آموزش آشپزی

چه برنجی برای شله زرد خوبه؟

چه برنجی برای شله زرد خوبه؟

چه برنجی برای شله زرد خوبه؟ _ شله زرد یکی از نذرهای خوشمزه و پرطرفدار در ایام مختلف است که طعم متفاوت و شیرینی دارد و به خاطر استفاده از زعفران در پخت، بو و عطر آن فوق‌العاده است. تمام خانواده های ایرانی برای نوش جان کردن این نوع دسر علاقه بسیاری نشان می دهند که در عین خوش طعم و عطر بودن، در مدت زمان بسیار کوتاهی پخته می شود. در واقع طرر پخت شله زرد بسیار راحت است تنها نکته ای که باید در پخت آن رعایت شود، مقدار دقیق مواد اولیه و استفاده از برنج مناسب است.

در ادامه همراه ما باشید تا برای پخت یک نذری خوشمزه بدانید چقدر برنج نیاز است و یک کیلو برنج چقدر شله زرد می دهد.

چه برنجی برای نذری مناسب است؟

انتخاب برنج مناسب شله زرد

انتخاب برنج مناسب شله زرد

در مرحله اول باید بدانید هر نوع برنج برای تهیه شله زرد مناسب نیست. برخی برنج ها لعاب و عطر کافی برای شله زرد ایجاد نمی‌کند و باعث کاهش کیفیت پخت آن می شود. تمام ویژگی های برنج مانند اندازه دانه ها، کهنه یا نو بودن و عطر و طعم آن روی کیفیت شله زرد تاثیرگذار است. در ادامه با چند ویژگی مهم برای انتخاب برنج مناسب شله زرد را با یکدیگر بررسی می کنیم:

1.نوع برنج، نیم دانه

نوع برنج، نیم دانه

از نظر خیلی ها برنج نیم دانه بهترین برنج برای پخت شله زرد است. زیرا به خاطر خرد شدن دانه های برنج بهتر در پخت له می شود و لعاب کافی به شله زرد می بخشد. همچنین با انتخاب برنج نیم دانه دیگر نگرانی بابت زنده ماندن برنج نخواهید داشت. زیرا پخت شله زرد بر عکس طرز تهیه پلو باید به طور کامل له شود.

خوشبختانه، قیمت برنج نیم دانه نسبت به برنج سالم کمتر است و از نظر اقتصادی به صرفه تر است. به همین خاطر، شله زرد به عنوان یک نذری به صرفه برای پخت در حجم بالا انتخاب می شود.

2. عطر خوب برنج

دیگر ویژگی مهم هنگام انتخاب برنج مناسب شله زرد، عطر برنج است. هر چقدر برنج عطر بیشتری داشته باشد، برای تهیه شله زرد مناسب تر است. زیرا هنگام پخت و جوشیدن آن عطر برنج کاملاً حفظ می شود و ترکیب آن با دیگر مواد اولیه، طعم فوق العاده و وسوسه انگیزی به شله زرد می بخشد. برنج های همچون برنج دمسیاه، برنج طارم و برنج هاشمی جز برنج های خوش عطر و طعم هستند.

3. هر چه کهنه تر، بهتر

هر چقدر برنج کهنه تر باشد، برای شله‌زرد مناسب تر است. در جواب سوال، “چه برنجی برای شله زرد خوب است؟“باید بگوییم، انتخاب برنج های کهنه تر باید خرید فراموش نمی شود. برنج کهنه به برنج های گفته می‌شود که چند ماه از برداشت آنها گذشته و هنگام پخت آب بیشتری به خود جذب می کنند. همچنین استحکام دانه ها بیشتر است و نسبت به برنج های تازه خشک تر به نظر می رسند. این یعنی پخت شله زرد با برنج کهنه لعاب بیشتری دارد و طعم خوشمزه تری خواهد داشت. همچنین حجم شله زرد بیشتر خواهد شد.

4. ری بیشتر، شله زرد بیشتر

ری بیشتر، شله زرد بیشتر

 میزان ری برنج هم روی کیفیت و حجم این نوع دسر بسیار تاثیرگذار است. معمولا برنج های ایرانی و باکیفیت ری بیشتری دارند و برای پخت نذری مناسب تر اند. هر چقدر در انتخاب برنج دقت بیشتری داشته باشید و برنج نیم دانه های مرغوب استفاده کنید، حجم نذری بیشتر خواهد شد.

یک کیلو برنج چقدر شله زرد می دهد؟

یکی از سوالات رایج برای پخت شله زرد، میزان برنج است. آشپزهای عزیزف برای تهیه شله زرد یک قانون اصلی در نظر گرفتند که با توجه به آن حجم مواد اولیه را مشخص می کنند. همیشه میزان شکر دو برابر میزان برنج است و مقدار آب هفت الی هشت برابر برنج می شود. البته این قانون با توجه به نوع برنج کمی متغیر است. براساس مشاهدات انجام شده معمولاً یک کیلو برنج نیم دانه ایرانی برای ۲۵ نفر کافی است که باید با ۲ کیلو شکر، 7 لیتر آب، ۲۰۰ گرم کره و نصف شیشه گلاب همراه با زعفران و هل پخته شود.

نتیجه گیری

انتخاب نوع برنج در پخت شله زرد بسیار اهمیت دارد. هرچقدر کیفیت برنج بیشتر باشد و نکاتی که در مطلب بیان کردیم هنگام خرید در نظر گرفته شود شله زرد لعاب بیشتری دارد و خوشمزه تر می شود. همچنین میزان ری کردن برنج روی حجم شله زرد بسیار تأثیرگذار است که باید با توجه به این ویژگی، دیگر مواد اولیه را تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید