آموزش آشپزی

شله زرد مجلسی خوشمزه و طرز تهیه آن

شله زرد مجلسی

یکی از خوشمزه ترین غذاهای سنتی در ایران که با برنج درست شده، شله زرد می‌باشد. شله زرد مجلسی به دلیل شکر و زعفرانی که دارد بیشتر به عنوان دسر شناخته می‌شود. و اما در بسیاری از مراسم ها در کنار غذا و یا به عنوان پیش غذا نیز سرو شده است. این غذای لذیذ و خوشمزه به دو حالت گرم و سرد قابل خوردن بوده و طرفداران بسیاری دارد. بیشترین زمان پخت آن در ماه مبارک رمضان بوده و به نوعی غذای مناسبتی و نذری نیز می‌باشد.

در پخت این دسر ایرانی از برنج نیم دانه استفاده شده و شکر، گلاب، هل و زعفران از مهم ترین مواد اولیه آن می‌باشند. شله زرد را می‌توان به صورت قالبی و تک نفره و یا در ظرف های بزرگ تر سرو نمود. در ادامه این مقاله از سایت کاویش فود با ما همراه باشید تا طرز تهیه این دسر خوشمزه به صورت مجلسی را یاد گرفته و درست نماییم.

مشاهده قیمت و خرید برنج با بهترین و قیمت و کیفیت بصورت نقد و اقساط

شله زرد مجلسی
ظرز تهیه شله زرد مجلسی و خوشمزه ایرانی

مواد لازم برای تهیه شله زرد مجلسی

در ادامه مواد لازم برای پخت شله زرد مجلسی 4 نفره را قرار می‌دهیم. در صورت افزایش و یا کاهش تعداد، به همان نسبت نیز مواد اولیه را اضافه و یا کم نمایید.

برنج نیم دانه 2 لیوان

زعفران دم کرده 2 قاشق غذا خوری

گلاب نصف لیوان

شکر 4 لیوان

کره 100 گرم

نمک 1 قاشق چای خوری

خلال بادام و خلال پسته 100 گرم

دارچین به مقدار لازم برای تزئین

طرز تهیه شله زرد سنتی و خوشمزه

در اولین قدم از تهیه شله زرد مجلسی خوشمزه باید برنج ها را از شب قبل و یا در کمترین حالت به مدت یک ساعت خیس نماییم. برنج را کاملا شسته و درون ظرفی جادار قرار می‌دهیم. به اندازه دو بند انگشت بالاتر از مقدار برنج آب ریخته و اجازه می‌دهیم تا کاملا خیس بخورد. در نهایت آب درون ظرف برنج را خالی می‌نماییم. دقت داشته باشید آب درون برنج باید زلال بوده و برنج به صورت کامل شسته شده باشد.

خلال پسته و خلال بادامی را که برای درون شله زرد مجلسی در نظر گرفته‌اید نیز درون ظرف با نصف پیمانه گلاب قرار دهید تا به خوبی خیس بخورند. این کار علاوه بر نرم شدن خلال های بادام و پسته، عطر و بوی بسیار خوبی نیز به آن ها خواهد داد.

شله زرد
شله زرد مجلسی و غلیظ در ایام ماه رمضان

استفاده از برنج های نیم دانه در شله زرد مجلسی

حال به سراغ برنج های خیس داده شده رفته و قابلمه را بر روی گاز با حرارت ملایم قرار می‌دهیم. آب نیز به اندازه دو بند انگشت بالاتر از مقدار برنج باشد. اجازه دهید تا دانه های برنج به مدت یک ساعت بپزند و کاملا نرم شوند. در ادامه زعفران دم کرده را به برنج اضافه کرده و پس از 5 الی 10 دقیقه نیز شکر را درون قابلمه می‌ریزیم.

در این مرحله اجازه دهید تا شکر درون قابلمه کاملا حل شده و با برنج و زعفران ترکیب شود. نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید، حتما قبل از اضافه کردن شکر، زعفران را اضافه نمایید. پس از شکر مواد شله زرد مجلسی مقداری رقیق تر خواهند شد.

در آخرین قسمت نوبت به اضافه کردن گلاب و خلال های پسته و بادام می‌باشد. در این قسمت کره آب شده و به دمای محیط رسانیده شده را نیز درون قابلمه ریخته و اجازه می‌دهیم تا مواد به طور کامل با یکدیگر ترکیب شوند. حال شعله گاز را خاموش کرده و به مدت یک ربع زمان دهید تا مواد با حرارت خودش جا افتاده و دم بکشد.

خرید انواع برنج های مرغوب شمالی در بهترین قیمت و بسته بندی به همراه ارسال رایگان به سراسر کشور در کاویش فود

آب انداختن شله زرد پس از پخت

یکی از مشکلاتی که بسیاری با شله زرد دارند آب انداختن و ترک کردن خوردن روی آن است. پس از پخت و قرار دادن درون یخچال شله زرد درون ظرف آب انداخته و حالت بدی می‌گیرد. علت آن تبخیر نشدن کامل آب درون شله زرد می‌باشد. بنابراین با دم کشیدن در حالت شعله خاموش و یا قرار دادن قابلمه بر روی شعله پخش کن در دمای پایین، آب درون قالمه را به طور کامل از بین خواهید برد.

سرو غذا و تزئین نهایی در شله زرد

پس از پخت کامل شله زرد را درون ظرف های سرو خود ریخته و کمی صبر کرده تا خنک شود. و پس از مدت کمی با دارچین، گل محمدی خلال پسته و خلال بادام تزئین نمایید. قبل از تزئین زمان داده تا لایه رویی تشکیل شده و دارچین و خلال ها را بر روی آن قرار دهید.

شله زرد با قرار گرفتن درون یخچال غلظت بیشتری به خود خواهد گرفت. بنابراین در صورت سرو غذا به صورت سرد در هنگام پخت کمی رقیق تر از روی گاز بردارید. میزان آب درون شله زرد مجلسی و غلظت ان هنگام پخت به ذائقه غذایی خودتان بستگی دارد.

بیشتر بخوانید: غذاهای شمالی با برنج و همچنین بخوانید: غذاهای جنوبی با برنج

شله زرد قالبی
سرو شله زرد قالبی در مهمانی

شله زرد مجلسی درون قالب های زیبا

بسیاری از افراد برای زیباتر نمودن سفره غذای خود از قالب های مختلف با طرح گل، قلب و یا بته جقه استفاده می‌نمایند. شله زرد را نیز می‌توان به همین صورت سرو کرده و درون ظرف قرار داد. برای این امر ابتدا با روغن بسیار کم، قالب خود را چرب نمایید. قالب های سرو می‌توانند به صورت تک نفره و یا در ابعاد بزرگ تر باشند. سپس شله زرد مجلسی خود را غلیظ تر از حالت عادی خود از روی حرارت گاز برداشته و درون قالب اضافه نمایید. دقت داشته باشید رقیق بودن مواد ممکن است کار را مقداری خراب کرده و اجازه حالت گیری ندهند.

در نهایت قالب را برای چند ساعت درون یخچال گذاشته و پیش از سرو درون ظرف سرو مورد نظر برعکس نمایید. برای قالب گیری بیشتر و سفت تر شدن مواد می‌توانید در آخرین مرحله به شله زرد ژلاتین نیز اضافه نمایید. ژلاتین را با آب سرد مخلوط کرده و پس از اضافه نمودن گلاب و خلال ها به مواد اضافه کرده و مخلوط کنید. برای طعم و لذت بیشتر اضافه نمودن ژلاتین را خیلی توصیه نخواهیم نمود. برای نذری های خود در ماه رمضان و یا مهمانی های خود این دسر بی‌نظیر را درست کرده و به همراهی عزیزان خود لذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید