آموزش آشپزی, اطلاعات عمومی, راهنمای خرید

دلایل شفته شدن برنج و راه های جلوگیری و رفع این مشکل

شفته شدن برنج موجب شده تا در زیبایی ظاهری و طعم آن اثرگذار باشد. برای جلوگیری از این مشکل راهکار های متفاوتی وجود دارد. یکی از مواردی که حتما باید به خاطر داشته باشید قرار دادن برنج در آب خالی است. این کار را هیچ وقت انجام ندهید. برنج را قبل از پخت برای چند ساعت در ترکیبی از آب و نمک بگذارید. برنج شفته به یکدیگر چسبیده و ظاهری ناخوشایند می‌گیرد. به علاوه دانه‌ها به طور کامل قد نکشیده و طعم اصلی برنج نیز از بین خواهد رفت. یکی دیگر از دلایل شفته شدن برنج، جوشیدن طولانی مدت در آب خواهد بود. این جوشیدن طولانی موجب چسبندگی بیش از حد و خمیری شدن برنج می‌شود.

برنج شفته را با برنج کته اشتباه نگیرید. برنج کته به صورت کامل پخته شده و دانه های برنج قد کشیده و نرم می‌باشند. اولین قدم در رفع این مشکل متناسب بودن میزان آب درون قابلمه با برنج خواهد بود. و همچنین برنج را برای مدت زمان طولانی درون آب در حال جوش باقی نگذارید. برای به دست آوردن زمان مورد نیاز جوشیدن برنج به کهنه و یا نو بودن آن نیز باید دقت نمود.

شما می‌توانید انواع برنج های محلی و پرمحصول ایرانی را با چند کلیک ساده از کاویش فود خرید نمایید.

پخت برنج
پخت عالی و خوش عطر و طعم برنج ایرانی

روش جلوگیری از شفته شدن برنج ایرانی

شفته شدن برنج ایرانی به طور مخصوص در زمان مهمانی یک اتفاق ناخوشایند است. استرس و نگرانی در هنگام مهمانی با تعداد بالا می‌تواند سبب شفته شدن برنج شود. در نتیجه آرامش خود را حفظ کرده و نگران نباشید. زیرا با چند کار ساده به راحتی از این امر جلوگیری خواهید نمود. انواع برنج ایرانی خود را حتما برای 2 الی 3 ساعت در آب و نمک خیس بدهید. برای پخت برنج به صورت کته در ازای هر دو پیمانه از یک قاشق مرباخوری نمک استفاده نمایید. و برای پخت برنج به صورت آبکشی در ازای هر پیمانه یک قاشق نمک اضافه نمایید. قبل از قرار دادن بر روی حرارت آب برنج را بهتر است عوض نمایید.

برای نرم شدن برنج چه باید کرد

قابلمه را با سایز مناسب انتخاب نمایید. سایز قابلمه نیز در شفته شدن برنج شما تاثیر خواهد گذاشت. قابلمه کوچک فضای کمی را برای ری نمودن و قد کشیدن برنج خواهد داد. در نتیجه دانه های برنج به یکدیگر چسبیده و برنج شما شفته خواهد شد. دقت داشته باشید تا قابلمه شما بیشتر از اندازه برنج خام انتخابی، فضای خالی داشته باشد. در حدود دو سوم از فضای قابلمه را حداقل خالی باقی بگذارید. برنج خود را نه خیلی زود و نه دیر هنگام آبکش نکنید. قرار دان طولانی مدت برنج با آب بر روی حرارت نیز موجب شده تا برنج شما حالت خمیری بگیرد. بهترین زمان برای آبکش کردن برنج موقعی بوده که دانه ها نه خیلی سفت و نه خیلی وارفته باشند. نرم شدن زیادی دانه‌ها در هنگام آبکشی علت شفته شدن برنج شما خواهد بود. تمامی روش های گفته شده به برنج شما کم کرده تا نرمی مورد نیاز را به دست آورده اما وا رفته و شل نشوند.

سفارش و خرید برنج طارم محلی با ارسال رایگان درب منزل خود را از ما در کاویش بخواهید.

برنجم شفته شده چیکار کنم

بسیاری از افراد در هنگام پخت برنج و آبکشی، برنج را با آب سرد می‌شویند. برنج بر روی حرارت با آب داغ بوده و شستن برنج با آب سرد موجب شوک شدن برنج خواهد شد. این شوک وارده از قد کشیدن و ری دانه‌ها جلوگیری خواهد کرد. آب داغ و گرم نیز حالت خمیری و چسبندگی برنج را افزایش خواهد داد. در نتیجه بهترین دما، آب ولرم تا کمی سرد برای شستن برنج در هنگام آبکشی خواهد بود. برنج را در هنگام جوشیدن هم نزنید. در این زمان هیچ نیازی به هم زدن برنج در حال جوش نخواهد بود. این کار به چسبندگی برنج و خمیری شدن آن کمک خواهد نمود. در نهایت برنج شفته شده و جدا شدن و قد کشیدن دانه‌ها از بین خواهد رفت.

اضافه کردن مقداری روغن به برنج در حال جوشیدن کمک بزرگی خواهد نمود. فرقی ندارد برنج را به صورت آبکشی و یا کته خواهید پخت. در هنگام جوش آمدن آب مقداری برنج اضافه کرده تا دانه‌ها به یکدیگر نچسبند. نچسبیدن دانه‌ها موجب شده تا بیشتر قد کشیده و طعم خود را به خوبی منتقل نمایند. عطر و طعم برنج ایرانی همچون برنج هاشمی و برنج طارم محلی فریدونکنار در هر دو حالت کته و آبکشی فوق العاده می‌باشد. و یک روش ساده اما مهم دیگر در هنگام پخت برنج، مقدار آب به اندازه می‌باشد. اگر از مقدار آب بسیار بیشتر از برنج استفاده نمایید زمان به جوش آمدن به تاخیر خواهد افتاد. در نتیجه برنج مدت زمان بیشتری را درون آب بوده و شفته خواهد شد.

خرید انواع برنج ایرانی همچون برنج هاشمی با طعمی استثنائی در صنایع غذایی کاویش فود امکان پذیر خواهد بود.

برنج هاشمی ایرانی و شفته شدن برنج ایرانی
خرید و پخت برنج هاشمی به صورت کته و آبکشی

اگر برنج کته شفته شد چه کنیم

اگر برنج کته شفته شد بر روی آن دم کنی قرار ندهید. قرار دادن دم کنی به بیشتر نرم شدن آن کمک خواهد نمود. به برنج در حال آبکشی خود می‌توانید دو سه قطره آبلیمو اضافه کرده تا بیشتر نرم نشود. قرار دادن نان بربری و یا نان سنگک بر روی برنج به جذب آب دانه‌های برنج کمک بزرگی خواهد نمود. به برنج خود ته دیگ اضافه نمایید. پختن ته دیگ یکی دیگر از راه های کمک به برنج شفته شده خواهد بود. اگر برنج کته شما شفته شده است بهتر است تا برنج را به صورت قالبی سرو نمایید. برنج قالبی موجب شده تا ظاهر چسبندگی برنج کمتر نشان داده شود.

اگر درون قابلمه شما هنوز مقداری آب وجود داشته و حس می‌کنید برنج شفته شده است. سریعا آب درون قابلمه را خالی کرده و با آب سرد برنج را بشویید. این کار سبب مقداری سفت شدن دانه های برنج خواهد شد. و در نهایت اگر برنج شما بسیار بیشتر از حدی که بتوان کاری برایش انجام داد شل شده است نیز نگران نباشبد. شما می‌توانید برنج کته شفته شده خود را تبدیل به غذایی جدید نمایید. انواع سوپ های خوشمزه و آش برنج را می‌توانید به این روش تهیه نموده و برنج خود را نجات دهید. پخت ته چین مرغ و یا گوشت نیز گزینه خوبی برای برنج وا رفته خواهد بود.

جلوگیری از شفته شدن برنج کته
جلوگیری از شفته شدن برنج کته

دیدگاهتان را بنویسید