟ در این‌مقاله می‌خواهیم شما را با اصول این طرز پخت آشنا کنیم. پس با ما همراه باشید.

پختن برنج یکی از اصلی‌ترین مواردی است که آشپزان ایرانی به آن توجه بسیاری دارند. مهارت در پختن برنج می‌تواند فاکتور تعیین‌کننده‌ای برای درجه‌بندی مهارت یک آشپز به‌حساب بیاید. متاسفانه آبکشی برنج بسیاری از خواص خود را از دست می‌‌دهد؛ اما بااین‌وجود ریسک این‌که تن به پختن برنج دمی بدهیم کار آسانی نیست. ترس از شفته شدن و سختی در پخت برنج دمی باعث شده که افراد، کم‌تر به سمت آن بروند. اما ما می‌خواهیم در این مقاله به شما بگوییم که پختن برنج کته و دمی بسیار آسان است و کافی است نکته‌های بسیار ساده‌ای را درباره آن به کار ببرید تا برنج دمی شما به رتبه یک در غذا‌هایی که می‌پزید، تبدیل شود.

مواد موردنیاز برای پختن برنج دمی

مواد موردنیاز برای پختن برنج دمی

برای پختن برنج دمی برای چهار نفر شما به حدود 30 دقیقه زمان نیاز دارید و باید مواد زیر را هم در اختیار داشته باشید:

  • برنج، چهار پیمانه
  • روغن مخصوص پخت‌و‌پز، دو قاشق
  • نمک، به مقدار لازم

توصیه می‌شود از برنج مرغوب و مناسبی برای پخت استفاده کنید. یکی از شگرد‌های اصلی آشپزان ماهر استفاده از مواد اولیه با‌کیفیت و مرغوب است. این موضوع باعث می‌شود تا غذا طعم و عطر خاص خود را داشته باشد. همچنین ممکن است نحوه پخت برنج‌های با کیفیت‌های متفاوت با هم متفاوت باشند. پس برای چند بار اولی که قرار است آموخته‌های خود را پیاده‌سازی کنید، حتماً از برنج مرغوب و یکسانی را برای دفعات مختلف استفاده کنید.

لیست بهترین برنج ایرانی ؛ هر آنچه درباره انواع برنج ایرانی باید بدانید

دستور‌العمل نحوه پختن برنج دمی

اگر تصمیم گرفته‌‎اید شما هم به جمع کسانی که در پختن برنج دمی مهارت بالایی دارند، بپیوندید باید بگوییم که کار سختی را پیش رو ندارید. کافی است نکات ساده‌ای را رعایت کنید تا برنج شما بهترین حالت خود را پیدا کند. البته در این مسیر حتما تجربه هم نقش مهمی دارد. هر‌چه تعداد دفعات پخت با دقت شما بیشتر شود، شما مهارت بیشتری پیدا می‌کنید و فوت‌و‌فن‌های مخصوص خود را خواهید یافت. در ادامه چند مرحله ساده را برای پختن برنج دمی بیان خواهیم کرد که شما بتوانید با دنبال‌کردن آن‌ها به‌آسانی مهارت لازم برای آشپزی با برنج دمی را کسب کنید.

  • مرحله یک، آماده‌سازی: اولین مرحله برای پختن برنج دمی این است که برنج و مواد مورد‌نیاز را آماده کنید. اگر هنوز نگران هستید که نتوانید برنج خوبی را از کار بیرون آورید باید بگوییم که کار آسانی را در پیش دارید و مهم پیروی صحیح از دستور‌العمل است. در این مرحله برنج با‍‌کیفیتی را که برای پختن آماده کرده‌اید به اندازه مشخص پاک کرده و آن را با آب ولرم شستشو دهید. نیازی نیست که برنج را چنگ بزنید یا رفتار‌هایی مشابه را با آن داشته باشید. فقط برنج را با آب بشویید تا بعد از مدتی آب شفاف شود.
  • مرحله دو، مخلوط کردن: در این مرحله ابتدای باید برنج را با آب و نمک مخلوط کنید و برای دو تا سه ساعت کنار قرار دهید. معمولا آب را باید به میزانی اضافه کنید که کمی بالا‌تر از سطح برنج باشد. مقدار نمک هم برای چهار پیمانه برنج دمی حدود دو قاشق‌چای‌خوری کافی است.
  • مرحله سوم، شروع پخت: در این مرحله مخلوط مرحله دو را در قابلمه مناسبی بریزید و آن را روی شعله قرار دهید. در این قسمت می‌توانید دو قاشق روغنی که آماده کرده بودید را به آن اضافه کنید.
  • مرحله چهار، پخت نهایی: در این مرحله از نحوه پختن برنج دمی، برنج باید تا زمانی که همه آب درون قابلمه بخار شود، روی حرارت بماند. بهتر است کمی برنج را جا‌به‌جا کنید تا آب‌های زیر برنج هم بخار شود. بعد از بخار آب در مراحل پختن برنج دمی، یک دم‌کنی روی درب قابلمه بگذارید.
  • مرحله پنج، پایان پخت: بعد از مرحله چهارم باید منتظر بمانید تا برنج دمی شما دم بکشد. حرارت ملایم نتیجه بهتری از کم یا زیاد کردن شعله خواهد داشت.

برنج و دیابت ؛ آیا برنج برای دیابتی‌ها مضر است؟

نکات نحوه پختن برنج دمی

تا اینجا شما نحوه پختن برنج دمی را فراگرفته‌اید و با کمی تجربه می‌توانید بهترین برنج دمی را سرو کنید. فقط به‌عنوان نکات طلایی می‌توانید چند مورد را هم به کار خود آغاز کنید:

  • حتما درباره انتخاب برنج با‌کیفیت تحقیق و مطالعه کنید تا بتوانید برنج بهتری را طبخ کنید.
  • میزان آبی که باید در مرحله دو مخلوط کنید، حدود یک بند انگشت بیشتر از سطح برنج است و کم یا زیاد آن ممکن است ایده‌آل پختن برنج دمی شما را تحت تأثیر قرار دهد.
  • سعی کنید زیر قابلمه را در مراحل بالا خاموش نکنید تا برنج کته شما شکل قالبی پیدا کند.
  • ممکن است زمان خیس کردن برنج، برای انواع برنج‌ ایرانی یا خراجی متفاوت باشد.

دیدگاهی در مورد “نحوه پختن برنج دمی ایرانی

  1. nastaran.f گفت:

    پختن برنج دمی برای تعداد نفرات بیشتر متفاوت هست؟

    1. کاویش گفت:

      برای پخت برنجی دمی تعداد بالا و نذری مقداری کارتون دشوار خواهد بود. برای این که دانه ها به صورت کامل قد کشیده و به یکدیگر نچسبند. اما با رعایت چند نکته نتیجه به دست آمده قعا بهتر خواهد بود:

      برنج رو از شب قبل چند دور بشویید تا آب درون ظرف شفاف شود. و در نهایت بر روی برنج آب ریخته تا سطح را کامل بپوشاند و برای چند ساعت برنج خیس بخورد. قابلمه و یا دیگ مورد نظر را بزرگ و مناسب انتخاب کنید. آب را چهاربرابر مقدار برنج درون قابلمه بریزید تا دانه ها به راحتی ری داشته و دم بکشند. به ازای هر دو سه پیمانه برنج یک قاشق غذاخوری نمک کافی است. اضافه کردن روغن نیز باعث شده تا دانه های برنج به یکدیگر نچسبند.

  2. sara.f گفت:

    برنج دمی بپزیم بهتر هست یا بهتره برنج صورت کته باشه؟

    1. کاویش گفت:

      از نظر طعم برنج بستگی به سلیقه غذایی شما و خانواده خواهد داشت. و اما از نظر کیفیتی می‌توان گفت برنج کته مفید تر بوده و مواد مغذی و ویتامین های آن بیشتر حفظ می‌شوند. و در نتیجه ارزش غذایی آن نیز بیشتر خواهد شد. اما برای مجالس و مهمانی ها برنج آبکش یا دمی انتخاب مناسب تری می باشد

دیدگاهتان را بنویسید