آموزش آشپزی

تفاوت برنج طارم و هاشمی

تفاوت برنج طارم و هاشمی

یکی از پر مصرف‌ترین غلات نزد ایرانیان برنج است و این غذا محبوبیت بسیار زیادی دارد. برنج طارم و هاشمی جزو محبوب‌ترین نوع برنج نزد ایرانیان است. البته امروزه قیمت بالایی دارند و بسیاری از افراد توان خرید آن را ندارند و به انواع برنج پاکستانی و هندی روی آورده‌اند. فرق برنج طارم و هاشمی مسئله‌ای است که ذهن بسیاری از افراد را درگیر کرده است که در این مقاله به بررسی آن می‌پردازیم.

برنج هاشمی یکی از برنج‌های با کیفیت و خوب است که در گیلان کشت می‌شود. این برنج برای اولین بار توسط یوسف هاشمی کشت شد و به همین دلیل نام آن هاشمی است. طارم نیز نام کلی‌ای برای تعدادی از برنج است که کاشت آن مختص به گیلان نیست و در همه مناطق شمال از روستاهای گیلان گرفته تا مازندران این نوع برنج کشت می‌شود. برنج طارم دارای حداقل ده عنوان گوناگون است که می‌توان آن را جزو خانواده‌ای شلوغ و رنگ و رنگارنگ در نظر گرفت.

فرق برنج طارم و هاشمی از لحاظ عطر

فرق برنج طارم و هاشمی از لحاظ عطر
فرق برنج طارم و هاشمی از لحاظ عطر

برنج هاشمی و طارم با دو سبک عطردار و معمولی به بازار فروش عرضه می‌شوند. در ادامه تفاوت برنج طارم و هاشمی را در دو نوع معمولی و معطر بررسی می‌کنیم.

برنج طارم معمولا ظاهری سفید و کشیده دارد و از این حیث برای مهمانی‌ها بسیار مناسب است. برنج طارم عطری نیز بعد از پخت بوی بسیار خوبی دارد و این امر نشان از کیفیت بسیار بالای آن است. برای تشخیص برنج طارم عطری کافی است مقداری از آن را ( برنج خام ) کف دست ریخته و ها کنید. سپس آن را بو کنید، چنانچه عطری باشد بوی خوشی به مشام شما می‌رسد.

برنج هاشمی چیست؟

اما برنج هاشمی چیست؟ همانطور که قبلا هم اشاره شد، برنج هاشمی از معروف‌ترین محصولات خطه‌ی شمال کشور به ویژه شهر رشت است که بعد از پخت قدی کشیده و ظاهری زیبا دارد. این برنج در برابر بسیاری از آفات گیاهی و جانوری مقاوم است و به همین علت سالم می‌باشد. برنج هاشمی عطری نیز در بازار موجود است. البته برنج هاشمی در دو مدل سرد و گرم نیز وارد بازار می‌شود که تفاوت زیادی با یکدیگر ندارند و عمده تفاوت آن‌ها این است که گونه گرم کمی چاق‌تر است. رنگ برنج هاشمی نیز استخوانی است و رنگ مطلوبی دارد اما برنج طارم کمی سفید‌تر است.

حتما بخوانید : نحوه نگهداری برنج ایرانی ؛ گوهری با ارزش در سفره ایرانی

تشخیص برنج هاشمی

برای تشخیص برنج هاشمی نیز ابتدا به ظاهر آن نگاه کنید. دانه‌های برنج هاشمی کشیده و رنگی استخوانی و مایل به کرم دارند. ری زیادی بعد از پخت دارند و اگر برنج هاشمی اصل باشد تا مدت زمان زیادی بعد از پخت، نرمی خودش را حفظ می‌کند.

به طور کلی هر دو برنج طارم و هاشمی عطردار از نظر بو و عطر بسیار مرغوب و ایده‌آل هستند و تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. اما چنانچه به دنبال برنج عطردار و سفید هستید برنج طارم گزینه‌ی بهتری است.

مقایسه کیفیت برنج طارم و هاشمی

مقایسه کیفیت برنج طارم و هاشمی
مقایسه کیفیت برنج طارم و هاشمی

یکی از سوال‌های متداولی که در این زمینه مطرح می‌شود این است که برنج طارم بهتر است یا هاشمی؟ همان‌طور که گفته شد برنج هاشمی و طارم جزو برنج‌های مرغوب هستند و کیفیت بسیار بالایی دارند. برنج هاشمی دارای ساقه‌های نازکی است که آفت‌هایی مثل کرم ساقه خوار امکان رشد در آن را ندارد در نتیجه هیچ گونه‌ سم‌پاشی روی آن‌ها انجام نمی‌شود. به همین دلیل بسیاری از افراد از برنج هاشمی به عنوان یک برنج کاملا اورگانیک یاد می‌کنند.

البته برنج هاشمی انواع مختلفی مانند برنج هاشمی دودی ، برنج هاشمی عطردار، برنج قهوه‌ای و برنج آستانه دارد که تمامی این مدل‌ها از کیفیت بسیار خوب و قابل قبولی برخوردارند.

برنج طارم نیز کیفیت بسیار بالایی دارد و معمولا بین‌ آن‌ها تفاوت خاصی نمی‌توان پیدا کرد. تنها نکته‌ای که در این قسمت می‌توان به آن اشاره کرد این است که برنج طارم بعد از پخت تا حدودی مجلسی‌تر، خشک‌تر و سفت‌تر از برنج هاشمی است و برنج هاشمی معمولا چرب‌تر و نرم‌تر است.

پس در جواب این سوال که می‌گویند برنج طارم یا هاشمی؟ باید بگوییم که اگر به دنبال برنجی کاملا اورگانیک و فاقد آفات و سم‌پاشی‌های مختلف هستید، برنج هاشمی برای شما گزینه بهتری است اما اگر برنج را برای طبخ در مجالس، تالارها و رستوران‌هایی می‌خواهید که ظاهر عالی اولویت دارد، طارم انتخاب مناسب‌تری است. در هرصورت انتخاب نهایی بستگی به علایق و سلیقه شما مصرف‌کنندگان عزیز دارد و به‌طور قطعی نمی‌توان گفت که کدام یک از این برنج‌ها بهتر است.

فرق برنج طارم و هاشمی از لحاظ پخت

هنگام پخت برنج هاشمی باید توجه داشت که برنج از نوع گرم است یا سرد زیرا بسته به هر کدام که باشد پروسه پخت آن متفاوت می‌شود. اما به طور کلی به لطف کیفیت بسیار بالایی که برنج دارد خیلی زود شفته نمی‌شود اما در عین حال باید نکات پخت برنج را رعایت کرد.

اما در مورد پخت برنج طارم قضیه کمی متفاوت است. همان‌طور که در ابتدا مقاله گفته شد برنج طارم از یک خانواده شلوغ است و انواع متفاوتی دارد به همین دلیل پخت هر کدام روند خاص خود را دارد. اما با بررسی که بر روی آن‌ها صورت گرفته است می‌توان این‌گونه نتیجه گرفت که برنج کاشت دوم آن پخت بهتر و به نسبت راحت‌تری دارد.

طعم هر دو برنج پس از پخت بسیار عالی است و عطر بسیار خوبی دارد. البته باید به این نکته توجه کرد که کاشت دوم برنج طارم و هاشمی از عطر و طعم بهتری برخوردار است زیرا معمولا نسبت به کشت اول طول قد بیشتری دارند و همین مورد باعث پخت و ظاهر بهتر آن می‌شود. البته برخی از رستوران‌های لاکچری بر این باورند که برنج طارم سنگی بهترین برنج ایرانی از نظر طعم و مزه است و آن را نسبت به دیگر گزینه‌ها ترجیح می‌دهند.

مقاله پیشنهادی : تفاوت برنج هاشمی و علی کاظمی

تفاوت قیمت برنج هاشمی و طارم

قیمت برنج هاشمی عطری نسبت به برنج هاشمی ساده کمی بیشتر است. البته باید توجه داشته باشید برنج هاشمی عطری سرد و گرم از نظر قیمت هیچ‌گونه تفاوتی با یکدیگر ندارند زیرا از نظر اندازه و مزه و عطر کاملا یکسان هستند. برنج طارم نیز قیمتی مشابه به برنج هاشمی دارد و معمولا از نظر قیمت با یکدیگر تفاوت خاصی ندارند.

قیمت برنج طارم درجه یک و برنج درجه یک هاشمی نیز نسبت به نوع ساده برنج طارم و هاشمی گران‌تر است و طبیعتا از عطر و طعم بهتری هم برخوردارند.

البته باید توجه داشته باشید که برخی از مراکز برنج‌هایی را با قیمت بسیار کم به عنوان برنج هاشمی یا طارم می‌فروشند که البته خوب است بدانید صرفا از این نام استفاده می‌کنند و کیفیت و مزه برنج اصلی را ندارد.

به‌طور کلی می‌توانید انواع نرخ برنج هاشمی و طارم را در سایت‌هایی مانند کاویش، دیجی کالا و… استعلام بگیرید و از آخرین قیمت‌ها مطلع شوید.

بیشتر بدانید : راهنمای خرید اینترنتی برنج ایرانی

جمع ‌بندی

در کلام آخر اگر بخواهیم به طور کلی این دو برنج را با یکدیگر مقایسه کنیم و فرق برنج هاشمی با طارمی را به طور خلاصه بیان کنیم، می‌توانیم بگوییم تا حدود زیادی به سلیقه خریداران و مصرف کنندگان بستگی دارد زیرا برنج هاشمی و طارم به جز برخی از ویژگی‌هایی که گفته شد، فرق خاصی با یکدیگر ندارند و هر دوی آن‌ها از مرغوب‌ترین برنج‌های ایرانی هستند.
چنانچه به دنبال برنج عطری و سفید و با طعم و بوی خاص برای مجالس هستید گزینه‌ی بهتر برای شما برنج طارم است و اگر به دنبال یک برنج نرم و خوش پخت هستید می‌توانید از برنج هاشمی استفاده کنید.

 کاویش فود به ارائه انواع برنج ایرانی اعم از برنج طارم و هاشمی اقدام نموده که شما می توانید محصول مورد نظر خود را سفارش داده و با تحویل سریع و کیفیت عالی از خرید خود لذت ببرید. طعم بی نظیر غذاهای کاویش را می توانید با یک بار خرید از محصولات آن تجربه کنید. 

دیدگاهتان را بنویسید