تغذیه و سلامتی

خواص آب برنج برای مو ؛ موهایی سالم، زیبا و درخشان

خواص آب برنج برای مو ؛ موهایی سالم، زیبا و درخشان

اگر به موهای زنان و مردان کشورهای جنوب شرقی آسیا مثل چین و ژاپن دقت کرده باشید، یا اگر موهای زنان هندی را دیده باشید، متوجه می‌شوید که در مقایسه با اروپایی‌ها، موهایی پرپشت‌تر، سالم‌تر و درخشان‌تر دارند. استفاده از آب برنج برای مو یکی از مهم‌ترین دلایل این سلامتی و شادابی است. در این مقاله درباره خواص آب برنج برای مو صحبت می‌کنیم تا شما هم با این ماده با ارزش بیشتر آشنا شوید.

آب برنج همان مایع سفید رنگی است که نشاسته فراوانی دارد و بعد از خیس کردن یا آبکش کردن برنج باقی می‌ماند. چینی‌ها از آب برنج برای نرم و درخشان کردن موها و رشد سریع‌تر آن استفاده می‌کنند. در این مقاله فواید آب برنج برای مو و روش استفاده از آب برنج برای رشد مو را با هم مرور می‌کنیم.

حتما بخوانبد : خواص برنج ؛ این دانه‌های سفید با ارزش

آب برنج حاوی چه موادی است؟

مواد و عناصر بسیار مفیدی در آب برنج وجود دارند که به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

فولیک اسید، سلنیوم، آلانتوئین، نیاسین، منیزیم و اینوزیتول. این مواد مغذی سبب رشد و استحکام فولیکول مو شده و از شکسته شدن و آسیب پذیر بودن ساقه مو جلوگیری می‌کنند. اگر پوست سر شما دائماً خشک است و موهای خشکی نیز دارید، از آب برنج می‌توانید به عنوان ماسک کمکی و تقویتی استفاده کنید. در گذشته نیز مردم از همین روش برای سلامت موهایشان استفاده می‌کردند. زیرا آن زمان انواع و اقسام شامپوها، ماسک‌ها و موادی که پایه شیمیایی دارند، وجود نداشته است.

تاریخچه استفاده از آب برنج برای موی سر

شاید برایتان جالب باشد که بدانید نخستین بار چه افرادی از آب برنج برای موهایشان استفاده می‌کردند.

در ابتدا مردم آسیای شرقی به خصوص چین و ژاپن از آب برنج و خواص بی‌نظیرش آگاه شدند و از آن استفاده کردند. بله، باز هم همه چیز از چینی‌ها شروع شد!

بدین ترتیب بعد از گذشت مدت زمانی که سایر مردم از این راز باخبر شدند، استفاده از برنج و آب برنج بین همه رواج یافت. حتی مدارک علمی نیز استفاده از این ماده مفید را ثابت می‌کنند. به همین دلیل بسیاری از شرکت‌های مواد آرایشی و بهداشتی و شامپوسازی از عصاره برنج در فرمولاسیون شامپو و مواد بهداشتی استفاده می‌کنند. نمونه کاملاً مشهور آن نیز شامپو پرژک است. بسیاری از افراد بعد از استفاده از این شامپو، تمام شامپوهای قبلی خود را دور ریخته و به این شامپو علاقه مند شدند. حال اگر در کنار این شامپو که از مواد شیمیایی ساخته شده است، از آب برنج طبیعی به عنوان ماسک مو استفاده کنیم؛ چه می‌شود؟

خواص آب برنج برای مو

همان‌طور که می‌دانید، ماده اصلی تشکیل‌دهنده برنج نشاسته است. چیزی در حدود ۷۵ تا ۸۰ درصد برنج از نشاسته تشکیل شده و در نتیجه آبکش کردن یا خیساندن آن در آب باعث می‌شود مقداری از نشاسته آن خارج شود و لعابی به جا بماند. لعاب برنج برای مو همان چیزی است که هر کسی برای داشتن موهای زیبا و سالم به آن نیاز دارد. برنج ویتامین‌ها و مواد معدنی زیادی هم دارد.

خواص آب برنج برای مو - ۱
  • ویتامین‌های گروه B
  • آمینواسیدها
  • مواد معدنی
  • آنتی‌اکسیدان‌ها
  • ویتامین E
  • کربوهیدارت اینوزیتول

ماده آخری که در فهرست بالا نام بردیم، برای کاهش اصطکاک مو و تقویت انعطاف‌پذیری تارهای مو لازم است. در ادامه فواید و خواص آب برنج برای مو را مرور می‌کنیم.

آب برنج برای ریزش مو

اگر به گذشته برگردیم و به موادی که قدیمی‌ها برای پوست و مو استفاده می‌کردند نگاه کنیم، متوجه می‌شویم مواد طبیعی بهترین داروها و تقویت‌کننده‌ها بودند. هیچ قرص یا لوسیونی نمی‌تواند به اندازه آب برنج برای جلوگیری از ریزش مو مفید باشد. آب برنج برای رشد مو معجزه می‌کند و اگر موهایتان دیر رشد می‌کند و زیاد می‌ریزد، ماسک آب برنج برای مو را دست‌کم نگیرید. از ماسک برنج برای پرپشت شدن موها استفاده می‌شود و در مدت کوتاهی بعد از استفاده می‌توانید نتیجه آن را ببینید.

طرز استفاده از آب برنج برای رشد مو و کاهش ریزش مو

  • بعد از حمام و شستشو، موهای خود را با آب برنج آبکشی کنید.
  • برای ثمربخش بودن این کار، هفته‌ای ۲ بار آن را تکرار کنید.

شستشوی موها با آب برنج

آب برنج یک نرم‌کننده و حالت‌دهنده طبیعی و فوق‌العاده برای موهاست. آب برنج باعث می‌شود بافت موها نرم شود و با رشد مجدد موها، حجم آن افزایش پیدا کند. اگر می‌خواهید موهایی سالم، نرم، صاف و محکم داشته باشید، آب برنج را فراموش نکنید.

آب برنج و ترمیم موهای آسیب‌دیده

همان‌طور که بالاتر هم گفتیم، آب برنج باعث کاهش اصطکاک موها می‌شود و باعث می‌شود انعطاف‌پذیری موها بالا برود. کربوهیدرات اینوزیتول که در برنج وجود دارد، باعث می‌شود موهای آسیب‌دیده ترمیم شوند و مقاومت و سلامت آن‌ها افزایش پیدا کند.

آب برنج و فایده آن برای کاهش موخوره

موخوره چیست؟ موخوره چیز عجیب و غریبی نیست. به شکننده بودن ساقه مو و شکاف ایجاد شده در آن که می‌تواند همراه گره باشد یا نباشد، موخوره می‌گویند. اغلب موخوره به شکل دو تکه شدن مو خود را نشان می‌دهد. زمانی‌که موها دچار کمبود مواد مغذی به خصوص پروتئین (کراتین) می‌شوند، به موخوره مبتلا می‌شوید. برای اینکه پروتئین و مواد مغذی کافی به موهای خود برسانید، می‌توانید از آب برنج به مدت یک ماه استفاده کنید و در این مدت هر هفته مقداری از نوک موهای خود را قیچی کنید تا مو راحت‌تر بازسازی و احیا شود. از تأثیرات آب برنج برای رفع موخوره غافل نشوید.

خواص آب برنج برای رفع شپش موی سر

شپش، جانور موذی و میکروسکوپی است که انواع و اقسام مختلفی دارد؛ مانند شپش بدن، شپش سر و… که بر حسب مکان زندگی، نام متفاوتی دارند.

اگر دچار شپش موی سر شده‌اید؛ آب برنج می‌تواند به رفع آن کمک کند؛ اما به عنوان تنها اقدام درمانی توصیه نمی‌شود. شما باید از شامپوهای مخصوص شپش استفاده کرده و در کنار آن دائماً موهایتان را با آب برنج شستشو داده تا کاملاً از شر شپش راحت و خلاص شوید.

آب برنج و ابریشمی شدن موها

در موادی که در آب برنج وجود دارد، به آمینواسیدها اشاره کردیم. آمینواسیدها رشد مو را افزایش می‌دهند و ریشه موها را تقویت می‌کنند. هم‌چنین باعث می‌شوند موها نرم و ابریشمی شود. یک ماسک فوق‌العاده برای نرمی و لطافت موها، ماسک آب برنج برای مو است. برای تهیه این ماسک کافی است کمی اسانس روغن اسطوخودوس، رزماری و شمعدانی به آب برنج اضافه کنید و بعد از هر بار شستشوی موها کمی از این ترکیب را روی موهای خود اسپری کنید تا تأثیر شگفت‌انگیز آن را ببینید. هم‌چنین می‌توانید این محلول را به مدت ۱۰ تا ۳۰ دقیقه روی موهایتان بگذارید و بعد با آب ولرم رو به سرد آبکشی کنید.

خواص آب برنج برای مو - ۲

آب برنج برای جلوگیری از سفیدی مو

مواد معدنی موجود در برنج، فولیکول‌های ضعیف مو را تقویت می‌کند. فولیکول‌ها اغلب به خاطر مسائل هورمونی، استرس، کم‌خوابی و مشکلات دیگر ضعیف می‌شوند و باعث می‌شوند در مدت کوتاهی موهای سفید روی سرتان ظاهر شوند. آب برنج برای سفیدی موها بسیار کاربردی و معجزه‌گر است.

برای اثربخشی آب برنج و تأثیر آن روی سفیدی موها، مقداری از آن را با عسل و آب‌لیمو مخلوط کنید و پوست سرتان را با این ترکیب ماساژ دهید و ۳۰ دقیقه به آن زمان دهید و با آب ولرم موهایتان را بشویید.

  • آب برنج و گلاب باعث نرمی و براق شدن موها می‌شود.
  • استفاده از آب برنج باعث از بین رفتن شوره و پوسته‌های آزاردهنده سر می‌شود.
  • استفاده از آب برنج باعث می‌شود موخوره از بین برود.
  • با اینکه این بیماری طی سال‌های اخیر ریشه‌کن شده، اما در بعضی کشورها و مناطق محروم که حمام وجود ندارد، شپش سر یکی از معضلات است. آب برنج می‌تواند شپش سر را درمان کند و کاملا بدون عوارض است.

چگونه از آب برنج برای مو استفاده کنیم؟

حالا که به جواب این سوال رسیدیم که « آیا آب برنج برای مو خوب است یا نه»، می‌توانیم به جواب سوال بعدی بپردازیم، اینکه چگونه از آب برنج برای مو استفاده کنیم؟

  • آب برنج جوشیده؛ برای استفاده از آب برنج برای مو می‌توانید آن را بجوشانید. می‌توانید برای پخت برنج مقدار آب را بیشتر کنید و بعد از اینکه آب برنج جوشید به مایعی غلیظ تبدیل می‌شود که می‌توانید آن را با آب رقیق کنید و مثل شامپو یا شوینده استفاده کنید.
  • آب برنج تخمیر شده؛ اگر آب برنج را برای مدتی کنار بگذارید، تخمیر می‌شود. تخمیر باعث می‌شود آب برنج مایعی غلیظ و سنگین شود که می‌توانید برای هر بار مصرف آن را با آب رقیق کنید.
خواص آب برنج برای مو - ۳

شلتوک برنج برای ریزش مو

شلتوک برنج یا سبوس برنج، پوسته بیرونی برنج است که مقدار زیادی ویتامین B دارد. ویتامین‌های گروه B برای سلامت و رشد موها حیاتی است. ریزش مو یکی از مشکلاتی است که عده زیادی در سراسر جهان با آن درگیر هستند. استفاده از شلتوک برنج برای جلوگیری از ریزش مو در آسیای شرقی و کشورهایی مثل چین و ژاپن بسیار مرسوم است.

مقاله پیشنهادی : مصرف برنج برای کبد چرب ؛ روش صحیح مصرف برنج

عوامل مختلفی مثل بی‌خوابی، مشکلات عصبی، فشارهای روانی، دیابت، کم‌کاری تیروئید، یبوست، چربی زیاد پوست سر، شیمی‌درمانی و مصرف داروهای خاص، باعث شوره، سفیدی و ریزش موها می‌شود.

شلتوک برنج و جوشانده سبوس برنج برای ریزش مو ، درمانی قطعی و کاملا طبیعی است که در سال‌های اخیر در سراسر جهان یکی از روش‌های محبوب و شناخته‌شده است. سبوس برنج خواص درمانی و دارویی زیادی دارد و اختلالات پوستی، فشار خون بالا، مشکلات دستگاه گوارش، مشکلات سیستم مغزی، چاقی، دیابت و ریزش مو را درمان می‌کند.

سبوس برنج مقدار فراوانی آهن، کلسیم، منیزیم، منگنز، روی، مس و اسیدهای چرب دارد و همه این مواد برای جلوگیری از ریزش مو مفید هستند.

سخن آخر

اگر می‌خواهید موهایی پرپشت، سالم، براق، نرم و لطیف داشته باشید، استفاده از آب برنج را فراموش نکنید. آب برنج به صورت ماسک یا اسپری برای موها یک موهبت الهی است و معجزه می‌کند. سبوس و شلتوک برنج هم برای جلوگیری از ریزش مو و رشد مجدد آن‌ها بسیار موثر است.