راهنمای خرید

بهترین زمان تهیه برنج ایرانی

زمان تهیه برنج ایرانی

یکی از اصلی ترین مواد غذایی در سفره ایرانیان برنج است که بهترین نوع آن در کشور عزیزمان ایران تولید می گردد. قبل از صحبت درباره زمان مناسب تهیه برنج مصرفی خود باید به مواردی همچون کهنه یا نو بودن آن دقت شود که بتوانیم با هزینه ای معقول تر مقدار مورد نیاز منزل خود را تامین کنید.

همچنین خریدن برنج به صورت عمده و یا جزئی می تواند در زمان بهینه برای شما تاثیر گذار باشد. در مقاله پیش رو تمامی موارد بالا را با هم بررسی خواهیم کرد.

بهترین زمان برای خرید برنج نو و کهنه با در نظر گرفتن شرایط موجود در متن این مقاله، فصل تابستان می باشد.

فصل برداشت برنج

از عوامل موثر بر قیمت برنج، زمان برداشت آن می باشد زیرا در هنگام برداشت حجم عرضه محصول در بازار افزایش یافته و در نتیجه قیمت تمام شده کاهش می یابد. همانطور که می دانید حدود 80 درصد از برنج مصرفی کشور در استان های شمالی تولید می گردد، بنابراین زمان برداشت آن می تواند بر روی قیمت ها تاثیر گذار باشد.

همانطور که می دانید یکی از تفاوت های برنج کشت اول و دوم در موسم برداشت آن ها می باشد. برداشت کشت اول برنج در مرداد و شهریور ماه است درحالی که برنج کشت دوم در پاییز برداشت می گردد.

تغییرات قیمت برنج در طول سال

قیمت برنج همچون دیگر محصولات از میزان عرضه و تقاضای آن در بازار تبعیت می کند. قبل از بررسی نوسانات قیمت برنج باید تفاوت های برنج نو و کهنه را بدانید. همچنین باید مشخص کنید که خواستار خرید برنج نو هستید یا کهنه؟

بخش عمده برنج تولیدی کشور کشت اول است که زمان برداشت آن در ماه دوم و سوم تابستان می باشد. بنابراین قیمت برنج نو در مرداد و شهریور با کاهش مواجه شده و این ماه ها زمان مناسب تهیه برنج نو می باشد.

از طرفی به دلیل برداشت برنج نو در ماه پنجم و ششم سال، اوایل تابستان یعنی ماه تیر قیمت برنج کهنه کاهش می یابد. این موضوع بخاطر کاهش تقاضای مصرف کنندگان برای خرید برنج کهنه می باشد زیرا متقاضیان به دنبال خرید برنج تازه برداشت شده هستند.

بهترین زمان خرید برنج

عوامل متعددی همچون تازه یا کهنه بودن برنج، داشتن مکان مناسب برای نگه داری و تهیه به صورت عمده یا جزئی می تواند بر قیمت برنج تاثیرگذار باشد. در ادامه دلیل اهمیت هر یک از موضوعات بالا را بررسی کرده و پس از آن توصیه های خود را برای انتخاب زمان مناسب تهیه برنج ارائه خواهیم داد.

خرید برنج تازه یا کهنه

برنج تازه دارای عطر فوق العاده ای می باشد اما از طرفی پخت خوبی ندارد. برنج نو معمولا بعد از دو تا سه ماه پخت بهتری پیدا میکند.

در مقابل برنج کهنه وجود دارد که پخت آن بسیار آسان می باشد ولی عطر و طعم برنج تازه را ندارد. از دیگر معایب برنج کهنه دشوار بودن نگه داری آن می باشد زیرا احتمال ایجاد کرم برنج یا شپشک در آن بیشتر است.

بیشتر بخوانید: روشهای از بین بردن و پیش گیری از شپشک یا کرم برنج.

در صورتی که می خواهید به صورت عمده خرید کنید:

  • توصیه می گردد که در تیر ماه برنج کهنه خریداری کنید زیرا در این زمان برنج کهنه با قیمت های مناسب در بازار وجود دارد.
  • برای خرید برنج نو اولین شرط داشتن انباری با فضای خنک و خشک می باشد تا بتوانید این برنج را برای سه ماه در آن نگه داری کرده و سپس از آن استفاده کنید. در صورتی که تصمیم به خرید برنج نو گرفتید، رمان مناسب تهیه برنج مرداد و شهریور می باشد. البته برنج نو را هم میتوانید در همان زمان خرید پخت کنید. فقط باید به نحوه پخت برنج نو دقت نمایید.

برای خرید جزئی نیز بهتر است در بهار اقدام به فراهم نمودن برنج مورد نیاز خود نکنید زیرا احتمال خراب شدن برنج در این ماه بسیار زیاد است و زمان مناسب تهیه برنج نیست. همچنین برای خرید بهتر باز هم ماه های تابستان مطابق با خرید عمده توصیه می گردد.

در نهایت اگر بخواهید هوشمندانه عمل کنید، می توانید در تیر ماه به اندازه مصرف سه ماه برنج کهنه برای خود تهیه نمایید. سپس در فصل برداشت، برنج نو به صورت عمده و برای یک سال آتی خود خریداری کنید. البته داشتن یک انباری خشک و سرد از لزومات این کار می باشد.

برای مشاهده و خرید برنج ایرانی به صفحه محصولات برنج فروشگاه آنلاین کاویش مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید