آموزش آشپزی

طرز تهیه برنج رستورانی ؛ آموزش پخت برنج آبکشی مجلسی

طرز تهیه برنج رستورانی

برنج رستورانی برای ما ایرانی‌ها همیشه یادآور برنجی خوش‌پخت، خوش‌عطر، خوش‌طعم و قد بلند است. در این مقاله طرز تهیه برنج رستورانی را به شما آموزش می‌دهیم تا از این به بعد بتوانید در کم‌ترین زمان، برنجی عالی و مجلسی را آماده کنید. پس اگر برنج در برنامه غذایی شما جایگاه ویژه‌ای دارد و معمولا مهمان هم زیاد به خانه شما می‌آید، تا آخر این مقاله با ما همراه باشید.

در رستوران‌ها، معمولا از دو روش مدت بلند و مدت کوتاه (طرز تهیه برنج فوری) برای پخت برنج استفاده می‌شود. اگر مهمان‌ها سرزده به خانه شما آمده‌اند و برای پخت برنج وقت کافی ندارید، بهتر است از روش مدت کوتاه استفاده و برنج را آماده کنید.

طرز تهیه برنج رستورانی - ۲

آموزش پخت و طرز تهیه برنج فوری

همان‌طور که در ابتدای مقاله گفتیم، برنج مدت کوتاه، پخت برنج به صورت فوری است و زمانی از این روش استفاده می‌کنیم که زمان کافی برای آبکش و دم کردن برنج نداشته باشیم. در این روش چون برنج در زمان کمی آماده می‌شود، پس منطقی است که ته‌دیگ نداشته باشد. اما برای عطر و طعم بهتر برنج، می‌توانید بعد از آماده شدن و قبل از سرو کردن، مقداری کره و زعفران یا روغن حیوانی (کرمانشاهی) روی آن بریزید.

برای تهیه برنج فوری، دو قابلمه پر آب را روی گاز قرار دهید و اجازه دهید آب کاملا به جوش بیاید. بعد از جوشیدن آب، برنج را داخل آب بریزید و به اندازه کافی نمک اضافه کنید. بعد از اینکه دانه‌های برنج خوب جوش خوردند و نرم شدند، برنج را در یک آبکش فلزی بریزید و آبکش را روی قابلمه دوم که آب آن در حال جوشیدن است، قرار دهید و روی آن را بپوشانید. شدت بخار و برخورد آن‌ها به دانه‌های برنج باعث می‌شود برنج در ده دقیقه آماده شود.

برنج رستورانی اغلب کره یا روغن دارد؛ پس شما هم قبل از سرو برنج، روی آن زعفران یا کره بریزید تا عطر و طعم بهتری پیدا کند.

مقاله پیشنهادی : طرز پخت برنج طارم

آموزش طبخ و طرز تهیه برنج رستورانی

برای تهیه برنج به روش رستورانی، باید وقت و حوصله کافی داشته باشید. اول از همه برنج را در آب و نمک خیس کنید. مدت زمانی که برنج را در این ترکیب قرار می‌دهید باید با توجه به نو یا کهنه بودن برنج باشد (برنج نو کم‌تر و برنج کهنه بیشتر). برنج را کاملا بشویید تا شوری نمک گرفته شود.

سپس با توجه به مقدار برنجی که دارید، قابلمه‌ای را پر از آب کنید (دو سوم قابلمه) و روی حرارت قرار دهید تا به جوش بیاید. بعد از اینکه آب به جوش آمد، برنج‌ها را داخل آب بریزید و حدود ۱۰ دقیقه صبر کنید تا دانه‌های برنج نرم شوند. هر از گاهی برنج را تست کنید تا مطمئن شوید آن را در زمان درست آبکش کنید. دانه‌های برنج زمانی آماده آبکش‌کردن هستند که نه خیلی نرم باشند، نه خیلی سفت. وقتی به این مرحله رسیدید، چند تکه یخ داخل آب در حال جوش و برنج‌ها اضافه کنید تا به برنج شوک وارد شود و قد بکشد.

طرز تهیه برنج رستورانی - ۱

بعد از اینکه یخ‌ها آب شدند، برنج را آبکش کنید و همز‌مان با آبکش کردن، آن را زیر آب ولرم بگیرید. برنج را چند دقیقه‌ای کنار بگذارید تا آب آن کامل از آبکش خارج شود. نان، سیب‌زمینی یا برگ کاهو را به عنوان ته‌دیگ ته قابلمه بچینید و برنج‌ها را به قابلمه منتقل کنید، درب قابلمه را با دم‌کنی بپوشانید و روی قابلمه بگذارید. دم‌کنی از شفته شدن برنج جلوگیری می‌کند.

بیشتر بدانید: انواع غذا با برنج ؛ ۵ نوع غذای خوشمزه برنجی

نکته مهم در طرز تهیه برنج به روش رستورانی این است که ابتدا ۵ دقیقه شعله گاز را زیاد کنید تا ته‌دیگ رنگ بگیرد و ترد شود. سپس شعله گاز را کم کنید و اجازه دهید برنج به آرامی دم بکشد. بعد از حدود ۲۰ دقیقه روی برنج‌ها مقداری روغن بریزید یا چند تکه کره بگذارید تا برنج چرب و خوش‌طعم شود. برای پخت کاملا برنج حدودا ۴۰ دقیقه زمان لازم است.

خواص برنج

حالا که با طرز تهیه برنج رستورانی ، برنج مدت کوتاه و برنج مدت بلند آشنا شدید، بد نیست کمی راجب خواص برنج هم بدانید. در مقاله‌های دیگر وبلاگ محصولات غذایی کاویش بارها به این نکته اشاره کردیم که برنج یکی از غلات مقوی است و یکی از پرمصرف‌ترین خوراکی‌ها در سفره ایرانی‌هاست. هم‌چنین در مقاله‌ای به طور کامل درباره برنج کته و تفاوت آن با برنج آبکش صحبت کردیم و به این نتیجه رسیدیم که برنج کته خاصیت بیشتری دارد.

حتما بخوانید : خواص برنج طارم

برنج سرشار از کربوهیدارت و بهترین گزینه برای تأمین انرژی بدن و تقویت سیستم ایمنی است. دانه‌های برنج (برنج قهوه‌ای) فاقد چربی‌های مضر است و به عنوان دارویی برای جلوگیری از چاقی هم استفاده می‌شود. برنج به عنوان یک داروی قدرتمند برای جلوگیری از سرطان مورد استفاده قرار می‌گیرد. برنج، مخصوصا برنج قهوه‌ای حاوی مقادیر زیادی مواد مغذی است که فعالیت انتقال‌دهنده‌های عصبی را تحریک کرده و مانع آلزایمر می‌شود. روغن سبوس برنج خاصیت آنتی اکسیدانی بالایی دارد و با کاهش سطح کلسترول بدن، به تقویت سیستم قلبی – عروقی کمک می‌کند.

اگر به تغذیه و سلامتی خود اهمیت می‌دهید، محصولات کاویش بهترین انتخاب برای شماست. توصیه ما به شما خرید برنج‌ ایرانی با کیفیت و محصولات طبیعی و متنوع شمال است که در وبسایت کاویش موجود است.