آموزش آشپزی, راهنمای خرید

10 غذای بدون گوشت با برنج

غذای بدون گوشت با برنج

امروزه بسیاری از افراد به دلایلی مختلف از خوردن گوشت امتناع می‌کنند. خوردن زیاد گوشت خطر ابتلا به بیماری‌هایی نظیر نقرس، حمله قلبی، سکته مغزی، دیابت و برخی سرطان ها را افزایش می‌دهد. از این رو بهتر است با رعایت رژیم غذایی متعادل و سالم از گوشت کمتری استفاده کرده و به جای آن از چربی‌ها و غلات سالم استفاده کنید تا ویتامین‌ها و مواد مغذی کاملی را جایگزین گوشت کنید. برخی افراد نیز براساس ذائقه و دلایل شخصی از مصرف گوشت و هرگونه محصول دامی در غذای خود خودداری می‌کننید. این افراد با استفاده از سبزیجات، غلات و حبوبات یا محصولات گیاهی نظیر سویا در وعده‌های خود جای خالی گوشت را پر می‌کنند. در ادامه چند مدل از طرز تهیه غذاهای بدون گوشت با برنج را می‌بینید و می‌توانید آن‌ها را پخته و با برنج مرغوب ایرانی میل کنید.

غذای بدون گوشت و مرغ با برنج چی بپزم؟

طرز تهیه دمی گوجه

مواد مورد نیاز
پیاز1عدد متوسط
گوجه2عدد متوسط
رب گوجه1 قاشق
سیب زمینی1 عدد متوسط
روغنبه میزان لازم
سیر1 حبه
ادویهبه میزان لازم
برنج 4 پیمانه
دمی گوجه
دمی گوجه

طرز تهیه: برای تهیه این غذا باید برنج را از قبل کاملا شسته و خیس دهید. بعد از اینکه برنج 20 الی 30 دقیقه خیس خورد آن را روی شعله گاز با آب و نمک کافی قرار دهید. پیازها را نگینی خورد و با روغن سرخ کنید. وقتی کمی پیازها طلایی شد، سیر رنده شده را به آن اضافه کنید. برای سرعت بخشیدن به روند پخت می‌توانید از پیاز ریز سرخ شده و سیر سرخ شده کاویش استفاده کنید. سیب زمینی‌ها را نگینی خورد کنید و جداگانه سرخ کنید. گوجه‌ها را رنده کنید و به مخلوط سیر و پیاز اضافه کنید. اجازه دهید آب گوجه کم شود و سپس سیب زمینی و رب گوجه را درون آن بریزید. تا این مواد آماده شود برنج را آبکش کنید. بعد برنج و مواد را با هم مخلوط کنید و درون قابلمه مناسب بریزید. 30 دقیقه اجازه دهید تا برنج به خوبی دم بکشد. سپس دمی گوجه آماده سرو است. در صورت تمایل می‌توانید برای ته دیگ از نان یا سیب زمینی استفاده کنید.

طرز تهیه عدس پلو

مواد مورد نیاز
برنج4 پیمانه
عدس2.5 پیمانه
زعفرانبه میزان دلخواه
کشمش پلویی1 پیمانه
روغنبه میزان لازم
پیاز1 عدد
ادویهبه میزان لازم
عدس پلو
عدس پلو

طرز تهیه: برای عدس پلو خوشمزه و مجلسی، عدس را از روز قبل خیس کنید یا اگر این کار را نکردید، یک ساعت خیس داده و کمی آن را بجوشانید. برنج را شسته و نیم ساعت اجازه دهید خیس بخورد. سپس برنج و عدس را جداگانه با مقدار کافی آب و نمک و کمی روغن رو شعله بگذارید. در ماهیتابه پیاز خلالی خورد شده را با روغن تفت بدهید و بعد از طلایی شدن پیاز ادویه‌های دلخواه مانند زردچوبه، پودر سیر، فلفل و نمک را به همراه کشمکش پلویی‌های شسته شده به آن اضافه کنید و کمی تفت دهید. به جای صرف زمان برای تفت دادن پیاز می‌توانید از پیاز خلالی کاویش استفاده کنید. حواستان به برنج باشد، دانه‌های برنج باید زمانی که نه کاملا پخته باشند و نه کال، آبکش شوند. عدس و برنج را در زمان مناسب آبکش کنید. کف قابلمه نان یا سیب زمینی به دلخواه برای ته دیگ بگذارید و لایه لایه برنج و مخلوط پیاز و کشمش و زعفران بریزید. کمی از پیازداغ و کشمش را برای تزئین انتهای کار نگه دارید. برنج را با دم‌کنی بگذارید 30 دقیقه دم بکشد.

طرز تهیه ماش پلو

مواد مورد نیاز
پیاز1عدد
برنج4پیمانه
ماش2 پیمانه
زعفرانبه میزان دلخواه
روغنبه مقدار لازم
ادویهبه مقدار لازم
ماش پلو بدون گوشت
ماش پلو بدون گوشت

طرز تهیه: برنج را به خوبی بشویید و بعد نیم ساعت خیس خوردن با آب و نمک به میزان مناسب و کمی روغن روی شعله گاز قرار دهید تا جوش بیاید. ماش را نیز شسته و 30 ساعت خیس دهید و سپس با آب روی حرارت بگذارید تا پخته و نرم شود. پیاز خلالی خورد شده را با روغن تفت دهید تا طلایی شود یا از پیاز خلالی سرخ شده کاویش استفاده کنید. اگر دوست دارید برنج خوش رنگ‌تری داشته باشید می‌توانید همراه ادویه یک قاشق رب گوجه نیز به پیاز اضافه کنید. ماش‌های پخته شده را درون پیاز ریخته و کمی تفت بدهید تا مزه ادویه آن با ماش ادغام شود.

در آخر برنج را آبکش کنید و به صورت لایه لایه با مواد ماش پلو و زعفران درون قابلمه بریزید سپس با دم‌کنی اجازه دهید 30 ساعت روی گاز باشد تا دم بکشد. می‌توانید از سیب زمینی یا نان برای ته دیگ نیز استفاده کنید.

طرز تهیه رشته پلو

مواد مورد نیاز
پیاز1 عدد
برنج4 پیمانه
رشته پلویی200 گرم
کشمش و گردوبرای تزئین پلو
روغنب میزان لازم
ادویهبه میزان لازم
رشته پلو
رشته پلو

طرز تهیه: برنج را شسته و خیس کنید. آب را مقداری نمک و روغن بگذارید تا جوش بیاید سپس برنج و رشته پلویی را درون آن بریزید و اجازه دهید تا به مرحله آبکشی برسد. پیاز را خلالی خورد کنید و با روغن تفت دهید تا طلایی شود سپس به میزان لازم ادویه بزنید. مقداری از پیاز را جدا کنید و درون آن زعفران دم کرده بریزید. برنج و رشته پلویی را آبکش و با پیاز و زعفران مخلوط کنید. سپس درون قابلمه با ته دیگ دلخواه ریخته و دم‌کنی بگذارید تا دم بکشد. به مابقی پیاز گردو خورد شده و کشمش اضافه کنید و کمی تفت دهید. بعد از دم کشیدن برنج آن را درون سینی بریزید و با پیاز و کشمش و گردو تزئین کنید.

طرز تهیه کوکو سبزی

مواد مورد نیاز: سبزی کوکو، پیاز، تخم مرغ، ادویه

طرز تهیه: پیاز را رنده کنید و آب آن را بگیرید. سپس سیر، سبزی، تخم مرغ و ادویه را به آن اضافه کنید و به خوبی هم بزنید. درون تابه نچسب روغن بریزید. بعد داغ شدن روغن، مواد کوکو سبزی را یکسره درون آن ریخته و درب تابه را بگذارید. شعله گاز نه آنقدری کم باشد که مواد آب بیندازد و نه آنقدر زیاد باشد که باعث شود قبل پخت، کوکو ته بگیرد و بسوزد. بعد از آماده شدن کوکوسبزی آن را با سبزی پلو یا نان میل کنید.

کوکو سبزی
کوکو سبزی

غذای بدون گوشت با سیب زمینی

کتلت سیب زمینی غذایی خوشمزه و راحت است که بدون گوشت و با سیب زمینی و پیاز درست می‌شود. این غذا را می‌توانید با گوجه سرخ شده. سالاد، به همراه برنج یا نان میل کنید. برخی افراد در تهیه این غذا از سبزیهای محلی خشک شده ماننید جعفری و نعنا نیز استفاده می‌کنند که سبب عطر بی‌نظیر این غذا می‌شود.

طرز تهیه کتلت سیب زمینی

مواد مورد نیاز
پیاز1عدد
سیب زمینی3عدد
سیر1 حبه
روغنبه میزان لازم
ادویهبه میزان لازم
کتلت سیب زمینی
کتلت سیب زمینی

طرز تهیه: سیب زمینی را با کمی آب بگذارید تا بپزد سپس آن را رنده کنید. پیاز و سیر را نیز رنده کنید و آب آن را به طور کامل بگیرید. پیاز، سیر، سیب زمینی و ادویه های دلخواه(پودر سیر، فلفل، زردچوبه و نمک) را به خوبی با هم مخلوط کنید و در اندازه‌های یکسان درون تابه با روغن داغ سرخ کنید. کتلت سیب زمینی را می‌توانید با گوجه سرخ شده به همراه برنج یا نان نوش جان کنید.

پیشنهاد می‌شود: سبزی پلو آماده کاویش

طرز تهیه خورشت بدون گوشت

خورشت گوجه بادمجان(یتیمچه)

مواد مورد نیاز
پیاز1 عدد
گوجه2 عدد متوسط
رب گوجه1 قاشق
سیب زمینی1 عدد بزرگ
روغنبه میزان لازم
سیر2 حبه
ادویهبه میزان لازم
بادمجان4 عدد
یتیمچه
یتیمچه

طرز تهیه: همه مواد را نگینی خورد کنید. اول پیاز را با روغن تفت دهید. کمی که پیازها سبک شدند، سیر رنده شده، بادمجان و بعد سیب زمینی اضافه کنید. مواد را به خوبی هم بزنید. گوجه را رنده کنید و به مواد بیفزایید. بعد از اینکه آب گوجه سوخت رب را اضافه کنید و با یک لیوان آب با شعله کم اجازه دهید خورشت جا بیافتد. سپس خورشت را کته برنج ایرانی میل کنید.

خورشت کدو حلوایی

مواد مورد نیاز
لوبیا چیتی300 گرم
کدو حلوایی300 گرم
گردو آسیاب شدها استکان
رب انار3 قاشق
روغنبه میزان لازم
سیر4 حبه
ادویهبه میزان لازم
خورشت کدو حلوایی
خورشت کدو حلوایی

طرز تهیه: لوبیا چیتی را از روز قبل خیس کنید و به مدت 2 الی 3 ساعت بپزید. کدو حلوایی را پوست کرده و نگینی خورد کنید و با کمی روغن تفت دهید. برای عطر و طعم بهتر به کدو حلوایی کمی زعفران دم کرده و شکر اضافه کنید. سیر را رنده کنید و با روغن تفت دهید یا از سیر سرخ شده کاویش استفاده کنید. گردو آسیاب شده را به سیر اضافه کنید و تفت دهید. گردو را با شعله کم تفت دهید و اول رب انار و ادویه اضافه و کمی بعد به آن آب جوش بیافزایید. بعد از پخت لوبیا چیتی، آن را آبکش کنید و با کدوحلوایی به مخلوط گردو اضافه کنید و اجازه دهید با شعله کم بجوشد تا جا بیا‌فتد. این خورشت خوشمزه را با کته برنج ایرانی میل کنید.

پیشنهاد می‌شود: طرز تهیه آش برنج خوشمزه و خانگی

خورشت ترشه تره

مواد مورد نیاز
سبزی ترشه تره*500 گرم
نعنا خورد شده2 قاشق
خالواش*2 قاشق
روغنبه میزان لازم
سیر3 حبه بزرگ
ادویهبه میزان لازم
برنج2 قاشق
تخم مرغ2 عدد
آب نارنجبه میزان لازم
ترشه تره
ترشه تره

طرز تهیه: برنج را خیس کنید و با دو لیوان آب بپزید تا له شود سپس سبزی ترشه تره را نیز درون آن بریزید تا با هم بپزند. سیر رنده شده را با روغن و زردچوبه تفت دهید سپس نعنا و خالواش را به آن اضافه کنید و با هم سرخ کنید. این مخلوط را به برنج و سبزی پخته شده اضافه کنید و درون آن ادویه و آبغوره و کره بریزید. اجازه دهید مواد خوب پخته و آب آن کم شود. سپس تخم مرغ‌ها را در ظرفی هم بزنید و روی مواد بریزید تا خود را بگیرد. بعد سفت شدن تخم مرغ، خورشت شما آماده است. این خورشت را می‌توانید با برنج سرو کنید. گیلانی‌ها این غذا را با برنج و ماهی دودی سرو می‌کنند.

سبزی ترشه تره: ترکیب سبزی‌های اسفناج بیشتر از بقیه، برگ چغندر، گشنیز. تره، جعفری و شوید.

خلواش: ترکیب سبزی‌های پونه محلی، فودنج، فود، پودنه، نعنای گیلانی.

سیرابیج

مواد مورد نیاز
برگ سیر4 دسته
تخم مرغ3 عدد
روغنبه میزان لازم
ادویهبه میزان لازم
سیرابیج
سیرابیج

طرز تهیه: برگ سیر را شسته و خورد کنید، سپس با روغن تفت دهید. وقتی خوب سرخ شد به آن ادویه و سپس تخم مرغ اضافه کنید و هم بزنید. به همین سادگی سیرابیج آماده است. این غذا با کته خورده می‌شود و در گیلان بسیار طرفدار دارد.

سایر غذاهای بدون گوشت

میرزا قاسمی

مواد مورد نیاز: بادمجان، گوجه، تخم مرغ، سیر

طرز تهیه: سیر را رنده یا خورد کرده و با روغن سرخ کنید. سپس بادمجان کبابی و کوبیده شده را با فلفل و نمک به آن اضافه کنید. گوجه را نگینی خورد کنید و به مواد بیافزایید. بعد اینکه آب گوجه خشک شد تخم مرغ را درون آن بشکنید و هم بزنید تا سفت شود. به همین راحتی شما می‌توانید در زمان کمی میرزاقاسمی خوشمزه گیلانی درست کنید. اگر از بوی کبابی بادمجان خوشتان نمی‌آید می‌توانید به جای آن از بادمجان سرخ شده استفاده کنید.

میرزا قاسمی
میرزا قاسمی

پیشنهاد می‌شود: میرزاقاسمی اماده کاویش

کشک بادمجان

کشک بادمجان
کشک بادمجان

مواد مورد نیاز: بادمجان، سیر، نعنا خشک، کشک، پیاز، گردو

طرز تهیه: برای تهیه این غذا ابتدا بادمجان کبابی یا بادمجان سرخ شده تهیه با درست کنید و بکوبید تا له شود. پیاز را خلالی خورد و سرخ کنید یا از پیاز سرخ شده آماده استفاده کنید. پس از اینکه پیازها کمی سبک شدند، سیر به آن اضافه کنید. سپس بادمجان کوبیده شده را درون آن بریزید و تفت بدهید. گردو خورد شده یا آسیاب شده را به همراه کشک درون مواد بریزید. مواد را روی شعله ملایم بگذارید تا آب اضافه آن خشک شود. در این حین نعنا خشک را با کمی روغن کمی تفت دهید و به مواد اضافه کنید. بعد از 10 دقیقه کشک بادمجان آماده است. می‌توانید هنگام سرو آن را با پیاز داغ، گردو و نعنا داغ تزئین کنید.

دیدگاهتان را بنویسید