تغذیه و سلامتی, راهنمای خرید

مضرات خوردن برنج خارجی و عوارض آن

مضرات خوردن برنج خارجی و عوارض ان - مجله کاویش

در این مقاله به مضرات خوردن برنج خارجی و عوارض آن می‌پردازیم و ارقام مختلف برنجی که وارد کشور می‌شوند را مورد بررسی قرار می‌دهیم. طبق بررسی‌های انجام شده توسط موسسه تحقیقات برنج، متاسفانه برنج‌های هندی که به کشور وارد می‌شوند با توجه به ویژگی‌های غیر طبیعی که در آن‌ها مشاهده شده است، احتمال می‌رود تغییرات ژنتیکی در آن‌ها صورت گرفته باشد و استفاده از آن می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های گوارشی و بسیاری موارد دیگر را برای انسان ایجاد کند. محققان دریافته‌اند که احتمال آلوده بودن این برنج‌ها به ماده شیمیایی «فنول» زیاد است و این ماده می‌تواند به شدت سرطان‌زا باشد.

انواع برنج خارجی کدامند

کشورهایی آسیایی مانند پاکستان، هند، تایلند از جمله کشورهایی هستند که به تولید برنج و صادرات آن می پردازند. آب و هوای این کشورها متناسب با شرایط کشت برنج است.

با این حال علاوه بر این کشورها، در کشورهای دیگری نیز مانند ژاپن، اروگوئه و اسپانیا نیز برنج به عمل می آید.

در این میان اما ورود 3 نوع برنج خارجی به سفره های ایرانیان از اهمیت خاصی برخوردار است.

بله برنج های نام آشنای :

  • برنج هندی
  • برنج پاکستانی
  • برنج تایلندی

این برنج های خارجی برای هر ایرانی به همان اندازه آشنا هستند که برنج ایرانی آشنا است. با این حال برنج ایرانی کجا و برنج های خارجی کجا ؟!

برنج های خارجی چه ویژگی هایی دارند ؟

  انواع برنج خارجی    مزایا  معایب
      برنج هندی  قیمت کم دانه بلند عدم نیاز به مهارت در پختن  دارای سم آرسنیک   دستکاری ژنتیک   مضر برای سلامتی   دارای ارزش غذایی کم نسبت به برنج ایرانی    
  برنج پاکستانی دانه بلند ارزان قیمت پخت آسانمضر برای سلامتی   ارزش غذایی کم نسبت به برنج ایرانی   دارای سم آرسنیک
  برنج تایلندیارزان قیمت خوش عطر دانه بلند پخت آسانمضر برای سلامتی   ارزش غذایی کم نسبت به برنج ایرانی   دارای سم آرسنیک

عدم تایید وزارت بهداشت

 با توجه به اینکه موسسه تحقیقات صنعتی نسبت به آلودگی شیمیایی این برنج‌ها هشدار داده است، به طور معمول انواع برنج های جدید پس از طی کردن مراحل مختلف مورد آزمایش قرار می‌گیرند، اما برنج‌هایی که به کشور ما وارد می‌شوند، از سوی هیچ نهادی بررسی نشده‌اند و انتظار می‌رود مراکز دیگر از جمله وزارت بهداشت در این زمینه اقدامی کند.

همچنین جالب است بدانید این ارقام برنج در کشور هندوستان که صادر کننده عمده آن است، مصرف نمی‌شود و طبق نتایج به دست آمده، حتی به کشورهای اروپایی نیز صادر نشده‌اند و اغلب افراد سودجو از طریق تبلیغات و ارائه ویژگی‌هایی از جمله خاصیت رژیمی، قد کشیدن برنج‌ها و کیفیت بالای پخت آن صحبت می‌کنند. در حالی که هنوز هیچ نوع برنج طبیعی در جهان یافت نمی‌شود و از مضرات خوردن برنج خارجی می‌توان به ایجاد ناراحتی و بیماری گوارشی و غیره اشاره کرد.

آیا مصرف برنج هندی ضرر دارد؟

لازم به ذکر است که تولید و دستیابی به چنین محصولی تنها از راه غیر طبیعی امکان‌پذیر است. بنابراین ظهور نوعی برنج دانه‌بلند با مقاومت بالا و بدون چسبندگی و انواع مزایای دیگر که برای آن ارائه می‌شود، می‌تواند بسیار شک‌برانگیز باشد و ذهن محققان را به خود مشغول کند. آخرین دستاوردها و تحقیقات نشان می‌دهند مشکلاتی که قبلاً در مورد برنج‌های وارداتی وجود داشته برطرف شده است. با این حال بیشتر مردم از مضرات خوردن برنج خارجی آگاه هستند و بر این باور هستند که مصرف برنج هندی ضرر دارد. توجه داشته باشید که استانداردهایی در این‌باره وضع شده و می‌توان به این موضوع اشاره کرد که برنج هندی ضرر ندارد.

بیشتر بدانید : برنج هندی چیست ؛ همه‌چیز درباره این برنج خوش قد و بالا

با این وجود توصیه‌ می‌کنیم تا جایی که امکان دارد به مصرف برنج ایرانی عادت کنید و از مضرات خوردن برنج خارجی و عوارض آن پرهیز کنید زیرا برنج ایرانی از اغلب برنج‌های وارداتی سالم‌تر و خوش عطر و طعم‌تر است. سال‌هاست بحث پیرامون مضرات و خطرات برنج‌های خارجی وجود دارد. برخی می‌گویند که برنج هندی ضرر و زیان دارد و برخی تجار این مسئله را انکار می‌کنند.

مضرات مصرف برنج خارجی

هرساله واحدهای صنعتی و کارخانجات مراکز شهری با وارد کردن فاضلاب‌ها به محیط‌های آبی و زمین‌های کشاورزی و هم‌چنین استفاده از کودهای شیمیایی و انواع سموم برای باروری خاک که حاوی مقدار زیادی فلزات سنگین هستند، باعث ایجاد آلودگی در زمین‌های کشاورزی می‌شوند.

با توجه به اینکه رابطه مستقیمی بین فلزات سنگین خاک و مقدار جذب آن‌ها در گیاهان وجود دارد، این فلزات سنگین پس از تجمع و وارد شدن به گیاهان و حیوانات، علاوه بر عوارضی که بر سلامت این موجودات وارد می‌کنند، برای انسان نیز مخاطره‌آمیز است، به این معنی که این عناصر برای متابولیسم بدن کاربرد ندارند و مقادیر کم آن‌ها برای بدن بسیار مضر است.

مضرات مصرف برنج خارجی - کاویش

نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که فلزات سنگین پس از ورود به بدن، از بدن دفع نمی‌شوند، بلکه در بافت‌های مختلف بدن مانند عضلات، چربی، استخوان‌ها و مفاصل رسوب می‌کنند و انباشته می‌شوند و هم‌چنین به عنوان یکی دیگر از مضرات خوردن برنج خارجی و عوارض آن می‌توان به بروز بیماری‌های متعددی از جمله اختلالات عصبی، سرطان، اختلالات تنفسی، آسیب به کبد و کلیه و مغز در بدن انسان اشاره کرد.

عدم وجود آفت در برنج تقلبی

می‌توان نتیجه گرفت که عدم وجود آفت در این ارقام برنج احتمال استفاده از مواد شیمیایی را در تولید این برنج‌ها تثبیت می‌کند که این ترکیبات شیمیایی موجود در برنج به هیچ عنوان توصیه شده نیستند و این امر می‌تواند تهدیدی جدی برای سلامت خریداران و مصرف‌کنندگان برنج باشد. از سوی دیگر طبق بررسی‌های انجام شده مضرات خوردن برنج خارجی و عوارض آن این است که احتمال دستکاری ژنتیکی یا تغییر ژن در این برنج‌ها وجود دارد.

حتما بخوانید : بهترین روش نگهداری برنج کهنه در خانه

همچنین توصیه می‌شود مصرف‌کنندگان در هنگام مصرف این ارقام برنج جوانب احتیاط را نیز در نظر بگیرند. با توجه به اینکه  این محصولات از دسته محصولات با تغییر ژنتیکی هستند، این موضوع یا روش تولید آن‌ها باید روی بسته‌بندی برنج اعمال شود و مضرات آن مشخص شود تا مردم قدرت انتخاب داشته باشند.

مصرف برنج خارجی و خطر آرسنیک

آرسنیک شبه فلزی است که در مرگ موش مورد استفاده قرار گرفته است. این ماده سمی بیشتر در حشره‌کش‌ها وجود دارد، اما در صنایع مختلف از قبیل ترکیبات چسب فلز، رنگ و به طور کلی آفت‌کش‌ها مورد استفاده  قرار می‌گیرد. از مضرات خوردن برنج خارجی وجود مقدار کمی از این سم در مواد غذایی است که می‌تواند سبب بروز انواع بیماری و ناراحتی‌های معده از جمله دل درد و اسهال شود و همچنین مصرف دراز مدت آن سبب بروز سرطان، بیماری‌های قلبی و عروقی و دیابت می‌شود. می‌توان گفت آرسنیک از مرگبارترین مواد شیمیایی مورد مصرف صنایع غذایی توسط انسان است. این ماده سمی پس از آزمایشات در برنج‌هایی که در کارخانجات صنعتی به صورت تجاری تولید می‌شود، کشف شده است.

مقاله پیشنهادی : راهنمای تشخیص برنج خوب اصل از برنج تقلبی پلاستیکی

وجود سم آرسنیک در برنج غیر طبیعی

طبق تحقیقات سازمان غذا و دارو که برای مضرات خوردن برنج خارجی صورت گرفته است مشخص شده که میزان درصد آرسنیک در برنج نسبت به دیگر مواد غذایی بسیار بیشتر است. چرا که جذب شیمیایی برنج به گونه‌ای است که شرایط بسیار خوبی را برای جذب آرسنیک ایجاد می‌کند. به طور کلی مواد غذایی که در خاک رشد می‌کنند این ویژگی‌ها را دارند. البته خاک مناطق مختلف در میزان بهبود این شرایط دخیل است. برنج‌های وارداتی به کشور شامل برنج‌های هندی، پاکستانی و تایلندی می‌شود.

چرا با وجود مضرات برنج خارجی ایرانیان میل به مصرف برنج خارجی دارند ؟

دلایل اینکه چرا مصرف برنج خارجی در ایران بسیار بالا است به شرح زیر است :

  • اقتصادی بودن مصرف برنج خارجی از نظر قیمتی
  • عدم اطلاع رسانی درست درباره مضرات مصرف برنج خارجی
  • عدم حمایت از برنج و شالی کارهای ایرانی
  • واردات زیاد برنج خارجی
  • عدم آگاهی مردم از مضرات برنج خارجی
  • پخت آسان برنج های خارجی
  • و…

می‌توان در مورد مضرات خوردن برنج خارجی به این نتیجه رسید که از بین این سه رقم برنج، رقم تایلندی از بقیه سالم‌تر است. در نظر داشته باشید که برنج ایرانی از سالم‌ترین برنج‌ها در دنیاست. لازم به ذکر است که امروزه برنج ما به ۶۰ کشور جهان صادر می‌شود. همچنین شما می‌توانید برنج ایرانی با کیفیت و خوش عطر و طعم را از فروشگاه کاویش تهیه کنید.

دیدگاهی در مورد “مضرات خوردن برنج خارجی و عوارض آن

  1. Mm گفت:

    سلام برنج های بی کیفیتی که می بینید واقعا مال اصل خود آن کشور نیست چون مثلا هند که آن قدر گیاهان خوشبو در آن وجود دارد چگونه می تواند برنج آن بی کیفیت باشد پس برنج آن کشور ها خیلی هم خوبه

    1. مهران گفت:

      سلام خود اروپا برنج هندی و پاکستانی نمی خرن حتما دلیلی وجود داره تازه نوع خوب هندی خودشون مصرف می کنند

  2. م گفت:

    من چند ماهه برنج تایلندی مصرف میکنم وقتی قدرت خرید کیسه برنج ایرانی یک میلیون ندارم مجبورم برنج تایلندی صد هزاری بخورم این ترجیح من نیست اجبار دولته مارو مجبور کردن فقط برا زنده موندن ….

  3. کورد گفت:

    خدا لعنت کند مسئولینی که اگر خودشون یا بچه های آنها برنج ایرانی مصرف کنند به امیدخدا سرطان بگیرند باید مثل مردم برنج تایلندی بخورند

دیدگاهتان را بنویسید