تغذیه و سلامتی

مسمومیت با قرص برنج، علائم و روش های درمان

مسمومیت با قرص برنج علائم و روش های درمان

مسمومیت با قرص برنج که برای حفاظت از محصولات زراعی همچون برنج مورد استفاده قرار می گیرد سالانه باعث مرگ چند صد انسان در ایران می شود.با اینکه تولید قرص برنج در ایران ممنوع می باشد اما نیاز به استفاده از آن در انبار های برنج و سایر محصولات زراعی به منظور حفظ آن ها از آفات ، حشرات و جوندگان غیر قابل جایگذین می باشد.

قرص برنج که برای نگهداری برنج استفاده می شود و برای نگهداری طولانی مدت و دفع آفات و حشرات در کیسه های برنج قرار می گیرد.این ماده برای انسان ضرر دارد و استفاده آن موجب ایجاد مسمومیت های شدید شده و در برخی از موارد اگر سریعا به بیمارستان مراجعه نشود باعث کما و مرگ می شود.علاوه بر استفاده سهوی از این ماده خودکشی با قرص برنج نیز اتفاق می افتد که با فرهنگ سازی درست می شود از این مسائل پیشگیری نمود.

موارد استفاده قرص برنج

قرص برنج با نام علمی آلومینیوم فسفید یک سم بسیار خطر ناک است که به منظور حفاظت محصولات کشاورزی انبار شده از دست جوندگان در راس آن ها موش ها مورد استفاده قرار می گیرد.

حتما بخوانید : چگونه شپشک برنج را از بین ببرید ؛ راه‌هایی برای از بین بردن آفت برنج

قرص برنج را برای اینکه از برنج در برابر آفات و حشرات برنج محافظت نمایند در کیسه های برنج قرار می دهند به همین دلیل باید هنگام استفاده از برنج قرص های برنج را از آن خارج نموده تا ناخواسته این ماده سمی را وارد بدن خود نکنید.زیرا استفاده مقداری کمی از این ماده باعث مسمومیت غذایی شده و اگر مقدار آن افزایش پیدا کند ممکن است ، خسارات جبران ناپذیر و حتی مرگ را منجر شود.

ترکیبات قرص برنج

ترکیبات قرص برنج

همانطور که گفتیم قرص برنج همان آلومینیوم فسفید می باشد که از یک ترکیب شیمیایی حاصل می شود که دارای عنصر های فسفر و آلومینیوم می باشد.این ماده زمانی که به معده وارد می شود با اسید معده واکنش نشان می دهد و فسفین و آلومینیوم کلرید را در بدن ایجاد می کند که باعث مسمومیت می شود.

علت اصلی مسمومیت ، فسفین می باشد که به صورت گاز در معده ایجاد می شود و تاثیرات مخربی را در معده و سایر نقاط بدن ایجاد می کند.از نظر علمی قرص برنج یک ماده ضد عفونی کننده می باشد که در چندین مدل جامد وجود دارد ، اما به صورت کلی از 55 درصد آلومینیوم فسفید و 45 درصد آلومینیوم کربنات تشکیل شده است.این ترکیب که به صورت قرص از داروخانه ها قابل تهیه می باشد ، در رنگ های زرد ، خاکستری و سبز تیره تولید شده است.

نشانه های مسمومیت با قرص برنج

نشانه های مسمومیت با قرص برنج

نشانه های و علائم مسمومیت با قرص برنج را در زیر فهرست بندی می کنیم. اگر احساس می کنید سهوا مقداری از قرص برنج وارد بدنتان شده است اگر این علائم را حس کردید سریعا به اورژانس مراجعه نموده و علت مسمومیت خود را اعلام کنید.

  1. دو بینی
  2. تهوع
  3. کم اشتهایی
  4. استفراغ
  5. کاهش شدید فشار خون
  6. اختلال در ضربان و نبض

این علائم از نشانه های اصلی مسمومیت با قرص برنج می باشد ، اگر یکی از این نشانه ها را داشتید به مراکز درمانی مراجعه کنید.خوردن حتی نصف قرص برنج یا کمتر هم ممکن است مسمومیت شدیدی را به همراه بیاورد و اگر تحت درمان قرار نگیرد حداکثر تا 6 ساعت زنده خواهد ماند.

مسمومیت گازی با آلومینیوم فسفید

علاوه بر مسمومیت از طریق دستگاه گوارش ، احتمال مسمومیت از طریق تنفس ، ناشی از گاز متساعد شده قرص برنج نیز بسیار زیاد می باشد.به همین دلیل افرادی که در معرض این قرص هستند باید بسیار مراقب دستگاه تنفسی خود باشند و اجازه ورود گاز های سمی ناشی قرص برنج را به سیستم تنفسی خود ندهند.در انبار هایی که از این قرص برای حفاظت از محصولات زراعی خود استفاده می کنند حتما باید تهویه مناسبی برای ورود و خروج هوای تازه تعبیه شود تا از مسمومیت با قرص برنج به صورت استنشاقی در این اماکن جلوگیری به عمل آید.

بیشتر بدانید : برنج برای زخم معده ؛ اگر زخم معده دارید بخوانید

تاثیرات سوء قرص برنج بر بدن

تاثیرات سوء قرص برنج بر بدن

پس از ورود قرص برنج به معده ، قرص برنج با اسید معده واکنش نشان می دهد و فسفین که یکی از خطرناک ترین گاز ها برای بدن است را تولید می کند.

این گاز به سرعت به تمام قسمت بدن فرستاده می شود و باعث ایجاد تداخل در سنتز پروتئین می شود و با ایجاد رادیکال های آزاد در بدن مرگ سلولی را پدید می آورد.اگر به موقع برای رفع مسمومیت قرص برنج کاری انجام نشود به سرعت باعث مرگ فرد مسموم می شود.مرگ با قرص برنج به علت اینکه فرد دچار تشنگی شدید می شود و تا پایان ، که علائم حیاتی وی قطع شود بیدار و هوشیار می باشد ، جزو دردناک ترین مرگ ها به شمار می رود.

به علت سرعت بالا در پیش روی و ایجاد مسمومیت قرص برنج ، احتمال نجات یافتن فرد از مرگ بسیار کم است و تنها سه الی 4 ساعت در حالی که بسیار زجر می کشد از دنیا خواهد رفت.اگر مسمومیت با قرص برنج از طریق استشمام کردن بو آن ایجاد شده باشد ممکن است باعث نارسایی کبد و ایست قلبی می شود. اگر به سرعت سم از بدن خارج نشود ظرف حداکثر 24 ساعت فرد مسموم را از پای در خواهد آورد و باعث مرگ وی خواهد شد.

حتما بخوانید : مضرات برنج ؛ عوارض مصرف هر روزه برنج

مقدار کشندگی قرص برنج

مقدار قرص برنج که به صورت خوراکی وارد بدن می شود اگر از 20 میلی گرم نسبت به وزن شخص بیشتر باشد صد در صد کشنده خواهد بود.به عنوان مثال اگر شخصی با وزن 75 کیلوگرم 1500 میلی گرم قرص برنج مصرف کند صد در صد باعث مرگ او خواهد شد.با این حال احتمال مرگ فرد 75 کیلویی با 500 میلیگرم قرص برنج نیز بسیار بالا می باشد.

درمان مسمومیت آلومینیوم فسفید

اگرچه درمان قطعی برای مسمومیت با قرص برنج وجود ندارد و هنوز هیچ پادزهری برای آن تعیین نشده است. اما روش هایی در پزشکی وجود دارد که برای درمان انواع مسمومیت ها انجام می دهند که معمولا برای این مسمویت نیز کار ساز خواهد بود.

پس هنگام مواجه شدن با افراد مسموم به سرعت او را به اورژانس انتقال دهید تا درمان آن به سرعت آغاز شود و احتمال بهبودی آن بیشتر شود.احتمال بهبودی افرادی که با گاز ناشی از قرص برنج مسموم شده اند بالا است ، اما احتمال بهبودی مسمومین گوارشی با قرص برنج بسیار کم است و احتمال درمان آن ها تقریبا به صفر می رسد.

دیدگاهی در مورد “مسمومیت با قرص برنج، علائم و روش های درمان

دیدگاهتان را بنویسید