آموزش آشپزی, تغذیه و سلامتی

روش نگهداری برنج تازه ؛ نگهداری هر چه بهتر برنج

برنج یکی از دانه‌های غذایی پر مصرف و مغذی در جهان است. جالب است بدانید دو سوم مردم جهان از این ماده غذایی استفاده می‌کنند. برنج ایرانی هم یکی از رایج‌ترین و پرمصرف‌ترین مواد غذایی در ایران است و اکثر خانواده‌های ایرانی روزی یک وعده برنج را در سفره غذایی خود دارند. به دلیل مصرف بالای برنج ایرانی توسط خانواده‌ها، اغلب افراد برنج را برای مصرف یک‌ساله خود خریداری و انبار می‌کنند. اگر شهریور ماه اقدام به خرید برنج ایرانی کنید، برنج‌ها تازه هستند و نگه‌داری از آن‌ها آداب خاص خود را دارد. در این مقاله درباره روش نگهداری برنج تازه با شما صحبت می‌کنیم و به شما می‌گوییم برنج تازه را چگونه نگهداری کنید تا سالم و با کیفیت بماند.

شرایط نگهداری از برنج تازه

به طور کلی جایی که قرار است برنج‌ها را نگهداری کنید، باید خشک و خنک باشد. رطوبت و گرما دشمن شماره یک برنج تازه و برنج کهنه است. همان‌طور که در مقاله «نحوه نگهداری از برنج ایرانی» به طور مفصل توضیح دادیم، نباید برنج را در معرض مستقیم نور خورشید قرار دهید، چون آفتاب باعث خرد شدن برنج می‌شود و کیفیت آن را کاهش می‌دهد.

بیشتر بخوانید : خواص برنج ؛ این دانه‌های سفید با ارزش

برای اینکه برنج‌ها را از رطوبت یا ورود حشرات موذی مثل شپشک برنج در امان نگه دارید، فاصله گونی‌های برنج از دیوار و کف باید ۲۰ تا ۲۵ سانتی‌متر باشد. می‌توانید از قفسه‌های پلاستیکی یا فلزی یا به اصطلاح پالت‌های برنج استفاده کنید.

روش نگهداری برنج تازه - ۱

نکات مهم درباره نگهداری از برنج تازه

برنجی که حاضر و آماده و در بسته‌بندی‌های جذاب و متنوع در اختیار شما قرار می‌گیرد و شما خیلی راحت آن را به صورت اینترنتی یا حضوری خریداری می‌کنید، دست‌رنج ماه‌ها تلاش کشاورزان و شالیکارانی است که برای تولید برنجی با بهترین و بالاترین کیفیت زحمت می‌کشند.

برنجی که از کارخانه شالیکوبی خارج می‌شود، مثل یک نوزاد است و باید به دقت از آن نگهداری کنید. یکی از نکات مهم که در روش نگهداری برنج تازه روی آن تأکید شده، استفاده از گونی یا کیسه‌های نخی برای نگهداری از برنج است. کیسه‌های نخی و گونی رطوبت برنج را می‌گیرند و باعث افزایش طول عمر برنج می‌شوند. اگر برای مصرف روزانه می‌خواهید برنج را در آشپزخانه نگه‌داری کنید، از سطل‌های پلاستیکی، سطل فلزی دولایه یا ظروف شیشه‌ای استفاده کنید تا برنج دچار آفت نشود و سالم بماند.

روش نگهداری برنج تازه - ۲

استفاده از سیر خشک یا پاشیدن نمک لابه‌لای برنج گزینه‌های دیگری هستند که در روش نگهداری برنج تازه به کار می‌روند. برنج به راحتی بو را جذب می‌کند و باید حواستان باشد حتما برنج را در مکانی خشک و سرد نگهداری کنید و از پیاز و سیر تازه یا هر چیزی که ممکن است بوی آن را بگیرد، دور نگه دارید.

ممکن است عده‌ای پیشنهاد کنند برای از بین بردن رطوبت برنج تازه ، آن را زیر نور خورشید پخش کنید. اما این کار باعث می‌شود برنج شما ترک بخورد و خرد شود. اگر می‌خواهید برنج‌های خود را در هوای آزاد خشک کنید، آن را روی یک پارچه نخی بزرگ و در محیطی قرار دهید که هوا جریان دارد و در طول روز نور خورشید به طور غیر مستقیم به آن بتابد.

حتما بخوانید : همه چیز در مورد خوردن برنج خام ؛ از لاغری تا مسمومیت

آفت برنج، بلای جان برنج تازه

از آنجایی که برنج تازه مرطوب است و احتمالا عده زیادی از شما آن را در جای گرم نگه می‌دارید تا رطوبتش از بین برود، در واقع بهترین شرایط را برای ظهور شپشک و آفت برنج ایجاد می‌کنید. اگر روش نگهداری برنج تازه را جدی نگیرید، برنج را در معرض خطر آفت قرار می‌دهید و ممکن است صدها هزار یا میلیون‌ها تومان خسارت متحمل شوید.

افراد محلی و کسانی که کسب و کارشان برنج است، به خوبی می‌دانند چطور باید از برنج تازه نگهداری کنند و توصیه‌های مفیدی دارند که بهتر است آن‌ها را رعایت کنید.

روش نگهداری برنج تازه- ۳
  • از سیر خشک شده در کیسه برنج استفاده کنید.
  • از فلفل تند (فلفل قرمز) خشک شده در کیسه برنج استفاده کنید.
  • پوست گردوی خشک شده را در کیسه برنج قرار دهید.
  • لابه‌لای برنج نمک بپاشید.
  • از زنجیبل خشک شده در کیسه برنج استفاده کنید.
  • از میخک (ادویه) در کیسه برنج استفاده کنید.

اشتباه بزرگی به نام قرص برنج

عده‌ای برای از بین بردن آفت و هم‌چنین جذب رطوبت برنج، استفاده از قرص برنج را توصیه می‌کنند. بدانید و آگاه باشید که این روش بدترین و خطرناک‌ترین روش نگهداری برنج تازه است و اولویت آخرتان هم نباید استفاده از این ماده شیمیایی و خطرناک باشد. کمی غفلت و ناآگاهی کافی است تا مسمومیت شدید، فلج عضلانی و حتی مرگ گریبانتان را بگیرد.

جذب‌کننده اکسیژن؛ راهی ساده و بی‌دردسر

به جای استفاده از قرص برنج که خطرات زیادی به همراه دارد، می‌توانید از جذب‌کننده‌های اکسیژن برای جلوگیری و مبارزه با آفت برنج استفاده کنید. این بسته‌ها رطوبت اضافی برنج را می‌گیرند و باعث می‌شوند برنج سالم بماند و فاسد نشود.

سخن آخر؛ حواستان به برنج‌های تازه باشد

در این مقاله روش نگهداری برنج تازه را با هم مرور کردیم، گفتیم جایی که برنج را نگهداری می‌کنید باید کاملا خشک و خنک باشد و هیچ گرما و رطوبتی به برنج نرسد. برای انبار کردن برنج از پالت یا قفسه‌های فلزی و پلاستیکی استفاده کنید و حتما کیسه‌های برنج را با فاصله از کف و دیوار قرار دهید. فقط آفت‌ها برنج را از بین نمی‌برند، دمای نامناسب و قرار دادن برنج زیر نور مستقیم خورشید باعث خرد شدن برنج می‌شود و کیفیت اولیه خود را از دست می‌دهد.

برای خرید بهترین و باکیفیت‌ترین برنج ایرانی محصول خطه سرسبز شمال، می‌توانید انواع برنج ایرانی کاویش را امتحان کنید. برای خرید برنج ایرانی به وبسایت این مجموعه سر بزنید، محصول مورد نظرتان را انتخاب کنید و با خیال راحت آن را سفارش دهید و درب منزل تحویل بگیرید.

1 نظر در “روش نگهداری برنج تازه ؛ نگهداری هر چه بهتر برنج

  1. Hosseingerailoo گفت:

    بسیار عالی و مفید ممنون
    وقتی ک شپشک زد برنج هم میشه از روش های بالا برای دفع شپشک استفاده کرد یا این روش ها فقط برای جلوگیری؟
    بعد از دفع این حشرات برنج قابل استفاده هست؟

دیدگاهتان را بنویسید