آموزش های خانگی, تغذیه و سلامتی

بهترین روش نگهداری برنج کهنه در خانه

بهترین روش نگهداری برنج کهنه - کاویش

امکان دارد شما جزو افرادی باشید که میزان مصرف برنج خانوارتان زیاد است. اگر برنج تازه خریداری می کنید و به دنبال راه حل یا روش نگهداری برنج کهنه در خانه هستید، توصیه می کنیم برنج را به مدت ۲ تا ۳ ماه در یک مکان خشک و خنک نگهداری کنید و پس از گذشت آن زمان شروع به مصرف کنید.

برنج کهنه خوش پخت تر از برنج نو می باشد

به طور کلی برنج کهنه خوش پخت تر از برنج نو می باشد در مقاله ای جداگانه انواع دستور پخت برنج ایرانی پرداخته شده و می توانید نکات پخت انواع برنج ایرانی را آموزش ببینید.

برنج کهنه خوش پخت تر از برنج نو می باشد - کاویش

از این رو برخی از افراد برنج تازه را خریداری می کنند و آن را در منزل نگه می دارند تا کهنه شود. با شروع شالیکاری که اغلب در ماه اردیبهشت آغاز می شود و تا شهریور به طول می انجامد کشاورزان انبار های خود را برای نگهداری برنج تازه آماده می کنند. مورد دیگری که لازم به ذکر می باشد این است که همواره سعی کنید همیشه از مراکز معتبر و فروشگاه های مورد اعتماد برنج مورد نظر خود را خریداری کنید.

بیشتر بخوانید : لیست انواع بهترین برنج ایرانی

چگونه برنج کهنه را در برابر آفات محافظت کنیم

  • موادی مثل زنجبیل و نمک نیز می تواند به عنوان یک ضد آفت در نگهداری برنج کهنه مورد استفاده قرار گیرد.
  •  می توانید یک قطعه زردچوبه یا پودر زردچوبه را در بین برنج قرار دهید و یا با برنج مخلوط کنید که این عمل باعث دور شدن حشرات می شود.
  • موادی مثل زنجبیل و نمک نیز می تواند به عنوان یک ضد آفت در برنج مورد استفاده قرار گیرد.
  • استفاده از نعنا و سیر می تواند روشی کاربردی برای نگهداری برنج کهنه و جلوگیری از تکثیر حشرات باشد.

 روش تشخیص برنج کهنه

کمی از برنج را بردارید و روی آنها ها کنید به عطر برنج دقت کنید یکی از روشهای تشخیص برنج کهنه از نو، تشخیص بوسیله عطر آن می باشد. اگر بعد از ها کردن، بوی برنج بلند شد بدان معنی است که یک برنج کهنه با عطر و بوی مطلوبی را در اختیار دارید. همچنین اگر با دقت به دانه های برنج نگاه کنید گرده های سفید رنگی بر روی آنها خواهید دید. اگر مقداری برنج کهنه را داخل دست بریزید حالت خشکی آن را در کف دست احساس می کنید. چرا که رطوبت زیادی ندارد از این رو هیچ حس خنکی و کوچکترین احساس رطوبتی در کف دستان شما ایجاد نمی کند.

 هر چه برنج تازه تر باشد شکننده تر نیز می باشد زیرا درصد رطوبت بالایی دارد. برنج کهنه شفته نمی شود و زمانی که آن را آبکشی می کنید دیرتر نرم می شود. همچنین دانه های آن سبکتر می باشد که این ویژگی نیز به دلیل رطوبتی است که برنج از دست داده است. از این رو اگر با وجود همه روش های موجود تشخیص برنج کهنه قادر به شناخت آن نبودید، توصیه می کنیم از یک فرد با تجربه بخواهید شما را در خرید و نحوه نگهداری برنج کهنه راهنمایی کند.

حتما بخوانید : طرز پخت برنج کته

نکات برای نگهداری برنج کهنه

نکات برای نگهداری برنج کهنه -کاویش

برنج تازه تبدیل شده به دلیل بافت نرمی که دارد به مدت ۳ ماه در هنگام پخت نیاز به دقت بیشتری دارد. برنج تازه برای پخت نیازی به خیساندن ندارد همچنین به مقدار آب کمتری نیز برای پختن نیاز دارد. همین که چند ماه تا یکسال از برداشتش گذشته باشد دیگر به آن برنج کهنه می گویند. باید دقت کنید که محل نگهداری برنج تان خشک و خنک باشد و همچنین هوا در آن جا جریان داشته باشد.

اگر خریداران به هر دلیلی برنج تازه خریداری کردند بهتر است برنج را برای مدت ۲ یا ۳ ماه در یک مکان خشک نگهداری کنند و پس از گذشت آن شروع به مصرف کنند. برنجی که مدتی خوابیده و کهنه شده است بخش عمده ای از رطوبت خود را از دست داده و همین موضوع سبب بالا رفتن کیفیت آن می شود.

همانطور که می دانید هر چه مدت زمان بیشتری از برداشت برنج بگذرد و به اصطلاح برنج کهنه تر باشد، برنج مورد نظر خوشپخت تر می باشد. در روش نگهداری برنج، تماس مستقیم نور خورشید با برنج در مدت زمان طولانی باعث خرد شدن دانه های برنج و خرابی آن می شود. علاوه بر آن برنج کهنه به مراتب از عطر و بوی کمتری برخوردار است که این موضوع ممکن است باب طبع برخی از افراد نباشد.

در زیر بهترین روش‌های نگهداری برنج در خانه را برای شما گردآوری کردیم. با استفاده از چندین روش نگهداری برنج در منزل، می‌توانید برنج خام را تا مدت‌های طولانی نگهداری کنید.

این فاکتورها را رعایت کنید:

  • نگهداری برنج در فضای خشک و ترجیحاً خنک (دمای 4 یا زیر 4 درجه)
  • پیدا کردن ظرف مناسب برنج: ترجیحاً کیسه نخی، ظرف پلاستیکی بسیار مرغوب و خشک، ظرف شیشه‌ای مات (هرگز از ظرف فلزی برای نگهداری برنج استفاده نکنید!)
  • ایجاد تهویه هوای مناسب
  • دور کردن برنج از تماس با نور خورشید (برنج خشک را در جایی که نور خورشید می‌تابد، قرار ندهید!)
  • برنج را به دیوار نچسبانید!
  • قرار دادن برنج خام در یخچال
  • استفاده از مواد طبیعی برای جلوگیری از ورود حشرات، کرم، شپشک
  • استفاده از جذب کننده اکسیژن (با توجه به اینکه قارچ‌ها برای رشد به رطوبت و اکسیژن نیاز دارند، این کار مانع رشد قارج می‌شود.)
  • ضدعفونی کردن ظروف نگهداری و اطمینان از خشک بودن آن‌ها
  • تا جایی که امکان دارد، سعی کنید از قرص برنج استفاده نکیند!
  • ریختن برنج در کیسه‌های نایلونی (به شرطی که از وکیوم استفاده کنید و از عدم وجود اکسیژن در آن و خشک بودن آن مطمئن باشید!)
  • وجود هوای آزاد در انبار یا محل نگهداری برنج
  • برنج را کنار بخاری یا شوفاژ قرار ندهید!

بیشتر بدانید : تفاوت برنج طارم و هاشمی

بهترین روش برای نگهداری برنج خشک

بهترین روش برای نگهداری برنج خشک، استفاده از دبه‌های پلاستیکی و کیسه‌های پارچه‌ای است. زیرا این کیسه‌های پارچه‌ای رطوبت را جذب می‌کند و ظروف پلاستیکی اجازه نفوذ رطوبت را، مخصوصاً در شهرهای شمالی ایران، نمی‌دهند.

بهتر است برای نگهداری برنج خشک، آن را در کیسه‌های پارچه‌ای ترجیحاً نخی گذاشته و در جایی که تهویه مناسب دارد، بگذارید تا رطوبت جذب نکند و همچنین شپشک وارد آن نشود.

متخصصین و کشاورزان از علم و تجربه خود به نتیجه گیری جالب توجهی دست یافتند. مطابق نظر آن‌ها بهترین ظروف برای نگهداری برنج در خانه، ظروف مخصوصی است که نور را از خودش عبور ندهد و مانع بسیار خوبی در برابر رطوبت و هوا باشد.

دمای مناسب برای نگهداری برنج در خانه یا کارخانه، دمای 4 درجه سانتی گراد و کمتر است و اگر بتوانید این شرایط را به خوبی فراهم کنید، برنج خشک تا سال‌ها بدون تلفات و شپشک، کاملاً سالم باقی می‌ماند.استفاده و قرار دادن برخی از مواد مانند سنگ نمک، برگ بو، سیر، میخک و… در ظروف نگهداری برنج به شما کمک می‌کنند تا بدون آفت و شپشک برنج را در خانه نگهداری کنید.

جمع بندی

اگر مقداری برنج کهنه و نو را کنار هم قرار دهید به خوبی متوجه تفاوت ظاهری آنها خواهید شد. بنابراین باید به روش های تشخیص برنج آگاهی داشته باشید تا بتوانید مانند افرادی حرفه ای برنجی درجه یک و باکیفیت خریداری کنید. همچنین تشخیص برنج کهنه از برنج نو کار چندان پیچیده ای نیست و روش های ساده ای وجود دارد که به کمک آن می توانید به راحتی برنج کهنه را تشخیص دهید.

پیشنهاد می کنیم به هنگام خرید برنج ایرانی، محتویات کیسه برنج را با دقت بررسی کنید تا هیچ گونه حشره و آفتی در آن وجود نداشته باشد. برنج در کشور ما به عنوان یک کالای مهم و با ارزش تلقی می شود که اگر از شرایط و روش نگهداری برنج ایرانی آگاه نباشیم، باعث اتلاف هزینه هایمان می شود.