آموزش آشپزی

طرز پخت برنج در پلوپز دیجیتالی

طرز پخت برنج در پلوپز دیجیتالی

برنج را به شیوه‌های مختلفی می‌توان پخت. طرز پخت برنج به صورت کته و یا آبکشی باشد که هر کدام شیوه و روش‌های خاص خود را دارند. امروزه به لطف دستگاه‌ پلوپز دیجیتالی می‌توان برنج را خیلی سریع‌تر و با دردسر کمتری طبخ کرد. پخت برنج با پلوپز بسیار ساده و سریع دنبال می‌شود و نیازی به ظروف زیادی برای پخت و آبکشی کردن آن نیست.

کافی است ظرف مخصوص پلوپز را بعد از پختن برنج بشویید. پخت برنج با پلوپز دیجیتالی مناسب برای بانوانی است که وقت کافی ندارند و به دنبال راهکار سریعی برای پخت یک برنج خوشمزه هستند. در این مطلب می‌خواهیم طرز پخت برنج در پلوپز دیجیتالی را بررسی کنیم.

مراحل طرز پخت برنج در پلوپز دیجیتالی

در ابتدا مانند پخت برنج به صورت عادی لازم است یک برنج مرغوب انتخاب کنید. سپس آن را پاک کرده تا هیچ‌گونه سنگ ریزه‌ای در آن نباشد. در مرحله بعد لازم است تا برنج را خوب بشویید. در این مرحله دقت کنید تا برنج را چنگ نزنید زیرا این کار باعث می‌شود تا دانه‌های برنج بشکند. برای شستن برنج بهتر است با حرکت دورانی دست خود برنج را در آب ولرم بشویید. این کار را تا جایی انجام دهید که آب کاملا زلال شود معمولا سه مرتبه شستن برنج کافی است.

مراحل طرز پخت برنج در پلوپز دیجیتالی -کاویش
مراحل طرز پخت برنج در پلوپز دیجیتالی

پس از آنکه برنج به خوبی شسته شد، مقدار نمک به آن اضافه کنید و اجازه دهید به مدت دو ساعت برنج خیس بخورد. توجه داشته باشید برای خیس کردن برنج حتما از نمک استفاد کنید زیرا این کار مانع از خمیر شدن برنج شما می‌شود و طعم و مزه برنج را نیز بهتر می‌کند.

حتما بخوانید : تفاوت برنج کشت دوم و کشت اول

برای تعیین میزان برنج می‌توانید از پیمانه‌های اندازه گیری مخصوص پلوپز استفاده کنید. در اغلب پلوپز‌ها این پیمانه وجود دارد. البته در صورتی که برای شما این گزینه وجود ندارد می‌توانید خود میزان را تعیین کنید. البته باید توجه داشته باشیدکه میزان برنج باید متناسب با حجم پلوپز شما باشد تا بعد از پخته شدن از داخل پلوپز بیرون نزند.

آماده سازی پلوپز دیجیتالی برای پخت برنج

آماده سازی پلوپز دیجیتالی برای پخت برنج -کاویش
آماده سازی پلوپز دیجیتالی برای پخت برنج

طریقه پخت برنج در پلوپز بسیار ساده است اما یک سری نکاتی دارد که می‌بایست آن‌ها را رعایت کنید. قابلمه برخی پلوپزها به راحتی از محفظه جدا می‌شود. این قابلمه یا دیگ‌ها از جنس تفلون بوده و باعث می‌شود تا برنج به آن‌ها نچسبد. البته در این مرحله می‌توانید قابلمه و یا دیگ پلوپز را با آب بشوید تا برنج در زمان پخته شدن به قابلمه نچسبد و سبب خرابی آن نشود. آنچه در پخت برنج در پلوپز مهم است تعیین میزان آب آن است.

زیرا اگر آب را به اندازه مناسب انتخاب نکنید باعث شفته شدن برنج شما می‌شود. برای انواع برنج دستورالعمل‌های خاصی وجود دارد و شما می‌تواند متناسب با خشکی و یا نرمی برنج خود از میزان آب متفاوتی استفاده کنید. به عنوان مثال برای برنج‌های هندی به آب کمتری نیاز است چون بهتر است این برنج‌ها بعد از پخته شدن خشک باشند.

البته پختن برنج می‌تواند به دستگاه پلوپز شما نیز بستگی داشته باشد. پلوپز‌های دیجیتالی جدید از گزینه‌های متعددی بهره می‌برند. به عنوان مثال آن‌ها دکمه تنظیم پخت برای برنج سفید و یا قهوه ای دارند و با استفاده از این گزینه دستگاه به صورت خودکار دما مورد نیاز را تنظیم می‌کند. اما این مورد در مورد پلوپزهای قدیمی صادق نیست و آن‌ها صرفا یک دکمه خاموش و روشن و یا تنظیم درجه‌ی دستی دارند.

بعد از پخته شدن برنج می‌توانید آن را از ظرف مخصوص پلوپز جدا نکنید تا برنج شما گرم بماند. البته این را در نظر داشته باشید تمامی پلوپز‌ها چه جدید و چه قدیمی آن‌ها تا زمانی که به دمای صد نرسد و برنج را به خوبی پخته نکند خاموش نمی‌شود.

چگونه برنج خود را خوش عطر و طعم کنیم؟

چگونه برنج خود را خوش عطر و طعم کنیم؟ -کاویش
چگونه برنج خود را خوش عطر و طعم کنیم؟

 شما می‌توانید در روند پخت برنج در پلوپز علاوه بر نمک مقداری چاشنی به آن اضافه کنید تا رنگ و طعم بهتری به خود بگیرد. همچنین در 10 دقیقه پایانی نیز می‌توانید به برنج خود مقداری کره اضافه کنید تا طعم و بوی بهتری بگیرد. استفاده از هل و مقداری دارچین نیز می‌تواند به خوش‌بو شدن برنج شما کمک کند. همچنین سعی کنید برنج‌های چسبیده شده به قابلمه را جدا کنید تا در حین پهت برنج شما نسوزد.

بیشتر بخوانید : طرز تهیه برنج دودی

نکات مهم ضمن طرز تهیه و پخت برنج در پلوپز دیجیتالی

چنانچه پس از پخت برنج در پلوپز متوجه شدید که برنجتان خیلی شل و یا نرم شده، بهتر است دفعه بعد مقدار کمتری آب به آن اضافه کنید. اگر می‌خواهید زمان پخت کمتری داشته باشید بهتر است از پلوپزهای قوی و با توان بالا استفاده کنید زیرا هرچه قدرت پلوپز بیشتر باشد برنج را سریعتر گرم می‌کند و در نتیجه آب برنج زودتر تبخیر شده و مدت زمان پهت آن به طور کلی کاهش می‌یابد.

چنانچه موقع پخت، برنج شما سوخت و یا ته گرفت برای گرفتن بوی سوختگی می‌توانید نان یا چند حلقه پیاز بر روی آن قرار دهید تا بوی آن را به خود بگیرد. اگر احساس کردید که برنج شما شور شده است و دیگر زمانی برای آبکشی کردن نداشتید می‌توانید چند تکه سیب زمینی داخل پلوپز بریزید. همچنین اگر پلوپز شما شش نفره است می‌توانید به اندازه چهار نفر برنج در آن طبخ کنید تا به فضای کافی برای قد کشیدن برنج وجود داشته باشد.

به طور کلی پخت برنج با پلوپز دیجیتالی یکی از بهترین روش‌ها برای پخت سریع و خوب برنج است که افرادی که زمان کمی دارند می‌توانند با رعایت نکات گفته شده، برنج خوش طعم و رنگ را بپزند. کاویش فود ارائه بهترین برنج ایرانی با بهترین کیفیت می باشد؛ اگر می خواهید پلوی خوشمزه ای بپزید و از طعم و عطر آن لذت ببرید.ما به شما کاویش فود را پیشنهاد می کنیم.

دیدگاهی در مورد “طرز پخت برنج در پلوپز دیجیتالی

دیدگاهتان را بنویسید