آموزش های خانگی, اخبار کاویش

راه کشتن کرم برنج ؛ بهترین راه برای از بین بردن آفات برنج

راه کشتن کرم برنج

راه از بین بردن کرم برنج چیست؟ برای رفع کرم برنج باید چه کاری انجام دهید؟ راه کشتن کرم برنج را می‌دانید؟ اگر درگیر کرم داخل برنج ایرانی هستید و به دنبال راه های از بین بردن کرم برنج می گردید، در این مقاله جواب سوالاتتان را خواهید گرفت.

ابتدا این را بدانید که برنجی که کرم می زند در واقع برنج سالم و بدون مواد نگهدارنده است که شرایط نگهداری آن خوب نبوده. گاهی اوقات می بینید بعضی برنج های خارجی اصلا کرم یا شپشک نمی زنند که این بخاطر افزودنی هایی است که به برنج اضافه میکنند که خود می تواند عامل بیماری باشد. برای مطالعه بیشتر می توانید مقاله مضرات برنج خارجی را مطالعه کنید.

مشاهده برنج پر از حشره و کرم اتفاق بسیار وحشتناکی است. خیلی ها هنگام مشاهده این اتفاق تصمیم می گیرند دیگر از برنج استفاده نکنند. اما آیا تنها راه حل مواجه شدن با این مشکل دور ریختن برنج است؟ مسلما خیر. شاید این موضوع برای یک کیسه برنج چندان اهمیت نداشته باشد. اما حضور حشرات و کرم در انباری از برنج یک فاجعه بزرگ است که به سادگی قابل رفع نخواهد بود. حشرات داخل برنج از این نوع غلات تغذیه می کنند و با داشتن قابلیت تولید مثل فراگیر هستند. خوشبختانه این موضوع اصلا نگران کننده نیست؛ با دانستن چند نکته کلیدی به راحتی می توان از رشد آنها پیشگیری و یا برای کشتن آنها اقدام کرد.

چرخه متولد شدن کرم؛ این موجود مرموز برنج

برای این که بدانید چگونه کرم برنج را از بین ببریم، ابتدا لازم است بدانیم کرم برنج چیست و از کجا می آید؟ کرم داخل برنج با نام های دیگر مانند شپشک، جوجو و لارو شناخته می شود. اگر شپشک را تا به حال دیده باشید، حشره ای به رنگ قهوه ای است که در اکثر غلات مانند آرد، ماکارونی و انواع برنج می تواند حضور داشته باشد. اما بیشتر به برنج علاقه مند است. این حشره به سوراخ کردن دانه های برنج می پردازد و دلیل اصلی ایجاد کرم در این نوع غلات است و برعکس. اما چگونه؟

شپشک ها برخلاف آزار و اذیت ایشان، تنها حدود 6 الی 8 ماه عمر می کند؛ درحالی که هر شپشک در روز 4 تخم می گذارد. در حقیقت شپشک داخل دانه ها تخم گذاری می کند و تخم ها بعد از مدتی به کرم های سفید تبدیل می شود. پس کرم های سفید همان نوزادان شپشک ها هستند. سپس با اتمام دوره رشد کرم، کرم ها به شپشک تبدیل خواهد شد.

نتیجه: این چرخه همین طور ادامه دارد تا زمانی که به کشتن کرم های برنج اقدام کنید. در صورت عدم کشتن کرم ها و شپشک ها کل برنج را از دست می دهید!

کرم پروانه در برنج

هیچ چیزی بدتر از دیدن کرم یا حشره برنج، داخل کیسه‌های برنج خریداری شده نیست. پس بهتر است از وقوع این تجربه جلوگیری کنید.

برای پیشگیری از شپشک برنج می‌توانید از قرص پیشنهادی کشاورزان استفاده کنید. محتویات این قرص دست ساز، آرد، نمک، پودر سیر و آب است. همه این‌ها را با هم مخلوط کرده و به صورت خمیر در آورید و سپس گلوله‌ای شکل در زیر نور خورشید خشک کنید. این قرص‌های دست ساز را می‌توان داخل کیسه برنج قرار داد تا کرم پروانه در برنج را از بین ببرد. حتی می‌توانید از پودر داچین یا میخک هم در این قرص استفاده کنید.

روش‌های جلوگیری از آفت زدن برنج

روش‌های جلوگیری از آفت زدن برنج

قبل از اینکه به فکر از بین بردن کرم برنج باشید و راه کشتن کرم برنج را بدانید، باید کارهایی انجام دهید که از بروز این مشکل پیشگیری کند.

  • کیسه برنج را دور از رطوبت و گرما قرار دهید.
  • کیسه برنج را روی زمین یا کنار دیوار قرار ندهید.
  • برنج را در کیسه‌های پلاستیکی نگه‌داری نکنید.
  • برنج را به کیسه‌های ۵ و ۱۰ کیلویی تقسیم کنید.
  • لابه‌لای برنج از موادی استفاده کنید که از رشد حشرات و شپشک برنج جلوگیری کند.
  • نمک، فلفل قرمز، سیر و برگ گردو را در کیسه‌های برنج قرار دهید.
  • از فواید برگ بو، زنجبیل خشک شده و میخک غافل نشوید.
  • از جذب‌کننده‌های اکسیژن برای از بین بردن کرم برنج استفاده کنید.

حتما بخوانید : بهترین روش نگهداری برنج کهنه در خانه

چند راه کشتن کرم برنج در خانه

اما اگر برنج شما دچار کرم برنج شد، باید روش‌های دیگری را امتحان کنید تا این موجودات مزاحم را از راه به در کنید.

برنج‌های آفت‌زده را روی یک پارچه تمیز و زیر نور آفتاب پهن کنید. اگر آفتاب شدید است، برنج‌ها را در سایه پهن کنید؛ آفتاب شدید دانه‌های برنج را خرد و خراب می‌کند.

برنج‌ها را الک کنید تا شپش‌ها از آن جدا شوند. لای برنج‌ها نمک بپاشید تا برنج‌ها خرد نشوند.

از فاصله چند سانتی‌متری روی برنج‌ها باد با دمای ملایم بگیرید تا حشرات خارج شوند.

به هیچ عنوان از قرص برنج برای کشتن کرم برنج استفاده نکنید، این قرص بسیار سمی است و نشت آن به برنج می‌تواند باعث مسمومیت‌های شدید و مرگ شود.

اگر وقت و حوصله الک کردن برنج را ندارید، می‌توانید از برگ بو یا برگ چریش استفاده کنید تا بوی آن‌ها حشرات را فراری بدهد. برنج را در فضای باز روی یک پارچه تمیز پهن کنید، روی برنج‌ها برگ بو یا سیر خشک شده یا برگ چریش قرار دهید تا حشرات خارج شوند.

اگر مقدار برنجی که آلوده کرم برنج شده کم است، برای رفع کرم برنج آن را به مدت ۴ روز در فریزر بگذارید و بعد آن را بیرون بیاورید و اجازه دهید به دمای اتاق برسد و سپس بشویید تا شپش‌های کشته‌شده روی آب بیایند و چندین بار این کار را انجام دهید تا تمام حشرات خارج شوند.

از جعبه کبریت استفاده کنید، کرم برنج از گوگرد متنفر است، با گذاشتن جعبه کبریت در برنج، حشرات فراری می‌شوند.

برای از بین بردن کرم برنج می‌توان از روش‌های زیر نیز استفاده کرد:

  • از مواد طبیعی مثل برگ گیاه برگ بو، میخک، چوب دارچین، فلفل، حبه سیر در کیسه برنج استفاده کنید!
  • از کیسه‌های پارچه‌ای نخی برای نگهداری برنج خشک استفاده کنید!
  • کرم برنج و شپشک برنج از بوی بد بیزار هستند؛ پس سعی کنید مواد طبیعی معطر را در کیسه قرار دهید.
  • برگ گردو و میخک یکی از راه‌های مؤثر برای فراری دادن کرم برنج هستند.
  • قبل از استفاده از برنج کرم زده، حتماً خوب و با دقت چندین بار آبکشی کنید.
  • محل نگهداری برنج را در جای مرطوب نباشد.
  • محل نگهداری برنج دارای تهویه مناسب و جریان هوای آزاد باشد.
  • برنج را در فریزر نگهداری کنید و بعد از اینکه کرم و شپشک از بین رفتند، آن را شسته و مصرف کنید.
  • برنج را زیر نور آفتاب پخش کنید تا نور مستقیم به آن بخورد.
  • سنگ نمک را در داخل کیسه برنج قرار دهید یا مقداری نمک را داخل یک کیسه پارچه‌ای ریخته و داخل کیسه یا ظرف برنج قرار دهید.
  • کرم برنج و شپشک از بوی گوگرد متنفر هستند و می‌میرند. پس می‌توان با قرار دادن یک یا دو عدد جعبه کبریت، آن‌ها را از بین برد.
  • قرص ضد بید یا قرص برنج هم یکی از راه‌های از بین بردن کرم برنج خشک است. البته تا جایی که امکان دارد بهتر است از آن استفاده نکیند؛ زیرا قرص به شدت کشنده و سمی است.

کشتن کرم برنج در فریزر

برای اینکه برنج کرم زده را بتوانیم از بین ببریم، راهکارهای مختلفی وجود دارد که یکی از آن‌ها کشتن کرم برنج در فریزر است. برای اینکار برنج کرم زده را باید بیشتر از 4 روز در فریزر نگهداری کنید و بعد از آن، کرم برنج از بین می‌رود و برنج را شسته و با خیال راحت استفاده می‌کنید.

دردسرهای کرم های سفید در برنج

دردسرهای کرم های سفید در برنج

عوارض کرم برنج چیست؟ عدم کشتن کرم داخل برنج دردسرهای بسیاری به دنبال دارد که در موارد زیر به آنها می پردازیم:

  • در صورت عدم از بین بردن کرم سفید برنج، اقدامات پاکسازی بسیار سخت تر می شود. زیرا یافتن و کشتن کرم داخل برنج دقت و وقت بسیاری می خواهد. خیلی ها فکر می کنند یکی از راه های از بین بردن کرم در برنج شستن آن است و بعد از شستن تمام حشرات و کرم ها روی آب می آیند. اما این تصور کاملا غلط است. کرم های داخل برنج سنگین هستند و با شستن از بین نمی روند.
  • یکی از مشکلات آفات برنج مشاهده کرم و حشرات کوچک هنگام غذا خوردن است. این اتفاق بسیار آزاردهنده است و حس بدی به شما منتقل می کند.
  • دیگر عوارض کرم برنج ضرر مالی است؛ مخصوصا این روزها که شاهد افزایش قیمت برنج هستیم. در صورتی که به موقع از وجود کرم باخبر نشوید، ممکن است هنگام باز کردن کیسه شاهد چیزی جز برنج پودر شده نباشید  و مجبور شوید کل کیسه را دور بیاندازید.

در خرید برنج محتاط باشید!

خرید برنج خوب و باکیفیت بهترین و اولین قدم برای جلوگیری از کرم زدن برنج است. معمولا برنج های مرغوب و تازه کمتر مستعد کرم و حشره های پردردسرساز هستند. پس سعی کنید در خرید برنج نهایت دقت را داشته باشید و از فروشگاه های معتبر و شناخته شده بهترین نوع برنج مانند برنج طارم هاشمی را به صورت تازه خریداری کنید.

برنج خوب را از کجا تهیه کنیم؟

برای خرید برنج خوب و باکیفیت یک پیشنهاد ویژه برایتان داریم. فروشگاه کاویش بهترین برنج ها به شما پیشنهاد می دهد؛ بدون این که بدنبال این باشید: برای از بین بردن کرم برنج چه باید کرد؟ چراکه این مجموعه سلامتی انواع برنج موجود در کاویش را تضمین می کند. برای اطلاع از قیمت برنج طارم هاشمی و دیگر برنج های باکیفیت و مرغوب ایرانی روی صفحه مورد نظر کلیک کنید. تمام ویژگی ها و شرایط خرید برایتان توضیح داده شده است.

نتیجه گیری

امیدواریم با خواندن این مطلب بابت سوالاتی همچون “برای از بین بردن کرم برنج چه باید کرد؟” و یا “چگونه کرم های برنج را از بین ببریم؟” کمتر دغدغه داشته باشید و با خیال را از برنج خود نگهداری کنید. همچنین در صورت مشاهده هر گونه حشره یا کرم داخل برنج خیلی سریع بتوانید اقدام کنید.

شما برای از بین بردن کرم برنج چه کارهایی انجام داده‌اید؟ برای ما بنویسید.

دیدگاهی در مورد “راه کشتن کرم برنج ؛ بهترین راه برای از بین بردن آفات برنج

  1. 샌즈카지노 گفت:

    Say, you got a nice article.Really thank you! Fantastic.
    Well I definitely liked reading it. This tip offered by you is very practical for proper planning.
    Thanks for helping out and about, superb data. The a number of stages regarding man are generally infancy, childhood, adolescence, and obsolescence. by Bruce Barton.
    Woman of Alien Great perform you have got done, this great site is admittedly great with great facts. Time is God as strategy for trying to keep anything from taking place directly.

دیدگاهتان را بنویسید