آموزش آشپزی, تغذیه و سلامتی, راهنمای خرید

طرز تهیه استانبولی پلو

خرید برنج

استانبولی پلو از غذاهای راحت و خوش مزه ای است که در سفره ایرانی از دیرباز بوده و مورد علاقه اکثر افراد است. پخت این غذا نیز بسیار راحت با مواد اولیه‌ای است که همیشه در خانه پیدا می‌شود. استانبولی پلو هم با گوشت و هم با مرغ پخته می‌شود. گیاه خوارها نیز بدون گوشت و یا با سویا این غذا را طبخ می‌کنند. برای پخت این غذا از دستورها و مواد مختلفی می‌توان استفاده کرد در برخی شهرها فقط با سیب زمینی و گوجه پخته می‌شود ولی اکثر افراد از لوبیا سبز نیز در پخت استفاده می‌کنند.

خرید برنج

طرز تهیه استانبولی پلو مجلسی

تهیه استانبولی پلو مجلسی در درجه اول نیازمند این است که از برنجی استفاده کنید که ظاهر غذای شما را جذاب کند. برای درست کردن استانبولی پلو مجلسی بهتر است از برنج‌های با کیفیت، که میزان قدکشیدن آن‌ها بعد از پخت زیاد است، مانند کشت دوم، هاشمی، طارم و دم دسیاه استفاه کنید. میزان قد کشیدن برنج، شفته نشدن، له نشدن مواد درون استانبولی پلو مانند سیب زمینی و لوبیا سبز و داشتن ته دیگ خوش رنگ و لعاب از مواردی است که باید در پخت این غذا به آن دقت کنید. کال بودن و زنده بودن برنج بعد از پخت نیز از مواردی است که کیفیت غذای شما را پایین می‌آورد. اگر برنج زنده بود چیکار کنیم؟ برای حل این مشکل به این صفحه مراجعه کنید.

مشاهده قیمت برنج های ایرانی به همراه ارسال رایگان درب منزل شما: خرید برنج ایرانی

طرز تهیه استانبولی پلو دو نفره

تهیه استانبولی پلو برای دو نفر و میزان مواد اولیه مورد نیاز در جدول زیر مشاهده می‌کنید:

برنج2 پیمانه
گوجه2 عدد متوسط
رب گوجه1 قاشق غذاخوری
گوشت چرخکرده یا سینه مرغ400 گرم
لوبیا سبز1 پیمانه
پیاز2 عدد
سیر1 تا 2 حبه
نمک، فلفل و زردچوبهبه میزان لازم
سیب زمینی2 عدد

طرز تهیه استانبولی پلو با گوشت چرخکرده

مرحله اول

پیاز را نگینی خورد کرده و به همراه کمی روغن تفت داده تا سبک شود. سپس کمی زردچوبه به آن اضافه کنید و به تفت دادن ادامه داده تا پیاز از خامی در بیاید و سبک شود. در این مرحله گوشت چرخکرده را به مواد اضافه کنید و با شعله کم اجازه دهید تا بپزد.

مرحله دوم

سیب زمینی‌ها را نگینی کرده و سرخ کنید. گوجه‌ها را پوره کنید و بعد از پختن گوشت، آن را به مواد اضافه کنید. بعد از اینکه آب پوره گوجه در طی تفت دادن خشک شد لوبیاها را درون مواد بریزید. کمی که لوبیاها سرخ شد و خامی آن گرفته شد، رب را اضافه و به میزان دلخواه به آن ادویه بزنید. یک الی دو دقیقه مواد را روی شعله هم بزنید تا یک دست شود سپس مواد استانبولی آماده است. به جای انجام این مراحل می‌توانید با استفاده از لوبیا استانبولی گوجه ای کاویش روند پخت را سریع کنید و در زمان کمتری پلویی خوش مزه درست کنید. اگر شاغل هستید و یا زمان کافی برای پختن غذا ندارید غذاهای نیمه آماده کاویش گزینه بسیار مناسبی برای شما هستند و با خیال راحت از ارگانیک بودن و خوش طعم بودنشان می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

لوبیا استانبولی گوجه ای کاویش
لوبیا استانبولی گوجه ای کاویش

مرحله سوم

برنج را بهتر است از یک الی دو ساعت قبل خیس داده باشید.این کار باعث پخت بهتر و کامل دم کشیدن می‌شود. برای 2 پیمانه برنج، 4 پیمانه آب به همراه کمی نمک روی شعله گاز قرار دهید تا به جوش بیاید سپس برنج را به آن اضافه کنید. برنج باید به اندازه‌ای درون آب جوش بماند که نرم شود اما مغز آن همچنان کمی سفت باشد بعد از آن برنج را آبکش کنید.

مرحله چهارم

یک قابلمه متناسب با میزان برنج و مواد استانبولی پلو انتخاب کنید، کف آن یک قاشق روغن بریزید و روی حرارت قرار دهید. به سلیقه خودتان نان یا سیب زینی کف قابلمه بچینید. مواد استانبولی را با برنج مخلوط کنید و درون قابلمه بریزید. در قابلمه را با دم کنی بپوشانید. به مدت 40 دقیقه به برنج با شعله کم اجازه دهید تا دم بکشد.

طرز تهیه استانبولی پلو با مرغ

برخی افراد علاقمند به استفاده از مرغ به جای گوشت در استانبولی پلو هستند. برای این کار دو راه دارید. هم می‌توانید مرغ را با پیاز و ادویه جداگانه بپزید و بعد مکبی برش بزنید و در انتها که برنج آماده شد به همراه پیاز داغ روی برنج تزئین کنید. این روند ظاهر مجلسی تری دارد. روند درست کردن پلو نیز مانند حالت قبل است.

راه دیگری که دارید این است که وقتی پیازهای نگینی شده را تفت می‌دهید همان موقع مرغ‌های خام مکعبی را به همراه ادویه به آن اضافه کنید. در این روش بقیه مراحل با طرز تهیه با گوشت تفاوتی ندارد.

استانبولی پلو مجلسی
استانبولی پلو مجلسی

طرز تهیه استانبولی پلو با سویا

برخی افراد که از طعم گوشت یا مرغ در غذا خوششان نمی آید و یا گیاه خوار هستند از سویا به عنوان جایگزین گوشت و مرغ استفاده می‌کنند. برای این کار به ازای دو پیمانه برنج، 1 پیمانه سویا استفاده کنید. در ابتدا سویا را به مدت نیم ساعت خیس دهید و سپس درون آبکش بریزید و با فشار دست آب اضافه آن را بگیرید. بقیه مراحل و نحوه استفاده از سویا در دستور پخت مانند گوشت چرخکرده که ابتدای مقاله بیان شد انجام می‌شود.

طرز تهیه استانبولی پلو بدون گوشت

اگر گیاه خوار هستید می‌توانید از سویا استفاده کنید و یا استانبولی پلو را بدون گوشت و مرغ و سویا و فقط با سبزیجاتی نظیر سیب زمینی، گوجه، سیر و لوبیا سبز درست کنید. استانبولی پلو بدون گوشت یک غذای خوش طعم و بسیار راحت است که در کمترین زمان آماده می‌شود. مخصوصا اگر از لوبیا استانبولی گوجه ای کاویش استفاده کنید این روند بسیار سریع‌تر و راحت تر می‌شود. در این روش مواد را طبق روند قبلی آماده می‌کنید و با برنج مخلوط می‌کنید. برای عطر و طعم بهتر غذا می‌توانید برنج سفید را با کمی برنج دودی مخلوط کنید.

دیدگاهتان را بنویسید