اطلاعات عمومی, راهنمای خرید

مقایسه و تفاوت برنج کشت اول و برنج کشت دوم

برنج کشت دوم کاویش فود

ممکن است برای شما نیز پیش آمده باشد که پس از انتخاب نوع برنج خود و مراجعه به فروشگاه ها، با سوال خرید کشت اول یا کشت دوم آن مواجه شوید.

در سال های اخیر به دلیل کیفیت بالای برنج کشت دوم، تقاضای بازار برای خرید آن افزایش یافته است. این موضوع کشاورزان بیشتری را برای پرورش برنج در نوبت دوم ترغیب نموده است. در این مقاله به مسائلی همچون تفاوت این دو محصول، انواع آن ها و همچنین معرفی برنج چین دوم خواهیم پرداخت.

برنج کشت اول چیست؟

برنجی که در اوایل بهار کاشته‌شده و نهایتا تا آخر مرداد ماه برداشت شود، برنج کشت اول می گوییم. انواع برنج ایرانی از طارم تا فجر را می توان به صورت نوبت اول کشت نمود که این موضوع حق انتخاب بالایی برای مخاطبان ایجاد می کند. در واقع افراد با توجه به بودجه، نوع مصرف و کیفیت مورد نیاز می توانند هر کدام از انواع برنج کشت اول را استفاده کنند. در ادامه به معرفی سه مورد از بهترین انواع برنج کشت اول خواهیم پرداخت.

برنج طارم

یکی از بهترین انواع برنج نوبت اول، طارم می باشد که به دلیل عطر و طعم فوق العاده خود از محبوبیت بالایی برخوردار است. برنج طارم دارای ویژگی های ظاهری از قبیل دانه های بلند، ظاهری استخوانی و رنگ سفید مایل به کرم می باشد. کشت این محصول در استان هایی همچون گیلان، مازندران و زنجان انجام می گردد که بهترین آن متعلق به شهر فریدون کنار در استان مازندران است.

مشاهده قیمت و خرید انواع برنج طارم

مزرعه برنج طارم

برنج هاشمی

کمتر کسی هست که نام برنج هاشمی به گوش او نخورده باشد. محبوبیت برنج هاشمی به دلیل سطح کیفی بسیار بالا و خوش پخت بودن آن می باشد. این محصول دارای دانه های کشیده و چاق تر نسبت به دیگر انواع موجود در بازار می باشد. قیمت این برنج با توجه به محل کشت آن متفاوت است اما به دلیل مرغوبیت از قیمت های مشابه برنج طارم و بالاتر از دیگر انواع برنج برخوردار می باشد.

مشاهده قیمت و خرید انواع برنج هاشمی

برنج صدری

یکی از برنج هایی که به دلیل دیررس بودن تنها در نوبت اول قابل کشت است، برنج صدری می باشد. این برنج دارای قابلیت کشت در تمامی استان های شمال کشور است اما کشت آن در استان مازندران کمتر از دو استان دیگر می باشد. دانه های برنج صدری به رنگ استخوانی بوده و قد دانه ها نسبت به برنج های دیگر از یک دستی کمتری برخوردار است.

مشاهده قیمت و خرید انواع برنج صدری

برنج کشت دوم چیست؟

در برخی از استان های کشور، پس از برداشت برنج کشت اول زمین بار دیگر شخم زده شده و آماده کشت مجدد می گردد. به برنجی که در این زمان کاشته‌می شود، برنج کشت دوم یا دوباره کشت می گویند که برداشت آن در ماه آبان صورت می پذیرد.

برنج کشت دوم به آب زیادی احتیاج دارد زیرا در هنگام تابستان تبخیر سطحی آب بسیار بالا می رود. همچنین آب و هوای منطقه تاثیر به سزایی در امکان پرورش این نوع برنج دارد. این مسائل باعث‌شده تا در میان استان های شمالی کشور تنها امکان کاشت تابستانه در مازندران وجود داشته باشد.

مشاهده قیمت و خرید برنج کشت دوم

تفاوت برنج کشت اول و کشت دوم

اول از همه باید بدانید که برنج کشت دوم از بالاترین سطح کیفیتی در میان تمامی انواع برنج برخوردار است و این موضوع باعث‌شده تا در سطح قیمتی بالاتری از دیگر گونه ها قرار داشته باشد.

نکته دومی که باعث قیمت بالاتر برنج کشت دوم می گردد، نیاز آن به آب و هوای مناسب است که باعث محدود شدن استان های قابل کشت می گردد. این موضوع سبب کاهش عرضه نسبت به تقاضا و در نهایت بالا رفتن قیمت برنج می شود.

در آخر خوب است بدانید که امکان کشت تمامی انواع برنج به صورت نوبت دوم فراهم نمی باشد زیرا برای پرورش برنج در تابستان نیاز است دانه های انواع مقاوم و زودرس برنج کاشته شوند. در نتیجه برنج هایی مانند صدری مناسب کشت در این حالت نمی باشند.

آیا برنج کشت دوم مضر است؟

بسیاری از افراد بر این باورند که برنج کشت دوم ممکن است برای بدن مضر باشد. این باور به دلیل استفاده از کودهای شیمیایی و سموم برای دفع آفات به وجود آمده‌است. با این حال باید توجه نمایید که فاصله زمان بین سم پاشی و برداشت برنج، طولانی بوده و همین موضوع باعث می شود تا سم به صورت طبیعی از برنج خارج شود.

برای اطمینان خاطر بیشتر، باید بدانید که سالم بودن برنج های کشت دوم در آزمایشگاه ها و به صورت کاملا علمی تاییدشده است. این برنج بالاترین سطح کیفیتی را در میان انواع داخلی و خارجی خود دارد و از لحاظ ارگانیک بودن در سطح بسیار بالاتری از برنج های خارجی قرار می گیرد.

در برخی موارد نیز به تراریخته بودن برنج های کشت دوم اشاره می شود که این موضوع نیز غلط است. در واقع به محصولاتی که ژنوم آن ها تغییر کرده است، مواد تراریخته می گویند. این تغییرات اکثرا در آزمایشگاه ها صورت‌گرفته و در موارد اندکی به دلیل آلودگی خاک و یا آب مورد استفاده می توانند ایجاد شوند. بنابراین کشت دوم بودن برنج به هیچ عنوان با تراریخته بودن آن مرتبط نیست. اکثر این شایعات توسط افراد برای بالا بردن انواع دیگر برنج مطرح می شوند.

مشاهده و مقایسه و خرید انواع برنج ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید