اطلاعات عمومی

تفاوت برنج راتون و کشت دوم در چیست؟

بررسی تفاوت برنج راتون و کشت دوم

در این مطلب قصد داریم اطلاعاتی در رابطه با تفاوت برنج راتون و کشت دوم، ارائه دهیم. در ابتدا بهتر است با انواع کشت برنج آشنا شویم، تا به تفاوت آن‌ها پی ببریم. برنج غذای اصلی بیشتر خانواده‌های ایرانی و همچنین غذای اصلی نیمی از مردم جهان می‌باشد.‌ این محصول بیشتر در نواحی پُر‌باران و مرطوب کشور کشت می‌شود. چرا که کشت این محصول به آب زیادی نیاز دارد.‌

تفاوت در منطقه کشت برنج از نظر آب ‌‌و هوا و نیز خاک حاصلخیز، نوع بذر به کار رفته و همچنین نوع روش کشت (برنج کشت اول، برنج کشت دوم، برنج راتون) و… از عواملی هستند که در طعم، عطر‌ و بو و کیفیت پخت برنج تاثیر گذارند و تنوع این محصول را زیاد کرده‌اند. کشت برنج چندین مرحله دارد‌ که برای اینکه برنج مرغوب و با کیفیت تولید‌ شود،  باید تمامی مراحل به درستی و با دقت کامل انجام شود. این مراحل شامل، آماده سازی بذر، آماده کردن خزانه، پاشیدن بذر در خزانه، آماده کردن نشاء، آماده کردن زمین اصلی کشاورزی، وجین کردن، استفاده از آفت‌کُش‌ها و برداشت محصول است.

برنج ایرانی از مرغوب‌ترین و بهترین‌ برنج‌ها می‌باشد و انواع بسیار گوناگونی دارد. اما به طور کلی به چهار دسته ‌می‌توان آن ‌را تقسیم کرد. این چهار دسته، برنج طارم، برنج صدری، برنج گرده و برنج پُر محصول است. هر کدام از این دسته‌ها انواع زیادی از برنج‌ها را شامل می شوند.

قطعا زمانی‌که شما برای خرید برنج به مغازه مراجعه می‌کنید و یا از فروشگاه‌های معتبر اینترنتی برنج تهیه می‌کنید با اصطلاح برنج کشت اول و برنج کشت دوم و همین‌طور برنج راتون یا همان چین دوم  برخورد کرده‌اید. در این مقاله شما را با این اصطلاحات و تفاوت آنها علی‌الخصوص تفاوت برنج راتون و کشت دوم آشنا می‌کنیم.

تفاوت برنج کشت دوم و راتون

در ادامه مطلب به معرفی انواع کشت برنج می‌پردازیم، تا بتوانیم به کمک آن، در رابطه با تفاوت برنج راتون و کشت دوم بیشتر بدانیم.

انواع کشت برنج و تفاوت برنج راتون و کشت دوم

  • برنج کشت اول: به طور معمول کاشت برنج در ایران از اوایل فصل بهار یعنی فروردین ماه صورت می‌گیرد. برداشت محصول با توجه به شرایط منطقه کشت برنج، از اواخر مرداد ماه تا اوایل شهریور ماه انجام می‌گیرد.  برای کاشت و برداشت برنج، تمامی مراحل آماده سازی انجام می‌شود. به این برنج ،کشت اول می‌گویند. در واقع یعنی برای بار اول در سال، کشت برنج انجام شده است.
  • برنج کشت دوم: در این روش از کشت برنج، شالیکاران بذر‌های از قبل آماده شده را بعد از برداشت کشت اول می‌کارند و برداشت آن در نیمه فصل پاییز یعنی آبان ماه صورت می‌گیرد. همه جا امکان کشت دوم برنج وجود ندارد. کشاورزانی که می‌توانند زمین‌های خود را با چاه جدا آبیاری کنند  و از آبیاری زمین‌های خود مطمئن هستند این کشت را انجام می‌دهند.

امکان کشت دوم برنج در مناطقی است که دارای آب و هوای گرم ‌و مرطوب باشند. برنج کشت دوم در استان گیلان به علت شرایط آب و هوایی (سردی هوا) صورت نمی‌گیرد. در کشور ما در استان مازندران به ویژه در شهرستان فریدون‌کنار و بابلسر کشت دوم برنج صورت می‌گیرد. برنج کشت دوم همان مراحل کشت اول را دارد ولی برای کشت دوم برنج در ابتدا آب بیشتری نیاز است. زیرا کاشت نشاء برنج در مرداد ماه انجام می‌شود که گرما بسیار زیاد است و آب زمین به سرعت بخار می‌شود.

  • برنج راتون یا برنج چین دوم: این برنج از جوانه زدن دوباره‌ ساقه‌های برنج (شالی) کشت اول به دست می‌آید. به این شکل که وقتی شالیکاران برنج کشت اول خود را برداشت کردند، ساقه‌‌های شلتوک را می‌بُرند و زمین را آبیاری ‌می‌کنند. در نهایت به زمین فرصت استراحت می‌دهند تا برنج‌هایی که در مرحله کشت اول فرصت رشد نداشتند، رشد کنند و یا از ریشه‌های برنج ساقه‌‌های جدید بوجود آید. این برنج را در پاییز برداشت می‌کنند که به این برنج، راتون یا چین دوم می‌گویند.

هدف از تولید برنج راتون افزایش محصول برنج و بهره بردن از زمین‌های کشاورزی است که هزینه پایینی نیز برای کشاورز دارد. برنج راتون یا همان چین ‌دوم با برنج کشت دوم یکی نیست. توجه داشته باشید که این دو برنج با هم تفاوت دارند اما برخی این دو را به لحاظ نام یکی می‌دانند.

بررسی تفاوت برنج راتون و کشت دوم
بررسی تفاوت برنج راتون و کشت دوم

بررسی تفاوت برنج راتون و کشت دوم

بین برنج کشت دوم و برنج راتون تفاوت‌هایی وجود دارد. از جمله این تفاوت‌ها عبارتند از:

  • همان طور که ذکر شد در برنج کشت دوم کشاورز بلافاصله بعد از برداشت محصول‌، زمین را شخم زده و بذر‌های از قبل آماده شده را در زمین می‌کارد. یعنی تمام مراحل کشت و داشت و برداشت برنج مانند برنج کشت اول است. اما در برنج راتون هیچ  کاشتی صورت نمی‌گیرد. بلکه بعد از برداشت برنج کشت اول، به برنج‌هایی که رشد نداشتند، فرصت داده می‌شود تا رشد کرده و تبدیل به خوشه‌‌های برنج شوند.  فقط از مرحله آبیاری به بعد شالیکار مراحل کار را ادامه می‌دهد.
  • پایین بودن هزینه تولید و کوتاه بودن بازه زمانی رشد راتون، از مزیت‌های این برنج در مقایسه با برنج کاشت دوم است.
  • در روش رتونینگ یا همان کشت برنج راتون، اگر آبیاری و کود‌دهی به درستی انجام گیرد، برنج بدست آمده بسیار با‌ کیفیت می‌باشد. البته در نظر داشته باشید نحوه نگهداری در کیفیت برنج موثر است. برای مثال در صورتی که فقط از آب دیم (آب باران) استفاده شده باشد، محصول کیفیت پایین‌تری پیدا می‌کند.
  • یک تفاوت برنج راتون و کشت دوم در قیمت است. برنج راتون از نظر قیمت گران‌تر می‌باشد. چرا که محصول برداشت شده بسیار کم‌ و محدود است.
  • میزان برداشت برنج راتون (چین‌ دوم)، در هر هکتار از زمین‌های کشاورزی بسیار کم است.
  • در برنج راتون یا همان چین ‌دوم فقط باید از برنج‌هایی که دارای طبیعت گرم و نیز زود‌رس هستند، استفاده کرد. مثل امراللهی، هاشمی و طارم و از برنج‌های دیررس همچون فجر نمی‌شود استفاده کرد.
  • برنج راتون در مقایسه با برنج کشت دوم بسیار خوش‌طعم‌تر و خوش‌عطر‌تر است.
  • در تولید برنج راتون از کود یا سموم کشاورزی استفاده نمی‌شود یا خیلی کم استفاده می‌شود.
  • برنج راتون از کیفیت بالایی برخوردار است و پخت بسیار خوبی نیز دارد.
  • از آن جایی که برنج کشت دوم باید در شرایط سخت تری رشد کند، برای کشت آن از انواع مقاوم برنج مانند طارم و هاشمی استفاده می گردد. همچنین برنج صدری به دلیل دیررس بودن برای کشت دوم استفاده نمی شود.

کدام برنج را خریداری کنیم؟ راتون یا کشت دوم

در نهایت سوالی که ممکن است برای بسیاری از خریداران برنج پیش بیاید این است که کدام نوع کشت برنج بهتر است و برای خرید به سراغ کشت دوم برنج برویم و یا راتون؟

در جواب باید گفت که هر دو برنج راتون و کشت دوم از جمله مرغوب ترین برنج ها محسوب می گردند. بنابراین انتخاب میان آن ها کاملا به سلیقه شما وابسته است. با این حال باید توجه نمایید که میزان برنج چین دوم بسیار کمتر بوده و حتی در برخی موارد این دو نوع برنج به جای یک دیگر فروخته می شوند.

در پایان لازم به ذکر است که برنج راتون و کشت دوم به دلیل کم بودن محصول برداشت شده به راحتی در بازار موجود نیست. ولی شما می‌توانید از فروشگاه اینترنتی معتبر کاویش آن را تهیه کنید. در صورتی که میزان بسیاری از برنج را خریداری کردید، از روش‌های طبیعی برای حفظ و نگهداری طولانی مدت آن استفاده کنید. در صورت استفاده از قرص برنج، حتما به خاطر داشته باشید که قبل از مصرف به خوبی برنج را شستشو دهید تا اثر سمی قرص برنج از بین برود.

امیدواریم در این مطلب توانسته باشیم تفاوت برنج راتون و کشت دوم را به خوبی شرح دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید