آموزش آشپزی, آموزش های خانگی

طرز پخت برنج هاشمی

طرز پخت برنج هاشمی

برنج هاشمی از محبوب‌ترین برنج‌های ایرانی به شمار می‌رود که هم به عنوان برنج مجلسی، هم به صورت روزمره توسط ایرانی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. پخت و عطر و طعم این برنج بسیار عالی است. برای پخت این برنج، با توجه به اینکه برای مهمانی و مجالس می‌خواهید استفاده کنید یا برای مصرف روزانه خودتان، می‌توانید از دو روش آبکشی و کته استفاده کنید. برای مهمان معمولا برنج به صورت آبکشی پخته می‌شود تا ظاهر و پخت بهتری داشته و خطر شفته شدن آن کم شود. در این مقاله طرز پخت برنج هاشمی را به هر دو روش گفته شده آموزش خواهیم داد.

طرز پخت برنج هاشمی کته

مرحله اول: برنج هاشمی را به خوبی پاک کنید تا سنگ ریزه درون آن نباشد. سپس برنج را طی چند مرحله شسته و در مرحله آخر ریگ شور کنید. برای ریگ شور کردن برنج، پس از شستن مقداری آب درون ظرف برنج بریزید و چند دقیقه اجازه دهید بماند. سپس آرام آرام برنج را برداشته و در ظرف جدید بریزید. وقتی به آخرین دانه‌های برنج برسید ممکن است شاهد چند سنگ ریزه خیلی کوچک باشید که از برنج جدا و در کف ظرف هستند. دقت کنید که برنج را با آب سرد بشویید تا از خورد شدن آن جلوگیری شود. شستن برنج را نیز تا جایی ادامه دهید که آب تقریبا شفاف شود.

مرحله دوم: برای پخت بهتر برنج هاشمی بهتر است حدود 1 الی 2 ساعت اجازه دهید برنج در آب خیس بخورد. سپس برنج را به همراه آب و مقدار کافی نمک درون قابلمه بریزید و روی شعله گاز قرار دهید تا جوش بیاید. میزان آب مورد نیاز در پخت برنج کته اگر برنج یکی دو ساعت خیس خورده است، اندازه یک بند انگشت بالاتر از سطح آب و اگر خیس خورده نباشد کمی بیشتر از مقدار گفته شده باید باشد.

مرحله سوم: برنج که به مرحله جوش آمدن رسید، می‌توانید برای ظاهر و پخت بهتر کمی آبلیمو و روغن به آن اضافه کنید. آب برنج کم کم خشک می‌شود تا کامل بسوزد. چند بار برنج را به آرامی هم بزنید تا تمام آب برنج جمع شود. سپس شعله را کم و درب قابلمه را بگذارید. حدود 40 دقیقه بعد برنج هاشمی دم کشیده و آماده سرو است.

چند نکته برای پخت برنج هاشمی به روش کته:

  • در صورتی که دوست دارید برنج هاشمی کته شما ته دیگ خوشمزه و زعفرانی داشته باشد در مرحله‌ای که برنج نرم شده است آن را از قابلمه خارج و ته قابلمه را برای تهیه ته دیگ زعفرانی آماده کنید. سپس برنج را دوباره درون قابلمه بریزید. یا می‌توانید درون قابلمه دیگری روغن و ته دیگ دلخواه را گذاشته و برنج هاشمی را بعد خشک شدن به قابلمه جدید انتقال دهید.
  • برای اینکه بتوانید برنج را بعد از پخت به صورت قالبی از قابلمه خارج کنید از قابلمه نچسب استفاده کنید.
  • در صورت داشتن برنج کهنه بهتر است برای کیفیت پخت قبل از پخت آن را حدود چند ساعت خیس کنید.
  • در صورت عدم خیس کردن برنج بهتر است مدت بیشتری داخل آب جوشانده شود و نیاز به آب بیشتری نیاز دارد.
پخت برنج هاشمی ب روش کته

طرز پخت برنج هاشمی آبکش

مانند روش شستشو برنج هاشمی در روش کته، برای آبکشی نیز همان مراحل را انجام دهید و بگذارید برنج کمی خیس بخورد سپس:

مرحله اول: به اندازه دو سوم قابلمه‌ای که با توجه به میزان برنج در نظر گرفته‌اید، آب ریخته و با نمک بگذارید روی شعله گاز تا جوش بیاید.

مرحله دوم: پس از جوش آمدن آب، برنج هاشمی را به آرامی به آن اضافه کنید. دقت کنید که آبی که برنج در آن خیس خورده را کامل بریزید دور و سپس برنج بدون آب را به قابلمه اضافه کنید. با شعله متوسط اجازه دهید برنج و آب دوباره جوش بیاید. در حین جوش خوردن آب و برنج، چند بار به آرامی آن را هم بزنید تا از بهم چسبیدن آن جلوگیری شود. مدت زمانی که برنج هاشمی نیاز دارد تا روی شعله بماند بستگی به میزان برنج هم دارد اما به طور معمول 10 دقیقه برای 4 پیمانه برنج کافی است. برای تشخیص درست زمان آبکشی، چند دانه برنج را گرفته و بخورید. زیر دندان نه پخته باشد نه کال. به محض اینکه مغز برنج در حال نرم شدن بود برنج باید آبکش شود.

مرحله سوم: یک آبکش متناسب با مقدار برنج آماده کنید و برنج را درون آن بریزید تا آب از آن جدا شود. می‌توانید برای نچسبیدن دانه‌های برنج به هم کمی آب سرد روی آن بریزید.

مرحله چهارم: قابلمه را روی گاز قرار دهید. کمی کف آن را چرب کنید و کف آن با سیب زمینی یا نان بگذارید. سپس برنج را به قابلمه اضافه کنید و درب قابلمه را بگذارید. با شعله متوسط اجازه دهید تا برنج به مرحله بخار کردن برسد (حدودا 2 الی 3 دقیقه کافی است). سپس دم کنی گذاشته و شعله را کم کنید تا برنج هاشمی دم بکشد.

مرحه پنجم: حدود نیم ساعت الی ۴۰ دقیقه صبر کنید تا برنج هاشمی خوب دم بکشد و در آخر برای طعم بهتر و مجلس شدن برنج مقداری روغن داغ به برنج اضافه کنید.

طرز پخت برنج هاشمی به روش آبکشی

چند نکته کاربردی در پخت برنج هاشمی به روش آبکشی:

  • برای اینکه برنج کاملا قد کشیده و سفید شود.،هنگام جوشیدن دو قاشق آبلیمو یا سرکه به آن اضافه کنید. این کار باعث سفید شدن و قد کشیدن برنج می شود.
  • یکی دیگر از ترفندهای قد کشیدن برنج اضافه کردن یخ داخل برنج موقع آبکشی است.
  • هنگام دم دادن برنج و ریختن آن درون قابلمه، برنج ها را روی هم سوار کنید و به صورت کله قندی یا هرمی داخل قابلمه بریزید. این کار به حرارت دیدن کل برنج کمک می‌کند و باعث می‌شود بخار داخل برنج بپیچد و زودتر دم بکشد.

مقاله پیشنهادی: طرز پخت برنج طارم

طرز پخت برنج نیم دانه هاشمی

برنج نیم دانه به دلیل اندازه کوچکی که دارد، میزان آب و زمان پخت آن با برنج دانه بلند هاشمی کمی متفاوت است. همچنین با توجه به اینکه از چه روشی برای پخت می‌خواهید استفاده کنید، باید به چند نکته توجه کنید.

  • در روش کته مدت زمان خیلی زیادی برنج نیم دانه هاشمی را خیس ندهید و در هنگام خیس دادن نیز از کمی نمک استفاده کنید تا از شفته شدن آن جلو گیری شود.
  • در روش آبکشی مدت زمانی که برنج نیم دانه می‌جوشد، تقریبا باید نصف برنج دانه بلند و کامل باشد در غیر اینصورت جذب آب از حد استاندارد بیشتر شده و برنج شفته می‌شود.
  • در روش کته نیز با توجه به اینکه برنج خیس خورده است یا نه میزان برنج را کنترل کنید. اگر برنج مدتی خیس خورده است، میزان آب کمی (به اندازه نصف بند انگشت بالاتر از سطح برنج) به آن اضافه و بپزید. اگر هم خیس نخورده بود، اختلاف سطح آب و برنج درون قابلمه به اندازه یک بند انگشت باشد.
طرز پخت برنج هاشمی رستورانی

طرز پخت برنج هاشمی تازه

برای پخت برنج تازه باید دقت کنید که مدت طولانی آن را خیس ندهید. دانه برنج هاشمی تازه هنوز کمی رطوبت درون خود دارد که اگر مدتی در آب نیز خیس بخورد این آب بیشتر از حد نیاز شده که موجب شفته شدن و شل شدن برنج می‌شود. هنگام پخت به روش کته از آب زیادی استفاده نکنید و در روش آبکشی نیز به محض نیم پز شدن برنج آن را از آب خارج و آبکش کنید.

طرز پخت برنج هاشمی کشت دوم

برنج کشت دوم بهترین و مرغوب‌ترین برنج شمال محسوب می‌شود. این برنج به طور به خصوص در شهرستان فریدونکنار و برخی شالیزارهای شهرهای اطراف کشت می‌شود. عطر، طعم و پخت برنج هاشمی کشت دوم، به نسبت کشت اول بسیار بهتر است و طرفداران زیادی نیز دارد. پخت برنج هاشمی کشت دوم طبق دستور گفته شده انجام می‌شود و تفاوتی ندارد.

مقاله پیشنهادی: مقایسه و افوت برنج کشت اول و کشت دوم

طرز پخت برنج هاشمی رستورانی

رستوران ها معمولا برای پختن برنج فوری تعدادی نکات کلیدی رعایت می کنند تا زمان پخت کمتر شود و در عین حال برنج مجلسی و بلندی در اختیار مخاطبین قرار دهند. آنها برای تهیه برنج هاشمی در سریع‌ترین زمان ممکن از دو قابلمه حاوی آب جوش استفاده می‌کنند؛ یک قابلمه برای جوشاندن برنج ها و دیگری برای دم کردن آن. اما به چه شکل است؟ بعد از آبکشی کردن برنج، آن را همراه با آب کش زیر برنج در آب در حال جوش قرار می‌دهند و در آن را می‌پوشانند. پخت برنج با بخار آب خیلی سریع تر از شعله گاز است.

با کمک این روش برنج هاشمی تنها در مدت ۱۰ دقیقه آماده میل کردن می شود. اگر دقت داشته باشید اکثر رستوران‌ها برنج شان بدون ته دیگ است یا از قبل ته دیگ برنج را آماده کرده اند.

دیدگاهتان را بنویسید