راهنمای خرید

برنج و تاثیر آن بر عملکرد مغز

تاثیر برنج بر عملکرد مغز

غذاهایی که ما در طول روز و در وعده‌های غذایی خود می‌خوریم تاثیر زیادی بر عملکرد مغز دارد. در هنگام فعالیت‌های روزانه علاوه بر ارگان‌های بدن، مغز نیز برای کارایی بهتر کالری و انرژی مصرف می‌کند. برنج به عنوان یک ماده پرمصرف در وعده‌های غذایی به شمار می‌رود. در رژیم‌های غذایی استاندارد نیز باید نیمی از بشقاب غذایی شما شامل غلات کامل باشد. برنج قهوه‌ای غلات کامل به شمار می‌رود، برنج سفید نیز حاوی مقدار زیادی مواد مغذی است که بسیار برای بدن مفید است.

راهکارهای بهبود عملکرد مغز

مغز نیز مانند سایر ارگان‌های بدن برای عملکردهای روزانه به انرژی نیاز دارد. این انرژی نیز از طریق مصرف مواد مغذی و مفید برای بهبود کارایی و کمک به آن تامین می‌شود. اگر از غذاهای مفید و با ارزش غذایی بالا در وعده‌های روزانه خود استفاده نکنید به مرور آسیب‌های جدی به مغز وارد می‌شود. از جمله غذاهای مفید برای کارایی مغز ماهی، غلات کامل، قهوه، آووکادو، تخم مرغ و خوراکی‌های حاوی ویتامین B,B6 و… است. برنج غلات محسوب می‌شود و برنج قهوه‌ای نیز غلات کامل است. همچنین همه انواع برنج حاوی ویتامین B هستند.

پیشنهاد می‌شود کلیک نمایید: مشاهده قمیت انواع برنج سفید و وقهوه ای مرغوب ایرانی کاویش

تاثیر برنج و سبوس برنج بر مغز
تاثیر برنج و سبوس برنج بر مغز

تاثیر برنج بر عملکرد مغز

برنج سفید، قهوه‌ای و سبوس همگی برای عملکرد مغز مفید هستند. 20 درصد از کالری که برنج در طی روز مصرف می‌کند مختص کارکرد مغز است. گلوکز اولین ماده مهم در تامین انرژی مغز به شمار می‌رود. کربوهیدرات با ورود به بدن به گلوکز تجزیه می‌شود و به مغز می‌رسد. مغز به مواد مغذی دیگری مثل امگا 3 و آنتی اکسیدان نیاز دارد. آنتی اکسیدان‌ها التهاب سلولی را کم می‌کنند. استرس و التهاب سلولی با مشکلاتی چون آلزایمر، اختلالات عصبی و پیری مغز ارتباط دارد و ماده‌ای ضروری است که باید توسط مواد غذایی به مغز برسد. برنج حاوی آنتی اکسیدان است. گلوکز اولین ماده مهم در تامین انرژی مغز به شمار می‌رود. کربوهیدرات با ورود به بدن به گلوکز تجزیه می‌شود و به مغز می‌رسد.

تاثیر برنج بر آلزایمر

بهبود عملکرد مغز به وسیله مواد مغذی و ویتامین‌ها موجب می‌شود تا انتقال پیام‌های عصبی بهتر و سریع‌تر صورت گیرد و از زوال و پیری مغز جلوگیری شود. با خوردن برنج‌ ایرانی مرغوب می‌توانید تاثیر برنج بر عملکرد مغز را با ورود این مواد مغذی، ویتامین و آنتی اکسیدان‌ها به بدن خود ببینید. این کار آنزیم‌های نوروپروتکتیو مغز را فعال کرده تا در برابر رادیکال‌های آزاد که سرطان زا نیز هستند از شما محافظت کند. برای اینکه از تاثیرات برنج بهره ببرید باید از برنجی ارگانیک و مرغوب استفاده کنید که حداقل میزان سم را داشته باشد.

برای خرید مرغوب‌‌ترین برنج ایرانی یعنی برنج کشت دوم اینجا کلیک نمایید.

تاثیر برنج در سیستم عصبی
تاثیر برنج در سیستم عصبی

تاثیر برنج در تقویت سیستم عصبی

با بررسی ارزش غذایی انواع برنج متوجه ویتامین‌هایی موجود در برنج می‌شوید. در برنج ویتامین های گروه B مانند تیامین، ریبوفلاوین و نیاسین وجود دارد که به تقویت سیستم عصبی کمک می‌کند. ویتامین B از مهم‌ترین عوامل در متعادل کردن و تقویت سیستم عصبی و اعصاب و روان به شمار می‌رود. همچنین در برنج قهوه‌ای حاوی منگنز، منیزیم و سلنیوم است که منگنز نیز جزو موادی است که برای سیستم اعصاب بسیار مفید بوده و از تخریب سلول‌های مغز و ضعف‌های عصبی و روحی جلوگیری می‌کند.

تاثیر سبوس برنج بر تقویت حافظه و هوش

سبوس برنج تاثیر بسیار زیادی بر تقویت هوش دارد. مخصوصا در سن‌ پایین خواص برنج برای کودکان دو چندان خواهد بود. با مصرف برنج قهوه‌ای به طور مستقیم می‌توانید سبوس را وارد وعده‌های غذایی خود کنید. علاوه بر آن از پودر سبوس برنج به تنهایی نیز می‌توانید در غذاها و سالادها استفاده کنید و از خواص آن بهره ببرید. استیل کولین، یک انتقال دهنده عصبی که برای حافظه و یادگیری ضروری است. تیامین موجود در برنج به تولید استیل کولین کمک می‌کند. به علت غنی بودن و ویتامین‌ها و فیبر موجود در سبوس، با مصرف آن در زمان کوتاهی می‌توانید تغییرات مثبت را در سلامتی خود مشاهده کنید.

پیشنهاد می‌شود: خواص بی‌نظیر روغن سبوس

تاثیر سبوس برنج بر تقویت حافظه
تاثیر سبوس برنج بر تقویت حافظه

تاثیر برنج بر تشنج

تشنج نوعی اختلال در عملکرد سلول‌های مغز است که به صورت تغییر ناگهانی در رفتار و سطح هوشیاری افراد بروز می‌کند. با رعایت رژیم غذایی و مصرف به اندازه تمام مواد مورد نیاز بدن، سلامت بدن بیشتر حفظ می‌شود و همچنین می‌تواند بدن را در برابر تشنج مقاوم‌تر کند. کربوهیدرات اصلی ترین عامل در تامین انرژی بوده که در برنج به مقدار زیاد وجود دارد و تاثیر بسیاری در عملکرد مغز نیز دارد. به علاوه ویتامین‌ها، فیبر و مواد معدنی موجود در برنج باعث افزایش متابولیسم ، دفع مواد زائد و تامین مواد مغذی شده که با ایجاد تعادل در سیستم بدن می‌تواند از تشنج جلوگیری کند.

تاثیر برنج در سلامتی

یکی از مهم‌ترین فواید برنج برای بدن، تامین انرژی است. انسان در طول روز در اثر فعالیت‌های روزانه‌ای که دارد انرژی از دست می‌دهد که باید از طریق مصرف مواد غذایی جبران شود. برنج حاوی مقدار زیادی کربوهیدرات است، کربوهیدرات از منابع اصلی تامین انرژی است که در برنج وجود دارد. به علاوه برنج بدون گلوتن بوده و به همین دلیل ضدالتهاب است. افرادی که دچار بیماری سلیاک هستند یا به گلوتن حساسیت دارند بدون نگرانی می‌تواننید از این ماده استفاده کنند.

تاثیر انواع برنج در سلامتی
تاثیر انواع برنج در سلامتی

تاثیر برنج در دستگاه گوارش و کاهش یبوست نیز زیاد است. علت این تاثیر نیز وجود فیبر در آن است. چون در برنج قهوه‌ای میزان فیبر بیشتر است پس تاثیر مثبت بیشتری دارد. وجود فیبر و افزایش سوخت و ساز بدن از ابتلا به سرطان نیز جلوگیری می‌کند. همچنین ویتامین‌های موجود در برج همچون ویتامین A ,C ، ویتامین D، کلسیم، نیاسین،  فیبر، آهن و تیامین هستند. وجود این ویتامین‌ها به همراه فیبر موجب جلوگیری از فعالیت رادیکال‌های آزاد سرطان زا می‌شود.

برنج فاقد کلسترول، چربی اشباع و سدیم است. کلسترول و چرب اشباع موجب چاقی و اضافه وزن و افزایش چربی می‌شود. سدیم نیز باعث افزایش فشار خون می‌شود. مواد معدنی، ویتامین‌ها فیبر و تمام مواد موجود در برنج بر عملکرد همه دستگاه‌های بدن تاثیر گذاشته و موجب افزایش متابولیک می‌شود. ارزش عذایی انواع برنج بالا بوده و مکملی در وعده‌های غذایی به شمار می‌روند.

فروشگاه آنلاین کاویش به صورت تمام وقت آماده عرضه بهترین نمونه های برنج ایرانی است. می توانید خرید خود را در کمترین زمان ممکن انجام داده و محصول را در محل خود تحویل بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید