آموزش آشپزی, تغذیه و سلامتی

چه برنجی برای نذری مناسب است؟

چه برنجی برای نذری مناسب است؟

چه برنجی برای نذری مناسب است؟ یا پخت نذری با کدام برنج بهتر است؟ برنج ایرانی یکی از بهترین محصولات است که برای پخت انواع چلو در رستوران ها و خانه های ایرانی یا برای غذاهای نذری استفاده می شود. اما امروزه به خاطر قیمت بالای برنج ایرانی خیلی ها ترجیح می‌دهند از برنج های وارداتی مانند پاکستانی، هندی، تایلندی و … استفاده کنند. از طرفی انواع برنج ایرانی در بازار موجود است که هر کدام بر اساس کیفیت دارای درجه بندی هستند.

اما اگر به دنبال بهترین برنج برای نذری هستید، در میان برنج های مختلف ایرانی، برنج طارم و هاشمی جزء بهترین انتخاب هاست که طعم و عطر آن قابل مقایسه با دیگر برنج ها نیست و ظاهر و بوی نذری را بسیار خاص و دلنشین می کند. البته طرز پخت برنج ایرانی به صورت دانه و زنده نبودن آن یک هنر است که به تجربه و مهارت کدبانوی آشپز بستگی دارد.

3 ویژگی مهم برای انتخاب برنج نذری

ویژگی مهم برای انتخاب برنج نذری

1.دانه های باریک و قلمی با شکل نیمه بلوری

هرچقدر دانه های برنج باریک و قلمی تر و رنگ آن به زرد متمایل باشد، برای انتخاب مناسب تر است. معمولاً برنج هایی که یک دست هستند و هیچ خوردگی در آنها مشاهده نمی شود، جز انتخاب های اصلی هستند و برای مهمانی ها مناسب ترند.

2.دانه خشک و سفت، ری بیشتر

هر چقدر دانه های برنج خشک و سفت تر است، هنگام پخت آب بیشتری جذب می کنند و برنج حجیم تر به نظر می رسد و به اصطلاح ری می کند. به همین خاطر است، برنج های قدیمی شرایط بهتری برای پخت دارند و نسبت به برنج های تازه با کیفیت تر هستند و ری بیشتری دارند.

نکته مهم! خیلی ها برنج های کم ری را به خاطر ارزان ‌قیمت بودنشان انتخاب می کنند. اما غافل از این که برنج های ری دار در مقایسه با برنج های ارزان قیمت استفاده کمتری دارند. چرا که یک پیمانه برنج ری دار سه برابر برنج بدون ری حجم دارد.

3. خرد کردن دانه های برنج با دندان

یکی از راهکارهای مفید برای تست کردن برنج کهنه خرد کردن تعدادی از دانه های برنج با دندان است. اگر دانه های برنج به سختی شکسته شد، می توانید به کیفیت بالای آن پی ببرید. همچنین دمیدن روی یک مشت دانه برنج میزان عطر آن را مشخص می کند. در واقع علاوه بر ظاهر برنج، خوشمزه گیری و عطر آن هم اهمیت زیادی دارد.

طرز پخت برنج در قابلمه استیل؛ 3 ایده جذاب!

برنج نذری برای چند نفر؟

برنج نذری برای چند نفر؟

هر کیلو برنج برای چند نفر؟” این سوال یکی از دغدغه‌های اصلی برای پخت غذای نذری است. برای آگاهی دقیق از میزان برنج باید ابتدا نوع نذری و سپس تعداد افراد را مشخص کنید. هر کیلو برنج ایرانی برای ۷ الی ۸ نفر کفایت می کند .ممکن است این تعداد با توجه به اشتها و سن افراد متغیر باشد. با این معیار به راحتی می توانید برای هر تعداد نفر برنج نذری بپزید؛ بدون این که دغدغه ای بابت کم یا زیاد آمدن برنج داشته باشید. البته نوع نذری روی تعداد برنج بسیار تاثیرگذار است؛ مثلاً در پخت عدس پلو باید تعداد کمتری پیمانه برنج در نظر بگیرید.

 مزایای استفاده از برنج ایرانی در پخت نذری

برنج ایرانی یکی از پرطرفدارترین برنج ها برای خانواده های ایرانی است که برای پخت برنج برنج نذری از آن بسیار استفاده می کند. چرا که موجب جلب رضایت مهمانان می شود. انواع برنج ایرانی که برای پخت نذری استفاده می شود شامل برنج طارم هاشمی، برنج طارم دمسیاه، برنج طارم سنگی و برنج صدری است که ظاهر و عطر نذری را بسیار دلنشین می کند.

علاوه بر عطر و طعم آن خواص برنج ایرانی  بیشمار است و به خاطر داشتن مواد مغذی بسیار زیاد یکی از گزینه های مناسب برای رشد و عدم سوء تغذیه است و در طول روز انرژی مورد نیاز را تامین می کند.

خرید برنج مناسب برای نذری

برای این که بهتر تصمیم بگیرید چه برنجی برای نذری مناسب است یا پخت نذری با کدام برنج بهتر است باید چند نکته کلیدی هنگام خرید در نظر داشته باشید:

  • بیشتر اوقات خرید برنج چین دوم عطر و طعم بهتری دارد.
  • انتخاب برنج قد بلند برای نذری مناسب تر است.
  • دقت داشته باشید برنج های قدیمی و کندتر نسبت به برنج های تازه گزینه مناسب ترند.
  • دقت داشته باشید هنگام خرید برنج مخلوط به شما نفروشند.

لیست محبوب ترین غذاهای نذری

لیست محبوب ترین غذاهای نذری

در ادامه معرفی لیست غذاهای نذری و انواع نذری ساده برای عاشورا و ایام محرم می پردازیم:

خورشت قیمه؛ پرطرفدارترین غذای مراسمات مذهبی: یکی از پرطرفدارترین غذاهای نذری که با برنج  پخته می شود خورشت قیمه است. خورشت قیمه در ایام محرم بسیار پخته می شود و در سراسر کشور مخاطب دارد.

خورشت قورمه سبزی؛ شهرت جهانی: یکی دیگر از جذاب ترین خورشت های ایرانی که طرفداران بسیاری دارد قورمه‌سبزی است. این خورشت برخلاف قیمه وقت زیادی برای پختن آن صرف می شود. اما جز اصلی ترین گزینه ها برای پخت غذای نذری است. البته فراموش نکنید حتما قرمه ‌سبزی را در کنار پخت برنج ایرانی با کیفیت امتحان کنید.

زرشک پلو با مرغ با ظاهری جذاب: زرشتپلو با مرغ با ظاهری جذاب و دلربا به عنوان یکی از بهترین نذری های ایرانی شناخته می شود. دستور پخت این غذا بسیار ساده است و خانم های ایرانی کمتر در تهیه آن دچار اشتباه می شوند.

نتیجه گیری

خرید برنج برای نذری برای خانواده های ایرانی بسیار اهمیت دارد؛ مخصوصا خانواده هایی که دوست دارند نذری ایشان به بهترین شکل و بالاترین کیفیت پخت شود. امیدواریم با خواندن این مطلب بهتر بتوانید برای پخت انواع نذری ها تصمیم بگیرید. اما در کنار تهیه مواد اولیه، روش پخت برنج نذری هم بسیار اهمیت دارد.

سوالات رایج 
چقدر برنج نذری برای ۵۰ نفر لازم است؟هر ۱۰ کیلو برنج برای ۵۰ نفر کافی است.
چقدر برنج نذری برای ۱۰۰ نفر لازم است؟از آنجا که برای ۵۰ نفر ۱۰ کیلو برنج کافیست، برای ۱۰۰ نفر هم ۲۰ کیلو برنج لازم است.  
۱۰ کیلو برنج هندی برای چند نفر است؟در پخت برنج هندی باید دقت بیشتری داشته باشید. چراکه بیشتر قد می‌کشد و حجیم تر است. بر اساس تجربیات هر یک کیلو برنج هندی حداقل برای ۱۰ نفر کافی است.  
چرا از برنج خارجی در پخت نذری استفاده نکنیم؟معمولاً برنج های خارجی مانند هندی یا تایلندی تنها ظاهر گول زننده دارند و بوی عطر و طعم آن ها برای خانواده های ایرانی خوشایند نیست. البته پخت آنها در کنار زعفران طعم مطلوبی خواهد داشت.

دیدگاهی در مورد “چه برنجی برای نذری مناسب است؟

دیدگاهتان را بنویسید