آموزش آشپزی

غذاهای شمالی با بادمجان

8 نوع از غذاهای شمالی با بادمجان + طرز تهیه - کاویش

در شهرت و خوشمزگی غذاهای شمال کشور شکی نیست و همین بس که گیلان را به عنوان شهر خلاق غذا در یونسکو ثبت کرده‌اند. شاید بتوان گفت یکی از دلایل اصلی مسافرت افراد به شمال، خوردن همین غذاهای خوشمزه است. غذاهای بسیاری وجود دارد که در آن‌ها از بادمجان استفاده می‌کنیم اما به طور کلی شمالی‌ها و خصوصا گیلانی‌ها روش خاص خود را برای طبخ غذاها دارند و حتی چندین غذای شمالی با بادمجان به صورت اختصاصی دارند. در این مقاله به معرفی غذاهای شمالی با بادمجان می‌پردازیم و شما را با آن‌ها آشنا می‌کنیم.

کال کباب

کال کباب -کاویش

یکی از غذاهای شمالی با بادمجان کال کباب است. البته بسیاری آن را به عنوان پیش غذا می‌دانند و پیشنهاد می‌شود اگر به شمال سفر کردید حتما آن را امتحان کنید. ممکن است با شنیدن اسم آن منتظر یک غذای گوشتی باشید اما باید بگوییم در اشتباه هستید.
مواد لازم برای درست کردن این غذا بادمجان کبابی، ترکیب سیر و گردوی آسیاب شده ، آب انار ترش ، نعناع و سبزی محلی چوچاق است. چوچاق یک نوع سبزی خاص است که آن را در بازار شمال می‌توانید پیدا کنید و از آنجا که طعم و عطر بسیار زیادی دارد پیشنهاد می‌شود مقدار کمی از آن را در غذای خود بریزید.

روش درست کردن این غذا نیز به این صورت است که در ابتدا بادمجان را کبابی کرده و آن را خوب بکوبید. سپس دو سبزی چوچماق، سیر و گردوی آسیاب شده را به آن اضافه کرده و به کوبیدن آن‌ها ادامه دهید تا جایی که آن‌ها کاملا در یک دیگر مخلوط شوند. سپس مقداری آب انار به آن اضافه کنید تا رنگ خوشی بگیرد. معمولا شمالی‌ها این غذا را در ظرف‌ها سفالی خاصی به نام گمج درست می‌کنند.

ناز خاتون

ناز خاتون - مجله کاویش

علاوه بر غذاهای شمالی با بادمجان، ترشی بادمجان نیز در شمال وجود دارد که می‌توانید از خوردن‌ آن‌ها در کنار غذا لذت ببرید. ناز خاتون نام یک ترشی با بادمجان است و با خوردن آن اولین طعمی که احساس می‌کنید بادمجان کبابی است و بسیار لذیذ است. برای درست کردن ناز خاتون از بادمجان، گوجه فرنگی، پیاز رنده شده، آبغوره، نعنای خشک و رب انار استفاده می‌شود. درست کردن این ترشی بسیار آسان است و شاید سخت‌ترین کار آن کبابی کردن بادمجان است.

میرزا قاسمی از غذاهای محبوب شمالی با بادمجان

میرزا قاسمی از غذاهای محبوب شمالی با بادمجان - مجله کاویش

میرزا قاسمی یکی از محبوب‌ترین غذاهایی است که با بادمجان درست می‌شود. برای تهیه این غذا از بادمجان، گوجه فرنگی، سیر، تخم مرغ، ادویه و رب گوجه فرنگی استفاده می‌شود و چیزی که آن را خوش طمع می‌کند، بادمجان کبابی شده است. البته پخت این غذا مختص به شمال نیست و در بسیاری از مناطق ایران، این غذای خوشمزه درست می‌شود.

بادمجان شکم پر

بادمجان شکم پر - مجله کاویش

بادمجان شکم پر یکی دیگر از غذاهایی است که با بادمجان درست می‌شود. برای درست کردن این غذا لازم است تا به تعداد کافی بادمجان تهیه کنید و آن را یکی دو ساعت در آب نمک قرار دهید تا تلخی احتمالی بادمجان از بین برود. سپس پوست گوجه را گرفته و آن را ریز کنید. سپس برای شروع پیاز را تفت می‌دهیم و سیر رنده شده را به آن اضافه می‌کنیم. پس از آن گوجه خرد شده را اضافه کرده و رب گوجه فرنگی را نیز اضافه می‌کنیم.

گوشت چرخ کرده را هم به این مواد اضافه کرده و مخلوط می‌کنیم تا گوشت در داخل سس کاملا بپزد. بادمجان را راه راه پوست کنده و برشی در قسمت گود آن بدهید و در روغن سرخ کنید و سس گوشت آماده را در داخل این برش بریزید. کار تقریبا تمام است. کافی است در تابه را ببندیم و آن را روی درجه ملایم قرار دهیم تا بخار داخل تابه غذا را جا بیندازد.

خورش بادمجان شمالی

خورش بادمجان شمالی - مجله کاویش

خورش بادمجان غذای مورد علاقه بسیاری از ایرانی‌ها است خصوصا اگر پای شمالی‌های خلاق در آشپزی در میان باشد. معمولا برای تهیه این خورش از گوشت گوسفندی و بادمجان کبابی استفاده می‌‎شود. چاشنی این غذا نیز متفاوت و سلیقه‌ای است و شما می‌توانید بنا به ذائقه خود از آبلیمو، آبغوره ، غوره یا گوجه سبز به عنوان طعم دهنده استفاده کنید. برای رنگ دادن به این غذا از رب گوجه فرنگی استفاده می‌شود البته شمالی‌ها ترجیح می‌دهند از خود گوجه فرنگی یا آب گوجه فرنگی استفاده کنند. البته برخی فقط از زعفران به عنوان رنگ دهنده استفاده می‌کنند.

بیشتر بدانید : انواع دستور پخت برنج ایرانی

خورش بادمجان گوده گیلان

خورش بادمجان گوده گیلان - مجله کاویش

خورش بادمجان گوده گیلان یکی دیگر از غذاهای شمالی با بادمجان است که طرفداران بسیاری دارد. برای طبخ این غذا لازم است پوست بادمجان‌ها را بکنید و یک برش طولی رو هر بادمجان ایجاد کنید. سر بادمجان را مانند در قابلمه ببرید و داخل گوجه‌ها را خالی کنید و محتویات گوجه و سر بادمجان را نگه دارید. سپس پیاز، سیر، گردو، تمبر هندی، رب انار و جعفری را داخل مخلوط کن بریزید و خوب مخلوط کنید. در این مرحله می‌توانید محتویات گوجه فرنگی را نیز به آن اضافه کنید و 3/1 آب هم البته باید اضافه کنید تا مخلوط کن خیلی هم خشک نباشد. سپس نمک و فلفل را اضافه کنید.

حال می‌توانید مواد تهیه شده را داخل بادمجان و گوجه‌ها بریزید. یک قابلمه بردارید و 3 یا 4 قاشق روغن داخل آن ریخته و بادمجان و گوجه را سرخ کنید. سپس نصف لیوان اب داخل قابلمه بریزید و اجازه دهید تا بادمجان و گوجه کمی جوش بخورد. سپس می‌توانید این غذای لذیذ را با برنج سرو کنید.

بیشتر بخوانید : طرز تهیه شیربرنج خوشمزه

بادمجان ورقه

بادمجان ورقه - مجله کاویش

آخرین غذای شمالی با بادمجان که می‌خواهیم به شما معرفی کنیم بادمجان ورقه است. برای تهیه این غذای ابتدا بادمجان پوست کنده و به صورت ورقه یا حلقه‌ای خرد کنیم و روی آن نمک بپاشید. در تابه بادمجان را سرخ می‌کنیم و در ظرف دیگر دوتا تخم مرغ ، فلفل و نمک و زردچوبه ریخته و با خوبی مخلوط می‌کنیم. سپس به آرامی مواد مخلوط را شده اضافه می‌کنید و سعی می‌کنید تمام سطح تابه را پوشش دهد. سپس می‌توانید این غذای لذیذ را سرو کنید.

حتما بخوانید : طرز پخت برنج کته

اگر تمایل دارید که بهترین مواد غذایی را خریداری کنید ما به شما کاویش فود را پیشنهاد می کنیم. تمامی محصولات کاویش فود از کیفیت بالا و قیمت مناسب برخوردار هستند. این مواد غذایی مناسب با ذائقه و سلیقه مشتریان عزیز ارائه شده است.

دیدگاهتان را بنویسید