اخبار کاویش

طریقه کاشت انواع برنج ایرانی

برنج را چگونه میکارند - کاویش

در این مقاله به طور مفصل به این موضوع میپردازیم که برنج را چگونه می کارند و روش کشت انواع برنج شمال و برنج های مرغوب ایرانی را مورد بررسی قرار میدهیم. در مرحله اول میتوان برنج را از روش کشت نشا یا پاشیدن بذر آن روی زمین کشت داد. همچنین لازم به ذکر است که در روش بذر پاشی، بذر برنج به طور مستقیم روی زمین پاشیده می شود، در صورتیکه در روش کاشت نشا، ابتدا جوانه برنج قبل از کاشت آن در محلی دیگر پرورش می یابد و پس از آن در زمین کشاورزی مورد کشت واقع میشود.

انتخاب بذر با کیفیت برنج

انتخاب بذر با کیفیت برنج -مجله کاویش

 برخی از کشاورزان هر ساله پس از پایان فصل برداشت بخشی از محصول را برای کاشت در مزرعه اختصاص می دهند.و بذری که انتخاب شده باید فاقد هرگونه ناخالصی باشد سپس ان را در کیسه های مخصوص برای کاشت و استفاده مجدد در مکانی خشک و خنک نگداری می کنند. به علاوه بعضی کشاورزان دیگر بذر مورد نیاز خود را کشاورز دیگر و یا خزانه بذر خریداری می کنند.

حتما بخوانید : راهنمای تشخیص برنج خوب اصل از برنج تقلبی پلاستیکی

آماده کردن زمین برای کاشت برنج

 معمولا کشاورزان در زمستان برای رسیدن به نتیجه بهتر زمین را توسط تراکتور یا تیلر شخم می زنند. به علاوه شخم زدن در زمستان باعث می شود خاک زیر و رو شود و زمین برای کاشت برنج آماده شود و شرایط مناسب تری پیدا کند. از آنجایی که مراحل کاشت برنج در ایران عموماً به روش نشائی انجام می‌شود، کشاورزان از حدود ۶ ماه قبل از عملیات جوانه‌دار کردن بذرها، یعنی در فصل پاییز، عملیات آماده کردن قطعه زمین کشاورزی موسوم به خزانه را انجام می‌دهند.

روش کاشت بذرهای جوانه ‌دار در خزانه

برنج را چگونه میکارند -مچله کاویش

کاشت بذر جوانه‌دار در خزانه از اوایل فروردین ماه و پس از مرحله جوانه‌دار کردن انجام می‌شود. در این مرحله داخل خزانه را با حدود ۳ سانتی‌متر آب پر کرده و بذرهای جوانه‌دار را با دست روی سطح خاک می‌ریزند. همچنین روی سطح خزانه را برای جلوگیری از ورود سرما با نایلون می‌پوشانند و در طی روز بخشی از آن را باز می‌کنند تا دما متعادل شود و هوا وارد خزانه شود. به طور معمول حدود ۲۵ تا ۳۰ روز طول می‌کشد تا نشاء رشد کافی داشته باشد. در واقع زمانی می‌گوییم نشاء رشد کافی کرده است که حدود ۱۵ تا ۲۰ سانتی‌ متر رشد کند و ۴ یا ۵ برگ داشته باشند.

مراحل کاشت برنج در شمال

 1- کشاورزان بعد از اینکه بذر را در خزانه آماده کردند آن را به مزرعه انتقال می دهند تا بذر آن را در زمین بکارند.

2- بذر آماده شده حدود ۱۰ تا ۱۵ سانتیمتر می باشد و به شکل دسته های ۳ تا ۵ تایی و در فاصله ۲۰ سانت از یکدیگر کاشته می شوند.

3- کشاورزان در فصل تابستان و در اواسط مرداد ماه زمانی که خوشه های برنج به رنگ طلایی درآمدند با استفاده از ابزار سنتی و مدرن شروع به درو کردن محصول میکنند.

 4- پس از درو کردن، برنج را به کارخانه های شالیکوبی انتقال می دهند.

نحوه کاشت برنج صدری

نحوه کاشت برنج صدری -مجله کاویش

در مراحل نحوه کاشت برنج صدری کشاورزان با استفاده از پمپ آب، آب را از چاه های آب به داخل مزرعه انتقال می دهند. و آبیاری برنج تا زمانی که ساقه های برنج سبز است انجام می شود. همچنین تا زمانی که ساقه های برنج شروع به زرد شدن می کنند کشاورزان آبیاری زمین را ادامه میدهند.

نحوه کاشت برنج هاشمی

نحوه کاشت برنج هاشمی - مجله کاویش

در اکثر مناطق کشور کشت برنج هاشمی به روش نشایی انجام می شود. همچنین به دلیل وجود گسترده علف های هرز  بخصوص در استان گیلان، کشت برنج به روش مستقیم اصلا توصیه نمی شود. بدین منظور همزمان و یا قبل از جوانه‌دار نمودن بذر اقدام به تهیه خزانه می کنند.خزانه برنج هاشمی ، بخشی کوچک و محصور از زمین است که در داخل زمین اصلی یا در بخشی خارج از مزرعه اصلی ایجاد میشود.

مقاله یشنهادی : تفاوت برنج هاشمی و علی کاظمی

 علاوه بر آن زمینی که برای خزانه انتخاب می شود، در اواخر پاییز حدود 15 تا 20 سانتی‌متر شخم زده شود. پس از انجام این کار، در خزانه آب ریخته میشود و با استفاده از وسایل کشاورزی از قبیل تیلر زمین را شخم می‌زنند.

روش کود دهی و سم پاشی برنج هاشمی

روش کود دهی و سم پاشی برنج هاشمی - کاویش

در این مرحله به زمین مقداری کود می دهند، بعد از انجام این کار سطح زمین را هموار و یکنواخت می کنند، سپس زمین را به عرض 5/2 تا 3 متر و طول 5 تا 10 متر مرزبندی می کنند. و به این شکل خزانه برای کاشت برنج آماده می‌باشد. همچنین چند روز قبل از بذرپاشی می‌توان خاک را با استفاده از سموم برای کنترل سوروف سمپاشی کرد.

در این هنگام سطح خزانه باید حداقل 3 سانتی‌متر آب داشته باشد. روش دیگری که برای تهیه خزانه صورت میگیرد، لگدکوبی زمین بعد از شخم  زدن آن است. این کار به این دلیل انجام میشود که در مرحله اول زمین سفت و محکم شود تا ریشه گیاه برنج به عمق زیاد خاک نفوذ نکند و بیرون آوردن آن برای انتقال به زمین اصلی راحت‌تر باشد.

کنترل آفات و بیماری ها

مورد بعدی کنترل آفات و بیماری ها می باشد که کلیه ارقام در مقابل بیماری باست مقاوم هستند و به هیچ گونه سم پاشی نیاز نمی باشد. این ارقام در نواحی مرطوب حساسیت نسبی نسبت به بیماری شیت بایت از خود نشان می دهند. در صورتی که در مناطق گرمسیر این مشکل بسیار کم می باشد و در صورت ایجاد مشکل می توان با استفاده از سموم ثباث به میزان ۱ لیتر در هکتار در مرحله ظهور خوشه از آن استفاده کرد.همچنین در مورد طرز پخت برنج طارم راهنمای کاربردی برای شما قرار داده ایم تا با استفاده از آن بتوانید با روش پخت این برنج کاملا آشنا شوید.

طریقه کاشت برنج طارم

طریقه کاشت برنج طارم - مجله کاویش

در طریقه کاشت برنج طارم ابتدا به مدت ۲۴ ساعت بذرها رادر آب خیس می کنند، سپس محلول ضدعفونی به آب اضافه می کنند و در طی ۲۴ ساعت بذر را درون آن نگه میدارند. فاصله کاشت مناسب برای کلیه ارقام حدود ۲۵ *۲۵ سانتی متر در روش کشت سنتی و در کشت مکانیزه حدود ۱۶*۳۰ سانتی متر فاصله مناسبی می باشد.

حتما بخوانید : خواص برنج طارم

همچنین برای ارقام  زودرس فاصله کشت حدود ۲۰*۲۰ سانتی متر و ماشین نشاکار ۱۳*۳۰ توصیه میشود. مورد بعدی میزان مصرف کود می باشد که برای کلیه ارقام و بسته به نوع زمین ۳۰۰- ۲۰۰ کیلو در هکتار کود فسفات آمونیوم همراه با ۵۰% سولفات پتاسیم می باشد. آبیاری سه هفته اول آبیاری غرقابی و پس از آن تا مرحله خوشه دهی غرقاب کردن مزرعه با ارتفاع ۲ سانتی متر آب انجام میشود.علاوه بر آن در مورد خواص برنج طارم در مطلب دیگری به آن پرداخته شده است که میتوانید در ادامه آن را مطالعه کنید.

نحوه تولید برنج قهوه ای

برنج قهوه‌ای، شامل کربوهیدرات‌های بهتر و همچنین ویتامین‌ها و املاح بیشتری میباشد که تولید این محصول در مقایسه با برنج سفید، با ضایعات کمتر و درآمدزایی بیشتری برای کشاورزان، همراه است.به همین جهت در چند سال اخیر، کشورهایی مانند هند، تایلند، کوشیده اند تولید برنج قهوه‌ای را افزایش دهند. لازم به ذکر است که مدتی است که این برنج وارد بازار ایران شده و طرفداران زیادی پیدا کرده است.

بیشتر بخوانید :خواص برنج قهوه ای برای کودکان،بدنسازی،لاغری

برنج قهوه‌ای همان برنجی است که برخی آن را برنج پیش‌پخت شده هم می‌گویند. برای تولید چنین محصولی، زمانی که برنج را در حالت شلتوک (شلتوک به بخش سلولزی روی دانه‌های برنج گفته می‌شود که پوسته نازک دیگری در زیر آن جای گرفته است)‌ برداشت می‌کنند. این در حالی است که برنج سفید، حرارتی نمی‌بیند و پوسته آن در همان مراحل اولیه پس از برداشت زدوده می‌شود. با این حساب می‌توان گفت که همین فرآیند پیش‌پخت شدن برنج‌های قهوه‌ای باعث بیشتر شدن میزان املاح و ویتامین‌های آن‌ها نسبت به برنج‌های سفید می‌شود.

جدا کردن لایه خارجی برنج قهوه ای

لازم به ذکر است که دانه کامل برنج دارای چندین لایه می باشد. و در صورتی که فقط یک لایه خارجی آن را جدا کنیم، برنج قهوه ای بدست می آید.همچنین زمانی که برنج را در حالت شلتوک از مزرعه برداشت می کنند پیش از جدا کردن شلتوک از برنج، آن را با آب داغ یا بخار آب، مقداری حرارت می دهند.  که این کار باعث میشود ویتامین ها و مواد معدنی که داخل پوسته برنج هستند، به مغز آن منتقل شوند.

حتما بخوانید: تفاوت برنج قهوه‌ای و سفید

بعد از طی مرحله حرارت دهی برنج ها را خشک و سپس پوسته سلولزی آن را جدا می کنند. در این مرحله، برنج با پوسته بیرونی آن، به دلیل جذب ویتامین ها و املاح، رنگ قرمز مایل به قهوه ای به خود می گیرد. همچنین در مقاله ای دیگر به طور مفصل به خواص سبوس برنج قهوه ای پرداخته ایم و مزایای بی نظیر آن را شرح داده ایم.

برداشت برنج ایرانی

برداشت برنج ایرانی - مجله کاویش

در نهایت به این قسمت میرسیم که چگونه برنج حاصل آمده را برداشت می کنند. برداشت برنج به دو روش صورت می گیرد که روش اول، روش دستی می باشد و روش دوم با کمباین انجام می شود.پس از برداشت برنج ساقه های طلایی برنج  را دسته می کنند و میگذارند تا خشک شود. ساقه ها ۲ الی ۳ هفته در جای خشک و آفتابی نگه داشته می شود تا کاملا خشک شوند.سپس پوسته را از آن جدا می کنند و پس از آن دانه های برنج قابل مصرف می باشد.