اطلاعات عمومی

آیا مصرف قرص برنج برای دفع شپشک بر سلامتی انسان تاثیر می گذارد؟

قرص برنج و تاثیر آن بر سلامتی

قرص برنج از جمله آفت‌کش‌های بسیار قوی و خطرناکی است که جهت از بین بردن آفات برنج و سایر محصولات زراعی استفاده می‌شود. این قرص تاثیر زیادی در دفع شپشک درون برنج داشته به نحوی که هیچگونه حشره‌ای با وجود این آفت‌کش قوی، زنده نخواهد ماند. بسیاری از افراد هستند که همچنان در مورد استفاده از قرص برنج و تاثیر آن بر سلامتی، نگرانی دارند. این مطلب به همین خاطر تهیه شده که به سوالات مربوط به فواید و مضرات این قرص و نقش آن بر سلامتی افراد، پاسخ دهیم.

قرص برنج و تاثیر آن بر سلامتی
آشنایی به ترکیبات موجود در قرص برنج

آشنایی با ترکیبات موجود در قرص برنج

در ایران بیشتر افراد این قرص را با نام آلومینیوم فسفید می‌شناسند. در واقع آلومینیوم فسفید یکی از مهمترین ترکیبات اصلی قرص برنج محسوب شده و به همین خاطر است که در مقایسه با سایر آفت‌کش‌ها، خطرناک است. بوییدن این ماده سمی هم در بیشتر موارد منجر به بروز عوارض مختلف از جمله: مسمومیت و مرگ شده است. آلومینیوم فسفید حاوی گاز خطرناکی به نام گاز فسفین بوده که باعث جلوگیری از فعالیت‌ آنزیم‌های سلول‌های حیاتی شده و عملکرد اندام‌های بدن را با مشکل مواجه می‌سازد.

نوع دیگری از این قرص به صورت گیاهی در بازار موجود است که از موادی نظیر: عصاره سیر، کلرور سدیم، تالک و نشاسته تشکیل شده که خطر مسمومیت آن در مقایسه با عوارض شیمیایی آلومینیوم فسفید بسیار کمتر است. از این قرص خطرناک تنها جهت دفع شپشک برنج استفاده نمی‌شود بلکه بسیاری از کشاورزان و فعالان حوزه خرما از این قرص استفاده کرده تا به وسیله آن بتوانند کرم و سایر حشرات موذی در محصولاتشان را از بین ببرند.

بسیاری از افراد به دلیل عوارض خطرناک قرص آلومینیوم فسفید، ترجیح می‌دهند که موارد دیگری را جهت دفع آفات برنج و سایر غلات، جایگزین آن نمایند که از مهمترین آنها می‌توان به گیاهانی نظیر: سیر، مریم گلی، نیلوفر آبی، اکالیپتوس، رزماری، پونه، ریحان و نعنا فلفلی اشاره کرد. گیاهان ذکر شده به دلیل خاصیت ضدعفونی‌ موجود در آنها در از بین بردن حشرات و آفات محصولات کشاورزی بسیار موثر و کاربردی هستند.

قرص برنج و تاثیر آن بر سلامتی
قرص برنج و تاثیرات آن بر سلامتی انسان

تاثیر قرص برنج بر سلامتی افراد

عملکرد این قرص خطرناک به نحوی است که حتی با بوییدن آن، مواد مضر وارد بدن می‌شود. بعد از حل شدن این ماده مضر در مایعات بدن است که می‌تواند عوارض بسیار خطرناکی را از خود به جا بگذارد. گاز فسفین تولید شده در بدن، عملکرد ارگان‌های حیاتی نظیر: قلب و کلیه‌ها را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد به نحوی که هیچ پادزهری نمی‌تواند اثر آن را خنثی کند. اگرچه به دلیل عوارض خطرناک قرص برنج، خرید و فروش آن در کشور ممنوع شده اما متاسفانه هنوز سودجویانی هستند که به خاطر منافع خود نوع تقلبی آن را در بازار به صورت غیر قانونی می‌فروشند. در کشورهای توسعه یافته، دسترسی عموم مردم به این قرص خطرناک وجود نداشته و تنها جهت امور تجاری از آن استفاده می‌کنند. از مهمترین علائم مسمومیت به وسیله این قرص خطرناک می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • دردهای شدید شکمی
  • اختلال در تنفس
  • حالت تهوع و استفراغ
  • اختلال در عملکرد ارگان‌های مهم بدن نظیر: قلب و کبد
  • بی‌حالی، کاهش شدید فشار خون و تشنج
  • تشویش و بی‌قراری شدید هنگام مسمومیت
  • التهاب شدید لوزالمعده

با معایب و مزایای استفاده از قرص برنج (آلومینیوم فسفید) بیشتر آشنا شویم

اگر به صورت اصولی و صحیح از این قرص استفاده شود، نگرانی خاصی جهت عوارض خطرناک و تاثیر منفی آن بر روی سلامتی وجود نخواهد داشت. از طرفی این محصول، نوعی ماده ضدعفونی‌کننده جامد است که در اشکال مختلف نظیر: قرص، پودر و گرانول تولید شده و اغلب شامل رنگ‌های خاکستری، سبز مایل به خاکستری و زرد تیره هستند. مصرف خانگی قرص‌های آلومینیوم فسفید بلامانع است اما بهتر است که با احتیاط زیاد جهت دفع آفات موجود در غلات مورد استفاده قرار گیرند. جهت اطلاعات بیشتر شما عزیزان باید بگوییم که قرص‌های آلومینیوم فسفید با قرار گرفتن در مجاورت هوا، مقدار کمی گاز فسفین را رها کرده که باعث کاهش تاثیرات مضر این ماده خطرناک بر سلامتی افراد می‌شوند. اگر می‌خواهید در مورد عدم وجود هرگونه سم یا ماده مضر در برنج اطمینان کسب نمایید حتما قبل از مصرف، برنج را در مجاورت هوای آزاد قرار دهید. در ادامه مقاله به معایب و مزایای استفاده از قرص آلومینیوم فسفید اشاره کرده‌ایم:

آشنایی با ترکیبات موجود در قرص برنج
آشنایی با معایب و مزایای استفاده از قرص برنج

معایب

  • اگر به طور طولانی‌مدت از این قرص استفاده شود بر کیفیت اصلی برنج تاثیر منفی خواهد گذاشت و عوارضی نظیر: اختلالات عصبی، مشکلات معده، کبد و… را برای افراد به وجود خواهد آورد.
  • به دلیل شباهت ظاهری این قرص با سایر قرص‌های روان‌گردان، بسیاری از افراد منفعت طلب از این موضوع استفاده کرده و به خاطر کسب سود بیشتر باعث مرگ و میر بسیاری از جوانان شده‌اند.

مزایا

  • اگر به صورت اصولی و با احتیاط زیاد از قرص آلومینیوم فسفید استفاده شود، کیفیت محصولات زراعی و کشاورزی به طرز چشم‌گیری افزایش خواهد یافت.

اثربخشی بالای قرص برنج باعث شده که از این محصول جهت از بین بردن حشرات موذی موجود در منازل، هتل‌ها، انبار غلات و… استفاده شود.

تهیه قرص آلومینیوم فسفید و چگونگی نحوه استفاده از آن

به دلیل مواد سمی موجود در ترکیبات آلومینیوم فسفید، بهتر است که این قرص به مقدار لازم تهیه گردد. اگرچه دسترسی به این محصول در بازار بسیار سخت بوده اما شما می‌توانید جهت از بین بردن شپشک موجود در برنج، آن را از فروشگاه‌های سموم کشاورزی تهیه نمایید. جهت استفاده از آن توصیه می‌گردد که با احتیاط زیاد، قرص را درون کاغذ قرار داده و طوری آن را بپیچید که هوا به داخل نفوذ نکند. در نهایت با ایمنی کامل می‌توانید قرص را داخل کیسه برنج قرار دهید.

1 نظر در “آیا مصرف قرص برنج برای دفع شپشک بر سلامتی انسان تاثیر می گذارد؟

دیدگاهتان را بنویسید