تغذیه و سلامتی

خواص برنج قهوه ای برای کودکان،بدنسازی،لاغری

خواص برنج قهوه ای چیست؟|کاویش

در نگاه اول شاید برنج قهوه ای کمی برایتان ناشناخته باشد. برخی از افراد به اشتباه این نوع برنج را، بی کیفیت و خارجی تصور می کنند. اما باید گفت که برنج قهوه ای یکی از غذاهای رایج در کشور های جنوب شرقی می باشد که از فوایدی زیادی برخودار است. برنج قهوه ای را قبل از بردن به کارگاه های شالی کوبی، حرارت داده که به همین دلیل قهوه ای رنگ می باشد. برنج قهوه ای نسبت به برنج سفید از مواد معدنی و ویتامین های بیشتری برخوردار است. در این مقاله قصد داریم جهت آشنایی بیشتر، شما را با خواص برنج قهوه ای آشنا کنیم.

برنج قهوه ای چیست و چه تفاوتی با برنج سفید دارد؟

برنج قهوه ای چیزی جدا از برنج سفید نمی باشد! قبل از پرداختن به فواید برنج قهوه ای، بد نیست کمی با برنج قهوه ای آشنا شوید. به طور کلی باید گفت که اصلی ترین تفاوت برنج قهوه ای با برنج سفید در نحوه ای جدا سازی پوسته رویی می باشد. همان طور که می دانید هنگام برداشت برنج سفید آن را به گارگاه های شالی کوبی برده و پوسته رویی برنج را جدا می کنند.

با این کار تقریبا پنج ششم مواد معدنی و ویتامین های موجود در برنج ازبین می رود. اما فرایند جدا سازی پوسته رویی برنج قهوه ای متفاوت می باشد. این نوع از برنج قبل از رسیدن به کارگاه های شالی کوبی، حرارت داده می شود تا مواد معدنی موجود در پوسته آن به مغز برنج نفوز کند. با نفوز ویتامین ها و مواد معدنی موجود در پوسته به مغز برنج، رنگ آن قهوه ای می شود.

تفاوت برنج قهوه ای با برنج سفید
تفاوت برنج قهوه ای با برنج سفید

همین فرایند سبب شده تا تمامی ویتامین های برنج حفظ شده و ازبین نروند. به گفته ای ساده تر، مصرف برنج سفید تنها یک ششم ویتامین ها را دارد، در حالی که برنج قهوه ای تمامی مواد و ویتامین ها را در مغز خود نگهداری می کند. فواید برنج قهوه ای، باعث فروش چندبرابر آن در برخی از نواحی شده است.

فواید برنج قهوه ای برای کودکان

به عنوان یک والدین، شما می خواهید فرزند خود را با یک رژیم غذایی مغذی که شامل مقدار زیادی غلات کامل است شروع کنید. از میان بسیاری از انتخاب‌های غلات مناسب برای نوزادان، غیرمعمول نیست که برنج در لیست شما قرار بگیرد، مخصوصاً در قالب غلات برنج یا فرنی.

طبق تحقیقات آکادمی اطفال آمریکا (AAP)، شما می توانید در سن 6 ماهگی کودک خود را با غذاهای جامد آشنا کنید. چه غلات برنج با برنج قهوه ای یا سفید تهیه شود، خوردن آن برای نوزادان از سنین پایین مشکلی ندارد. با کمال تعجب، حتی این غذاها می توانند از بعد 6 ماهگی در سبد غذایی کودک قرار گیرند. برای نوزادانی که از شیر گرفته شدن (یعنی غذاهای فینگرفودی که از 6 ماهگی شروع می شود) و بچه های بزرگتر (9 تا 15 ماهگی)، برنج قهوه ای را می توان در انواع غذاهای فینگرفودی قرار داد. یک سوال اساسی وجود دارد: قهوه ای یا سفید؟ آیا مهم است که کدام یک را به فرزندتان دهید؟ برنج قهوه ای سبوس دار فقط یک انتخاب سالم برای بزرگسالان نیست. برای نوزادان نیز فواید تغذیه ای دارد. محققان می گویند: <<مواد مغذی موجود در برنج قهوه ای شامل کربوهیدرات های سالم، پروتئین، فیبر، ویتامین های گروه B، منگنز، سلنیوم، منیزیم و همچنین آنتی اکسیدان ها است>>. کربوهیدرات‌های پیچیده موجود در برنج قهوه‌ای باعث احساس سیری در کودک می‌شوند.

فواید برنج قهوه ای در بدنسازی

مصرف برنج برای ورزشکاران بخصوص در ورزش بدنسازی، از اهمیت زیادی برخوردار می باشد. زیرا برنج منبع غنی از مواد مغذی است که برای سوخت تمرینات شدید و جبران ذخایر شدید گلیکوژن مناسب می باشد. درباره ی فواید برنج قهوه ای برای بدنسازان در مقاله مصرف برنج در بدنسازی بصورت کامل صحبت کردیم، شما می توانید آن را مطالعه کنید.

برنج قهوه ای و لاغری

یک فنجان (158 گرم) برنج قهوه ای حاوی 3.5 گرم فیبر است، در حالی که برنج سفید حاوی کمتر از 1 گرم است. فیبر به شما کمک می کند مدت زمان طولانی تری حس سیری داشته باشید، بنابراین انتخاب غذاهای غنی از فیبر ممکن است به شما کمک کند به طور کلی کالری کمتری مصرف کنید. در واقع، مطالعات نشان می‌دهد افرادی که بیشتر غلات کامل مانند برنج قهوه‌ای مصرف می‌کنند، وزن کمتری نسبت به افرادی دارند که غلات کامل کمتری مصرف می‌کنند.

طی تحقیقاتی خانم هایی که مصرف فیبر بالاتری نسبت به بقیه داشتند، 49 درصد کمتر در خطر افزایش وزن قرار داشتند. جایگزینی برنج سفید با برنج قهوه ای به کاهش چربی شکم نیز کمک می کند. در یک مطالعه، 40 زن دارای اضافه وزن که 2/3 فنجان (حدود 150 گرم) برنج قهوه ای در روز به مدت 6 هفته مصرف کردند، در مقایسه با زنانی که به همان میزان برنج سفید مصرف کردند، کاهش قابل توجهی در وزن بدن و دور کمر داشتند. علاوه بر این، خانم هایی که برنج قهوه‌ای مصرف کردند، کاهش قابل توجهی در فشار خون داشتند.

برنج قهوه ای و لاغری

خاصیت های برنج قهوه ای

همان طور که اشاره کردیم در این مقاله قصد داریم شما را با خواص برنج قهوه ای آشنا کنیم. اگر فراموش نکرده باشید اشاره کردیم که حرارت دادن برنج قهوه ای باعث تعقیر رنگ، و البته حفظ ویتامین های موجود در آن می شود.

  • این نوع برنج، سرشار از مواد معدنی مانند، روی، فسفر، آهن، کلیسیم، منیزیم و… که برای کودکان هم عالی می باشد
  • برنج قهوه ای بهترین گزینه جهت کنترل قند خون می باشد زیرا دانه های آن از خاصیت گلیسمی پایینی برخورداراند که سبب کاهش انسولین و در نتیجه کنترل قند خون می شود.
  • برنج قهوه ای همچنین برای پیشگیری از سرطان، کارکرد بهتر دستگاه گوارش و… مورد استفاده قرار می گیرد زیرا از فیبر بالایی برخودار به عنوان یک ماده مغذی شناخته می شود.
  • از برنج قهوه ای می توانید جهت کنترل اعصاب و روان نیز استفاده کنید! دانه های این برنج از خواص گاما آمینوبوتیریک برخوردار است که برای پیشگیری و کنترل اعصاب و روان استفاده می شود.
  • برنج قهوه ای سرشار از منیزیم می باشد که بهترین گزینه جهت پیشگیری از پوکی استخوان و تقویت آن می باشد.
  • برنج قهوه ای همچنین به عنوان یک دارو جهت کاهش بیماری آسم برای کودکان می باشد
  • از برنج قهوه ای همچنین می توانید جهت ضد چاقی و رسیدن به وزنی مناسب برای لاغری استفاده کنید.
  • جوانه ای برنج قهوه ای همچنین خاصیت ضد افسردگی نیز دارد و بهترین گزینه جهت مبارزه با اختلالات عصبی می باشد.
  • از برنج قهوه ای برای رفع بی خوابی استفاده کنید! دانه های این برنج سرشار از ملاتونین می باشد که بهترین گزینه جهت رفع بی خوابی است.
  • همان طور که اشاره کردیم، برنج قهوه ای سرشار از ویتامین و مواد معدنی است که بهترین گزینه جهت تقویت سیستم ایمنی بدن نیز می باشد.
  • برنج قهوه ای همچنین به عنوان یک دارو جهت جلوگیری از آلزایمر شناخته می شود.

عناوین نام برده ازجمله خواص برنج قهوه ای می باشند که آشنایی با آنها می تواند جایگاه برنج قهوه ای را در برنامه غذایی شما بیشتر کند. همان طور که اشاره کردیم، این نوع برنج علاوه بر اینکه از طعم فوق العاده و فواید زیادی برخوداراست، بلکه به عنوان یک دارو نیز به شمار می رود.

فواید برنج قهوه ای

طرز پخت برنج قهوه ای

حال که با خواص برنج قهوه ای آشنا شدید، بد نیست طرز پخت این نوع برنج را نیز بیاموزید. مراحل پخت برنج قهوه ای دقیقا همانند برنج سفید می باشد. برای پخت برنج قهوه ای باید به اندازه معینی برنج انتخاب کرده و داخل قابلمه ای مناسب بریزید. سپس مقداری آب بر روی برنج ریخته و صبر کنید تا به طور کامل دم بکشد. مد نظر داشته باشید که مقدار آب باید دو سر انگشت از برنج بیشتر باشد. بعد از اینکه برنج دم کشید، به اندازه معینی روغن بر روی آن ریخته و برنج را سرو کنید.

  • مد نظر داشته باشید که قبل از پخت برنج، بهتر است آن را حدود نیم ساعت در آب قرار دهید تا به طور کامل خیس شود.
  • مقدار آبی که بر روی برنج قرار می دهید باید دقیقا دو سرانگشت از برنج بیشتر باشد، اگر مقدار آب بیش از اندازه باشد برنج ته دیگ شده و اگر کمتر باشد، دم نکشیده و خام می ماند
  • زمان پخت برنج قهوه ای نباید بیشتر از یک ساعت شود.
  • از آبکش کردن برنج قهوه ای نیز خودداری کنید، زیرا با این کار تمامی مواد معدنی و ویتامین موجود در آن ازبین می رود.

برنج قهوه ای در کدام مناطق بیشتر استفاده می شود؟

همان طور که اشاره کردیم، خاصیت برنج قهوه ای سبب فروش چندبرابر آن شده است. این برنج از ضایعات کمتری نیز برخوردار است که همین مسئله نیز سبب گسترش آن شده است. برنج قهوه ای همچنین به عنوان یک منبع درآمدی بزرگ برای برخی از کشور ها به شمار می رود. این نوع برنج بیشتر در کشور های جنوب شرقی و شرق آسیا مصرف می شود.

در ایران نیز برنج قهوه ای از بازار خوبی برخودار است درحالی که بعضی از افراد هنوز هم به اشتباه این برنج را به عنوان برنجی بی کیفیت می شناسند. کاویش فود ارائه انواع برنج از قبیل برنج سفید و برنج قهوه ای با بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت می باشد؛ شما عزیزان می توانید برنج مورد نظر خود را خریداری نموده و از طعم و عطر آن لذت ببرید.