راهنمای خرید

تفاوت برنج قهوه‌ای و سفید

تفاوت برنج قهوه‌ای و سفید

برنج دانه‌ای همه کاره است و جزو غلاتی پر مصرف به حساب می‌آید و مردم سراسر جهان خصوصا ساکنین آسیا، آن را به عنوان یک غذای اصلی در نظر می‌گیرند. برنج در سایز و اندازه‌های مختلفی بدست می‌آید اما محبوب‌ترین آن‌ها برنج سفید و قهوه‌ای است که در ادامه به بررسی تفاوت آن‌ها می‌پردازیم.برنج سفید نسبت به برنج قهوه‌‌ای مصرف بیشتری دارد اما همواره از برنج قهوه‌ای به عنوان یک گزینه سالم یاد می‌شود به همین دلیل بسیاری از افراد مصرف برنج قهوه‌ای را به سفید ترجیح می‌دهند.

تفاوت اصلی برنج قهوه‌ای و سفید چیست؟

همه برنج‌ها تقریبا سرشار از کربوهیدرات، با مقدار کمی پروتئین و عملا بدون چربی است. برنج قهوه‌ای دانه‌ای کامل است و این بدان معناست که سبوس فیبر و جوانه مغذی و آندوسپرم غنی از هیدروکربات نیز به همراه خود دارد و به همین دلیل است که از آن به عنوان یک برنج سالم‌تر یاد می‌شود. و تفاوت اصلی آن با برنج سفید است.

به طور کلی برنج قهوه‌ای خاصیت غذایی بیشتری نسبت به برنج سفید دارد. برنج قهوه‌ای دارای فیبر و آنتی اکسیدان‌های بیشتر و همچنین ویتامین‌های مهم‌تر و مواد معدنی زیادی است.برنج سفید بیشتر یک منبع کالری است. به عنوان مثال 100 گرم برنج قهوه‌ای پخته دارای 1.8 گرم فیبر ارائه می‌دهد در حالی که 100 گرم برنج پخته‌ی سفید تنها 0.4 گرم فیبر دارد.

مزایای برنج قهوه‌ای

تفاوت اصلی برنج قهوه‌ای و سفید چیست؟مزایاس برنج قهوه ای -کاویش

فیبر

برنج قهوه‌ای نسبت به برنج سفید فیبر بیشتری دارد. فیبر مزایای بسیاری دارد از جمله:

  • کاهش سطح کلسترول
  • کنترل سطح قند خون و کاهش ابتلا به دیابت
  • کاهش خطر بیماری قلبی و عروقی

منگنز

منگنز ماده‌ای معدنی است که برای تولید انرژی ضروری است. برنج قهوه‌ای سرشار از منگنز است در حالی که در برنج سفید این‌گونه نیست.

منیزیم

برخلاف برنج سفید، برنج قهوه‌ای منبعی سرشار از منیزیم است و خوردن یک وعده برنج قهوه‌ای پخته می‌تواند 11 درصد از نیاز روزانه به منیزیم را تامین کند.منیزیم به دلایل حیاتی بسیار اهمیت دارد. از جمله : انعقاد خون، تولید سلولی و رشد استخوان

البته در کنار تمام این مزایا، برنج قهوه‌ای دارای مواد ضد تغذیه‌ای است که ممکن است آرسنیک بالاتر داشته باشد. مواد ضد تغذیه‌ای به موادی گفته می‌شود که توانایی بدن برای جذب مواد غذایی خاص کاهش دهند. برنج قهوه‌ای دارای مقداری مواد ضد تغذیه‌ای به نام اسید فیتیک و فیات است که در ادامه به بررسی این دو می‌پردازیم.

اسید فیتیک

در حالی که اسید فیتیک ممکن است برخی از فواید سلامتی را ارائه دهد اما می‌تواند توانایی جذب آهن و روی را کاهش دهد. از آنجا که برنج قهوه‌ای دارای این ماده ضد غذایی است می‌تواند در بلند مدت باعث کمبود مواد معدنی شود.

آرسنیک

برنج قهوه‌ای نسبت به برنج سفید آرسنیک بسیار بیشتری دارد و این می‌تواند خطرناک باشد به همین دلیل از مصرف بی‌رویه برنج قهوه‌ای باید پرهیز کرد. آرسنیک یک فلز سنگین است که به طور طبیعی در طبیعت یافت می‌شود و می‌تواند باعث بیماری‌هایی مانند سرطان، بیماری‌های قلبی و دیابت شود به همین دلیل باید مصرف این نوع برنج را کنترل کرد. به عنوان مثال باید رژیم غذایی خود را به گونه‌ای تنظیم کنید تا در هفته فقط چند وعده از برنج قهوه‌ای استفاده کنید.

حتما بخوانید : تفاوت برنج کشت دوم و کشت اول

اثرات برنج بر قند خون و بیماری‌های قلبی

اثرات برنج بر قند خون و بیماری‌های قلبی

برنج قهوه‌ای دارای منیزیم و فیبر است که هر دو به کنترل قند خون کمک می‌کنند. تحقیقات نشان می‌دهد که خوردن منظم غلات سبوس‌دار مانند برنج قهوهی‌ای کمک می‌کند تا سطح قند خون کنترل شود و قند خون پایین‌تر باشد و خطر ابتلا به دیابت نوع 2 کاهش یابد.تحقیقات نشان داده است که زنانی که اغلب غلات کامل می‌خورند نسبت به زنانی که غلات نمی‌خورند، احتمال ابتلا به دیابت تا 31 درصد کاهش می‌یابد به همین دلیل برخی افراد برنج قهوه‌ای را جایگزین برنج سفید می‌کنند. از سوی دیگر مصرف برنج سفید خطر ابتلا به دیابت را افزایش می‌دهد.

برنج قهوه‌ای شامل لیگنان است. لیگنان سبب کاهش میزان چربی در خون، کاهش فشار خون و کاهش التهاب عروق می‌شود به همین دلیل مصرف برنج قهوه‌ای می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های عروقی را کاهش دهد و به محافظت در برابر بیماری‌های قلبی کمک می‌کند.

نتیجه مطالعه بر روی 45 مورد نشان داده است که افرادی که از برنج قهوه‌ای استفاده می‌کنند کمتر دچار بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شوند.همچنین خوردن برنج قهوه‌ای می‌تواند به طور چشم‌گیر سبب کاهش وزن، شاخص توده بدن، دور کمر و باسن شود.در مطالعه بر روی 74000 زن به مدت 12 سال مشخص شده است که زنانی که از غلات سبوس دار استفاده می‌کنند وزن کمتری دارند.علاوه بر این مورد، در یک مطالعه کنترل شده بر روی 40 زن چاق و دارای اضافه وزن مشخص شده است مصرف برنج قهوه‌ای نسبت به برنج سفید سبب کاهش وزن و اندازه دور کمر آن‌ها شده است.

بیشتر بخوانید : نکات مهم در خرید برنج عمده

سخن پایانی:

به طور کلی اگر چه برنج‌ قهوه‌ای دارای فواید بسیاری است و مواد مغذی بیشتری مانند فیبر، منیزیم ، نسبت به برنج سفید دارد اما به طور بی رویه نباید مصرف کرد. پیشنهاد می‌شود اگر از بیماری خاصی رنج می‌برید و می‌خواهید رژیم و برنامه غذایی خود را تغییر دهید و قصد اضافه کردن برنج قهوه‌ای به وعده‌ی غذاییتان دارید بهتر است با پزشک معالجتان مشورت کنید.محصولات کاویش فود بهترین انتخاب برای شما است. پیشنهاد می کنیم این محصولات غذایی را خریداری و مصرف نمایید. طعم بی نظیر محصولات کاویش فود فراموش نشدنی ست.

1 نظر در “تفاوت برنج قهوه‌ای و سفید

دیدگاهتان را بنویسید