تغذیه و سلامتی

مصرف برنج در ماه رمضان

مصرف برنج در ماه رمضان

روزه داری فواید بسیاری از جمله سم زدایی بدن، افزایش تجزیه چربی و کاهش قند خون دارد. با این وجود نداشتن رژیم غذایی مناسب در ماه مبارک رمضان می تواند باعث صدمات زیادی به بدن ما شود.

یکی از مواد غذایی محبوب در بین ایرانیان برنج است که با گنجاندن درست آن در رژیم غذایی می توانید بدون صدمه به سلامت خود از این ماه گذر نمایید. در ادامه با ما همراه باشید تا علاوه بر آشنایی با مزایای استفاده از برنج در ماه رمضان، توصیه های پزشکی در زمینه روزه داری را باهم مرور کنیم.

با استفاده درست از برنج ایرانی در رژیم غذایی ماه مبارک رمضان، می توان از فواید آن همچون پایین آوردن سطح کلسترول بهره‌مند شد.

مزایای مصرف برنج در ماه رمضان

همانطور که می دانید، برنج سرشار از ویتامین B1 است که باعث ترمیم سیستم عصبی و رفع کم اشتهایی می گردد. از دیگر مزایای برنج می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • افزایش سطح انرژی به دلیل داشتن کربوهیدرات
  • بالا بردن سطح انرژِی به دلیل وجود کربوهیدرات
  • خواص آنتی اکسیدانی و پایین آوردن سطح کلسترول
  • کاهش احتمال سرطان روده بخاطر وجود فیبرهای نامحلول
  • جلوگیری از ترش کردن معده
  • داشتن خاصیت ضد التهابی برای پوست

بنابراین استفاده از برنج در برنامه غذایی ماه رمضان می تواند فواید بسیاری برای بدن داشته باشد و مواد معدنی همچون کلسیم و آهن را به بدن شما برساند.

برای مطالعه خواص برنج بخوانید: خواص برنج این دانه های سفیدبا ارزش

مقدار و چگونگی مصرف برنج در ماه رمضان

مصرف برنج در ماه رمضان

در مقابل تمام مزایای ذکر شده در بخش قبل، به دلیل هضم سریع این ماده غذایی توصیه می شود از استفاده بیش از حد آن در ماه رمضان پرهیز نماییم. برای رفع این مشکل و گنجاندن برنج در رژیم غذایی روزه داران می توان آن را به صورت مخلوط با مواد غذایی دیگر استفاده نمایند. منظور از حالت مخلوط پخت غذاهایی مانند سبزی پلو، لوبیا پلو و استانبولی است که در آن ها علاوه بر برنج از مواد مغذی و لازم دیگر برای بدن استفاده کرده اید.

بنابراین می توان برنج را در وعده سحری به صورت مخلوط و یا همراه با خورشت های مناسب و کم چربی استفاده کنید. همچنین استفاده از برنج به صورت شیربرنج و شله زرد در وعده افطاری می تواند انرژی مورد نیاز بدن را تامین کند.

خرید برنج برای ماه رمضان

حذف برنج از وعده های غذایی ضررهای بسیار برای پوست، مو و حتی گوارش انسان خواهد داشت. در نتیجه به هیچ عنوان و به طور مخصوص در ماه رمضان نباید وعده های غذایی برنجی را حذف نمایید. بدن شما در این دوره نیاز داشته تا بسیار بیشتر از پیش به آن برسید. با خرید برنج های محلی ایرانی همچون طارم محلی فریدونکنار و برنج هاشمی در ماه رمضان غذاهای فوق العاده‌ای را میل خواهید نمود. همچنین برای نذری های شب قدر و در طول ماه رمضان نیز از برنج های پرمحصول همچون ندا، فجر و شیرودی خرید نمایید.

خوردن برنج در ماه رمضان

غذاهای مناسب ماه رمضان با برنج

برای وعده سحری همانطور که ذکر شد، می توان از پلو مخلوط و یا برنج به همراه انواع خورشت ها استفاده نمایید. برای وعده افطاری نیز نیاز به غذاهای سبک تری وجود دارد که در ادامه چند غذای بسیار مناسب همراه با خواص آن برای این دو وعده آورده شده است. روزه خود را با چای و غذاهای سبکی همچون فرنی، شیربرنج، حلوا و یا سوپ باز نمایید. در ادامه شب و برای شام می‌توانید غذاهای برنجی و سرشار از انرژی را در برنامه غذایی خود بیاورید.

عدس پلو

عدس پلو سرشار از پروتئین، ویتامین های گروه B، آهن و فسفر می باشد و به دلیل داشتن پتاسیم برای فعالیت بهتر کلیه ها مناسب است. استفاده این غذا به همراه گوشت می تواند از کم خونی جلوگیری کرده و باعث افزایش وزن در افراد لاغر شود. عدس سرشار از فیبر بوده و مصرف آن از بیماری های قلبی و عروقی جلوگیری می‌کند. برای افرادی که گوشت نمیخورند، عدس پلو را می‌توان همراه با نیمرو نیز میل نمود.

پخت یک عدس پلو جذاب و خوشمزه در ماه رمضان را با برنج طارم محلی کاویش فود امتحان نمایید.

چلو خورشت قرمه سبزی

قورمه سبزی از غذاهای بسیار محبوب و سنتی در بین ایرانیان است که می توان از آن در طول ماه مبارک رمضان نیز استفاده نمود. این خورشت به دلیل داشتن سبزیجات و لوبیا در دستور پخت خود سرشار از فیبر و آهن می باشد. همچنین تره و جعفری موجود در آن دارای ویتامین A است که برای سلامت چشم لازم است. قرمه سبزی تشکیل شده از انواع سبزی های مفید، گوشت و لوبیا بوده که با ترکیب برنج می‌تواند یک غذای کامل برای بدن باشد. میل نمودن آن در هنگام سحری و یا برای شام می‌تواند انرژی مورد نیاز بدن را تا حد بسیاری تامین نماید.

زرشک پلو با مرغ

زرشک پلو و مرغ یک غذای مجلسی ایرانی می باشد که کمتر کسی از لذت خوردن آن بی بهره مانده است. به دلیل استفاده از زرشک در ترکیبات غذای مذکور خواصی همچون دفع سموم بدن، تنظیم میزان یون های موجود در خون و افزایش کلاژن سازی در پوست برای آن ذکر شده است. ترکیب پروتئین موجود در مرغ و کربوهیدرات برنج می‌تواند یک غذای کامل و پر از انرژی برای بدن بسازد.

کوفته تبریزی

از دیگر غذاهای بسیار خوشمزه که با برنج می توانید درست کنید، کوفته تبریزی می باشد. در تهیه غذای مذکور از موادی همچون گوشت، لپه، پیاز و سبزیجاتی مانند ترخون و نعنا استفاده می شود. بنابراین کوفته تبریزی می تواند به خوبی نیازهای غذایی ما را برآورده سازد. زیرا از تمامی مواد مورد نیاز بدن همچون گوشت حبوبات، سبزی و برنج در خود جای داده است.

خورشت بامیه با برنج

یکی از بهترین غذاها برای وعده سحری خورشت بامیه با برنج می‌باشد. این غذا را می‌توان با گوشت و مرغ تهیه نمود. به دلیل طبع سرد و آبکی که دارد بسیار مناسب در فصل گرما و تابستان خواهد بود. از گرما زدگی و تشنگی بیش از حد جلوگیری کرده و جلوی عطش را خواهد گرفت. بامیه به تنهایی خواص بسیاری داشته و سرشار از کلسیم می‌باشد. در نتیجه ترکیب آن با گوشت و یا مرغ به همراه پلو یک غذای خوشمزه خانگی و مناسب برای رشد و تقویت استخوان ها خواهد بود.

سبزی پلو و ماهی

ماهی سرشار از امگا 3، روی، منیزیم و ویتامین هایی همچون D و A می باشد و وقتی با سبزیجات ترکیب می شود شاهد افزایش تاثیرات امگا 3 خواهیم بود. بنابراین توصیه می گردد، در وعده سحری خود سبزی پلو و ماهی را نیز قرار دهید. در کنار ماهی می‌توانید انواع سبزیجات، گردو و آلو نیز سرخ کرده و میل نمایید.

ته چین

از دیگر غذاهای خوش طعم ایرانی می توان به ته چین اشاره نمود که در دستور غذایی آن از موادی مانند مرغ، گوشت یا بادمجان می توانید استفاده کنید. خواص این غذا شامل مواردی همچون تقویت مو، بهبود عملکرد سلول های عصبی و جلوگیری از پوکی استخوان می باشد. میل نمودن ته‌چین در وعده سحری اشتهای شما را تا حد بسیاری در زمان روزه کنترل خواهد نمود.

خورشت آلو اسفناج با مرغ

سیستم ایمنی بدن را با میل نمودن اسفناج تا حد بسیاری تقویت کرده و از مریضی‌ها جلوگیری نمایید. خورشت آلو اسفناج با پلو یک وعده غذایی جدید و جذاب برای مهمانی خواهد بود. در وعده افطاری همراه با مهمانان خود میل کرده و از طعم خوشمزه آن لذت ببرید. این خورشت را می‌توان هم با مرغ و هم با گوشت درست کرده و میل نمایید.

شیر برنج

شیربرنج یک دسر بسیار مناسب برای وعده افطار می باشد که بسته به ذائقه خانواده خود، می توانید آن را با نمک یا شکر درست کنید.شیر برنج دارای مزایای بسیاری شامل رفع خستگی، صافی و درخشش پوست می باشد. این دسر خوش مزه بخاطر داشتن شیر از ابتلا به پوکی استخوان جلوگیری می کند.

شله زرد

از دیگر دسرهای مناسب برای ماه مبارک رمضان که در وعده افطار مورد استفاده قرار می گیرد، شله زرد است. محققان طب سنتی مزایایی همچون ضد افسردگی، بهبود معده های اسیدی و جلوگیری از لختگی خون برای شله زرد ذکر کرده اند. به عنوان پیش غذا در وعده افطار نیز می‌توانید شله زرد سرو نمایید. یکی از نذری های مناسبتی در ماه مبارک رمضان که بسیار پرطرفدار می‌باشد نیز شله زرد است.

شله زرد

فرنی

یک دسر پر خاصیت دیگر که در ماه رمضان مورد استفاده قرار می گیرد، فرنی است. در این دسر از آرد برنج به همراه شیر، گلاب، دارچین و در برخی موارد نشاسته استفاده می کنیم. در صورتی که در این دسر از مواد شیرین کننده زیاد استفاده نشود، می توان از آن در وعده افطار استفاده کرد. فرنی به عنوان تنظیم کننده اشتها، کاهنده فشار خون، محافظ در برابر بیماری های قلبی و عروقی و کمک کننده به تناسب اندام شناخته می شود.

نکات حائز اهمیت در تهیه غذای ماه مبارک رمضان

  • بهتر است غذاهای خود را کم نمک درست کنید زیرا غذاهای شور حس تشنگی در طول روز را افزایش می دهند.
  • در کنار غذاهای برنجی گاهی از غذاهای نانی نیز استفاده کنید تا تنوع غذایی مناسبی ایجاد شود.
  • غذاهای چرب را از وعده سحری خود حذف نمایید.
  • میان وعده افطار و شام فاصله زمانی حداقل 40 دقیقه به وجود آورید.
  • استفاده از سبزیجات و انواع سالاد در این ماه بسیار توصیه می گردد.
  • از تندخوری و پرخوری در وعده های سحری و افطار پرهیز کنید تا پس از ماه رمضان دچار مشکلات گوارشی نگردید.
  • میل به شیرینی را در سحری کنترل کرده تا کمتر دچار تشنگی در طول روز شوید.

در نهایت خوب است بدانید که نوع دیگری از برنج با عنوان برنج قهوه ای از خواص بیشتری نسبت به برنج سفید برخوردار است. برنج مذکور دارای سبوس بوده و به همین دلیل سرشار از فیبر می باشد، بنابراین توصیه می شود که این برنج را نیز در برنامه غذایی خود قرار دهید.

دیدگاهتان را بنویسید