آموزش آشپزی

طرز پخت برنج طارم

روش پخت برنج طارم محلی فریدونکنار - مجله کاویش

 برنج طارم یکی از شناخته شدهترین و محبوب‌ترین برنج‌های ایرانی می‌باشد. این برنج به دلیل طعم و عطر دل‌انگیزی که دارد در بسیاری از رستوران‌ها، تالارها و مصارف خانگی استفاده می‌شود. طرز پخت برنج طارم فوت وفن‌های خاصی دارد که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم. همچنین برنج طارم انواع مختلفی دارد که در این مقاله از کاویش دستور پخت هر یک از آن‌ها را بیان می‌کنیم. پس تا پایان این مطلب آموزنده همراه ما باشید.

طرز پخت برنج طارم فریدونکنار

باران، خاک حاصلخیز و عدم استفاده از کود و سموم کشاورزی، باعث شده تا برنج طارم محلی فریدونکنار به‌صورت ارگانیک تولید شود و مزه‌‌‌ی دلپذیری داشته باشد. در ادامه این مطلب به طرز پخت برنج طارم فریدونکنار میپردازیم:

  1. ابتدا برای این کار برنج را دو بار با آب ولرم یا سرد بشویید و سعی کنید زیاد برنج را چنگ نزنید.زیرا در این صورت امکان دارد برنج از وسط شکسته شود پس از آن به مدت شش الی هشت ساعت برنج را در آب و نمک که به ازای هر پیمانه برنج نصف قاشق چایخوری نمک اضافه کنید و توصیه میشود برای قد کشیدن بیشتر برنج آن را از شب قبل در ظرف آب خیس کنید.

2. در مرحله بعد برای برنج آبکش باید برنج را درون آب جوش بریزید و صبر کنید تا بجوشد و جهت قد کشیدن بیشتر، بهتر است از شب قبل برنج را در ظرف آب خیس کنید. برنج را در آب جوش ریخته، آب مورد نیاز باید به اندازه یک انگشت اشاره بالاتر از سطح برنج باشد و بگذارید برنج جوش بیاید.

3. پس از آن چندبار برنج را بهم بزنید و کمی صبر کنید تا برنج مغز پخت شود به صورتی که وقتی دانه برنج را در دست له کردید دانه آن خشک نباشد. نکته مهم در مورد طرز پخت برنج طارم و مخصوصا برنج های شمال این است که نباید زیاد بجوشد مخصوصا زمانی که برنج تازه باشد. با توجه به اینکه برنج طارم زودتر از سایر برنج ها شل می شود بنابر این باید توجه کنید هنگامی که برنج را میجوشانید سریع آن را آبکشی کنید. سپس برنج را درون آبکش بریزید و آب آن را خارج کنید.

4. سپس به ازای ۲ پیمانه برنج، یک قاشق غذاخوری روغن مایع کف قابلمه و سپس برنج را درون قابلمه بریزید و اطرافش آن را  به شکل مخروط در بیاورید. بعد از آن قابلمه را روی گاز و با شعله کم به مدت ۴۰ دقیقه قرار دهید تا به خوبی دم بکشد.توجه داشته باشید که در صورت کم شدن سطح آب با توجه به حجیم شدن برنج حتما آب به آن اضافه کنید.

حتما بخوانید : انواع دستور پخت برنج ایرانی

روش پخت برنج طارم استخوانی

روش پخت برنج طارم استخوانی - کاویش

علت نام‌گذاری برنج طارم استخوانی به دلیل شباهت رنگ آن به استخوان می‌باشد. این برنج به دلیل قد بیشتری که نسبت به سایر برنج‌های طارم می‌کشد، طرفداران زیادی دارد. قبل از بیان روش پخت برنج طارم استخوانی باید توجه داشته باشید که برنج تازه با طول عمر کمتر از 4 ماه دارای رطوبت بالایی میباشد و هنوز استخوان بندی لازم را ندارد، بدین منظور روش پخت برنج طارم استخوانی دقت بیشتری را می طلبد.

  1. لازم به ذکر است که برای شستن برنج در داخل قابلمه با آب ولرم یا آب سرد فقط آن را دوبار آبکشی کنید و در هنگام شستشوی آن عجله نکنید. مورد بعدی این است که آب داخل قابلمه باید به اندازه فقط ۲ بند انگشت باشد و نه بیشتر.

2. در مرحله بعد طرز پخت برنج طارم پس از اضافه کردن نمک به مدت یک ساعت بگذارید بماند پس از آن بوسیله یک قاشق چوبی به آرامی برنج را دو سه بار زیر و رو کنید و آن را روی شعله بگذارید و با استفاده از شعله زیاد برنج را بجوشانید.

3. بلافاصله پس از اینکه آب داخل قابلمه کم شد سریعاً شعله را کم کرده و بگذارید برنج دم بکشد .در نهایت، برای اینکه ته دیگ خوبی به دست آورید،می توانید برای مدت زمان کمتر از ۳ دقیقه، شعله را زیاد کنید.

بیشتر بدانید : خواص برنج طارم

روش پخت برنج طارم دم سیاه

روش پخت برنج طارم دم سیاه - مجله کاویش

برنج طارم دم سیاه از خوش‌ طعم‌ترین برنج‌های ایرانی است که بیشتر در استان گیلان کشت می‌شود. اما این برنج به دلیل محصول کمی که نسبت به ناحیه کاشت می‌دهد، کمتر تولید می‌شود و قیمت آن بیشتر است. در ادامه روش پخت برنج طارم دم سیاه را می گوییم، اما قبل از آن به این نکته توجه کنید که این محصول برای ری کردن، به آب بیشتری نیاز دارد.

  1. در روش پخت برنج طارم دم سیاه ابتدا برنج را شسته و به همراه مخلوط آب و نمک به مدت دو تا سه ساعت آن را بخیسانید. سپس برنج را درون یک قابلمه که آن را تا نیمه با آب پر کرده اید روی حرارت زیاد بگذارید تا بجوشد، در قابلمه را گذاشته پس از چند دقیقه(زمانی که مغز برنج نسبتا نرم شد) برنج را با آب ولرم آبکش میکنیم.

2. پس از آن به میزان مورد نیاز نمک اضافه میکنیم در مرحله بعد طرز پخت برنج طارم، قابلمه را روی حرارت قرار داده و برنج را درون آن میریزیم

3. سپس مقداری آب و روغن روی آن میریزیم، درب قابلمه را بسته و حرارت آن را ملایم میکنیم زمانی که برنج بخار کرد، یک دمکش روی قابلمه قرار میدهیم و پس از آن حدود  ۳۰ الی ۴۰ دقیقه صبر میکنیم تا برنج به خوبی دم بکشد.

بیشتر بدانید : لیست انواع بهترین برنج ایرانی

روش پخت برنج طارم فجر

روش پخت برنج طارم فجر - مجله کاویش

برنج طارم فجر نیز مانند انواع دیگر برنج طارم از عطر و طعم بسیار خوشی برخوردار است. این برنج برخلاف برنج طارم دم سیاه، پر محصول است و در استان گلستان کشت می‌شود. برای درست کردن آن نیز در نظر داشته باشید که در روش پخت برنج طارم فجر بهتر است:

  1. برنج را به مدت 3 تا 5 ساعت و به ازای هر پیمانه برنج، دو پیمانه آب و نمک، آن را بخیسانید. پس از گذشت این مدت برنج را شسته و تعویض می کنیم و دوباره به همان میزان (یک پیمانه برنج و دو پیمانه آب) اینبار نمک به میزان کافی  روی اجاق قرار داده و صبر میکنیم تا بجوشد.
  2. در ادامه طرز پخت برنج طارم زمانی که برنج در حال جوشیدن می باشد به این دلیل که برنج نو میباشد و برای به هم نچسبدن آن و شل نشدن برنج با افزودن یک یا دو لیوان آب سرد به قابلمه، یک شوک دمایی به برنج میدهیم و میگذاریم برنج دوباره بجوشد سپس برنج را آبکش نموده و آماده پخت نهایی خواهد بود.

روش پخت برنج طارم شمال

روش پخت برنج طارم شمال - مجله کاویش

برنج طارم شمال محصول استان‌های شمالی کشور است که از سالم‌ترین و مرغوب‌ترین گونه‌های برنج شناخته می‌شود.

  1. در روش پخت برنج طارم شمال به ازای هر نفر یک پیمانه برنج اضافه میکنیم و پس از آن روغن را به اعضای هر دو نفر یک قاشق غذاخوری اضافه میکنیم، سپس آب را یک بند انگشت بالاتر از سطح برنج در قابلمه قرار میدهیم و نمک آن را به اندازه لازم اضافه میکنیم.این نحوه ی پخت برنج کته می باشد

2. لازم به ذکر است که در طرز پخت برنج طارم به روش آبکش، ظاهر برنج بسیار مجلسی و خوش رنگ میشود. تنها معایب روش آبکش این است که در این روش بدلیل آبکش کردن برنج مواد مغذی خود را حفظ نمیکند.

3. در ادامه کار برنج را بشویید و چند ساعت بگذارید خیس بخورد سپس برنج را به همراه آب و روغن و نمک در قابلمه بریزید و منتظر بمانید تا آب به جوش بیاید.در هنگام جوشیدن برنج دانه آن را با دست خود له کنید تا مطمئن شوید برنج پخته شده است.

4. سپس در مرحله بعد برنج را آبکش کنید و بر روی برنج آب ولرم بریزید، برنج را در قابلمه به شکل مخروطی شکل در بیاورید و با استفاده از دمکش درب قابلمه را بپوشانید.در آخر به مدت 40 دقیقه فرصت دهید تا برنج به خوبی دم بکشد.

جمع‌ بندی

در پایان باید بگوییم که پخت انواع برنج طارم با توجه به ارگانیک بودن، خواص، قیمت خوب، عطر و طعم بی‌نظیری که دارد، مناسب برای تمام خانواده‌های ایرانی می‌باشد. این برنج در مقایسه با نمونه‌های خارجی از سموم و مواد نگهدارنده بسیار کمتری برخوردار است و برای سلامت انسان مفید می‌باشد. همینطور اگر مایل به خرید برنج طارم درجه یک هستید، می‌توانید با مراجعه به سایت کاویش انواع برنج طارم از جمله برنج طارم هاشمی درجه یک، برنج طارمی محلی فریدونکنار و… را خریداری کنید.

امیدواریم که این مقاله که به آموزش طرز پخت برنج طارم پرداخته شد بتواند برای شما کاربردی واقع شود و مطالب مفیدی را از آن دریافت کرده باشید.