راهنمای خرید

راهنمای تشخیص برنج خوب اصل از برنج تقلبی پلاستیکی

راهنمای تشخیص برنج خوب اصل از برنج تقلبی پلاستیکی

در این مقاله به بررسی روشهای تشخیص برنج خوب اصل از برنج تقلبی پلاستیکی میپردازیم و معیارهای شناخت برنج خوب و اصیل ایرانی را معرفی میکنیم تا با رعایت نکاتی که در ادامه این مقاله عنوان میکنیم بتوانید به راحتی برنج اصل را از تقلبی تشخیص دهید و در تهیه و خرید برنج مورد نیاز خود دچار سردرگمی نشوید، پس این مقاله را تا انتها مطالعه بفرمایید.

برنج تقلبی چگونه است؟

تشخیص برنج تقلبی از برنج اصل ایرانی بسیار سخت و دشوار شده است.به دلیل تنوع زیاد برنج های ایرانی و خارجی موجود در بازار، همچنین تعداد زیادی از افراد سودجو چندین نوع شلتوک برنج مختلف را با هم ترکیب می کنند و توسط دستگاه های پیشرفته فرآوری، برنج ها را یکدست میکنند.اخیرا چینی‌ها برنج‌های تقلبی که بافت آن شامل پلاستیک و نشاسته سیب‌زمینی میباشد تولید کرده‌اند که این نوع برنج‌ها در برابر حرارت آتش می‌سوزند و دود سیاه از خود ساطع می کند.

معیار های برنج خوب

میتوان گفت یکی از مهمترین معیار های برنج خوب، برنجی است که به خوبی خشک شده باشد. اگر میخواهید از خشک بودن برنج اطمینان حاصل کنید آنرا زیر دندان بگذارید، اگر برنج از کیفیت خوبی برخوردار باشد نباید به راحتی بشکند. یکی دیگر از معیارهای برنج خوب و با کیفیت این است که هنگام طبخ آن، به خوبی قد میکشد، و از ری خوبی برخوردار است و عطر و طعم آن به مشام میرسد.

روش های تشخیص برنج تقلبی

  • برای تشخیص برنج خوب اصل از برنج تقلبی، برنج را در کف دست بریزید و در آن ها فوت کنید. که از طریق این روش باید بوی برنج به خوبی به مشام برسد. برخی از افراد سودجو برای تقلب در برنج، به آن مقداری گرد برنج اضافه میکنند تا بوسیله ی این روش عطر برنج ایرانی را بگیرند. توصیه میشود برای تشخیص برنج تقلبی برنج مقداری برنج را در کف دست بریزید و به آن فوت کنید و سپس آن را داخل دهان بگذارید، اگر طعم مطلوبی نداشت، میتوان گفت برنج اصل نمی باشد.لازم به ذکر است که برنج خوب و اصیل ایرانی دارای عطر و بوی خاصی می باشد .
روش های تشخیص برنج تقلبی

حتما بخوانید : نکات مهم در خرید برنج عمده

روش های تشخیص برنج خوب

  • از روش های تشخیص برنج خوب یکدست بودن آن است. برای اینکه بتوانید یکدست بودن برنج را تشخیص بدهید مقداری برنج را در کف دست خود بریزید و با دقت به دانه های آن نگاه کنید. برنجی که مشاهده میکنید نباید دارای اندازه و رنگ متفاوتی باشد. در صورتی که موارد ذکر شده را مشاهده کردید میتوان نتیجه گرفت که برنج یکدست نمی باشد.
  • روش دوم این است که مقداری برنج را در یک سطح صاف یا شیشه ای بریزید و آن را در معرض نور قرار دهید سپس به دانه های آن نگاه کنید اگر شفافیت دانه های برنج با یکدیگر متفاوت بود میتوان نتیجه گرفت که برنج مخلوط شده است.
  • روش دیگر برای تشخیص برنج خوب اصل از برنج تقلبی، این میباشد که میتوانید به اندازه یک قاشق برنج را بسوزانید اگر در هنگام سوزاندن بوی پلاستیک به مشامتان رسید، میتوان نتیجه گرفت که برنج مصنوعی میباشد.
  • تست آب: یک لیوان آب سرد بردارید و یک قاشق غذاخوری برنج خام در آن بریزید. سپس آن را کاملا مخلوط کنید. اگر ته آن بیفتد بلافاصله متوجه خواهید شد که یک برنج معمولی دارید. در عین حال، برنج پلاستیکی در بالا باقی می ماند.
  • همچنین میتوانید مقداری برنج را در یک ظرف در بسته، برای چند روز در مجاورت نور خورشید قرار دهید اگر برنج کپک زد، میتوان نتیجه گرفت که برنج اصل میباشد اما اگر سالم ماند برنج پلاستیکی است. یا می توانید یک مشت برنج را بجوشانید. آن را به مدت دو یا سه روز در جای گرم قرار دهید. اگر در این مدت کپک نداشت، قطعا برنج شما تقلبی است. دلیل آن بسیار ساده است: نه دما و نه آب و هوا روی پلاستیک تأثیر نمی گذارد.
  • تست جوشاندن: زمانی که برنج را می جوشانید، آن را با دقت مشاهده کنید. اگر شروع به تشکیل یک لایه ضخیم در بالای قابلمه شما کرد، پس نشانه مستقیم برنج پلاستیکی بودن است.
  • تست روغن داغ: مقداری روغن داغ کنید و مقداری برنج داخل آن بریزید. از نشانه های برنج پلاستیکی این است که ته قابلمه می چسبد.

بیشتر بدانید : بهترین برنج دنیا

برنج تقلبی پلاستیکی

برنج تقلبی پلاستیکی - مجله کاویش
برنج تقلبی پلاستیکی

کشور چین به عنوان صادر کننده برنج‌های تقلبی سالانه بیش از دویست تن برنج تقلبی پلاستیکی به دیگر کشورهای جهان صادر میکند، که از این رو دیگر کشورهای جهان به این کار روی آورده اند. متاسفانه روش تقلب در صنایع غذایی کشور بوجود آمده است و گاهی نمی‌توان برنج اصل را از برنج مصنوعی(پلاستیکی) تفکیک کرد.

شرکت هایی که به ساخت برنج غیر اصل مشغول هستند مقداری  پلاستیک و نشاسته را مخلوط کرده و آن را به شکل برنج اصل به فروش میرسانند و عطر برنج را برای طبیعی جلوه کردن به آن اضافه میکنند که این امر میتواند  بسیار برای سلامتی ضرر داشته باشد و سبب بروز سرطان و مشکل‌های گوارشی ‌شود. متخصصان سلامت و متخصصان تغذیه هشدار داده اند که مصرف چنین غلات تقلبی می تواند کشنده باشد یا به سیستم گوارش آسیب جدی وارد کند. متاسفانه در کشور ما نیز این موارد رواج پیدا کرده است و این نوع برنج به صورت قاچاق وارد کشور میشود همچنین علاوه بر آن دستگاه هایی مشاهده شده که اقدام به تولید برنج پلاستیکی میکنند.

مشخصات برنج خوب چیست؟

راه های تشخیص برنج اصل

در سال های اخیر خبر های زیادی حاکی از وجود برنج تقلبی در کشور به گوش میرسد. برنج غیر اصل و بی کیفیت دارای بند های عرضی میباشد در صورتی که دانه های برنج اصل یکپارچه و بدون ترک است. میتوان گفت یکی از دلایل بند دار شدن برنج قرار گرفتن برنج در مجاورت باد و هوای سرد می باشد. برای تشخیص بند دار بودن برنج، آن را با انگشت شست و اشاره نگه دارید و توسط ناخن انگشت شست آن را بفشارید، اگر دانه برنج به راحتی خرد و شکسته شد می توان نتیجه گرفت برنج بی کیفیت و بند دار است.

یک تست مهم برای تشخیص برنج خوب اصل از برنج تقلبی، خشک بودن آن است. برنج در ابتدای فصل برداشت رطوبت بالایی دارد. که این میزان از رطوبت، کار پخت آن را مشکل می کند و علاوه بر آن نگهداری برنج را دشوار تر می کند و باعث می شود که برنج در برابر حشرات از مقاومت کمتری برخوردار باشد.

از این رو کارخانه ها، به وسیله دستگاه های خشک کن اقدام به خشک کردن برنج تازه برداشت شده می کنند، تا با استفاده از این روش رطوبت آن را کم کنند. همچنین زمان خشک کردن برنج نقش مهمی در کیفیت برنج دارد. متاسفانه برخی کارخانه ها برای سرعت بخشیدن به عملیات خشک کردن، آن را در دمای بالاتری خشک میکننداین کار باعث کاهش کیفیت برنج میشود.

این مقاله را از دست ندید : تفاوت برنج قهوه‌ای و سفید

ویژگی های برنجی که به خوبی خشک شده باشد:

  • به راحتی نمیشکند
  • در هنگام پخت قد میکشد
  • دانه برنج سفت میباشد
برنج خشک شده

عطرو طعم و نیمه بلوری بودن برنج  اصل ایرانی

توجه داشته باشید که برنج اصل و با کیفیت ایرانی  رنگ آن کاملا شفاف نمی باشد و رنگی بلوری مانند دارد در صورتی که برنج های خارجی کاملا شفاف می باشند. همچنین برنج اصل ایرانی عطر و طعم فوق العاده ای دارد. و در هنگام پخت عطر آن به مشام میرسد و از ری خوبی برخوردار است و پس از پخت تا ساعتها عطر و طعم خود را حفظ میکند.

تهیه برنج ایرانی و اصیل کاویش

همچنین شرکت عرضه مواد غذایی کاویش به طور گسترده اقدام به ارائه برنج با کیفیت و اصیل ایرانی کرده است که شما میتوانید چه به صورت کیلویی و چه به صورت عمده، برنج با کیفت مازندران را در بهترین بسته بندی و کیفیت و همچنین خدمات پشتیبانی منحصر به فرد تهیه بفرمایید و سفارش خود را درب منزل دریافت کنید. همچنین شما میتوانید انواع برنج ایرانی کاویش را که در این فروشگاه موجود میباشد، بررسی بفرمایید و طبق سلیقه خود برنج مورد نظر خود را انتخاب و تهیه کنید.