تغذیه و سلامتی

آیا برنج کته چاق کننده است ؟ ؛ مقایسه برنج آبکش و کته

آیا برنج کته چاق کننده است

از قدیم‌الایام این باور غلط بین مردم ایران وجود داشته که اگر برنج را آبکش کنند، نشاسته آن از بین می‌رود و دیگر چاق‌کننده نیست. اما باید بگوییم برنج از نشاسته درست شده و هیچ راهی وجود ندارد تا خاصیت چاق‌کنندگی برنج را از بین ببریم. در این مقاله به طور مفصل درباره این صحبت می‌کنیم که آیا برنج کته چاق کننده است یا نه؟ هم‌چنین می‌گوییم برنج آبکش نشاسته بیشتری دارد یا برنج کته. با ما همراه باشید.

شستشوی برنج هیچ تاثیری در کاهش میزان نشاسته آن ندارد، حتی ضرر هم دارد و باعث می‌شود ویتامین‌های مفید برنج تا حد زیادی کم شود. حالا به نظر شما برنج آبکش بهتر است یا کته؟

البته مقایسه ما برای این نیست که بگوییم خوردن برنج کته از آبکش بهتر است، در واقع می‌خواهیم بگوییم اگر قرار است ماده غذایی پر نشاسته بخورید، لااقل ارزش غذایی آن را از بین نبرید. برنج کته در مقایسه با برنج آبکش فیبر و ویتامین بیشتری دارد و بهتر هضم می‌شود. در نتیجه خاصیت چاق‌کنندگی برنج کته از آبکش کمتر است.

انواع غذا با برنج ؛ ۵ نوع غذای خوشمزه برنجی

نخوردن برنج و لاغری

عده زیادی نگران اضافه وزن و بهم خوردن تناسب بدنشان هستند. اگر شما هم جزو این افراد هستید، باید بدانید برای لاغری و خوش‌اندام شدن، حذف کامل برنج از رژیم غذایی روزانه کار عاقلانه‌ای نیست. بهتر است مقدار مصرف برنج را کم کنید. برنج باعث چاقی موضعی در شکم و پهلو می‌شود. اگر به بدن اروپایی‌ها دقت کنید، متوجه می‌شوید که اغلب آن‌ها بدن‌هایی باریک و کشیده دارند. یکی از دلایل مهم این آناتومی، رژیم غذایی سالم و البته ورزش جدی است. برای اینکه بدانید آیا برنج کته چاق کننده است یا نه می‌توانید نگاهی به بشقاب غذای اروپایی‌ها و ایرانی‌ها بیندازید. اروپایی‌ها بیشتر گوشت و پروتئین می‌خورند و نهایتا چند قاشق برنج کنار بشقابشان است. اما در ایران و کشورهای آسیایی، برنج بیشتر حجم غذا را تشکیل می‌دهد و خورشت یا گوشت و مرغ در کنار برنج سرو می‌شود.

درباره بهتر بودن کته در مقایسه با برنج آبکش چند نکته وجود دارد که با هم مرور می‌کنیم.

در پاسخ به این سوال که آیا برنج کته چاق کننده است یا نه، باید بگوییم بله، هر ماده غذایی که نشاسته داشته باشد، چاق‌کننده است. اما برنج کته در مقایسه با برنج آبکش کمتر چاق می‌کند. دلیل اول این است که برای پخت برنج کته در مقایسه با برنج آبکش، روغن کمتری مصرف می‌شود. برنج کته به خاطر جوشیدن بیشتر در آب، نرم است و روغن بسیار کمی لازم دارد.

آیا برنج کته چاق کننده است - ۱

نکته بعد اینکه ته‌دیگ برنج به شدت چاق‌کننده است. زمان پخت برنج کته در مقایسه با برنج آبکش زودتر آماده می‌شود و فرصت زیادی برای ته‌دیگ چرب و ضخیم ندارد. بنابراین می‌توان گفت برنج کته به اندازه برنج آبکش چاق‌کننده نیست.

هرچه زمان پخت برنج بیشتر باشد، قند بدن را بیشتر بالا می‌برد. هر چه برنج را برای مدت طولانی‌تری بپزید، قند بیشتری وارد بدن می‌کنید و قند اضافه نه تنها متابولیسم بدن را دچار اختلال می‌کند، بلکه باعث چاقی، چربی اضافی و بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود. برنج کته در مقایسه با برنج آبکش به مدت زمان کمتری برای پخت احتیاج دارد و به همین دلیل میزان قندی که دارد کمتر است.

در پاسخ به این سوال که آیا برنج کته چاق کننده است یا نه، به این نتیجه رسیدیم که به هیچ وجه نمی‌توان منکر خاصیت چاق‌کنندگی برنج شد. کربوهیدارت و نشاسته موجود در برنج باعث چاقی می‌شود. اما روش پخت برنج می‌تواند خاصیت چاق‌کنندگی را کاهش بدهد یا زیاد کند.

برنج کته به دلیل روش پخت، زمان پخت و در کل فرآیند پختی که دارد، در مقایسه با برنج آبکش از قند کمتر و ویتامین‌های بیشتری برخوردار است و کمتر از برنج آبکش چاق می‌کند. اگر نمی‌خواهید برنج را از رژیم غذایی‌تان حذف کنید، آن را به صورت کته دم کنید یا مقدار مصرفتان را کاهش دهید.

در این میان عده‌ای بین مصرف برنج و نان شک دارند و می‌پرسند برنج چاق کننده است یا نان؟ در ادامه با ما همراه باشید تا پاسخ این سوال را هم بدهیم.

حتما بخوانید :همه چیز در مورد خوردن برنج خام ؛ از لاغری تا مسمومیت

برنج چاق کننده است یا نان؟

اگر بخواهیم دقیق و صادقانه به این سوال جواب دهیم باید بگوییم هیچ ماده غذایی به تنهایی چاق‌کننده نیست و مصرف آن به روش‌های غلط و یا مصرف بیش از حد باعث چاقی می‌شود. اگر ۱۰۰ گرم نان و ۱۰۰ گرم برنج را با هم مقایسه کنیم، برنج کالری کمتری دارد، اما از آنجایی که ما ایرانی‌ها برنج را با روغن درست می‌کنیم و علاقه شدیدی به ته‌دیگ چرب داریم، باعث می‌شود برنج در مقایسه با نان چاق‌کننده‌تر باشد.

برنج یک محصول کاملا طبیعی است که چربی، کلسترول و نمک ندارد و مصرف درست و به اندازه آن باعث چاقی نمی‌شود. اما نان ساخته دست بشر است و مقدار زیادی چربی، جوش شیرین و نمک دارد. علاوه بر این، نان با شعله تنور در تماس مستقیم است و همین مسئله در دراز مدت می‌تواند باعث سرطان شود. نان سرشار از گلوتن است و هر کسی نمی‌تواند آن را مصرف کند، اما برنج این‌طور نیست.

برنج چاق کننده است یا نان

اگر بخواهیم به صورت حدودی درباره میزان کالری نان و برنج صحبت کنیم باید بگوییم ۱۰۰ گرم برنج سفید حدودا ۱۳۰ کالری و ۱۰۰ گرم نان ۲۶۰ کالری انرژی دارد. پس در جواب به این سوال که برنج چاق کننده است یا نان ، باید بگوییم نان!

آیا آب برنج چاق کننده است؟

طی چند سال اخیر شعارهای زیادی شنیده می‌شود که ادعا می‌کنند آب برنج باعث چاقی صورت می‌شود و کسانی که لاغر هستند و می‌خواهند چاق شوند، آب برنج بخورند. این روش برای عده زیادی موثر بوده و به جای استفاده از قرص، پودر و مواد شیمیایی می‌توانند از آب برنج برای چاقی صورت استفاده کنند.

آب برنج به سلامت جسم و روح کمک می‌کند. کسانی که صورت لاغر و فرورفته دارند و عضلات صورتشان در اثر بیماری یا به صورت ارثی تحلیل رفته و ضعیف است، می‌توانند آب برنج بخورند و تاثیرات آن را ببینند.

برنج منبع کربوهیدرات و مواد نشاسته‌ای است. کربوهیدارت یکی از اصلی‌ترین مواد برای چاقی، به ویژه چاقی صورت است. چاق شدن صورت با آب برنج بسیار سالم و راحت است و تاثیرات آن به راحتی از بین نمی‌رود. البته باید این نکته را بگوییم که آب برنج باعث چاقی کل بدن می‌شود و باید در کنار مصرف آن، ورزش کنید تا چاقی شما موضعی و فقط صورت باشد و تمام اندامتان را درگیر نکند.

آب برنج چاق کننده است
  • فیبر موجود در آب برنج باعث چاقی می‌شود.
  • آب برنج باعث افزایش الاستیسیته پوست و در نتیجه چاق شدن صورت می‌شود.
  • کسانی که صورت لاغری دارند، اغلب آب بدنشان کم است. مصرف آب برنج باعث رفع کمبود آب بدن می‌شود و به پر شدن صورت کمک می‌کند و اصطلاح «آب زیر پوست رفتن»‌ دقیقا به همین معنی است.
  • عده زیادی به خاطر لاغری زیاد تحت فشار و ناراحتی روحی هستند. چاق شدن صورت اعتماد به نفس این افراد را بالا می‌برد و باعث می‌شود استرس کمتر و آرامش بیشتری داشته باشند. ویتامین‌ها، فیبر و کربوهیدارت موجود در آب برنج، هم به سلامت جسم و هم به سلامت روح کمک می‌کند.

نظر شما درباره این مطالبی که گفته شد چیست؟ نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهی در مورد “آیا برنج کته چاق کننده است ؟ ؛ مقایسه برنج آبکش و کته

  1. اسفندیار دکیا گفت:

    باسلام و درود فراوان خدمت شما 🌹💚🌹واقعا دستتون درد نکنه بابت مطالب بسسیار ارزشمند و گرانبهاتون .من خودم بچه روستا هستم ولی متاسفانه سبوس های برنج و غلات و همچنین آب دمکشیدهٔ برنج را دور میریختیم و نمیدونستیم چنین خاصیتهای شگفت انگیزی دارند.تشکر ممنون🙏🙏🙏💝لططفا معرفی کنید که چه کسی یا کسانی چنین مطالبی را جمع‌آوری می‌کنند و مینویسند؟ تشکر

دیدگاهتان را بنویسید