اخبار کاویش, تغذیه و سلامتی

برنج دم سیاه چیست؟ و چه ویژگی هایی دارد؟

سوالی که شاید در حوزه‌ برنج برای شما هم پیش آمده باشد این است که برنج دم سیاه چیست؟ احتمالا فکر کردید که رنگ و ظاهر این برنج سیاه است اما دلیل نام‌گذاری آن فقط به دلیل رنگ ریشک آن است که تقریبا سیاه رنگ می‌باشد، درحالی که رنگ دانه‌های آن سفید مایل به کرم است.

در این مقاله از کاویش می‌خواهیم بگوییم برنج دم سیاه چیست، طرز پخت برنج دم سیاه، خواص برنج دم سیاه و به معرفی انواع برنج دم سیاه بیشتر آن بپردازیم.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

برنج دم سیاه چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

برنج دم سیاه یکی از پرطرفدارترین برنج‌های ایرانی است. این برنج معمولا در استان‌ گیلان و شهر رشت تولید می‌شود و با جرئت می‌توان گفت که در رده بهترین برنج‌های ایرانی قرار دارد. برنج دم سیاه که به دم سیاه طارم نیز معروف است، از بو و مزه دلپذیری برخوردار است و دانه‌های آن بعد از پخت کاملا کشیده می‌باشد.

برای خرید برنج طارم محلی کاویش با تخفیف اینجا کلیک کنید

ویژگی‌های برنج دم سیاه

          رنگ         محل کشت          طول دانه           مزایا
  سفید مایل به کرم     استان گیلان قبل پخت بین۶تا۸mm    بعد پخت بالای ۱۲mm عطر و طعم دل‌انگیز و قد بسیار کشیده

انواع برنج دم سیاه

برنج دم سیاه فریدونکنار:

برنج دم سیاه فریدونکنار که در منطقه فریدونکنار کشت می‌شود، طعم و عطر و ظاهر بسیار خوبی دارد. همچنین این برنج ری زیادی می‌کند و برای میهمانی‌ها و مجالس بسیار مناسب است.

برنج دم سیاه استخوانی:

برنج دم سیاه استخوانی از خانواده برنج صدری است و رنگ مایل به کرم و استخوانی آن، موجب این نام‌گذاری شده‌است. برنج دم سیاه استخوانی از مزه و ظاهر فوق‌العاده‌ای برخوردار است. این ویژگی‌ها در کنار دانه‌های کشیده این برنج که بعد از پخت حدود ۱۵ میلی‌متر قد می‌کشند، سبب شده تا علاوه بر محبوبیت در ایران به کشورهای دیگر نیز صادر شود.

برنج دم سیاه صدری:

برنج دم سیاه صدری یکی از مرغوب‌ترین انواع برنج‌های ایرانی است که در دو گونه‌ی دیگر یعنی دم قرمز و دم زرد نیز تولید می‌شود؛ اما به دلیل این که برنج  دم قرمز و دم زرد نسبت به دم سیاه محصول کمتری می‌دهند، کشت آن‌ها زیاد رایج نیست. این برنج هم مانند انواع دیگر برنج دم سیاه، عطر، طعم و قد مناسبی دارد و برای میهمانی‌ها عالی می‌باشد.

اکنون که فهمیدید برنج دم سیاه چیست و با ویژگی‌ها و انواع آشنا شدید، زمان آن رسیده تا نحوه پخت برنج دم سیاه را بیان کنیم.

نحوه پخت برنج دم سیاه

طرز پخت برنج دم سیاه که در سه نوع استخوانی، صدری و فریدونکنار وجود دارد، تقریبا مشابه هم است. پس ما در ادامه، روش پختی که برای هر سه گونه مناسب است را بیان می‌کنیم.

برای تهیه برنج دم سیاه به روش آبکش، ابتدا برنج را به خوبی با آب ولرم بشویید اما آن را چنگ نزنید چون باعث شکستن دانه‌ها می‌شود. سپس برنج را اگر تازه است حدود یک الی سه ساعت در محلول آب و نمک بخیسانید و در‌صورتی که کهنه است از شب قبل آن را خیس کنید.

تا به‌حال روش پخت برنج دم سیاه مشابه با برنج‌های دیگر بود اما مرحله‌ای که باعث تمایز طبخ آن با دیگر گونه‌های برنج می‌شود این است که برنج دم سیاه برای این که بیشترین ری و قد را داشته‌باشد، باید آب زیادی برای جوشیدن آن درنظر بگیرید. پس قابلمه‌ای بزرگ بردارید و بیشتر از دو سوم آن را آب کنید، سپس برنج را داخل آن ریخته و صبر کنید تا دانه‌هایش نرم و در اصطلاح مغزپخت شود. بعد از این مرحله برنج را با آب ولرم آبکشی کنید و آن را درون قابلمه‌ای که حاوی روغن است به صورت مخروطی قرار دهید و اجازه دهید تا دم بکشد.

بیشتر بدانید؟ بهترین روش نگهداری برنج کهنه در خانه

به این نکته توجه کنید که اگر برنج شما تازه است نسبت به برنج کهنه، آب کمتری برای جوشیدن نیاز دارد اما فضای زیاد برای ری کردن برنج در هر دو نوع تازه و کهنه نیاز است.

همچنین اگر علاقه‌مند به یادگیری طرز پخت انواع برنج طارم هستید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله ” طرز پخت برنج طارم” را مطالعه بفرمایید.

قیمت برنج دم سیاه

برنج دم سیاه فریدونکنار، استخوانی و صدری، جزو معدود برنج‌های کم محصول و کم بازده هستند. به این معنا که در در هر هکتار زمین، محصول کمتری نسبت به دیگر برنج‌ها می‌دهند و میزان محصول نهایی نسبت به مساحتی از زمین که زیر کشت می‌رود، کمتر است. همچنین مراحل کاشت تا برداشت این برنج‌ها تا حدودی سخت و دشوار است و کشاورزان کمتری اقدام به تولید این محصولات می‌کنند. همه این عوامل در کنار کیفیت بالای این نوع برنج، سبب شده تا قیمت آن نسبت به سایر برنج‌های ایرانی بیشتر باشد.

جمع‌بندی

برنج دم سیاه در هر سه نوع، خواص زیادی دارد و به دلیل قد زیادی که می‌کشد، مناسب برای مجالس، رستوران‌ها و تالارها می‌باشد. پس اگر اولویت شما در تهیه‌ی برنج، قد کشیده، ظاهر عالی و در عین حال طعم لذیذ آن می‌باشد، در خرید برنج دم سیاه تردید نکنید.

در این مقاله سعی شد که بگوییم برنج دم سیاه چیست ، انواع آن را معرفی و اطلاعاتی پیرامون آن بیان کنیم. امیدواریم با خواندن این مطلب به آگاهی شما همراهان گرامی کاویش اضافه و سوالاتتان را برطرف‌کرده باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید