آموزش آشپزی

برنج کته برای دو نفر ؛ فوت و فن کته ساده

برنج کته برای دو نفر - ۱

برنج یکی از اصلی‌ترین مواد مصرفی در سفره ما ایرانی‌هاست که چه به صورت چلو، چه به صورت پلو و چه به صورت کته طرفدار دارد. از چلو کباب گرفته تا چلو خورشت و پلو مخلوط، همه جزو غذاهای روزمره ما ایرانی‌هاست. رسم است که برنج ایرانی را آب‌کش کنید و دم بگذارید، اما این کار هم زمان‌بر است و هر کسی هم فوت و فن دم کردن برنج را بلد نیست. پس بهتر است به جای آب‌کش کردن برنج، فوت و فن کته کردن برنج را یاد بگیریم و بهترین کار این است که اول طرز تهیه برنج کته برای دو نفر را یاد بگیریم.

مواد لازم برنج کته برای دو نفر

برنج ۲ پیمانه

روغن ۳ قاشق غذاخوری

نمک به مقدار لازم

آب به مقدار لازم

مقاله پیشنهادی : انواع دستور پخت برنج ایرانی

مراحل تهیه کته ساده برای 2 نفر

شستن برنج

مهم‌ترین و اولین مرحله برای تهیه برنج کته برای دو نفر شستن برنج است. اول برنج را چندین بار بشویید تا آب کدر آن کاملا شفاف شود. توصیه می‌کنیم برنج را با آب سرد بشویید تا هنگام پخت بافت و کیفیت آن خراب نشود. برای اینکه یک کته حرفه‌ای داشته باشید، بهتر است بعد از شستن، به برنج ۱۰ دقیقه استراحت بدهید. اگر از برنج هندی استفاده می‌کنید، بهتر است دو برابر برنج ایرانی یعنی ۲۰ دقیقه به آن زمان دهید و برنج را خیس کنید.

انتخاب ظرف مناسب

اگر می‌خواهید کته خوبی داشته باشید و کته موقع پخت وا نرود و دانه‌های برنج به خوبی از هم جدا شوند، باید یک قابلمه خوب برای برنج کته برای دو نفر انتخاب کنید. قابلمه‌ای مناسب است که برنج یک سوم آن را پر کند و اگر قابلمه کوچک انتخاب کنید، برنج شما شفته می‌شود.

اضافه کردن آب

بعد از انتخاب قابلمه مناسب، مسئله مهم بعدی در طرز تهیه برنج کته برای دو نفر ، مقدار آب مناسب است. برنج شسته شده و خیس خورده را در قابلمه بریزید و قابلمه را روی یک سطح صاف قرار دهید. مقدار مناسب آب برای برنج کته، یک بند انگشت آب از روی سطح برنج است. البته این مقدار برای برنج ایرانی کافی است و اگر از برنج هندی استفاده می‌کنید، باید آب بیشتری اضافه کنید، مثلا یک بند و نیم کافی است. چون برنج هندی در مقایسه با برنج ایرانی باید مدت بیشتری جوش بخورد و باید برای این مدت، آب کافی داشته باشد.

اضافه کردن روغن و نمک

بعد از اینکه آب را به برنج اضافه کردید، وقت اضافه کردن روغن و نمک (یک قاشق غذاخوری سرخالی برای دو پیمانه برنج) است. نمک را حتما قبل از اینکه قابلمه را روی حرارت بگذارید به برنج اضافه کنید، چون نمک باعث می‌شود دانه‌های برنج سالم بمانند و هنگام پخت وا نروند. برای اینکه دانه‌های برنج به هم نچسبند، روغن را نباید فراموش کنید. روغن را به میزان گفته شده (۳ قاشق غذاخوری) به برنج اضافه کنید، روغن بیشتر باعث شفته شدن برنج کته برای دو نفر می‌شود.

انتخاب شعله مناسب

بعد از مراحل بالا، برنج کته آماده قرار گرفتن روی حرارت است. شعله‌ای که انتخاب می‌کنید باید مناسب اندازه قابلمه باشد و زیاد بزرگ یا کوچک نباشد و حرارت را به طور یکنواخت در قابلمه پخش کند. ابتدا شعله را زیاد کنید تا برنج بجوشد، بعد از آن شعله را کم کنید و در قابلمه را بگذارید و اجازه دهید آب برنج تمام شود. زمانی متوجه می‌شوید آب برنج تمام شده که سوراخ‌هایی روی سطح برنج ایجاد شده باشد و مقدار بسیار کمی آب ته قابلمه مانده باشد. در این مرحله است که باید دم‌کنی را آماده کنید و روی درب قابلمه بگذارید و شعله را کم کنید و اجازه دهید برنج دم بکشد.

حواستان باشد موقع جوشیدن برنج آن را هم نزنید، چون برنج شفته و دانه‌های آن له می‌شود. اگر بعد از تمام شدن آب برنج چند دانه را امتحان کردید و احساس کردید مغز آن‌ها کمی خام است، یک فنجان آب اضافه کنید و اجازه دهید باز هم برنج بجوشد.

دم کردن برنج

آخرین و مهم‌ترین مرحله در طرز تهیه برنج کته برای دو نفر که یکی از فنون آشپزی و فوت و فن‌های کته کردن برنج است، دم‌کش کردن آن است. دم کردن قلق دارد و هر کسی از پس آن برنمی‌آید، حداقل چند بار اول برنج را خراب می‌کند ولی بعد یاد می‌گیرد. برای اینکه برنج‌تان حسابی دم بکشد، برنج‌ها را از اطراف به وسط قابلمه بیاورید و شکلی مخروطی به آن بدهید، با ته قاشق چند سوراخ در آن ایجاد کنید تا هوا جریان داشته باشد و برنج به خوبی دم بکشد. حرارت را خیلی کم کنید و ۲۰ تا ۳۰ دقیقه صبر کنید تا برنج دم بکشد و آماده سرو شود.

سرو کته

بعد از اینکه برنج کته‌تان آماده شد، باید آن را سرو کنید. بهتر است برای خوش‌عطر و طعم شدن برنج، به جای روغن چند تکه کره روی آن بگذارید تا هم دانه‌ها به هم نچسبند و هم بوی کره، کته شما را رویایی کند.

حتما بخوانید : طرز تهیه شیربرنج خوشمزه

چرا برنج کته بهتر از برنج دم‌کشیده است؟

آب‌کش کردن برنج بعد از جوشیدن، باعث می‌شود تمام مواد مغذی آن خارج شود و در واقع شسته شود. برنج کته مواد مغذی خودش را حفظ می‌کند و طعم و عطر بیشتری هم دارد. با آب‌کش کردن برنج، ویتامین‌های آن، یعنی تمام ویتامین‌های خانواده B از بین می‌روند، چون این ویتامین‌ها به راحتی در آب حل می‌شوند. برنج کته در مقایسه با برنج آب‌کش کالری کمتری دارد و برای کسانی که رژیم لاغری دارند یا بیماران دیابتی هستند، بهتر است. پس اگر می‌خواهید سالم‌تر زندگی کنید، برنج را کته کنید و از برنج کته برای دو نفر شروع کنید و حسابی ماهر و حرفه‌ای شوید.