آموزش آشپزی, تغذیه و سلامتی

طرز تهیه فرنی با آرد برنج

طرز تهیه فرنی با آرد برنج کاویش

فرنی آرد برنج از جمله غذاهایی است که از دیرباز بر سر سفره افطاری سرو می‌شود. به دلیل مواد تشکیل دهنده این غذا، وعده‌ای کامل و مقوی محسوب می‌شود و حتی برای کودکان و نوزادان نیز مفید است. با وجود ارزش غذایی بالای فرنی، مواد اولیه و طرز تهیه آن بسیار ساده است و در زمان کمی می‌توان آن را تهیه کرد. امروزه از فرنی برای تهیه دسرهای مختلفی نیز استفاده می‌شود. همچنین می‌توانید با استفاده از زعفران، شکلات و طعم دهنده‌های مورد علاقه خود در آن استفاده و آن را متفاوت کنید. میزان کیفیت برنجی که در تهیه آرد برنج استفاده می‌شود و شرایط آرد کردن آن از نظر بهداشتی بسیار مهم است. شرکت کاویش، آرد برنج را به مرغوب‌ترین دانه‌های برنج شمال کشور و در شرایط کاملا بهداشتی و مکانیزه تهیه کرده تا خیال شما از بابت محصول مصرفی راحت باشد.

برای خرید آرد برنج کاویش با بهترین کیفیت کلیک کنید.

طرز تهیه فرنی ساده خانگی برای دو نفر

برای تهیه فرنی با آرد برنج برای 2 نفر با میزان گفته شده از مواد لازم در جدول زیر و روش بیان شده عمل کنید.

مواد لازم برای 2 نفر
شیر2 لیوان
آرد برنج2 قاشق غذا خوری
شکر5 قاشق غذا خوری
گلاب2 قاشق غذا خوری
هل آسیاب شدهنصب قاشق چای خوری

ابتدا شیر سرد را در قابلمه بریزید و قبل از اینکه روی شعله گاز قرار دهید، آرد برنج را به آن اضافه کنید. اگر آرد برنج را در شیر گرم بریزید گوله گوله می‌شود پس اول در شیر سرد بریزید و آرام آرام هم بزنید تا با شیر یکدست شود.

حال مخلوط شیر و آرد برنج را روی گاز قرار دهید و با شعله متوسط هم بزنید تا گرم شود. اینکه به طور یکسره و به آرامی شیر را هم بزنید بسیار مهم است چون در غیر این صورت آردها ته نشین شده و کف قابلمه می‌چسبد.

بعد از اینکه شیر گرم شد شکر را به آن اضافه کنید و هم بزنید. کم کم متوجه غلیظ شدن ترکیب می‌شوید هل را اضافه کنید. آن قدر ادامه دهید تا به حد غلظت دلخواه شما برسد. در این مرحله گلاب را نیز در فرنی بریزید و بعد از چند لحظه شعله را خاموش کنید.

فرنی آماده شده را در ظرف دو ظرف هم اندازه متناسب با مقدار فرنی بریزید و روی آن را به دلخواه با خلال بادام، پسته و پودر نارگیل ترئین کنید. فرنی را بنا به ذائقه شخصی خودتان هم به صورت گرم و هم سرد می‌توانید سرو کنید.

طرز تهیه آرد برنج ساده و خانگی
طرز تهیه آرد برنج ساده و خانگی

طرز تهیه فرنی با آرد برنج برای یک نفر

اگر می‌خواهید برای خودتان یک دسر سریع و خوشمزه درست کنید فرنی گزینه مناسبی برای شما است. برای تهیه فرنی یک نفره کافی است تمام مواد گفته شده در دستور تهیه را با نسبت یک دوم استفاده کنید:

  • یک لیوان شیر
  • دو تا سه قاشق غذاخوری شکر به نسبت میزان شیرینی مورد علاقه خودتان
  • یک قاشق غذاخوری آرد برنج
  • یک قاشق غذاخوری گلاب
  • نوک قاشق چای خوری هل

مقاله پیشنهادی: طرز تهیه حلوای آرد برنج

پیشنهاد ویژه: مشاهده قیمت و خرید برنج معطر هاشمی

طرز تهیه فرنی با آرد برنج برای 4 نفر

اگر یک مهمانی کوچک چهار نفره دارید و به دنبال دسری خوشمزه و راحت هستید، می‌توانید اقدام به پخت فرنی کنید. برای تهیه فرنی آرد برنج برای 4 نفر طبق لیست زیر مواد لازم را آماده کنید و با توجه به دستور تهیه که پیش از این مطالعه کردید پیش بروید:

طرز تهیه فرنی با آرد برنج رژیمی
  • 4 لیوان شیر
  • 4 قاشق غذاخوری آرد برنج
  • 8 قاشق غذاخوری شکر
  • 3 الی 4 قاشق غذاخوری گلاب
  • یک قاشق چای خوری هل آسیاب شده

مقاله پیشنهادی: طرز تهیه شیرینی برنجی با آرد برنج

طرز تهیه فرنی با نشاسته

رسپی‌های مختلفی برای تهیه فرنی وجود دارد. فرنی با نشاسته نیز از جمله آن‌ها است. فرنی با نشاسته پس از پختن و قرار گیری در یخچال بافت ژله‌ای خواهد داشت. برای تهیه فرنی با نشاسته برای 2 نفر طبق دستور و مواد لازم داده شده پیش بروید:

  • 2 لیوان شیر
  • 2 الی 3 قاشق غذاخوری نشاسته
  • دو قاشق غذاخوری شکر
  • طعم دهنده با توجه به سلیقه و ذائقه (پودر کاکائو، وانیل، زعفران و …) به میزان دلخواه

برای تهیه فرنی با نشاسته نیز مانند آرد برنج باید نشاسته را در شیر سرد بریزید و کمی به آن زمان دهید تا بدون گوله شدن حل شود. سپس آن را روی گاز گذاشته و هم بزنید پس از گرم شدن ب آن شکر و طعم دهنده اضافه کنید و تا غلطت دلخواه آن را هم بزنید. پس از آماده شدن آن را در ظرف دلخواه ریخته و به مدت 3 ساعت در یخچال گذاشته تا به خوبی خنک و سفت شود.

طرز تهیه فرنی با آرد برنج زعفرانی

برای زیباتر و خوشمزه‌تر شدن فرنی میتوانید در آن طعم دهنده‌های دلخواه مانند زعفران استفاده کنید. مخصوصا اگر می‌خواهید در مهمانی یا سفره افطار از آن استفاده کنید می‌توانید به صورت رنگی در ظرف‌های گوناگون آن را سرو کنید. برای تهیه فرنی با آرد برنج زعفرانی کافی است زعفران را درون ظرفی با یک قالب یخ بریزید. پس از آب شدن درون آن آب جوش ریخته و بگذارید روی حرارت تا به خوبی دم کشیده و رنگ خود را پس بدهد. سپس میزان لازم از آن را به مواد فرنی اضافه کنید.

طرز تهیه فرنی با آرد برنج زعفران و کاکائو
طرز تهیه فرنی با آرد برنج زعفران و کاکائو

طرز تهیه فرنی با آرد برنج و کاکائو

اگر شما هم از طرفداران دسرهای شکلاتی و کاکائویی هستید می‌توانید با تهیه فرنی با آرد برنج و کاکائو دسر سالم و خوشمزه داشته باشید. برای تهیه این دسر خوشمزه کافی است هنگام اضافه کردن آرد برنج به شیر سرد، پودر کاکائو نیز به آن اضافه کنید و طبق دستور تهیه فرنی بقیه مراحل پیش ببرید. همچنین می‌توانید به جای پودر کاکائو از شکلات آب کرده نیز استفاده کنید. شکلات مورد علاقه خودتان را با میزان تلخی دلخواه روی حرارت آب کنید و زمانی که فرنی در حال غلیظ شدن است به آن اضافه کنید. فقط حواستان باشد در صورت استفاده از شکلات شیرین دیگر از شکر استفاده نکنید یا میزان آن را خیلی کم کنید.

طرز تهیه فرنی رژیمی

اگر رژیم دارید و باید از خوردن شکر امتناع کنید نیز می‌توانید از فرنی به عنوان دسر استفاده کنید. شما می‌توانید به جای شکر، از شکر قهوه‌ای، شیرین‌ کننده‌های طبیعی مثل استویا و عسل و شیره انگور برای شیرین کردن فرنی خود استفاده کنید. همچنین با استفاده از شیر کم چرب، میزان چربی این دسر را نیز می‌توانید کاهش دهید.

دیدگاهتان را بنویسید