راهنمای خرید

لیست بهترین برنج ایرانی؛ هر آنچه درباره انواع برنج ایرانی باید بدانید

لیست انواع بهترین برنج ایرانی-کاویش

در زیر لیست بهترین برنج ایرانی را می‌بینید و توضیح هر کدام را با تفصیل می‌خوانید و با آن‌ها آشنا می‌شود. در انتهای این مقاله انواع برنج ایرانی را می‌شناسید و می‌توانید مثل یک حرفه‌ای برنج بخرید.

کیفیت برنج ایرانی در همه انواع و اقسام آن عالی و برتر از رقبای خارجی می‌­باشد. برای همین است که همه در پی خرید برنج ایرانی هستند. اما بهترین برنج ایرانی متعلق به استان­‌های شمالی کشور یعنی گیلان و مازندران است. این نواحی به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوا، دارا بودن شالیزارهای روستایی بی­نظیر با خاک کشاورزی درجه یک، بدون نیاز به کود و سموم شیمیایی، از بهترین مناطق قابل کشت ایران محسوب می­‌شوند.

 جالب است که بدایند شهرستان فریدونکنار از بهترین مناطق کشت برنج محسوب می‌­شود و بهترین برنج ایرانی در این نقطه از استان مازندران کشت می‌­شود. برنج کشت دوم فریدونکنار یکی از بهترین و بی­‌همتاترین برنج­‌های ایرانی است که طرفداران بسیار زیادی دارد.

از برنج‌­های دیگر استان مازندران می‌­توان به برنج هاشمی معطر و برنج هاشمی سرازارع، برنج صدری، برنج دم سیاه، برنج طارم محلی، برنج دودی و… اشاره کرد.همچنین از انواع برنج‌­های گیلان نیز می­توان به برنج هاشمی معطر و سرازارع، برنج صدری، برنج دم سیاه، برنج دودی و… اشاره کرد.

پیشنهاد می شود: مشاهده قیمت و خرید انواع برنج ایرانی

لیست بهترین برنج ایرانی

انواع دیگر برنج را در ادامه می‌بینید:

  • برنج قهوه‌ای
  • برنج کامفیروز اصل
  • برنج سرلاشه
  • برنج فجر
  • برنج ندا
  • برنج عنبربو

بهترین برنج ایرانی بدون تردید برنج کشت دوم است. بعد از برنج کشت دوم، برنج طارم و برنج هاشمی در رده های بعدی قرار می‌گیرد که از عطر و طعم بسیار بالایی برخوردار است و دانه‌های آن بلند است. اگر به دنبال بهترین برنج ایرانی هستید که علاوه دارا بودن ویژگی بهترین برنج ایرانی ، دانه‌های بسیار بلندی هم داشته باشد می‌توانید برنج کشت دوم را انتخاب کنید.

لیست بهترین برنج ایرانی - کاویش

برنج ایرانی شامل انواع مختلفی از جمله طارم، هاشمی، علی کاظمی، شیرودی، فجر و برنج صدری است و برنج صدری خود به انواع دم سیاه، دم زرد و دم سفید تقسیم می‌شود.

حتما بخوانید : بهترین برنج دنیا

آشنایی با انواع برنج ایرانی

1- برنج هاشمی

برنج هاشمی -کاویش

برنج هاشمی کاملا ایرانی است و نخستین بار در استان گیلان و توسط آقای یوسف هاشمی‌زاده کشف شده است. کشت این برنج اکنون در استان‌های مازندران، گیلان و گلستان انجام می‌شود و از عطر و طعم بسیارخوبی برخوردار است. هم‌چنین می‌توان گفت عاملی که این برنج را محبوب کرده، کیفیت پخت فوق‌العاده آن است. برنج هاشمی در مواقعی بیشتر برای کسانی مناسب است که عطر و طعم برنج برایشان مهم است و محدودیت بودجه ندارند. به علاوه، هر ساله برنج هاشمی به عنوان پرکشت‌ترین برنج در استان مازندران و گیلان انتخاب می‌شود.

برنج هاشمی شامل دو نوع سرد و گرم است. به علت عطر بی‌نظیر و کیفیت پخت آن، این برنج در بین ایرانیان داخل و خارج از کشور و حتی غیرایرانی‌ها طرفداران خاص خود را پیدا کرده است. هم‌چنین به دلیل دانه‌های منظم و قدکشیده برنج هاشمی و پخت آسانی که دارد، باعث شده هر ساله تقاضا برای این برنج بسیار زیاد باشد.

 این برنج را می‌توان به عنوان بهترین برنج عطری ایرانی معرفی کرد. برنج هاشمی به دلیل مقاومت زیادی که در برابر آفات دارد و هم‌چنین به خاطر استفاده کم از سم و کود شیمیایی، به عنوان یک محصول سالم و ارگانیک شناخته شده است.

2- برنج طارم

برنج طارم بهترین برنج ایرانی - کاویش

برنج طارم یکی دیگر از برنج‌هایی است که در لیست بهترین برنج ایرانی قرار می‌گیرد. این برنج هم مثل برنج هاشمی یک برنج کاملا ایرانی است و اولین بار در منطقه طارم زنجان کشت شده است. علاوه بر آن این برنج عطر و طعم بسیار زیادی دارد و بیشتر مورد استفاده کسانی است که به دنبال برنج معطر هستند. هم‌چنین در حال حاضر بیشترین کشت این برنج در استان مازندران انجام می‌شود، دلیل هم این است که این استان از لحاظ موقعیت جغرافیایی و آب و هوایی، بهترین گزینه برای کشت برنج طارم است.

خواص برنج طارم هم یکی از دلایلی است که باعث شده محبوبیت بیشتری در بین مصرف‌‌کنندگان داشته باشد. توجه داشته باشید برنج طارم هاشمی در مقایسه با طارم عطری، دانه‌های درشت‌تر و پخت بهتری دارد و اصطلاحا بیشتر ری می‌کند و قد می‌کشد. به علاوه، تنها وجه تمایز این برنج نسبت به طارم عطری، عطر و بوی کمتر آن است. البته نمی‌توان این مورد را برای برنج طارم به عنوان یک ضعف در نظر گرفت.

3- برنج علی کاظمی

برنج علی کاظمی -بهترین برنج ایرانی -کاویش

برنج علی کاظمی همان‌طور که از اسمش پیداست، توسط کشاورزی به نام علی کاظمی در روستایی در شهرستان فومن کشف شد. سپس به نقاط دیگر استان گیلان راه پیدا کرد و توانست مورد توجه کشاورزان قرار گیرد و در حال حاضر طرفداران خاص خود را دارد. این برنج در مقایسه با برنج هاشمی و صدری دم‌سیاه، دانه‌های کوتاه‌تری دارد، ولی کیفیت پخت خوب آن این ضعف را تا حد زیادی جبران کرده است. به علاوه، قیمت مناسب برنج علی کاظمی نسبت به سایر برنج‌ها باعث شده تا جزء پرمصرف‌ترین انواع برنج ایرانی در میان مردم باشد.

4- برنج صدری گیلان

برنج دم سیاه صدری بهترین برنج ایرانی- کاویش

برنج صدری دم‌سیاه از انواع برنج‌های باکیفیتی است که فقط در استان گیلان کشت می‌شود و میزان تقاضا و بهره‌وری این برنج نسبت به سایر برنج‌ها کمتر است و در مقایسه با انواع دیگر برنج ایرانی ، کم‌محصول‌تر است. هم‌چنین این نوع برنج بیشتر به خاطر ویژگی‌های ظاهری خود بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. از ویژگی‌های این برنج می‌توان به رنگ آن شاره کرد که رنگی سفید مایل به کرم دارد و باعث شده تا هنگام مصرف حس خوبی به افراد منتقل شود. علاوه بر آن عطر و طعم این برنج به همراه ظاهر زیبای آن باعث شده تا به عنوان برنج اشرافی در مجالس مورد استفاده قرار بگیرد.

برنج صدری دم‌سیاه بیشتر در استان گیلان کشت می‌شود و به دلیل کمیاب بودن این برنج، قیمت آن بالاتر از سایر برنج‌های مشابه است. هم‌چنین نام این برنج به دلیل رنگِ ریشک یا دم شلتوک است که به این نام معروف شده است.

5- برنج شیرودی شمال

برنج استخوانی شیرودی -بهترین برنج ایرانی - کاویش

برنج استخوانی شیرودی که از انواع برنج پرمحصول است، در استان مازندران کشت می‌شود. این برنج از نظر ظاهری شباهت زیادی به برنج هاشمی دارد. برنج شیرودی به زعم کارشناسان موسسه تحقیقات برنج کشور، در مقایسه با انواع دیگر برنج ایرانی از کیفیت پخت بسیار خوبی برخوردار است و با طارم هاشمی مقایسه می‌شود. برنج شیرودی به دلیل کیفیت خوب و قیمت مناسبی که دارد، برای مراسم و مصرف رستوران‌ها و مراکز اداری بسیار اقتصادی و به صرفه است.

6- برنج کشت دوم

برنج کشت دوم -بهترین برنج ایرانی - کاویش

اگر بخواهیم به طور خلاصه درباره برنج کشت دوم صحبت کنیم، باید لقب «بی‌نقص‌ترین برنج ایرانی» را به آن نسبت دهیم. این برنج چه از لحاظ عطر و طعم و چه از لحاظ پخت و قد کشیدن در رتبه بسیار بالاتری نسبت به سایر برنج‌های ایرانی قرار گرفته است.

برای آشنایی با لیست بهترین برنج ایرانی تا انتهای مقاله با ما همراه باشید. برنج کشت دوم تنها در استان مازندران و شهرستان‌های بابلسر و فریدونکنار کشت می‌شود، چون این دو شهرستان بستر آب‌بندان‌های مناسبی هستند و هم‌چنین آب و هوای مرطوبت این امکان را دارد تا برنج کشت دوم را به عمل بیاورد. در سال های اخیر بعضی شهرهای دیگر این استان نیز اقدام به کشت برنج کشت دوم نموده اند.

بیشتر بدانید :تفاوت برنج هاشمی و علی کاظمی

برنج خوشپخت (فجر)

در سال 1380 محققان توانستند با دستکاری ژنتیکی برنج های مرغوب و کم محصول، نوع جدیدی از آن را با نام برنج فجر تولید کنند. هدف اصلی از این کار، رسیدن به برنجی مرغوب و پرمحصول بود که علاوه بر کشت برنج باکیفیت، بهره برداری از زمین های کشاورزی نیز افزایش پیدا کند.

بسیاری از افراد برنج فجر را محصولی تراریخته می دانند که برای سلامتی ضررهای بسیاری دارد اما این باور کاملا اشتباه است. در واقع برنج فجر یک برنج اصلاح‌شده می باشد که در برابر آفت مقاومتر بوده و محصول بیشتری در اختیار کشاورزان قرار دهد.

این برنج دارای دانه‌ هایی با اندازه متوسط و نوک تیز است که از رنگ سفید مایل به روغنی برخوردار هستند. با توجه به بذر کاشته‌شده این برنج، محصولات آن می توانند عطری یا بدون عطر باشند.

برنج دودی

در گذشته برای افزایش زمان نگه داری برنج و خشک کردن آن از روش دودی نمودن استفاده می شد. برای این امر ابتدا برنج را داخل کیسه می ریختند و سپس در داخل یک اتاق آویزان می کردند. در نهایت مقداری چوب را در زیر برنج ها آتش می زنند تا دود آن را به طرف برنج ها هدایت کنند.

در حال حاضر دیگر برای خشک کردن برنج نیازی به دودی کردن وجود ندارد و این فرآیند در کارخانه با دستگاه های مخصوص انجام می‌شود. با این حال برنج دودی به دلیل عطر و طعم متفاوت و بسیار منحصر به فرد خود، هنوز طرفداران زیادی در میان خانواده های ایرانی دارد.

برنج سرلاشه

در هنگام جدا کردن سبوس برنج در کارخانه برخی از دانه ها به دلیل استحکام پایین نصف می شوند و یا کمی از لبه آن ها جدا می گردد. در هنگام بسته بندی این برنج های شکسته شده را به طور کامل از برنج اصلی جدا می کنند و با توجه به اندازه آن در دسته های سرلاشه و نیم دانه طبقه بندی می شود.

برنج سرلاشه به برنجی می گویند که اندازه آن حدود دوسوم برنج معمولی است. در این محصول، برنج کامل و کمتر از 10 درصد برنج نیم دانه نیز وجود دارد. این برنج به دلیل قیمت مناسب و کیفیت قابل قبول از محبوبیت بالایی برای استفاده روزانه برخوردار است.

برنج قهوه ای

اگر خواص غذایی برنج برای شما مهم است توصیه می گردد از برنج قهوه ای استفاده کنید. این محصول به دلیل جدا نشدن سبوس آن، سرشار از عناصری همچون منگنز، سلنیوم و فسفر می باشد همچنین ویتامین های گروه ب به فراوانی در آن یافت می شوند.

برای تولید این برنج قبل از جدا نمودن پوسته یا همان شلتوک، برنج را در معرض بخار آب قرار می دهند. این کار باعث می شود تا املاح و مواد موجود در پوسته برنج به داخل آن نفوذ کند. در نهایت شلتوک را جدا کرده و برنج حاصل که رنگی مایل به قرمز دارد، برنج سبوس دار یا برنج قهوه ای می نامند.

برنج ندا

دکتر قربانعلی نعمت زاده در سال 1376 با تلاقی سه برنج طارم، آمل و حسن سرایی نوع جدیدی از برنج با نام برنج ندا را تولید نمود. با تلفیق این سه برنج هر یک نقاط ضعف دیگری را پوشش دادند و این موضوع باعث ایجاد محصولی با کیفیت خوب و قیمت مناسب گردید. از ویژگی های مثبت این برنج می توان به بلند بودن دانه ها و ماندگاری پس از پخت اشاره نمود.

ویژگی های بهترین برنج ایرانی

بهترین برنج ایرانی چیست -کاویش

ابتدا باید با خصوصیات برنج باکیفیت و خوب ایرانی آشنا شوید. با توجه به اینکه برنج غذای اصلی اکثر ما ایرانی‌هاست، تشخیص و انتخاب بهترین نوع برنج ایرانی ، دغدغه بسیاری از افراد هنگام خرید است. به علاوه می‌توان به این موضوع اشاره کرد که انتخاب برنج ایرانی باکیفیت و مرغوب می‌تواند در حفظ سلامتی شما تأثیر زیادی داشته باشد. سوالی که شاید خیلی از شما به دنبال جواب آن باشید این است که «آیا تشخیص برنج ایرانی اصل مشکل است؟»

در جدول زیر ویژگی بهترین انواع برنج ایرانی را برای شما لیست کردیم تا بهتر متوجه شوید.

یک رنگ باشداگر قصد خرید برنج کهنه دارید توجه کنید که همه دانه‌های برنج به یک اندازه نیمه بلوری باشند.
بدون آفت باشد توجه داشته باشید که برنج آفت نداشته و کپک نزده باشد.
حشره نداشته باشدعموما برنج کهنه اگر بسته بندی خوبی نداشته باشد پس از یک سال حشره میزند.
بدون بند باشد به این صورت که اگر دانه برنج را بصورت عمودی مشاهده کنید، خط عرضی بر روی بدنه آن نباشد.
عطر و بوی بالایی داشته باشدمقداری از برنج را کف دستتان ریخته و از فاصله نزدیک “ها” کنید پس از این کار باید عطر و بو برنج را احساس کنید. برنج مخلوط عطر کمتر و متفاوت‌تری دارد.
خشک بودن برنجبرنج در اوایل برداشت رطوبت بالایی دارد (۲۵ تا ۳۵ درصد). این مقدار از رطوبت هم نگهداری و هم پخت را مشکل می‌کند.
نیمه شفاف یا نیمه بلوریبرنج خوب ایرانی رنگی نیمه بلوری یا به تعبیری رنگ کدر دارد.

حتما بخوانید: انواع دستور پخت برنج ایرانی

بهترین برنج ایران از دید کشاورزان

بهترین برنج ایران از دید کشاورزان -کاویش

خوب است بدانید انواع برنج ایرانی اصلاً در کجای کشور کشت می‌شوند؟

بهترین برنج ایرانی به انواع شمالی بر می‌گردد و این قسمت از کشور است که درزمینه تولید برنج، حرف زیادی برای گفتن دارد!باید بگوییم درست است که استان‌های گیلان و مازندران در شمال کشور، چیزی در حدود 80% برنج کشور را تأمین می‌کند؛ بااین‌وجود استان‌های دیگری هم مانند گلستان، اصفهان، کهگیلویه و بویر احمد و خوزستان برنج کشت می‌شود.

استان­‌های گیلان و مازندران از نقاط بسیار مرطوب و مناسب کشاورزی در ایران هستند که تقریباً سرتاسر آن­ها کشت برنج انجام می­‌شود. کشت برنج ایرانی از قدیم‌­الایام شغل اجدادی مردم روستانشین این استان­‌ها بوده و کشاورزان بسیار توانا و ماهری هستند.

شهرستان فریدونکنار با سابقه طلایی در کشت و پرورش انواع برنج به­‌خصوص طارم محلی فریدونکنار، شهرت بسیاری پیدا کرده­اند. مردم این شهرستان در اواسط اردیبهشت به نشای زمین کشاورزی می‌­پردازند و تا اواسط مرداد ماه برنج کشت اول را برداشت می‌­کنند و بعد بلافاصله با مهارت خودشان زمین خشک را به وسیله آب چاه و رودخانه اصطلاحاً به آب بسته و از اواسط مرداد کشت برنج کشت دوم را شروع می­‌کنند و تا اواسط آبان ماه آن را برداشت می‌­کنند. برنج کشت دوم فریدونکنار یک برنج لذیذ و خوشمزه است که بسیاری از ویژگی­‌های متمایز و خاص خود را مدیون آب و هوای پاییز در شهرستان فریدونکنار و رسیدن کامل دانه­‌ها است.

برای شناخت بهترین برنج ایرانی از دید کشاورزان باید به نکات مهمی توجه کنید. اول اینکه برنج کشت دوم برنجی است که پس از برداشت برنج کشت اول کشت می‌شود. یعنی کاشت این برنج در ماه مرداد شروع می‌شود و در آبان برداشت می‌شود.

در کاشت برنج کشت دوم کشاورزان می‌توانند از چند نمونه برنج استفاده کنند به این صورت که این برنج‌ها باید از نوع ارقام زودرس باشند و در برابر سرمای پاییز مقاومت داشته باشند. برنج‌های مرغوب به ترتیب از گونه‌های بینام، طارم و به ندرت هاشمی مشاهده می‌شود.

بیشتر بخوانید : برنج را چگونه میکارند

برنج‌های امراللهی و بینام در کشت اول از نظر کیفیت نسبت به برنج‌های طارم و هاشمی در رتبه کمی پایین‌تر قرار می‌گیرند. همین برنج‌ها در کشت دوم، به دلیل زودرس بودن و شرایط مناسب آب و هوایی از مرغوبیت بالاتری نسب به برنج طارم و هاشمی برخوردار هستند.

به‌­طور کلی کیفیت برنج استان­‌های مازندران و گیلان منحصر­به‌­فرد است و کافی است یک بار این نوع ازبرنج را با بقیه برنج‌­ها مقایسه کنید. آنگاه متوجه خواهید شد بهترین برنج برای کدام استان است!

حالا که لیست بهترین برنج ایرانی را دانستید و ویژگی‌های هر کدام را متوجه شدید، انتخاب شما برای خرید برنج ایرانی کدام گزینه است؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهی در مورد “لیست بهترین برنج ایرانی؛ هر آنچه درباره انواع برنج ایرانی باید بدانید

  1. حسین گفت:

    ممنون خیلی مفید بود

  2. نسیم گفت:

    برنج طارم و دوباره کشت عالی بود👍🏻👍🏻👌🏻👌🏻متشکرم

  3. Rahbarian گفت:

    مقاله بسایر مفید و جامعی بود ممنون از شما

  4. فراز کنعان آذر گفت:

    برنج طارم و هاشمی بسیار عالی

  5. مریم گفت:

    من همیشه برنج هاشمی استفاده میکنم خیلی راضی هستم مشتری همیشگی کاویشم

  6. مینا گفت:

    برنج طارم حرف نداره من تازه مشتری کاویش شدم

  7. سامان گفت:

    بسیار برنج با کیفیت و خالصی هست برنج کاویش ..ممنونم از شما که به مصرف کننده احترام میزارید

  8. میثم کشانی گفت:

    خیلی مفید بود.برنج صدری عالی

  9. ماهرو گفت:

    سلام و درود
    اطلاعات برنج علی کاظمی بسیار مفید و جالب بود
    حتما از این برنج خرید خواهم کرد. سپاس

  10. آریس میرزایی گفت:

    سلام
    نکات ریز و کلیدی در مورد برنج بود که من تا کنون نمی‌دانستم خیلی مفید بود.
    من هفت ماه هست که از انواع برنج کاویش استفاده میکنم خیلی برنج با کیفیتی هست

  11. مرتضی شاه قدمی گفت:

    باسلام
    ممنون بابت اطلاعاتی که در مورد این گروه کالای ارائه کردید🙏

  12. محمد گفت:

    ممنونم از برنج خوبتون
    راستش از اینکه کل محصولات شمالی رو با هم دارین تا بتونیم غذاهای شمالی درست کنیم ممنونم

  13. مرتضی شاه قدمی گفت:

    سلام ممنون بابت اطلاعات خوبی که در خصوص این گروه کالایی ارائه دادید🙏

  14. مجید گفت:

    بسیار عالی ولی باقیمت جدید فکر کنم برنج ایرانی هم از سفره 50 درصد مصرف کنندگان خارج بشه، دم سیاه و هاشمی که بسیار عالی بودن

  15. 9133587993 گفت:

    سلام
    اگاهی لازم در زمینه شناخت انواع برنج خوب بود اما حرف اول دراین زمینه را تجربه و علم به این امر می زند والبته تاجران گردن کلفت بی انصاف با انواع راه کارها عملا هم برای کشاورز هم برای مصرف کننده حرفی برای زدن باقی نگذاشته اند

دیدگاهتان را بنویسید