تغذیه و سلامتی

خواص برنج طارم

خواص-برنج-طارم فریدونکنار،طارم محلی - مجله کاویش

برنج ایرانی یکی از مرغوب‌ترین و بهترین برنج‌های دنیاست که عطر و طعم خاص آن، همیشه ما را به سوی خود جذب کرده است. در ادامه این مقاله به خواص برنج طارم می‌پردازیم. این برنج حاوی مقدار زیادی ویتامین ب (Vitamin B) و انواع ویتامین‌های مفید و مورد نیاز بدن است و در عملکرد صحیح دستگاه ایمنی و عصبی بدن نقش به سزایی دارد. هم‌چنین برنج طارم در سلامت پوست و ماهیچه‌ها بسیار اثرگذار است.

مصرف برنج طارم باعث کاهش سطح استرس و افسردگی می‌شود. از مزایای دیگر این برنج می‌توان به کاهش خطر ابتلا به سرطان و عملکرد صحیح قلب اشاره کرد. هم‌چنین این برنج فاقد کلسترول و سرشار از کربوهیدرات است که برای سوخت و ساز بدن بسیار ضروری است.

خواص برنج طارم استخوانی

از جمله خواص برنج طارم استخوانی می‌توان به مقادیر زیادی ویتامین ب، ویتامین د، کلسیم، فیبر، آهن و غیره اشاره کرد. برنج طارم سرشار از نشاسته مقاوم است که به صورت هضم نشده به روده‌ها می‌رسد و به رشد باکتری‌های مفید برای عملکرد بهتر روده‌ها کمک می‌کند. جالب است بدانید خاصیت و مقدار ویتامین در برنج تازه بسیار بیشتر از برنج کهنه است.

بیشتر بخوانید : طرز پخت برنج کته

برنج طارم فریدونکنار

می‌توان گفت یکی از بهترین برنج‌های ایرانی که در نواحی شمال کشور کشت می‌شود، برنج طارم محلی فریدونکنار است. از خواص برنج طارم فریدون کنار می‌توان به عطر و طعم بسیار مطلوب آن در مقایسه با انواع دیگر برنج‌های مازندران، هم‌چنین خوش‌پخت‌تر بودن و درصد ترک خوردگی و چسبندگی کمتر آن بعد از پخت اشاره کرد. 

خواص برنج طارم فریدونکنار

برنج طارم فریدونکنار عطر و طعم بسیار مطبوعی دارد. هم‌چنین رنگ این نوع از برنج سفید کدر و تا حدی متمایل به رنگ نباتی است. از دیگر ویژگی‌های برنج طارم فریدون کنار می‌توان به این مورد اشاره کرد که این برنج از نظر شکل ظاهری ریزتر از طارم هاشمی است. هم‌چنین لازم به ذکر است که برنج طارم فریدونکنار یکی از پرمصرف‌ترین برنج‌های داخلی است که به دلیل کیفیت بالای پخت و استفاده زیاد آن در منازل و رستوران‌ها، به یک محصول محبوب و پرطرفدار تبدیل شده است.

نوع برنجمنطقه کشترنگ دانهمیزان ری
طارمفریدونکنارسفید کدرعالی

طول دانه این برنج ۷ میلی‌متر است که پس از پخت به ۸.۴ میلی‌متر می‌رسد. برنج طارم فریدونکنار اصطلاحا با نام‌های دیگری مثل برنج طارم عطری، طارم استخوانی و طارم محلی هم شناخته می‌شود. فاکتورهای محیطی مهمی در خواص برنج طارم فریدونکنار نقش دارند، از جمله آب و هوای مناسب و خاک و رطوبت کافی در منطقه. وجود این عوامل، شرایطی ایده‌آل در منطقه ایجاد کرده است. به همین دلیل بهترین و با کیفیت‌ترین برنج طارم در این منطقه کشت می‌شود.

خواص برنج طارم فریدونکنار -مجله کاویش
خواص برنج طارم فریدونکنار

طول دانه این برنج 7 میلی متر میباشد که پس از پخت به ۸.۴ میلی متر میرسد.برنج طارم فریدون کنار  اصطلاحا با نام های دیگری همچون برنج طارم عطری، طارم استخوانی  و طارم محلی نامیده می شود.فاکتورهای محیطی مهمی در خواص برنج طارم فریدون کنار نقش دارد از جمله آب و هوای مناسب و همچنین خاک و رطوبت هوا در این منطقه باعث بوجود آمدن شرایطی  ایده آل در نقطه برای رشد این برنج شده است. به همین دلیل بهترین و با کیفیت ترین برنج طارم در این منطقه  بدست می آید.

تأثیر عدم استفاده از کود شیمیایی در خواص برنج طارم

شالیزارهای فریدونکنار به وسیله آب‌های رودخانه‌ای که حاوی بسیاری از مواد مواد معدنی و املاح مفید برای کاشت برنج هستند آبیاری می‌شوند. هم‌چنین برنج طارم فریدونکنار به دلیل استفاده کمتر از کودهای شیمیایی و سمومی که در مراحل تولید از آن‌ها استفاده می‌شود، از کیفیت بسیار مرغوبتری برخوردار است. علاوه بر آن تالاب‌های فریدونکنار در فصل پاییز و زمستان مسیر میلیون‌ها پرنده مهاجر است.

وجود پرندگان مهاجر باعث اضافه شدن حجم زیادی کودهای پرنده به شالیزار می‌شود و کودهای طبیعی پرندگان به دلیل دارا بودن حجم زیادی فسفر و ازت، موجب غنی شدن خاک مزرعه می‌شود و این موضوع، مصرف کودهای شیمیایی را به حداقل می‌رساند. سلامت و تا حدی ارگانیک بودن کشت، باعث افزایش خواص برنج طارم می‌شود. نکته قابل توجه دیگر این است که این پرندگان با خوردن انواع حشرات و کرم‌ها  باعث دفع آفات از مزارع و شالیزارهای فریدونکنار می‌شوند.

حتما بخوانید : تفاوت برنج طارم و هاشمی

به جرأت می‌توان گفت برنج طارم جزء خوش‌طعم و عطرترین برنج‌های شمال است که از این نظر در صدر برنج‌های ایرانی قرار می‌گیرد و همواره محصول شماره یک و پر استفاده در رستوران‌ها، تالارها و منازل است. هم‌چنین این برنج نسبت به سایر انواع برنج سالم‌تر است و دلیل آن مقاوم بودن در برابر آفت‌های مختلف است که به سم‌پاشی کمتری نیاز دارد. هم‌چنین برای افزایش خواص برنج طارم و رشد بهتر، زمین کشاورزی با خاک حاصلخیزتری نیاز است تا با جذب مواد مغذی بتوان محصولی با کیفیت به عمل آورد.

خواص برنج طارم محلی

خواص برنج طارم محلی - مجله کاویش
خواص برنج طارم محلی

خواص برنج طارم محلی

از خواص برنج طارم محلی می‌توان به تامین سریع انرژی و فعالیت خوب دستگاه گوارش، هم‌چنین متعادل کردن سطح قند خون بدن و فراهم کردن میزان ویتامین «ب ۱» مورد نیاز بدن اشاره کرد. لازم به ذکر است این برنج ارزش غذایی بسیار بالایی دارد که باعث شده بتواند جزو پرفروش‌ترین برنج در کشور باشد. توجه داشته باشید که  ۱۰۰ گرم از این برنج حاوی ۶.۵ گرم پروتئین و ۸۶.۸ گرم کربوهیدرات، ۶ میلی‌گرم سدیم و ۴ میلی‌گرم کلسیم است.

برنج طارم جزء یکی از شناخته‌شده‌ترین انواع برنج‌های ایرانی است که نه تنها برای پخت روزانه در منزل بلکه برای مجالس و مهمانی‌ها هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این اوصاف، خواص برنج طارم فریدونکنار بسیار زیاد است و این برنج محلی در بازارهای داخلی و بین‌المللی عرضه شده و مورد استقبال قرار گرفته است.