تغذیه و سلامتی

همه چیز در مورد خوردن برنج خام ؛ از لاغری تا مسمومیت

همه چیز درباره خوردن برنج خام

برنج یکی از غلاتی است که در همه کشورهای دنیا قبل از مصرف آن را به طور کامل می‌پزند. دانه‌های برنج خام سفت و هضم آن بسیار مشکل است. پختن برنج باعث می‌شود دانه‌های آن نرم و هضم راحت‌تر شود. برنج پخته سرشار از ویتامین و فیبر است و فایده‌های زیادی برای سلامتی دارد. برنج جزو پرمصرف‌ترین مواد غذایی در دنیاست و خوردن آن باعث انرژی بخشیدن به افراد می‌شود. طی چند سال اخیر عده‌ای درباره خواص خوردن برنج خام صحبت می‌کنند. در این مقاله همه چیز در مورد خوردن برنج خام را با هم مرور می‌کنیم. با ما همراه باشید.  

متاسفانه باید بگوییم ادعاهایی که این اواخر در مورد خوردن برنج خام دهان به دهان می‌چرخد، هیچ مبنای علمی ندارد و نه تنها فایده‌ای برای بدن ندارد، بلکه می‌تواند باعث بروز مشکلات فراوان شود و سلامتی شما را به خطر بیندازد.

مقاله پیشنهادی: خواص برنج طارم

در ادامه مقاله درباره خطرات و مضرات خوردن برنج خام صحبت خواهیم کرد.

خوردن برنج خام چه خطراتی دارد؟

برنج در سرارسر دنیا به عنوان یکی از مواد غذایی های اصلی و پرانرژی شناخته می شود و انواع مختلفی دارد. اما برخی ها به برنج خشک خوردن تمایل پیدا می کنند. غافل از این که بدانند خوردن برنج خام چه مضراتی دارد. در ادامه به این موضوع می پردازیم ”  خوردن برنج خام چه ضرری برای بدن دارد؟” تا افراد که میل به خوردن برنج خام دارند، سعی به ترک این عادت کنند:

مشکلات گوارشی

خوردن برنج خام می‌تواند به دستگاه گوارش شما آسیب جدی بزند. برنج خام ترکیباتی دارد که باعث بروز مشکلات گوارشی فراوانی برای فرد می‌شود. یکی از مواد مضر که در برنج خام وجود دارد، «لکتین» (Lectin) است. «لکتین» نوعی پروتئین است که به عنوان حشره‌کش طبیعی از آن استفاده می‌کنند و جزو مواد آنتی‌مغذی است، یعنی اگر وارد بدن شود، می‌تواند تمام ویتامین‌ها و مواد مفید موجود در مواد غذایی را از بین ببرد.

بدن انسان نمی‌تواند بعضی پروتئین‌ها را هضم کند و «لکتین» هم یکی از آن‌هاست. این ماده بدون تغییر وارد معده می‌شود و با ورود به روده می‌تواند دیواره را زخم کند و به آن آسیب بزند. اسهال و استفراغ از عوارضی است که به سراغ کسانی که برنج خام می خورند می‌رود.

مسمومیت غذایی

اغلب در مواد غذایی خام، باکتری‌هایی وجود دارند که می‌توانند به بدن آسیب برسانند و باعث مسمومیت و بیماری شوند. باکتری مضر «باسیلوس سرئوس» (Bacillus cereus) یکی از باکتری‌هایی است که در برنج خام وجود دارد و می‌تواند باعث مسمومیت غذایی شود.

این باکتری معمولا در خاک زندگی می‌کند و احتمال آلوده کردن برنج را دارد. برنج‌های تجاری و وارداتی اغلب این باکتری را دارند و خوردن برنج خام می‌تواند زمینه ورود این باکتری‌ها به بدن و مسمومیت را هموار کند. تنها راهی که می‌تواند این باکتری‌ها را به طور کامل از بین ببرد، پختن برنج است.

مسمومیت در اثر خوردن برنج خام

دمای بالا زمینه رشد این باکتری را از بین می‌برد و به همین دلیل است که برنج پخته سالم‌تر است. اما دمای سرد باعث رشد این باکتری در برنج خام می‌شود و اگر روش‌های نگهداری از برنج را ندانید، به طور ناخواسته باعث افزایش میزان این باکتری‌ها می‌شوید.

اسهال، استفراغ، گرفتگی و اسپاسم معده از نشانه‌های ورود باکتری باسیلوس سرئوس به بدن است.

پوشش سلولزی، گاز و نفخ

یکی دیگر از عوارض برنج خام خوردن، عدم هضم و ایجاد نفخ است.برنج دارای پوشش سلولزی بیرونی مانند روی برگ های گیاهان است. این پوشش باعث هضم ضعیف معده می شود و در صورت مصرف آن شاهد عدم پذیرش غذا غنی از سلولز خواهید بود. در حالی که پختن برنج باعث از بین رفتن پوشش سلولزی شده و به هضم بهتر آن کمک می کند.

اختلال پیکا (Pica)

ععلت خوردن برنج خام چیست؟ بیشتر اوقات خوردن برنج خام در بارداری و کودکان مشاهده می شود و دلیل آن بخاطر اختلال پیکا است. این اختلال باعث می‌شود افراد به خوردن مواد غذایی غیر مغذی و غیر خوراکی (مثل گچ، خاک، گوگرد) روی بیاورند. البته این اختلال همیشگی نیست و موقتی است. اما در صورت ادامه دار بودن، حتما برای درمان خوردن برنج خام به متخصص تغذیه مراجعه کنید.

اگر کسانی که برنج خام می خورند به دلیل اختلال پیکا باشد، عوارض جانبی مثل خستگی، ریزش مو، آسیب به دندان‌ها، درد در شکم و کم‌خونی ناشی از فقر آهن گریبانشان را خواهد گرفت.

حتما بخوانید : راهنمای تشخیص برنج خوب اصل از برنج تقلبی پلاستیکی

فواید و خواص برنج خام

همان‌طور که در ابتدای مقاله هم گفتیم، خواص برنج خام تقریبا هیچ است و نه تنها مفید نیست، بلکه می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری به بدن شما بزند. در مورد ویتامین های برنج خام هم باید بگوییم، تنها در صورت پخته شدن مفید هستند. در ادامه با چند تا خواص خوردن برنج خام که از گوش خیلی ها شنیده ایم آشنا می شویم و واقعیت یا دروغ آنها را بررسی می کنیم:

خواص برنج خام

افزایش قد با برنج خام ؛ واقعیت یا دروغ؟

حتما شما هم عباراتی مثل « خوردن برنج خام برای رشد قد ، افزایش قد با برنج خام ، خوردن برنج خام ناشتا برای افزایش قد و برنج خام برای افزایش قد » را شنیده‌اید و در سایت‌های مختلف خوانده‌اید. به نظر شما چنین اداهایی صحیح است؟

اگر بخواهیم واقع‌گرایانه و با دیدگاه علمی و پزشکی به این سوال پاسخ دهیم، باید بگوییم چنین جملات و ادعاهای تبلیغاتی بر اساس نظریه « هومئوپاتی » (Homeopathy) مطرح شده است. هومئوپاتی یا «طب کل‌نگر» یک نظام درمانی است که می‌گوید «همانند، همانند را شفا می‌دهد». این نظریه مخالفان و طرفداران خاص خودش را دارد. البته باید به این نکته توجه کنیم که مزایا و نکات مثبت این نظریه در مقابل ادعاهایی که آن را مضر و بی‌نتیجه می‌دانند، بسیار کمتر است!

پس در پاسخ به سوالاتی مثل « آیا افزایش قد با برنج خام صحت دارد یا آیا خوردن برنج خام باعث افزایش قد می شود » باید صراحتا بگوییم خیر! خوردن برنج خام مطلقا تأثیری در افزایش قد ندارد.

لاغری با برنج خام

درباره برنج خام و لاغری با برنج خام از اصل هومئوپاتی الهام گرفته می‌شود. گفته می‌شود برنج در بدن پخته می‌شود و دم می‌کشد؛ برنج بلند و باریک است و خوردن برنج خام ناشتا باعث می‌شود لاغر و قد بلند شوید. اگر هر روز این کار را بکنید، خوردن برنج خام مثل دارو می‌شود، پس می‌توان به عنوان عاملی برای لاغری و افزایش قد به آن نگاه کرد!

بیشتر بدانید: خواص برنج قهوه ای برای کودکان،بدنسازی،لاغری

در پاسخ به این سوال که « آیا خوردن برنج خام ناشتا لاغر میکند » باید بگوییم به هیچ‌عنوان این‌طور نیست و این ادعا هیچ مبنای علمی و تغذیه‌ای ندارد و اگر کمی با بدن انسان آشنا باشید، کاملا می‌دانید که برنج نمی‌تواند در دستگاه گوارش انسان پخته شود!

آیا شما خوردن برنج خام را تجربه کرده‌اید؟ فایده‌ای هم داشته است؟

نتیجه گیری

اختلال پیکا همیشه از بین نمی رود و ممکن است سال ها ادامه داشته باشد. بخصوص در افراد دارای ناتوانی ذهنی. اما مراجعه به پزشک باعث می شود درک بیشتری نسبت به اختلال بدست آید و بتوان با انجام برخی کارها به مدیریت آن پرداخت.

سوالات رایج 
علت هوس خوردن برنج خام چیست؟علت برنج خام خوردن، بیشتر اوقات کم خونی است. در صورت طولانی بودن این مشکل به پزشک مراجعه کنید.
چرا دوست دارم برنج خام بخورم؟خوردن برنج خام توسط کودکان یا زنان باردار مشاهده می شود که به دلیل اختلالات بدنی است.
آیا خوردن برنج خام باعث چاقی می شود؟معمولا برنج خشک خوردن موجب لاغری می شود؛ نه چاقی.
آیا خوردن برنج خام باعث کم خونی می شود؟بله، یکی از نشانه های برنج خام خوردن این مشکل است.  
علت برنج خام خوردن در کودکان چیست؟دلیل خوردن برنج نپخته در کودکان اختلال پیکاست.

دیدگاهی در مورد “همه چیز در مورد خوردن برنج خام ؛ از لاغری تا مسمومیت

  1. ناز گفت:

    سلام
    من 19 سال سن دارم و از کودکی برنج خشک میخوردم
    حالی هم خیلی خوش دارم هر چند که سیر هم باشم اما بازم دلم برنج خشک میشه

    1. آسمان گفت:

      سلام تا به حال برای چکاب بدنت رفتی ، مشکلی در دستگاه گوارش به وجود نیومده؟

دیدگاهتان را بنویسید