آموزش آشپزی

غذاهای جنوبی با برنج؛ تند و خوش عطر!

طرز تهیه گبولی مرغ

اگر به جنوب ایران سفر کرده باشید، عطر و طعم دل‌پذیر غذاهای جنوبی را از یاد نخواهید برد. مردمان جنوب، به شدت مهمان نواز و خونگرم هستند. همچنین آشپزی جنوبی، به دلیل استفاده از طعم‌های تند و پر ادویه بسیار متفاوت و قابل‌توجه است.

توصیه می‌کنیم اگر می‌خواهید حال و هوای جنوب را به خانه خود بیاورید، با ما همراه باشید تا دستور سه غذای محلی و محبوب این منطقه را برایتان توضیح دهیم. توجه داشته باشید که استفاده از ادویه‌های اصیل و همچنین گوشت های تازه، بسیار در این دستورالعمل‌ها اهمیت دارد؛ زیرا کاملاً با عطر و طعم آن‌ها مرتبط است.

قلیه میگو؛ غذای جنوبی لذیذ و به یادماندنی

مطمئناً بارها نام قلیه‌میگو و یا قلیه‌ماهی را شنیده‌اید. اگر به جنوب ایران سفر کرده باشید، می‌دانید که این غذا از غذاهای بسیار محبوب و رایج مردم این منطقه است و تقریباً در منوی غذایی تمامی رستوران‌ها یافت می‌شود.
پیشنهاد می‌کنیم حتی برای یکبار هم که شده، این غذا را تهیه کنید و از خوشمزگی آن لذت ببرید!

این دستور مناسب چهار نفر است.

مواد لازم:

برنج اعلا چهار پیمانه (برای پخت کته)

میگو یا ماهی تازه نیم کیلو
سیر یک عدد
سبزی گشنیز ۲۵۰ گرم
شنبلیله خشک به مقدار لازم
پیاز بزرگ یک عدد
رب انار یا تمر هندی نصف لیوان
رب گوجه فرنگی یک قاشق غذاخوری
آرد دو قاشق غذاخوری
نمک، فلفل سیاه و قرمز، زردچوبه به مقدار لازم

طرز تهیه:

اولین مرحله: آماده کردن سبزی برای پخت این غذای جنوبی، همانند آماده کردن سبزی قورمه است. پس از پاک کردن و شستشوی سبزی‌ها، آن‌ها را خرد کرده و به همراه روغن به میزان دلخواه تفت دهید. اگر می‌خواهید خورشت شما روشن‌تر باشد، سبزی‌ها را به مدت کمتری روی حرارت نگه دارید و در صورتی که دوست دارید خورشت تیره‌تر باشد، آن‌ها را برای مدت زمان بیشتری روی حرارت قرار دهید.

دومین مرحله: میگو را کاملاً پاک کرده و رگ‌گیری کنید. برای رگ‌گیری، بهتر است یک شکاف در قسمت پشت میگو ایجاد کنید و رگ آن را کاملاً بیرون بیاورید. میگوها را با آب سرد کاملاً بشویید و در آبکش بریزید و بگذارید تا آب آن گرفته شود. بهتر است در این مرحله، میگو‌ها را در یک کاسه با کمی نمک، فلفل و زردچوبه، به همراه ادویه‌های اضافی دلخواه، مزه‌دار کنید. هرچه میگو‌ها زمان بیشتری را برای مزه‌دار شدن داشته باشند، در پایان طعم بهتری خواهند داشت. حالا میگوها را برای زمان کوتاهی، در ماهی‌تابه با روغن تفت دهید.

سومین مرحله: یک قابلمه متوسط برداشته و پیاز و سیر را بسیار ریز خرد کنید. در قابلمه روغن بریزید و بعد از داغ شدن روغن، ابتدا پیازها را اضافه کنید. تا مرحله طلایی شدن آن‌ها را سرخ کنید، سپس سیر را به پیازها اضافه کرده و به همراه آرد، کمی تفت دهید. زردچوبه را به مواد افزوده و کمی روی حرارت نگه دارید. گشنیز و شنبلیله خرد‌شده را نیز به مخلوط اضافه کرده و کمی سرخ کنید. یک الی دو لیوان آب اضافه کنید و در قابلمه را بگذارید تا خوب بپزد.

چهارمین مرحله: همزمان با پخت خورشت قلیه، برنج را (ترجیحاً برنج طارم یا برنج هاشمی) به صورت کته آماده کنید.

مشاهده قیمت انواع برنج ایرانی طارم و برنج ایرانی هاشمی

پنجمین مرحله: تمبر هندی یا رب انار را با آب گرم، رقیق کرده و به خورشت اضافه کنید. توجه کنید که اگر تمبر هندی یا رب انار شما شور می‌باشد، در اضافه کردن نمک دقت بیشتری به خرج دهید. در ده دقیقه آخر پس از جا افتادن خورش، میگو‌های تفت داده شده را داخل آن بریزید و کمی رب گوجه فرنگی به آن اضافه کنید.
اگر میگو‌ها را بیشتر از ده دقیقه حرارت دهید، سفت خواهند شد.
خورشت شما آماده است!

نکات مهم تهیه این غذای جنوبی:

می‌توانید در این دستور، به جای میگو از ماهی تازه استفاده کنید. ماهی را در قطعات کوچک خرد کنید و به ترتیب مراحل گفته شده پیش بروید.
رنگ خورشت، به میزان رب و همچنین زمان تفت سبزی، بستگی دارد.
این غذای جنوبی محبوب، به همراه برنج سرو می شود.

گبولی مرغ؛ از تند‌ترین غذاهای جنوبی

شاید بسیاری از افراد حتی نام این غذا را نشنیده باشند اما از نظر نویسنده این مطلب، گبولی مرغ، ماهی یا میگو خوشمزه‌ترین غذای مردم جنوب است!

گبولی مرغ علاوه بر طعم تند و دل‌پذیر، به دلیل داشتن عناصر متنوع، سرشار از انواع مواد مورد نیاز برای سلامتی است و یک غذای کامل محسوب می‌شود.

این دستور مناسب چهار نفر است.

مواد لازم:

سینه مرغ درشت یک تکه
ران مرغ درشت یک تکه
برنج چهار پیمانه
نخود آب پز یک پیمانه
گوجه فرنگی سه الی چهار عدد
پیاز متوسط خلالی شده دو عدد
روغن به مقدار لازم
نمک، زردچوبه، دارچین و هل به مقدار لازم
فلفل سیاه دانه ای یک چهارم فنجان
برگ بو دو عدد
ادویه گبولی (مخلوطی از دارچین، فلفل سیاه، هل، میخک و زیره سبز) به مقدار لازم

طرز تهیه:

اولین مرحله: برای تهیه این غذای جنوبی، تکه‌های مرغ را با دارچین، هل و فلفل سیاه به همراه برگ بو، نمک و زردچوبه با آب، داخل قابلمه بریزید و بگذارید کاملاً پخته شود.

دومین مرحله: برنج را به همراه آب و نمک بخیسانید.

سومین مرحله: پیازها را به صورت خلالی خرد کرده و در قابلمه‌ای بزرگ سرخ کنید. هم‌چنین کمی دیگر زردچوبه، پودر دارچین و پودر هل به همراه برگ بو و ادویه‌ی گبولی به آن اضافه کرده و برای زمان کوتاهی تفت دهید. دانه‌های فلفل را نیز به آن‌ها اضافه کنید.

چهارمین مرحله: برنج را به همراه کمی آب، داخل مخلوط پیاز‌ها اضافه کنید و به مدت یک دقیقه سرخ کنید. آب مرغ را نیز اضافه کنید. توجه داشته باشید که میزان آب مرغ، باید به اندازه‌ی نیم سانت از برنج بالاتر باشد.

پنجمین مرحله: پس از اینکه آب برنج بر روی حرارت کاملاً تبخیر شد، آن را دم کنید.

ششمین مرحله: مرغ را در ماهی‌تابه‌ای دیگر، به همراه ادویه مخصوص گبولی سرخ کنید. همچنین برای دورچین غذا، کمی پیاز را در روغن تفت دهید و به همراه گوجه خرد شده و تمامی ادویه‌ها سرخ کنید. نخود آب پز را به این مخلوط اضافه کنید.
پس از دم کشیدن برنج، آن را با مرغ سرخ شده و به همراه دورچین نخود آب پز میل کنید. نوش جان!

نکات پخت این غذای جنوبی بسیار تند:

در پخت این غذا می‌توانید علاوه بر استفاده از ادویه‌های پودری برای آب‌پز کردن مرغ، از چوب دارچین یا دانه هل استفاده کنید.
یکی از دورچین‌های غذاهای جنوبی همانند گبولی، می‌تواند سیب زمینی خلالی سرخ کرده نیز باشد.
در تهیه این غذا از برنج‌هایی با قد کشی زیاد استفاده می‌شود. مانند برنج کشت دوم و یا برنج صدری

هواری میگو غذایی با حال و هوای بوشهری!

این غذای لذیذ در استان‌های جنوبی کشورمان بسیار محبوب است و اصالت آن به بوشهر باز می‌گردد. نحوه پخت غذاهای جنوبی در نقاط مختلف، بسیار متنوع است. امروز به نوع طبخ بوشهری هواری میگو می‌پردازیم.

هواری میگو بسیار به میگو پلو شباهت دارد بنابراین اگر از دوست‌داران غذاهای دریایی هستید، این دستور را از دست ندهید.

این دستور برای دو نفر مناسب است.

مواد لازم:

برنج دو پیمانه
میگو ۲۵۰ گرم
پیاز خرد شده یک عدد متوسط
سیر دو حبه متوسط
گشنیز و شنبلیله ۲۵۰ گرم
گوجه فرنگی متوسط دو عدد
پودر گشنیز و پودر زیره نصف قاشق چای‌خوری
فلفل قرمز، نمک، زردچوبه و فلفل سیاه به مقدار کافی
روغن به مقدار کافی

طرز تهیه:

اولین مرحله: سبزی‌ها را پاک کنید و به خوبی بشویید. سپس بر روی تخته، آن‌ها را بسیار ریز خرد کنید.

دومین مرحله: گوجه فرنگی‌ها را بشویید و پوست آن‌ها را بگیرید. سپس توسط رنده یا گوشت‌کوب آن‌ها را کاملاً پوره کنید.

سومین مرحله: پیاز خرد شده را در داخل قابلمه بریزید و با روغن، روی حرارت کمی سرخ کنید تا شیشه‌ای شوند. سپس سیر را رنده کرده و به پیازها اضافه کنید تا کمی تفت داده شوند. سبزی‌های خرد شده را نیز به مخلوط بیافزایید و تا جایی که آب سبزی‌ها تبخیر شود، آن‌ها را روی حرارت نگه دارید.

چهارمین مرحله: پوره گوجه فرنگی، پودر گشنیز، پودر زیره، فلفل قرمز، زردچوبه و فلفل سیاه را به همراه میگو‌های شسته شده و رگ‌گیری شده به مواد اضافه کنید.

پنجمین مرحله: دو پیمانه برنج را شسته و به همراه دو لیوان آب، به مواد اضافه کنید و هم بزنید. شعله گاز را در حالت متوسط قرار دهید تا آب غذا تبخیر شود. سپس درب قابلمه را بگذارید، شعله گاز را کم کرده و برنج را دم کنید.
نوش جان!

نکته مهم برای تهیه غذای جنوبی هواری میگو:

برای طبخ این غذا بهتر است، از برنج‌هایی با عطر دودی و همچنین با قابلیت قدکشیدن زیاد استفاده کنید.

سخن آخر

امیدواریم که با طبخ این غذاهای جنوبی تفاوت و تنوع طعم را در سفره‌های خود حس کنید.

سایت کاویش می‌تواند شما را در تهیه انواع مواد غذایی سالم و برنج‌های مرغوب یاری کند. با ما همراه باشید.

1 نظر در “غذاهای جنوبی با برنج؛ تند و خوش عطر!

دیدگاهتان را بنویسید