راهنمای خرید

برنج و چربی خون! آیا برنج چربی خون را بالا می برد؟

تاثیر برنج بر بالا رفتن چربی خون

با توجه به مصرف بالای برنج و استفاده از آن در وعده‌های اصلی باید علاوه بر مزایای آن برای بدن، با معایب مصرف زیاد آن نیز آشنا شوید. از جمله بیماری‌هایی که با مصرف زیاد برنج ممکن است تشدید شود، فشار خون است. امروزه به دلیل فعالیت بدنی کمی که افراد دارند، رعایت رژیم غذایی سالم و معتدل بسیار ضروری است تا هم مواد مغذی به بدن برسد و هم به میزانی که متعادل با نیازهاست، باشد. برنج به خودی خود حاوی مواد مضری نیست و مصرف به اندازه آن برای بدن ضروری است.

آیا برنج موجب بالا رفتن چربی خون و کلسترول می‌شود؟

در ابتدا توصیه می‌شود با ارزش غذایی و کالری برنج سفید و قهوه‌ای آشنا شوید. دانه برنج به تنهایی هیچ کلسترول و چربی اشباعی ندارد. طبق آزمایشات انجام شده خوردن برنج سفید تاثیری بر سطح کلسترول‌های بدن، TC، LDL، HDL و تری گلیسرید، ندارد. برنج قهوه‌ای نیز طی آزمایشات نه تنها تاثیر منفی بر سطح فشار خون نداشته، بلکه باعث کنترل سطح آن نیز می‌شود. اما اگر مصرف برنج سفید بیش از حد مجاز باشد، می‌تواند باعث افزایش سطح چربی خون شود. از مهم‌ترین مواردی که باید در مصرف برنج رعایت شود، نوع پخت آن است. کته و آبکش دو نوع پخت برنج است. در پخت به روش کته به طور معمول از روغن استفاده نمی‌شود، اما در آبکش به دلیل ظاهر و پخت بهتر برنج از مقداری روغن استفاده می‌شود.

تاثیر برنج بر افزایش کلسترول
تاثیر برنج بر افزایش کلسترول

همچنین میزان نمک مصرفی در برنج نیز باید توجه شود. دانه برنج به تنهایی حاوی کلسترول نیست اما برنج پخته به دلیل نمک و روغنی که هنگام پخت به آن اضافه می‌شود، می‌تواند باعث افزایش فشار و چربی‌خون شود. در جدول ارزش غذایی برنج مشاهده می‌کنیم که حاوی مقدار خیلی کمی چربی و سدیم بوده و فاقد کلسترول و چربی اشباع است. پس اگر مصرف برنج در وعده‌های غذایی طبق رژیم غذایی متعادلی باشد، خطری بر چربی خون ندارد. اما اگر این مقدار از حد استاندارد بدن و سوخت و ساز آن بشتر شود می‌تواند خطراتی در سطح چربی خون و کلسترول داشته باشد. علاوه بر آن در برنج مواد مغذی چون منیزیم، کلسیم، آهن و پتاسیم وجود دارد که وجود آن‌ها برای بدن ضروری است.

حد استاندارد مصرف هر ماده غذایی مانند برنج را باید با توجه به شرایط ظاهری، فیزیکی و میزان فعالیت و سوخت ساز بدن خود تعیین کنید. همچنین با توجه به سطح هر ماده در بدنتان باید آزمایش دهید و سپس با مشاور تغذیه مشورت کنید. همه مطالب گفته شده در صورتی است که شما از برنج ایرانی و مرغوب استفاده کنید.

پیشنهاد می‌شود: مضرات خوردن برنج خارجی

تاثیر انواع برنج بر چربی خون

ارزش غذایی انواع برنج سفید ایرانی باهم یکسان است. برنج قهوه‌ای غلات کامل محسوب می‌شود و به دلیل سبوسی که دارد، فیبر بیشتری نسبت به برنج سفید دارد و می‌تواند تاثیر مثبتی بر روی کنترل کلسترول داشته باشد. به طور کلی انواع برنج ایرانی به دلیل شرایط کشت و ارگانیک بودن سالم هستند و با مصرف به اندازه آن‌ها خطری برای سلامتی ایجاد نمی‌شود. اما برنج‌های خارجی به دلیل نداشتن اطلاعات دقیقی از نوع کشت و تولید آن، ممکن است علاوه بر مواد مضری چون ارسنیک که بسیار برای سلامتی ضرر دارد، عوارضی چون افزایش چربی خون نیز داشته باشد. متاسفانه به دلیل قیمت کم برنج‌های خارجی، برخی افراد به جای برنج ایرانی آن را خریداری می‌کنند. به جای خرید برنج خارجی از برنج‌های پرمحصول ایرانی مانند فجر و ندا استفاده کنید. برنج‌های پرمحصول قیمت زیادی ندارند و تقریبا هم قیمت با خارجی هستند.

برای خرید آنلاین برنج مرغوب ایرانی با ارسال رایگان از کاویش فود کلیک کنید.

تاثیر انواع برنج بر چربی خون
تاثیر انواع برنج بر چربی خون

مواد غذایی که باعث افزایش چربی خون می‌شود؟

سس‌های پرچرب، غذاهای سرخ شده، فست فود، محصولات لبنی پرچرب از جمله مواردی است که باعث افزایش چربی خون می‌شود. مصرف زیاد فست فود در افرادی که شاغل هستند و وقت کافی برای آشپزی ندارند بسیار شایع شده است. به جای خوردن این غذاهای آماده و پرچرب، از غذاهای فوری یا نیمه آماده سالم و خانگی استفاده کنید تا به جای چربی اشباع و مواد نگهدارنده، مواد مغذی مورد نیاز به بدنتان برسد.

تاثیر برنج بر قلب
تاثیر برنج بر قلب

برای کاهش سریع چربی خون چه بخوریم؟

در صورت داشتن چربی خون بالا لازم است تا در رژیم غذایی خود از مواد خوراکی که در کاهش و کنترل آن مؤثر است استفاده کنید. از جمله خوراکی‌های موثر در کاهش کلسترول عبارتند از:

  • سیب
  • پرتقال
  • سیر
  • لیمو
  • کلم بروکلی
  • جو دوسر
  • حبوبات
  • دمنوش آویشن
  • دمنوش زنجبیل و پوست نارنگی
  • برگ کاسنی

از سبزی و سالاد بیشتری همراه غذا استفاده کنید. همچنین افزایش تحرک و فعالیت بدنی در کاهش کلسترول بسیار موثر است. برنج را به صورت کته و بدون روغن و با نمک کم بپزید.

دیدگاهتان را بنویسید