آموزش آشپزی

طرز پخت برنج کته

طرز پخت برنج کته - کاویش

درست کردن برنج به صورت کته به مراتب از تهیه برنج آبکش راحت‌ تر و سریع‌ تر است، در حقیقت کته کردن یکی از روش های پخت برنج می باشد که علاوه بر مقوی بودن، نسبت به برنج آبکش از سموم کمتری نیز برخوردار است. زیرا در صورت پخت برنج آبکش،80درصد از مواد مغذی برنج را دور می ریزید. این نوع برنج بسیار خوشمزه است و از طرفداران بسیاری برخوردار است.

پخت برنج کته به عنوان یک هنر رایج در نزد کد بانوی های ایرانی می باشد. زیرا این روش پخت نیز در حین سادگی فوت و فن هایی دارد که برای این منظور در این مقاله قصد داریم شما را با طرز پخت برنج کته آشنا کنیم.

پخت برنج کته

پخت برنج کته
پخت برنج کته

همان طور که اشاره کردیم، برنج کته یکی از روش های پخت برنج می باشد که نسبت به پخت آبکش، از فواید بیشتری برخوردار است. پخت برنج به صورت آبکش باعث از بین رفتن سبوس برنج با آب می شود اما پخت آن به صورت کته علاوه بر اینکه خاصیت برنجی بیشتری دارد، سبوس برنج نیز ازبین نمی رود. همچنین درست کردن برنج کته نسبت به آبکش، آسان تر و زمان کمترین نیاز دارد. در ادامه طرز پخت برنج کته را به شما آموزش می دهیم.

حتما بخوانید : بهترین برنج دنیا

مواد لازم برای پخت برنج کته 5 نفره

  1. پنج پیمانه برنج
  2. پنج قاشق غذاخوری روغن
  3. 1 قاشق غذاخوری روغن

مراحل پخت برنج کته

همان طور که اشاره کردیم در این مقاله قصد داریم شما با طرز پخت برنج کته آشنا کنیم. پس اگر قصد پخت برنج کته را دارید تا آخر این مقاله با ما همراه باشید.

انتخاب یک قابلمه مناسب

یکی از نکاتی که برای قبل از پخت برنج باید مد نظر داشته باشید، انتخاب قابلمه مناسب می باشد. اگر قابلمه شما زیادی بزرگ باشد، تمامی برنج ته دیگ شده و اگر از سایز استاندارد نیز کوچیکتر باشد، برنج دم نکشیده و خام می ماند. پس قبل از شروع به پخت برنج کته، قابلمه ای مناسب انتخاب کنید.

2- برنج را خیس کنید

مراحل پخت برنج کته

مقدار معینی از برنج را که قصد پخت آن را دارید در ظرفی قرار داده و آن را کامل خیس کنید. این مرحله از پخت باید به صورتی انجام گیرد که برنج شما کاملا خیس و نرم شده باشد.

3-قرار دادن برنج در قابلمه

برنجی را که خیس کرده اید در قابلمه قرار دهید و به مقدار مناسبی آب بریزید. توجه داشته باشید که مقدار آب باید یک بند انگشت بالاتر از مقدار خود برنج باشد. فراموش نکنید که اگر آب را برنج را زیاد بریزد، برنج شفته خواهد شد و اگر آب کمتری بریزید، برنج قد نکشیده و به میزان کافی نرم نشده است.

4-به مقدار لازیم نمک و روغن بریزید

مراحل پخت برنج کته

در مرحله بعد از پخت برنج کته، باید به مقدار مناسبی روغن و نمک بریزید. مد نظر داشته باشید که معمولا پخت برنج کته برای پنج نفر، نیاز به 1 قاشق غذاخوری نمک و پنج قاشق خوری روغن می باشد. در این میان هرچقد کمتر از نمک و روغن استفاده کنید مفید تر است.

5-یک دم­کن بر روی قابلمه قرار دهید تا برنج دم بکشد

در مرحله آخر از طرز پخت برنج کته، وقتی آب برنج تمام شد، درب قابلمه را برداشته و یک یک دم­کن بر روی آن قرار دهید. با این کار برنج دم کشیده و بعد از 30 دقیقه برنج کته آماده می شود. ناگفته نماند که قبل از سرو برنج باید مقداری روغن بر روی آن ریخته و بعد میل کنید. عناوین نام برده ازجمله مراحل طرز پخت برنج کته می باشد که با مطالعه و انجام دقیق آنها می توانید برنج کته خوشمزه را پخت، و بهترین وعده غذایی را رغم بزنید.

مقاله پیشنهادی : تفاوت برنج طارم و هاشمی

طرز تهیه برنج کته با ته دیگ

اکنون که قصد پخت برنج کته را دارید، بد نیست با طرز تهیه برنج کته با ته دیگ نیز آشنا شوید. برای پخت برنج کته با ته دیگ نیاز به دوقابلمه مناسب می باشید. ادامه مراحل پخت برنج کته با ته دیگ به صورتی است که تمامی مراحل بالا را در قابلمه اول طی کرده و اجازه می دهید تا آب برنج به طور کامل تمام شود.

در قابلمه دومی سه تا چهار قاشق روغن ریخته و ته نان یا تعدادی سیب زمینی تکه تکه شده قرار داده و کمی نمک روی آن می پاشید. حال برنج را در قابلمه دومی ریخته و سه تا چهار قاشق آب بر روی آن بریز. بعد از 45 دقیقه برنج کته شما به همراه ته دیگ آماده سرو می باشد.

فواید برنج کته

همان طور که اشاره کردیم، برنج کته نسبت به آپکش از فواید بیشتری برخوردار است. اما چرا؟ برای پاسخ دادن به این سوال باید گفت که آبکش کردن برنج باعث از بین رفتن تمامی خواص غذایی آن می شود. توجه داشته باشید که برخی از افراد به غلط فکر می کنند که آبکش کردن برنج باعث از بین رفتن نشاسته موجود در آن و باعث چاقی نمی شود. اما مد نظر داشته باشید که نشاسته های برنج درون دانه های آن می باشد و تا زمان پخته شدن باقی می ماند.

برنج حاوی ویتامین B12 می باشد که با جداکردن پوسته آن پنج ششیم ویتامین از بین رفته و فقط یک ششم ویتامین در آن می ماند. در نتیجه با آبکش کردن برنج همان یک ششم از ویتامین نیز از بین رفته می رود. اگر می خواهید برنج را با ویتامین بیشتری مصرف کنید، بهتر است از آبکش کردن آن پرهیز و به صورت کته میل کنید. برنج کته علاوه بر اینکه مقوی تر است، از زمان و طرز پخت آسان تری نیز برخوردار است.

شما می توانید برای مهمانی ها و مجالس خود برنج ایرانی و غذاهای شمالی کاویش فود را خرید کنید. به طور حتم طعم بی نظیر این غذاها به شما کمک می کند تا مهمانی و مجالس شما به بهترین نحو ممکن برگزار شود