آموزش آشپزی

طرز تهیه برنج دودی

نحوه پخت برنج دودی- مجله کاویش

امروزه در هر خانه ای مصرف برنج بیشتر از دیگر مواد غذایی رایج است. زیرا هم روش پخت آن ساده و راحت است و هم طعم خوشمزه ای دارد و انرژی مورد نیاز بدن را نیز تامین می کند. در زمان های قدیم امکان ماندگاری مواد غذایی بسیار محدود بود، در نتیجه مردم با دودی کردن مواد غذایی مانند گوشت و برنج سعی می‌کردند ماندگاری آن ها را افزایش دهند.

از نظر علمی دود متشکل از ۲۰۰۰ نوع ماده شیمیایی هست که برخی از این مواد مانند الکل، سبب میکروب زدایی و از بین بردن قارچ ‌ها می‌شود. به همین دلیل، مردم قدیم از روش دودی کردن برای افزایش ماندگاری محصولات غذایی مانند برنج استفاده می کرد. اما در حال حاضر با پیشرفت تکنولوژی، دیگر به دودی کردن مواد غذایی نیازی نیست و تنها دلیلی که برای دودی کردن برنج وجود دارد، تنوع و داشتن طعم جدید برنج است.

مقاله پیشنهادی : طرز پخت برنج کته

طرز تهیه برنج دودی

 معمولا برنج های دودی شده، دارای رنگ تیره تری نسبت به برنج های عطری هستند و هنگام پخت از عطر خوب و دل انگیز دود برخوردار می باشند. برای پخت این برنج برخی افراد ترجیح می دهند برنج دودی را با برنج معمولی مخلوط کنند. اما برخی دیگر برنج را به شکل یکدست دودی می پزند. یکی از برنج های پر مصرف مردم گیلان برنج هاشمی دودی می باشد که از محبوبیت بسیار خوبی برخوردار است.

طرز تهیه برنج دودی

برنج دودی چگونه تهیه می شود؟ برای تهیه برنج دودی، کیسه‌ های برنج را در اتاقی دربسته قرار می‌ دهند و مقداری چوب و هیزم را در آن جا می‌ سوزانند. این عمل باعث می شود برنج قرار گرفته در اتاق، بوی دود به خود گیرد. توجه داشته باشید، تنها سوختن چوب باعث بوی طبیعی دود برنج می شود. در غیر این صورت، اگر غیر از چوب مواد دیگری آتش بزنید هرگز بوی خوب دل انگیز دود ایجاد نمی شود. ضمن این که سوختن چوب گاز سمی تولید نمی کند و برای سلامتی خطری ندارد.

حال می توان به سوال ” برنج دودی مفید است یا مضر؟” به راحتی پاسخ داد. مطمئنا متوجه شدید روش تولید برنج دودی روی سلامتی یا مضر و ممفید بودن آن بسیار تاثیرگذار است. برای به وجود آمدن بوی خوب چوب و مضر نبودن آن، باید از چوب طبیعی استفاده کنید. اگر از چوب های رنگ شده و چوب هایی که طعم خاص دارند، مانند کاج، استفاده شود، دود تولید شده سرطان زا خواهد بود و برای سلامتی مضر می باشد.

حتما بخوانید : خواص برنج قهوه ای برای کودکان،بدنسازی،لاغری

طرز پخت برنج دودی

در این مقاله قصد داریم روش پخت برنج دودی را به صورت کته و آبکش توضیح دهیم. پس با ما همراه باشید.

پخت برنج دودی به روش کته :

پخت برنج دودی به روش کته - کاویش
پخت برنج دودی به روش کته
  1. ابتدا برنج را بشویید تا زمانی که آب حاصل از برنج زلال و شفاف شود.
  2. چند ساعت اجازه دهید، برنج در آب و نمک خیس بخورد. (مدنظر داشته باشید، هر پیمانه برنج به یک و نیم پیمانه آب و ۱/۳ قاشق چایخوری نمک نیاز است)
  3. سپس برنج را با مقداری آب و روغن مایع (تا جایی که یک بند انگشت را بگیرد) در قابلمه ریخته و اجازه دهید به جوش آید.
  4. سپس قابلمه را حدود ۸ تا ۱۰ دقیقه روی حرارت متوسط قرار دهید، کمی به هم بزنید تا آب برنج تبخیر شود.
  5. پس از این که  آب برنج بخار شد، دانه برنج را در انگشتان خود بگیرید، اگر نرم شده روی در قابلمه دمکنی قرار دهید و شعله را روی ملایم قرار دهید. اجازه دهید به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه برنج دم بکشد.

پخت برنج دودی به روش آبکش :

پخت برنج دودی به روش آبکش - کاویش
پخت برنج دودی به روش آبکش
  1. برای تهیه برنج به روش آبکش، برنج را بشویید.
  2. سپس برنج را همراه آب و نمک به مدت ۵ تا ۶ ساعت خیس کنید.
  3. سپس در قابلمه، به ازای هر پیمانه برنج سه پیمانه آب بریزید و روی حرارت قرار دهید تا آب جوش بیاید و دانه های برنج از خامی در بیایند.
  4. سپس برنج را آبکش کنید. اگر دانه های برنج شور مزه باشد می توانید آن را بشورید تا نمک اضافی از برنج خارج شود.
  5. در کف قابلمه نان یا برش های سیب زمینی قرار دهید تا ته دیگ خوشمزه و جذابی هم داشته باشید!
  6. سپس برنج آبکش شده را در قابلمه ریخته و روی آن کمی روغن بریزید.
  7. در قابلمه را با یک دمکنی بپوشانید و 30 تا 40 دقیقه اجازه دهید برنج پخته شود.

نتیجه گیری

در این مقاله سعی کردیم توضیحات کامل و مفیدی در خصوص معرفی برنج دودی و روش های پخت آن ارائه دهیم. امیدواریم این نوشته مفید باشد و بتواند به شما درطرز پخت برنج دودی کمکی کرده باشد. اگر تمایل دارید که برنج دودی خوش طعم و باکیفیتی خریداری کنید، ما به شما کاویش فود را پیشنهاد می کنیم. تمامی محصولات غذایی کاویش فود از کیفیت بالا و قیمت مناسب برخوردار هستند. این مواد غذایی مناسب با ذائقه و سلیقه مشتریان عزیز ارائه شده است.

دیدگاهتان را بنویسید