تغذیه و سلامتی

برنج و دیابت ؛ آیا برنج برای دیابتی‌ها مضر است؟

برنج و دیابت - ۳

رژیم غذایی در سلامت افراد نقش بسیار مهمی دارد و وقتی کسانی که سالم هستند باید مراقب تغذیه‌شان باشند، تکلیف افرادی که بیماری‌های خاص دارند کاملا مشخص است. تغذیه برای کسانی که بیماری دیابت دارند، از همه مهم‌تر است و خیلی‌ها این سوال را می‌پرسند که برنج برای دیابت مضر است یا نه. در این مقاله درباره برنج و دیابت با شما صحبت می‌کنیم تا با آگاهی بیشتری تغذیه کنید و حواستان به بیماری دیابت باشد.

مقدار کربوهیدارت مجاز برای دیابتی‌ها

افرادی که به دیابت مبتلا هستند، باید برنامه غذایی مشخصی داشته باشند تا مقدار قندی که وارد بدنشان می‌شود کنترل‌شده باشد. کربوهیدرات منبع مهم انرژی در بدن است و در غذاهای نشاسته‌ای، خوراکی‌هایی با شیرینی طبیعی و محصولات تولید شده در کارخانه که به آن‌ها قند اضافه شده، وجود دارد. برنج یکی از خوراکی‌هایی است که نشاسته زیادی دارد و باعث بالا رفتن قند خون می‌شود. بنابراین برنج برای دیابتی ها یک غذای ریسکی است که باید مقدار مناسب مصرف خود را بدانند.

حتما بخوانید : آیا برنج کته چاق کننده است ؟ ؛ مقایسه برنج آبکش و کته

با توجه به توصیه انجمن دیابت ایالات متحده آمریکا، کسانی که مبتلا به دیابت هستند، باید روزانه ۴۵ تا ۶۰ گرم کربوهیدارت مصرف کنند. غذاهایی مثل برنج که کربوهیدارت زیادی دارند برای افراد دیابتی ممنوع نیست، اما باید در مصرف آن معتدل عمل کنند. در جواب این سوال که آیا برنج قند دارد باید بگوییم برنج مقدار زیادی کربوهیدارت دارد و این ماده در بدن انسان تبدیل به قند می‌شود و مصرف بیش از حد مجاز آن می‌تواند باعث افزایش قند خون شود.

برنج و دیابت - ۱

مقدار مصرف مجاز برنج برای دیابتی ها

متخصصین تغذیه درباره مقدار مصرف مجاز برنج برای دیابتی ها نظر یکسانی دارند. یک سوم فنجان برنج حدود ۱۵ گرم کربوهیدارت دارد و برای فردی که بیماری دیابت دارد، مصرف روزانه ۴۵ تا ۶۰ گرم کربوهیدارت توصیه می‌شود. پس با توجه به اعداد و ارقام می‌توان نتیجه گرفت فرد دیابتی باید روزانه فقط یک وعده برنج بخورد و مقدار آن باید با مقدار توصیه شده برابر یا کمتر باشد و در کنار برنج، پروتئین‌های سالم و چربی‌هایی بخورد که تأثیر برنج بر قند خون را کاهش دهند.

حتما بخوانید : برنج برای زخم معده ؛ اگر زخم معده دارید بخوانید

طی چند سال اخیر و با ظهور انواع جدیدی از برنج‌ها، برنج قهوه‌ای یکی از غلاتی است که برای درمان دیابت شناخته شده و بیماران دیابتی می‌توانند با خیال راحت از آن استفاده کنند.

خواص برنج قهوه ای برای دیابتی ها

برنج قهوه‌ای یکی از غلات کامل است که همه آن را به عنوان یک ماده غذایی کاملا سالم می‌شناسند. برنج قهوه‌ای بر خلاف برنج سفید، جوانه مغذی و سبوس دانه برنج دارد که برای سلامتی مفید است. برنج قهوه‌ای سرشار از تیامین، ریبوفلاوین، ویتامین‌های گروه B، منگنز، مس، منیزیم، فسفر، سلنیوم، روی، پتاسیم و آهن است.

برنج قهوه‌ای مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان، فیبر، ویتامین و مواد معدنی دارد و می‌تواند قند خون را کنترل کند. بنابراین برنج قهوه ای برای دیابت یک ماده غذایی مهم و با ارزش است که افراد مبتلا به دیابت می‌توانند به جای برنج سفید از این برنج استفاده کنند.

برنج قهوه ای و دیابت ارتباط نزدیک و تنگاتنگی با هم دارند. طی سال‌های اخیر و طبق تحقیقاتی که صورت گرفته، مشخص شده برنج قهوه‌ای مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان و فلاونوئید دارد که باعث کاهش رادیکال‌های آزاد بدن می‌شود. این مواد خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن مثل بیماری‌های قبلی عروقی، سرطان و آلزایمر را کاهش می‌دهند.

حتما بخوانید: خواص برنج قهوه ای برای کودکان،بدنسازی،لاغری

برنج قهوه ای برای دیابتی های نوع یک و دو بسیار مفید است. برنج قهوه‌ای در بیماران نوع یک که نیاز به تزریق انسولین دارند، باعث تنظیم قند خون و کاهش نیاز به تزریق و در بیماران دیابتی نوع دو، باعث کاهش وزن و لاغری می‌شود و می‌توانند با خیال راحت این نوع برنج را مصرف کنند.

جمع‌بندی ؛ برنج و دیابت

اگر خودتان دیابت دارید یا یکی از اعضای خانواده و دوستانتان به دیابت نوع یک یا دو مبتلا هستند، باید توجه زیادی به رژیم غذایی داشته باشید. مقدار قندی که وارد بدنتان می‌شود باید با توجه به سن، وزن و وضعیت جسمی‌تان و تجویز پزشک باشد.

برنج سفید مقدار زیادی کربوهیدارت دارد که باعث می‌شود قند خون بالا برود. به همین دلیل مقدار مصرف برنج برای دیابتی ها باید کاملا حساب‌شده باشد. از طرفی برنج قهوه‌ای به خاطر فیبری که دارد، به کاهش و کنترل قند خون کمک می‌کند. برنج قهوه‌ای خطر ابتلا به دیابت نوع دو را هم کاهش می‌دهد و برای کسانی که می‌خواهند لاغر شوند بسیار مفید است.