راهنمای خرید

انواع برنج قهوه ای

انواع برنج قهوه ای - مجله کاویش

برنج قهوه ای در واقع همان برنج سبوس دار است که در جنوب شرقی آسیا بسیار رایج است و طرفداران بسیاری دارد. مصرف برنج فواید بسیاری دارد و با قرار دادن برنج در وعده غذایی روزانه خود می توانید ریز مغذی های بدن خود مانند فیبر، پروتئین، ویتامین های گروه B، کلسیم، آهن، منیزیم، منگنز، فسفر، پتاسیم و روی را تامین نمایید. اگر چه برنج سفید بیشترین مصرف را در کشورهای آسیایی به خود اختصاص داده اما امروزه از برنج قهوه ای به دلیل داشتن مواد مغذی و ارزش غذایی بالا استفاده بسیاری می شود.

برنج قهوه ای چیست و چگونه تهیه می شود؟

ممکن است با شنیدن نام برنج قهوه ای تعجب کنید و تصور کنید که این برنج با برنج سفید کاملا متفاوت است. اما خوب است بدانید که برنج قهوه ای همان برنج سفید است با این تفاوت که در برنج سفید ، لایه بیرونی شالی کاملا حذف می شود اما در برنج قهوه ای تنها لایه اول برداشته می شود. برای تهیه برنج قهوه ای، زمانی که برنج را از مزرعه برداشت می کنند، قبل از جدا کردن شلتوک از دانه برنج، آن را با آب داغ یا بخار آب، کمی حرارت می دهند. این حرارت سبب می شود ویتامین ها و املاح پوسته برنج به مغز برنج انتقال داده شوند.

سپس برنج ها را خشک کرده و پوسته سلولزی آن را جدا می کنند. توجه داشته باشید که در اثر این حرارت، رنگ برنج به علت جذب ویتامین ها، املاح و به دلیل رنگ قرمز مایل به قهوه ای پوسته زیر شلتوک، قهوه ای رنگ می شوداما در فرایند تهیه برنج سفید، چون این برنج حرارتی نمی بیند و پوسته آن در همان مراحل اولیه بعد از برداشت برداشته می شود در نتیجه رنگ آن سفید است.

با تعاریفی گفته شد طبیعی است که برنج قهوه ای ارزش غذایی بالاتری نسبتت به برنج سفید داشته و سرشار از آهن، روی، فسفر، منگنز، کلسیم، منیزیم، پتاسیم، سلنیم و ویتامین های  E ،B1 ،B2 ،B3 ،B6  ،K می باشد. در واقع برنج قهوه ای از خواص درمانی و میزان پروتئین بالاتری نسبت به برنج سفید برخوردار است و فیبر بیشتری به غذای شما اضافه می کند.  ضمن این که قادر است اسیدهای چربی را که برای سلامتی شما لازم هستند، را فراهم نماید. برنج قهوه ای جزو غلات دانه ‌بلند محسوب می شود که از آن در پخت و پز و حتی سالاد استفاده می شود.  

بیشتر بخوانید : طرز پخت برنج آبکش

مصرف برنج قهوه ای در کجا بیشتر است؟

انواع برنج قهوه ای

مصرف برنج قهوه ای به دلیل داشتن ضایعات کمتر نسبت به برنج سفید،  رو به گسترش است، این موضوع باعث شده که درآمد کشورهای تولید کننده برنج نسبت به قبل بیشتر شود. برنج قهوه ای بیشتر در کشورهای جنوب شرقی و شرق آسیا کشت می شود و به دلیل مزایا و خواص برنج قهوه ای، ارزش غذایی بالایی دارد  مصرف آن در کشور ما و دیگر کشورها رو به افزایش است.

انواع برنج قهوه ای

برنج قهوه ای انواع مختلفی دارد که در این مطلب قصد داریم شما را با انواع برنج قهوه ای و مصارف آن ها آشنا سازیم.

5 تا از انواع برنج قهوه ای - مجله کاویش
انواع برنج قهوه ای

1.برنج قهوه ای باسماتی

برنج قهوه ای باسماتی دانه‌ های بلندی دارد و عطر آن شبیه پاپ کورن است. این برنج مناسب افرادی است که به دنبال طعم و مزه خوشمزه هستند. خصوصا بچه ها از این طعم و مزه استقبال خواهند کرد.

2. برنج قهوه ای دانه ‌متوسط

برنج قهوه ای دانه متوسط از شروع آماده‌سازی تا زمان پخت با افزایش حجمی حدود 3 برابر اندازه نسبت به قبل مواجه است. خرید این برنج از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است، ضمن این که از طعم و مزه خوبی برخوردار می باشد.

3. برنج قهوه ای یاسمین

برنج قهوه ایی یاسمین به عنوان یکی از خوش عطرترین برنج‌های قهوه ای شناخته می شود که مناسب سلیقه و ذائقه ایرانی ها است. برخی افراد بوی برنج قهوه ای را دوست ندارند و به همین علت آن را استفاده نمی کنند. اما برنج برنج قهوه ایی یاسمین از عطر و طعم خوبی برخوردار است و با یک باز استفاده از آن متوجه این موضوع خواهید شد. این برنج از نظر ظاهری شبیه برنج تایلندی است.

4. برنج قهوه ای دانه کوتاه

از برنج‌ هایی که دانه کوتاهی دارند بیشتر برای پخت غذاهایی مانند شیر برنج، سوپ و آش استفاده می شود. برنج قهوه ای دانه کوتاه به دلیل برخورداری از بافت مرطوب و چسبنده ای که دارد برای تهیه غذاهایی مانند سوشی بسیار مناسب است.

5.برنج قهوه ای دانه بلند

تمایل دارید در کنار غذاهای گوشتی یا سالاد از یک برنج مناسب برای پذیرایی از مهمان های خود استفاده کنید، ما به شما برنج قهوه ای دانه بلند را پیشنهاد می کنیم. این برنج بسیار مقرون به صرفه است زیرا پس از پخت 5 برابر بلندتر از قد برنج های معمولی قد می کشد. طعم و مزه شیرینی دارد و قطعا از انتخاب خود پشیمان نمی شوید.

نتیجه گیری

برنج قهوه ای به علت داشتن میزان بالای پروتئین و مواد املاحی انتخاب مناسبی برای قرار دادن در وعده غذایی است. این برنج به دلیل خواص مفیدی که دارد بهتر است جایگزین مصرف برنج سفید شود. در غذای روزانه خود می توانید بر حسب ذائقه خود از انواع برنج قهوه ای دانه بلند، برنج قهوه ای دانه کوتاه، برنج قهوه ای یاسمین، برنج قهوه ای دانه ‌متوسط و برنج قهوه ای باسماتی استفاده نمایید.

حتما بخوانید : نکات مهم در خرید برنج عمده

خوب است بدانید که کاویش فود به ارائه انواع برنج ایرانی درجه یک شمال و همچنین برنج قهوه ای اقدام نموده که شما عزیزان می توانید محصول مورد نظر خود را سفارش داده و از خرید خود نهایت لذت را ببرید. طعم بی نظیر غذاهای کاویش را می توانید با یک بار خرید از محصولات آن تجربه کنید. 

دیدگاهتان را بنویسید