آموزش آشپزی

طرز پخت شیربرنج خوشمزه

طرز تهیه شیربرنج خوشمزه - کاویش

برنج یکی از رایج ترین غذاها در نزد ایرانیان می باشد که از طرفداران زیادی برخودار است. ترکیب برنج با شیر یا همان شیر برنج یکی دیگر از غذاهای مقوی و البته ساده ایرانی می باشد که با استفاده از شیر و برنج درست می شود. شیر برنج از گذشته تا به امروز به عنوان یکی از محبوب ترین غذاهای ایرانی بوده است که به عنوان بهترین گزینه جهت استفاده به عنوان صبحانه، دسر، میان، میان وعده و… می باشد.در این مقاله قصد داریم شما را با طرز پخت شیربرنج خوشمزه با برنج ایرانی آشنا کنیم. پس اگر قصد پخت این غذای خوشمزه را دارید تا آخر این مقاله با ما همراه باشید.

تفاوت طرز پخت شیر برنج مجلسی با طرز تهیه شیر برنج ساده

همان طور که اشاره کردیم، در این مقاله قصد داریم شما را با طرز تهیه شیربرنج خوشمزه آشنا کنیم. زمانی که سخن از روش پخت شیر برنج می شود، سوالی که در ذهن افراد ایجاد می شود، تفاوت طرز تهیه شیر برنج مجلسی با طرز پخت شیر برنج ساده می باشد. در ادامه این دو عنوان را بیشتر برای شما توضیع می دهیم.

طرز پخت شیر برنج برای 4 نفر

طرز تهیه شیر برنج برای 4 نفر - کاویش
طرز تهیه شیر برنج برای 4 نفر

قبل از تهیه شیر برنج، باید مواد زیرا را تهیه کنید

  • یک پیمانه برنج نیم دانه
  • دو پیمانه شکر
  • یک قاشق چای خوری هل ساییده شده
  • یک قاشق چای خوری نمک
  • یک پیمانه گلاب
  • یک لیتر شیر پرچرب
  • سه قاشق غذاخوری خامه

مراحل طرز تهیه شیر برنج برای 4 نفر به شرح زیر می باشد

ابتدا برنج را خیس کنید

قبل از پخت برنج، باید مقدار برنجی را که انتخاب کرده اید از شب قبل در آب قرار دهید تا حسابی نرم شود. با این کار شیر برنج در زمان کمتری آماده می شود

از قابلمه ای مناسب استفاده کنید

توجه داشته باشید که قابلمه ای که انتخاب می کنید باید متناسب با مقدار برنجی که انتخاب کرده و دیگر مواد باشد.

پخت برنج

در مرحله بعد باید برنج را با دو پیمانه آب و نصف قاشق چای خوری نمک بر روی حرارت قرار دهید. مدنظر داشته باشید که برنج باید کامل پخته شده و وا برود.

شیر آماده شده را بر روی برنج بریزید

بعد از اینکه برنج کامل نرم شده و وا رفت، حال شیر را به همراه خامه بر روی آن قرار داده و حرارت را زیاد کنید تا مواد به جوش آیند. توجه داشته باشید که بعد از به جوش آمدن مواد باید شکر و پودر هل را به آن اضافه و مخلوط کنید. در این مرحله بهتر است که مواد را بچشید تا اگر مقدار شکر آن کم بود، اضافه کنید.

گلاب را اضافه کنید

در مرحله آخر حرارت را کم کرده و حدودا 2 ساعت صبر کنید تا شیر برنج کامل جا افتاده و سپس گلاب را به آن اضافه کنید. در این مرحله می توانید شیر برنج را با مربا، گل محمدی یا… تزیین کنید. عناوین نام برده ازجمله مراحل طرز تهیه شیر برنج ساده می باشند که شما را در پخت شیر برنجی خوشمزه راهنمایی می کنند. البته ناگفته نماند که تهیه شیر برنج به روش های دیگر و با استفاده از سلیقه نیز انجام می شود.

مقاله پیشنهادی : طرز پخت برنج کته

طرز تهیه شیر برنج برای 6 نفر

میزان مواد گفته شده برای تهیه شیر برنج برای 4 نفر مناسب است. اگر می‌خواهید برای 6 نفر و یا بیشتر شیر برنج درست کنید، می‌توانید میزان مواد را با نسبت مناسب بیشتر کنید. برای 6 نفر، مواد گفته شده را به نسبت یک دوم بیشتر کنید. مواد لازم برای 6 نفر را در ادامه می‌بینید:

  • یک و نیم پیمانه برنج
  • سه پیمانه شکر
  • یک و نیم قاشق چای خوری هل
  • یک قاشق چای خوری نمک
  • یک و نیم پیمانه گلاب
  • یک و نیم لیتر شیر
  • 4 قاشق چای خوری خامه

مراحل تهیه شیر برنج برای 6 نفر را طبق همان دستور قبلی طی کنید.

طرز تهیه شیر برنج مجلسی

طرز تهیه شیر برنج مجلسی - کاویش
طرز تهیه شیر برنج مجلسی

حال که با طرز پخت شیربرنج خوشمزه آشنا شدید، بد نیست کمی با طرز تهیه شیر برنج مجلسی و تفاوت آن با شیر برنج ساده آشنا شوید. شیر برنج مجلسی یکی دیگر روش های تهیه شیر برنج می باشد که می توان تفاوت آنچنانی با طرز تهیه شیربرنج به صورت ساده ندارد. تفاوت آن فقط در مراحل اضافه کردن گلاب ومخلفات جزئی می باشد که اگر فراموش نکرده باشید، اشاره کردیم که این مراحل کاملا اختیاری هستند. برای مثال برای پخت شیر برنج مجلسی، معمولا برنج را شب قبل با گلاب خیس کرده تا برنج عطر گلاب به خود بگیرد که برخی از افراد پخت شیربرنج ساده را نیز با این مراحل دنبال می کنند.

اصلی ترین نکات درباره پخت شیربرنج

طرز پخت شیربرنج خوشمزه به همراه نکاتی می باشد که آشنایی با آنها می تواند تاثیر زیادی بر روی شیربرنج شما داشته باشد.

  • همان طور که اشاره کردیم، برای اینکه شیربرنج از طعم و عطر خوبی برخودار باشد می توانید شب قبل یا بعد پخت آن کمی گلاب اضافه کنید
  • بهتر است برای تهیه شیربرنج از برنج ایرانی و با کیفیت استفاده کنید
  • برای تزیین بهتر و خوشمزه تر کردن شیر برنج می توانید از مربا، گل محمدی، بادام و… استفاده کنید.
  • بجای استفاد از شکر می توانید نبات را با آب حل کرده و به شیر برنج اضافه کنید
  • برای تهیه شیر برنج بهتر است از برنج نیم دانه استفاده کنید
  • برای خوشمزه تر شدن شیر برنج می توانید آن را به همراه عسل یا شیره انگور میل کنید
  • اگر به شیر برنج خامه اضافه می کنید بهتر است یک پیمانه از شیر را کم کرده و سپس خامه را به آن اضافه کنید
  • از شیر برنج می توانید به عنوان یک دسر خوشمزه استفاده کنید
  • برای خوش طعم کردن شیر برنج می توانید هنگام جوشاندن شیر به آن دارچین اضافه کنید
  • زمان پخت شیر برنج نباید از 2 ساعت بیشتر شود
  • بهترین زمان برای مصرف شیر برنج، صبحانه یا افطار در ماه مبارک رمضان می باشد.

خواص شیر برنج

خواص شیر برنج -کاویش
خواص شیر برنج

اکنون که با طرز پخت شیر برنج ساده و مجلسی نیز آشنا شده اید، بد نیست با خواص آن نیز آشنا شوید. شیر برنج یکی از قدیمی ترین غذاهای ایرانی می باشد که در کنار سادگی، از خواص زیادی نیز برخودار است. این غذا علاوه بر اینکه حاوی برنج و خواص آن است، از شیر نیز استفاده می شود که بهترین گزینه جهت رشد در کودکان است. شیر برنج حاوی مقادیر زیادی پروتئین می باشد که برای رشد و ترمیم بافت ها مناسب است.

حتما بخوانید: خواص برنج قهوه ای برای کودکان،بدنسازی،لاغری

شیر برنج همچنین حاوی ویتامین B12 می باشد که باعث افزایش سوخت و ساز بدن و کنترل آنها می باشد. کلسیم موجود در آن به عنوان بهترین گزینه جهت حفاظت و تقویت دندان ها می باشد. شیر برنج همچنین از کربوهیدارت زیادی نیز برخوداراست که باعث افزایش انرژی بدن می شود. شیر برنج همچنین باعث پیشگیری از سرطان، کنترل فشار خون، و… می شود. کاویش فود ارائه دهنده بهترین مواد غذایی می باشد.

اگر می خواهید شیربرنج خوش طعمی بپزید، لازم است تا از برنجی استفاده کنید که کیفیت خوبی داشته باشد و خوش عطر باشد. بدون شک محصولات کاویش فود بهترین انتخاب برای شما عزیزان است. فروش انواع برنج عمده و تکی و مناسبترین قیمت به طعم بی نظیر و خوشمزه این دسر به شما کمک می کند تا مهمانی و مجالس شما به بهترین شکل برگزار شود.

دیدگاهی در مورد “طرز پخت شیربرنج خوشمزه

  1. nastaran.f گفت:

    شیر برنج برای چهار نفر به چه مقدار شیر نیازه داره تا غذا مقداری غلیظ تر بشه؟ ممنون از مطالب خوبتون.

    1. کاویش گفت:

      برای تهیه شیر برنج برای 4 نفر نیاز به چهار پیمانه برنج نیم دانه به همراه یک لیتر شیر پرچرب می‌باشد. این مقدار از برنج و شیر گفته شده به همراه سه قاشق غذا خوری خامه غلظت مورد نیاز را به غذای شما خواهد داد. و اگر نیاز به غلظت بیشتری دارید، اجازه دهید تا شیر مدت زمان بیشتری به همراه دانه های برنج بجوشد تا کمی غلیظ تر شود. و یا می‌توانید مقدار خامه اضافه شده را یک الی دو قاشق افزایش دهید.

  2. sara.f گفت:

    طرز تهیه شیر برنج برای 6 نفر و با شکر، بدون خامه به چه صورت هست؟

    1. کاویش گفت:

      برای پخت شیر برنج برای 6 نفر می‌توانید 2 پیمانه به برنج نیم دانه خود و در حدود نیم لیتر نیز به شیر اضافه نمایید. یعنی 6 پیمانه برنج به همراه یک و نیم لیتر شیر برای شش نفر کافی است. خامه به غلظت بیشتر و مجلسی بودن شیربرنج کمک کرده و ضروری نمی‌باشد. همچنین شکر را در حدود 3 قاشق غذاخوری و یک و نیم پیمانه گلاب به غذا اضافه کرده. و سایر موارد گفته شده مانند هل و نمک را نیز به همین روند مقداری جزیی افزایش دهید.

دیدگاهتان را بنویسید