آموزش آشپزی

تفاوت برنج کشت دوم و کشت اول

تفاوت برنج کشت اول و کشت دوم

تفاوت برنج کشت اول و کشت دوم یکی از مسائلی است که ذهن خریداران برنج را درگیر کرده است و برخی اوقات قضاوت‌های اشتباهی در مورد تفاوت این دو برنج صورت می‌گیرد که در این مقاله به بررسی آن می‌پردازیم. پیش از اینکه به تفاوت برنج کشت اول و کشت دوم بپردازیم خوب است تا به تعریف این دو نوع کشت بپردازیم.

برنج کشت اول چیست؟

کشت اول به طور خلاصه شامل آماده سازی بذر برنج، تهیه و آماده سازی خزانه برای پاشیدن بذر، آماده سازی شالیزار و حذف علف‌های هرز، رشد و نمو بذر در خزانه، کاشت برنج است که این مراحل در اکثر مناطق از اولین ماه سال آغاز می‌شود. زمان برداشت این نوع برنج نیز بسته به نوع آن دارد اما معمولا اواخر تیرماه زمان مناسبی برای برداشت برنج خواهد بود. در مورد برنج کشت اول ، همیشه از شمال کشور به عنوان یک مکان بسیار خوب برای کاشت و برداشت انواع برنج یاد می‌شود. از انواع برنج‌های کشت شده در این استان‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

برنج کشت اول چیست؟ کاویش

برنج کشت دوم چیست؟

برنج کشت دوم به برنج‌هایی گفته می‌شود که زمان کشت آن‌ها بعد از برداشت کشت اول بوده و بهره برداری از آن در فصل پاییز و یا آبان است. مراحل کشت این نوع برنج مشابه کشت اول است با این تفاوت که در کشت دوم نیاز به گرم داشتن بذر در ابتدا نیست زیرا در آن زمان آفتاب مناسب وجود دارد.

کشت برنج در فریدونکنار و بابلسر رایج است زیرا در این دو شهرستان آب و هوا گرم و مرطوب است و وجود آب فراوان در کنار آب و هوای مطلوب بستر مناسبی برای کشت دوم را محیا می‌سازد.همچنین در برنج کشت دوم باید از گونه‌های زودرس و مقاوم در برابر سرما استفاده شود زیرا در رشد کردن ممکن است به سرمای پاییز برخورده و تمام زحمات کشاورزان از دست برود.

مقاله پیشنهادی: طرز تهیه برنج دودی

مقایسه برنج کشت اول و کشت دوم

تفاوت برنج کشت اول و کشت دوم - کاویش
مقایسه برنج کشت اول و کشت دوم

اولین تفاوت برنج کشت اول و کشت دوم در زمان کشت آن‌ها است. معمولا کشت اول برنج در تمامی استان‌هایی که قابلیت کشت برنج دارد از فروردین آغاز می‌شود و برداشت آن نیز در اواخر تیرماه انجام می‌شود. اما در مورد کشت دوم زمان آن متفاوت است و زمان کشت دوم از مرداد ماه آغاز می‌شود و در آبان نیز زمان برداشت برنج فرا می‌رسد. همچنین کشت دوم معمولا در مناطق پر آب‌تر که به چاه و رودخانه‌ها نزدیک است صورت می‌گیرد. به عنوان مثال فریدونکنار یکی از مناطق مناسب برای کشت دوم برنج است.

یکی دیگر از تفاوت‌های برنج کشت اول و کشت دوم مربوط به قیمت آن‌ها است. برنج کشت دوم به دلیل کمتر شدن میزان بارندگی در فصول کشت آن معمولا قیمت بیشتری دارد. البته سخت‌تر شدن شرایط کشت دوم نسبت به کشت اول و عطر و طعم بهتر آن نیز از جمله دلایل دیگری هستند که سبب افزایش قیمت می‌شود.

حتما بخوانید: تفاوت برنج طارم و هاشمی

از دیگر تفاوت‌های برنج کشت اول و دوم می‌توان به مزایای آن‌ها اشاره کرد. البته که مرغوبیت یک برنج به عوامل مختلفی مانند ژنتیک و نوع برنج، زمین وخاکی که برنج قرار است در آن کشت شود و همچنین شرایط محیطی کشت ، داشت و برداشت بستگی دارد اما برخی از افراد بر این باورند که برنج کشت دوم عطر و طعم بهتری نسبت به کشت اول دارد و دلیل آن را نیز بهره وری از آب باران پاییزی و آفتاب متفاوت فصل پاییز می‌دانند.

همچنین کشاورزان برای در امان ماندن و مقاومت در برابر سرمای پاییزی از انواع پر محصول و زود بازده و مقاومی مثل طارم و هاشمی استفاده می‌کنند که همین امر باعث می‌شود برنج کشت شده طعم و عطر بهتری داشته باشد.
علاوه بر این موارد، در کشت دوم دانه‌های شکسته شده کمتری وجود دارد. همچنین برنج کشت دوم به دلیل فاصله زمان به نسبت زیاد بین سم پاچی و برداشت محصول سالم‌تر است و بسیاری این محصول را سالم‌تر می‌دانند. البته در مورد سم‌پاچی و سالم‌بودن این نوع کشت اختلاف نظراتی در بین متخصصین حوزه کشاورزی وجود دارد.

دغدغه‌های کشت دوم برنج

از جمله دغدغه‌هایی که در کشت دوم برنج مطرح است، بررسی قابلیت اراضی برای کشت دوم است. همچنین باید این نکته را بررسی کرد که تعداد چاه‌ آب زیرزمینی زیاد نباشد زیرا ممکن است منجر به تداخل آب‌های شور و شیرین شود.
از دیگر دغدغه‌های مطرح شده در زمینه کشت دوم می‌توان به میزان سموم و مواد شیمایی استفاده شده اشاره کرد زیرا معمولا این نوع کشت در زمانی انجام می‌شود که آفاتی مانند کرم ساقه خوار زیاد است و نسبت به دوره کشت اول این موضوع برای کشاورزان سخت‌تر است.

البته برخی بر این باورند که تفاوت برنج کشت اول و کشت دوم از نظر سموم و مواد شیمیایی کاملا یکسان است و در هر دو کشت از یک میزان مشخصی سموم برای مبارزه با آفات استفاده می‌شود. جالب است بدانید برخی از فعالان در حوزه کشاورزی می‌گویند سمی که در کشت دوم استفاده می‌شود پس از گذشت یک دوره کاملا اثر آن می‌رود و هیچ‌گونه اثر مخربی بر روی برنج نمی‌گذارد و بر این نکته تاکید می‌کنند که فاصله زمانی سم‌پاچی با برداشت برنج زیاد است به همین دلیل آثار سم‌پاچی به طور کلی از بین می‌رود. با این وجود هنوز اتفاق نظری بین متخصصان حوزه کشاورزی صورت نگرفته است و به یک نتیجه کلی نرسیده‌اند.

تفاوت برنج کشت اول و کشت دوم از نظر پخت

تفاوت برنج کشت اول و کشت دوم از نظر پخت - کاویش
تفاوت برنج کشت اول و کشت دوم از نظر پخت

پخت برنج کشت اول و کشت دوم در برخی موارد متفاوت است. این تفاوت در زمان دم کشیدن و میزان آب مورد نیاز است. البته مراحل پخت برنج کاملا یکسان است و باید این نکته را در نظر داشته باشید که برنج کشت دوم عطر بیشتری نسبت به کشت اول دارد.امحصولات کاویش فود بهترین انتخاب برای افرادی هستند که برنج ایرانی استفاده می کنند. پیشنهاد می کنیم این محصولات غذایی را خریداری و مصرف نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید