آموزش آشپزی, آموزش های خانگی

با برنج شفته چیکار کنیم؟

برنج شفته

اگر برنج شفته شد چه کنیم؟

برنج شفته

شاید برای شما هم سوال باشد که با برنج شفته چه کنیم؟ ممکن است شما هم با این صحنه مواجه شده باشید که برنج‌تان شفته شده است و دنبال راه حلی برای آن باشید. مخصوصا اینکه مهمان داشته باشید و زمان کافی برای دوباره درست کرد برنج نداشته باشید. در این زمان ممکن است استرس بگیرید و بسیار ناراحت شوید. اما نگران نباشید. ما در ادامه راه‌هایی برای رهایی از این مشکل برای‌‌تان آورده‌ایم. با ما همراه باشید. ابتدا خوب است بدانید که با برنج شفته هم می‌توان غذاهای خوشمزه‌ای درست کرد. اگر زمانی برنج‌تان شفته شده است که می‌توانید آن را به یک غذای دیگر تبدیل کنید به شما پیشنهاد می‌کنیم آن را به شیربرنج، سوپ، کبه عربی لذیذ تبدیل کنید و از آن لذت ببرید.

راهکارهای درست کردن ظاهر برنج شفته

اول از هر چیزی باید بدانید که برنجی که بسیار نرم شده و به هم چسبیده را نمی‌توان به یک برنج دانه دانه درآورد اما می‌توان ظاهر آن را بهتر کرد. اگر به دنبال چاره برای برنج شفته می‌گردید ما ده راه برای بهتر شدن ظاهر برنج شفته برای‌تان آورده‌ایم که به شرح زیر است:

حتما بخوانید : مصرف برنج برای کبد چرب ؛ روش صحیح مصرف برنج

  1. از هم‌زدن زیاد برنج بپرهیزید: اگر برنج را زیاد هم‌بزنید باعث خرد شدن دانه‌های برنج و همچنین شفته‌تر شدن برنج می‌شود. پس اگر دیدید برنج‌تان ممکن است شفته شود برای چک کردن اینکه برنج نرم شده یا نه هی با کفگیر آن را هم‌نزنید.
  2. آب اضافه برنج را آبکش کنید و روی برنج آب سرد بریزید: اگر برنج‌تان نرم شده ولی آب دارد بلافاصله آن را آبکش کنید و آب اضافه آن را بگیرید و روی آن آب سرد بریزید. آب سرد از نرم‌تر شدن برنج جلوگیری می‌کند.
  3. از ته دیگ سیب‌زمینی و یا نان استفاده کنید: اگر دیدید برنج شفته شده حتما از ته دیگ سیب‌زمینی و یا نان استفاده کنید. ته دیگ‌ها طرفدارهای زیادی دارند که وجود یک ته دیگ خوشمزه می‌تواند برنج شفته را کم‌تر به چشم بیاورد.
  4. از روغن استفاده کنید: اگر برنج‌تان شفته شده کمی روغن می‌تواند به دان‌تر شدن  و بهتر شدن ظاهر برنج کمک کند. حتما روغن داغ باشد. توجه داشته باشید برای داغ کردن روغن، روغن نسوزد زیرا با اضافه کردن به برنج بوی بدی را به برنج می‌دهد.
  5. هرگز از آب استفاده نکنید: شاید بدانید اما لازم است تاکید کنیم که هرگز به برنج شفته شده آب اضافه نکنید. بعضی از افراد پس از آبکش کردن برنج معمولا مقداری آب به آن اضافه می‌کنند اما توجه داشته باشید که زمانی که برنج شفته شده به آن آب اضافه نکنید زیرا باعث شفته‌تر شدن برنج می‌شود.
  6. در قابله را نگذارید: می‌دانیم که برای پختن برنج از دم‌کنی استفاده می‌شود و در قابلمه باید کیپ باشد. اما در مواقعی که برنج شفته شده اصلا در قابلمه را نباید بگذارید زیرا وقتی در بسته باشد باعث می‌شود بخارها به قطرات آب تبدیل شده و داخل برنج ریخته شود و برنج شفته‌تر می‌شود.
  7. لازم نیست از دم‌کنی استفاده شود: همان‌طور که می‌دانید برای بخار شدن آب اضافه باید در قابلمه را برداریم. پس دیگر نیازی به دم‌کنی هم نداریم.
  8. شعله گاز را زیاد کنید: با زیاد کردن شعله آب اضافی زودتر بخار شده و از شفته شدن بیشتر برنج جلوگیری می‌کنید. اما توجه داشته باشید برنج نسوزد که مشکل‌تان مضاعف شود.
  9. پس از آنکه برنج آماده شد و شعله را خاموش کردید بگذارید برنج کمی سرد شود: وقتی بخار برنخ خارج شد باعث می‌شود برنج مقداری از حالت شفته خارج شود. به همین دلیل ابتدا بگذارید بخار بطور کامل خارج شود و سپس برنج را برای سرو ببرید.
  10. برنج را به صورت قالبی استفاده کنید: اگر برنج‌تان شفته شده کمی سلیقه به خرج دهید و به صورت قالب قالب درآورید. در این صورت هم سفره‌تان زیباتر می‌شود و هم برای قالبی کردن، برنج باید نرم‌تر باشد که می‌توانید از فرصت اجباری‌ای که ایجاد شده به درستی استفاده کنید.

روش جلوگیری از شفته شدن برنج ایرانی

بهتر است نکاتی که برای‌تان آورده‌ایم رعایت کنید تا برنج‌تان شفته نشود.

  1. اگر می‌خواهید برنج خوب دربیایید قبل از پختن آن را چند ساعت با آب و نمک خیس کنید. اگر می‌خواهید برنج را به روش آبکشی بپزید پیشنهاد می‌کنیم به ازای هر پیمانه یک قاشق غذا خوری نمک اضافه کنید و اجازه دهید ۴ الی ۵ ساعت خیس بخورد. همچنین اگر به روش کته برنج را درست می‌کنید برای هر پیمانه برنج، سر قاشق چای‌خوری نمک اضافه کنید.
  2. قابلمه‌ای متناسب با مقدار برنجی که می‌خواهید درست کنید انتخاب کنید. زیرا حجم برنج در زمان پخت دوبرابر می‌شود و باید فضای کافی برای حجم گرفتن برنج وجود داشته باشد. اگر جا برای قد کشیدن برنج نباشد معمولا برنج شفته می‌شود.
  3. اگر در روش آبکشی برنج زیاد جوش خورد و وا رفت با اضافه کردن ۲ یا ۳ قاشق غذاخوری آبلیمو مانع شفته شدن برنج شوید‌.
  4. میزان شعله در زمان پختن برنج بسیار اهمیت دارد.
  5. اگر برنج در زمان آبکشی شور بود روی آن آب بریزید تا شوری آن را از بین ببرید.  

انواع غذا با برنج شفته

شاید برای شما هم سوال باشد که با برنج شفته چی درست کنیم؟ آیا برنج شفته دیگر به درد نمی‌خورد و باید آن را دور ریخت یا می‌توان از آن در غذای دیگری استفاده کرد.

باید بگوییم با برنج شفته غذاهای متنوع و خوشمزه‌ای می‌توان درست کرد ما تعدادی از آن‌ها را برای شما آورده‌ایم. برخی از آن‌ها به شرح زیر است:

  1. برنج شفته را به ماسالا تبدیل کنید.
  2. کراکر برنج درست کنید.
  3. برگر سبزیجات با برنج شفته
  4. با برنج شفته سوپ‌‌ درست کنید.

اگر روش پخت هر یک از موارد بالا را بلد نبودید می‌توانید با کمی سرچ در اینترنت دستور پخت آن را پیدا کرده و برنج شفته شده خود را به یک غذای خوشمزه تبدیل کنید.

چیکار کنیم برنجمان شفته نشود؟

در کل پختن برنج نیاز به تجربه دارد و اگر ‌نوعروس هستید و برنج‌تان شیفته می‌شود نگران نباشید با رعایت نکاتی که گفتیم و تکرار و تکرار می‌توانید برنج را به خوبی دربیاورید. پختن برنج به نوع برنج، ظرفی که در آن برنج را می‌پزید، روشی که برنج را می‌پزید بستگی دارد.