راهنمای خرید

طرز تهیه آش برنج خوشمزه و خانگی

آش برنج

آش برنج یکی از غذاهای خوشمزه، مقوی و مفید برای سلامتی بدن انسان می‌باشد. انواع گوناگونی از آش برنج در شهرهای مختلف کشور پخت با روش پخت های جذاب تهیه می‌شوند. برنج، سبزی، حبوبات و آب گوشت موجود در این آش اصیل ایرانی موجب شده تا درصد بسیاری از نیازهای بدن فراهم شوند. در هنگام سرما خوردگی و یا در فصل سرما پخت انواع آش را فراموش نکرده تا سالم و سلامت بمانید. آش برنج با عدس، نخود، گوشت و بدون گوشت قابل تهیه خواهد بود. در ادامه چند مدل از معروف ترین های آش برنج در شهرهای مختلف کشور را با یکدیگر بررسی خواهیم نمود. تهیه آش برنج به روش همدانی و آش برنج کرمانی از اصیل ترین و قدیمی ترین‌ها می‌باشند.

خرید برنج ایرانی با بالا ترین کیفیت را از ما در کاویش فود بخواهید.

آش برنج
طرز تهیه آش برنج

طرز تهیه آش برنج با گوشت

مواد لازم برای تهیه آش برنج با گوشت، به ترتیب سبزی، برنج، گوشت و عدس می‌باشد. استفاده از بلغور، نخود و حبوبات دیگر موجب شده تا آش شما لعاب بیشتری داشته و در نتیجه خوشمزه تر نیز شود. به دلخواه خود می‌توانید از سایر حبوبات نیز استفاده نمایید. مقدار مواد را با توجه به تعداد می‌توانید افزایش داده و کم نیز نمایید. استفاده از سبزی های آش با توجه به ذائقه خودتان قابل تغییر بوده اما استفاده از گشنیز بیشتر از جعفری به خوش عطر و طعم شدن آش شما کمک خواهد نمود.

برنج 4 پیمانه

گوشت چرخ‌کرده 700 گرم

پیاز 1 عدد متوسط

سبزی 1 کیلوگرم

عدس 2 پیمانه

نمک، فلفل و زدچوبه و روغن به مقدار لازم

در صورت استفاده از حبوباتی همچون نخود و یا لوبیا خیس دادن آن از شب قبل را فراموش نکرده تا نفخ از بین برود. همچنین مدت زمان پخت لوبیا و نخود از عدس و برنج بیشتر می‌باشد. در نتیجه حبوبات را پخته و در کناری بگذارید. در تهیه آش برنج عدس را به همراه برنج و آب برای چند ساعت خیس داده و سپس برای پخت بر روی حرارت قرار دهید. استفاده از آب قلم موجب شده تا آش شما خوشمزه‌تر شود. مقدار آب و یا آب‌قلم را با توجه به برنج و عدس خود اندازه گرفته و کم‌کم به مواد اضافه نمایید. در صورت زیاد بودن آب موجب شل شدن آش برنج خواهد شد.

طرز تهیه آش برنج و عدس

در تهیه آش برنج و عدس پخت کامل دانه‌های عدس اهمیت بسیاری دارد. در هنگام مریضی و سرماخوردگی یک گزینه عالی بوده و موجب شده تا از دوران مریضی راحت‌تر عبور نمایید. پس از پخته شدن عدس و برنج سبزی آش را که شامل جعفری و گشنیز می‌باشد به مواد اضافه خواهیم نمود. در این مرحله می‌توانید ادویه مورد نظر خود همچون نمک، فلفل و زردچوبه را نیز اضافه نمایید. گوشت چرخ‌کرده را با پیاز و ادویه مخلوط کرده و به صورت گرد در می‌آوریم. سپس درون قابلمه آش با حرارت قرار دهید. بالا بودن حرارت موجب شده تا گوشت به سرعت خود را گرفته و سفت بشود.

آش برنج کرمانی
آش برنج با گوشت و سبزی

طرز تهیه آش برنج با حبوبات

در تهیه آش برنج با حبوباتی همچون لوبیا، لپه، عدس و نخود به پخت کامل حبوبات توجه نمایید. حتما از چند ساعت و یا حتی شب قبل درون آب گذاشته و خیس بدهید. لوبیا و یا نخود به مدت زمان پختی طولانی تر احتیاج دارند. در نتیجه در ابتدا حبوبات را بپزید و سپس برنج و عدس را اضافه نمایید. پس از اضافه نمودن برنج، سبزی و گوشت در قابلمه را گذاشته تا با حرارتی ملایم مواد با یکدیگر بپزند. هر چند وقت آب درون قابلمه را چک کرده تا نسوزد و یا ته گیرد مواد را نیز به آرامی هم بزنید. پس از چند ساعت وقتی آش برنج شما به اصطلاح لعاب گرفته و مواد به خورد یکدیگر رفته‌اند می‌توانید از روی حرارت برداشته و نوش جان نمایید.

آش برنج برای سرما خوردگی

در زمان مریضی و سرما خوردگی میل نمودن آش و سوپ به بهبود هر چه سریع‌تر شما کمک شایانی خواهد نمود. به طور مخصوص در فصل های پاییز و زمستان و موقع سرما، موجب گرم شدن شما شده و مریضی را دور خواهد نمود. بسیاری در هنگام سرما خوردن دچار التهاب در گلو شده و خوردن آش برنج به از بین رفتن این التهاب و انرژی گرفتن بدن انسان کمک می‌نماید. همچنین گوشت، سبزی و حبوبات موجب تقویت بیشتر سیستم بدنی و از بین رفتن مریضی خواهند شد.

برای تهیه آش برنج می‌توانید از برنج سرلاشه با قیمتی بی‌نظیر نیز استفاده نمایید.

آش برنج ساده

آش برنج در شهرهای مختلف کشور با طرز تهیه های مختلف پخت می‌شود. در شهرهای شمالی و آش برنج همدان طرفداران بسیاری دارند. در طرز تهیه آش برنج کرمانی در هنگام سرو از ماست نیز استفاده کرده و همراه با آش برنج میل می‌نمایند. آش برنج و لپه، آش برنج با نخود و آش برنج و سبزی از مدل های معروف پخت این آش می‌باشند. استفاده از مقداری آبلیمو و آب‌نارنج به خوش طعم و عطر شدن بیشتر آش شما کمک خواهد نمود. در این مقاله ساده ترین طرز تهیه آش برنج را برای شما آورده‌ایم. اضافه کردن دیگر مواد غذایی همچون شلغم به آش جزو سلیقه غذایی شما بوده و قابل انجام است. شلغم یک ماده مقوی و کمک کننده در رفع سرماخوردگی می‌باشد. برای تزئین آش از جعفری تازه، نعنا داغ، ماست و پیازداغ استفاده نمایید.

در مجموعه غذایی کاویش فود انواع برنج ایرانی با کیفیتی مرغوب و قیمتی استثنائی قابل خرید و سفارش می‌باشند. همچنین ارسال درب منزل شما به صورت رایگان انجام خواهد گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید