آموزش آشپزی, تغذیه و سلامتی

طرز پخت برنج بریانی

طرز پخت برنج بریانی

برنج بریانی غذایی است که در نقاط مختلفی از جمله هند و پاکستان پخته می‌شود. در ایران نیز در منطقه بلوچستان این غذا جزو غذاهای محلی و مجلسی آن‌ها محسوب می‌شود. این غذا را بر طبق نوع ذائقه با انواع گوشت سفید یا قرمز می‌توان پخت. نکته کلیدی در دستور تهیه این غذا، استفاده از ادویه‌های معطر و فراوان است. ترکیب پلو با سس بریانی بسیار خوش طعم بوده و جزو غذاهای پر طرفدار جنوب هندوستان، پاکستان و برخی مناطق ایران به شمار می‌آید. برای ایجاد تنوع در منو غذایی خود می‌توانید این غذای خوش عطر و طعم را پخته و نوش جان کنید.

برای تهیه برنج بریانی در هندوستان و پاکستان از برنج خارجی باسماتی استفاده می‌شود.

اما در ایران شما می‌توانید این غذا را با برنج‌های مرغوب شمال کشور مانند طارم، هاشمی و کشت دوم تهیه کنید و طعم و عطر بی‌نظیرتری را داشته باشید. اگر به دنبال قیمت مناسب‌تری برای تهیه برنج هستید نیز می‌توانید به جای برنج‌های خارجی بی کیفیت، از برنج‌های پر محصول ایرانی نظیر ندا، فجر و خوشپخت استفاده کنید.

طرز تهیه بریانی برنج

در ادامه طرز تهیه این غذا را در 3 نوع طرز پخت برای هند، پاکستان و منطقه بلوچستان با مواد اولیه مختص 4 نفر مشاهده می‌کنید.

مواد لازم برای 4 نفر
برنج4 پیمانه
سینه مرغ400 گرم
ماست4 قاشق غذا خوری
ادویه های معطر*از هر کدام به اندازه 1 قاشق چای خوری
فلفل و زردچوبه و نمکبه میزان لازم
پیاز1 عدد بزرگ
روغنبه میزان لازم
گوجه فرنگی2 عدد
ادویه گراماسالا1 قاشق غذا خوری

*ادویه های معطر این غذا شامل پودر جوز هندی، زیره سبز، دارچین، زنجبیل، برگ بو، گشنیز تازه و هل

دستور پخت برنج بریانی پاکستانی

برای عطر و طعم بهتر این غذا لازم است مرغ‌ها را با ادویه های گفته شده و ماست و روغن از شب قبل به خوبی مخلوط و مزه‌دار کنید. سپس آن را به مدت یک شب تا صبح در یخچال قرار دهید.

برای درست کردن این غذا برنج را به خوبی شسته و با سه قاشق چای خوری نمک به مدت 2 ساعت خیس دهید. در این قاصله مرغ‌ها را از یخچال بیرون آورده تا به دمای محیط برسد.

در یک قابلمه با ارتفاع دیواره زیاد، پیاز نگینی شده بریزید و با روغن یا کره به خوبی تفت دهید تا طلایی شود یا می‌توانید از پیاز سرخ شده آماده کاویش استفاده کنید. سپس سیر، زنجبیل، زردچوبه و مقدار کمی از هر کدام از ادویه‌ها به آن اضافه کنید و با شعله کم تفت دهید. مرغ‌ها را درون مواد بریزید و تا زمانی که سطح مرغ تغییر رنگ دهد آن را با مواد سرخ کنید. حال گوجه را نیز اضافه کنید. برای طعم بهتر غذا می‌توانید از آلو بخارا و فلفل دلمه‌ای نیز در این مرحله استفاده و به مرغ بی‌افزایید. پس از اینکه مواد باهم به خوبی تفت داده شدند، نصف لیوان آب جوش به آن اضافه و با شعله کم درب آن را گذاشته تا به مدت 30 دقیقه بپزد.

در این مرحله برنج خیس خورده را درون 6 لیوان آب در حال جوش بریزید و به مدت 5 دقیقه صبر کنید تا کمی بپزد. سپس برنج را آبکش کنید.

قابلمه بزرگی که همه مواد و برنج در آن جا شود را انتخاب و روی شعله گاز قرار دهید. کف قابلمه را با کره یا روغن چرب کنید. به صورت لایه لایه برنج، مواد بریانی و مقداری از ادویه های معطر را درون قابلمه بریزید. در انتها زعفران دم کرده و برگ بو روی مواد ریخته و با دم کنی درب قابلمه را بگذارید تا بریانی برنج به خوبی دم بکشد.

طرز تهیه برنج بریانی پاکستانی
طرز تهیه برنج بریانی پاکستانی

طرز تهیه برنج بریانی هندی

برای تهیه این غذا به روش هندی تغییری در مواد اولیه ایجاد نمی‌شود فقط روش تهیه کمی متفاوت خواهد بود.

برای پخت برنج بریانی هندی برنج را به خوبی شسته و با مقداری نمک 2 ساعت خیس کنید.

طرز پخت برنج بریانی هندی

پیاز نگینی شده را با روغن تفت دهید تا طلایی شود یا می‌توانید از پیاز سرخ شده آماده کاویش استفاده کنید و سپس سیر و ادویه‌های معطر را به آن اضافه کنید. گوجه‌ها را پوره کرده بی‌افزایید. پس از اینکه 3 تا 5 دقیقه به خوبی این مواد را با هم تفت دادید ماست را اضافه کنید.

درب قابلمه را بگذارید تا مواد کمی با هم پخته و غلیظ شوند سپس مرغ‌های خرد کرده را اضافه کنید. دوباره درب قابلمه را گذاشت، شعله را کم کنید و اجازه دهید مرغ‌ها به خوبی پخته شوند.

در این فاصله برنج را درون آب جوش بریزید و با مقدار کافی نمک و در صورت تمایل روغن و آبلیمو به مدت 5 دقیقه بپزید و سپس آبکش کنید. برای طعم بهتر غذا می‌توانید جداگانه دوباره از پیاز سرخ شده و ادویه استفاده و با برنج آبکشی مخلوط کنید.

برنج را با مواد بریانی به صورت لایه لایه درون قابلمه بریزید. می‌توانید در هر لایه کمی ادویه معطر مانند جوز هندی و ادویه گراماسالا نیز اضافه کنید. درب قابلمه را با دم کنی بگذارید تا بریانی برنج به خوبی دم بکشد.

طرز تهیه برنج بریانی بلوچی

برنج بریانی به روش بلوچی با همان مواد اولیه گفته شده پخته می‌شود. تنها در روش پخت آن به پاکستانی و هندی تفاوت‌هایی وجود دارد.

در این روش نیز برنج را باید بشویید و 2 ساعت خیس دهید. سپس پیاز نگینی را با زیره تفت دهید.

مرغ را تکه تکه کرده و با سیر و زنجبیل سرخ کنید. سپس پیاز سرخ شده، ادویه‌های معطر گفته شده و ماست و پوره گوجه فرنگی را به مرغ اضافه کنید و اجازه دهید به خوبی با هم پخته شوند.

در این فاصله تا مواد بریانی پخته شوند، برنج را به مدت 5 دقیقه روی گاز گذاشته و سپس آبکش کنید. در یک قابلمه با اندازه مناسب مواد بریانی را با برنج به صورت لایه لایه بریزید. به مدت 30 دقیقه درب قابلمه را با دم کنی بگذارید تا به خوبی دم بکشد.

دیدگاهتان را بنویسید