آموزش آشپزی

طرز تهیه شیرینی برنجی با استفاده از آرد برنج مرغوب

شیرینی برنجی
یکی از خوشمزه ترین شیرینی‌هایی که می‌توان در خانه و به راحتی آن را درست کرد، شیرینی برنجی است که می‌توانید طرز تهیه آن را در این مقاله بخوانید.

آرد برنج یکی از انواع آردهای عالی برای تهیه بسیاری از غذا و دسرهای مختلف مثل شیرینی برنجی است. خواص و ویتامین های موجود در برنج و فرآورده های آن مثل آرد برنج باعث استفاده آن در بسیاری از غذاها شده است. در این مقاله می خواهیم اشاره ای به طرز تهیه آنداشته باشیم.

مراحل طرز تهیه شیرینی برنجی در خانه

شیرینی برنجی به عنوان یکی از سوغاتی های مهم شهر کرمانشاه شناخته می شود. اگرچه تهیه این شیرینی در بسیاری از شهرهای ایران انجام می شود ولی همه به عنوان سوغات کرمانشاه آن را می شناسند. در ادامه می خواهیم به مراحل تهیه این شیرینی محبوب در خانه بپردازیم.

مواد لازم برای تهیه شیرینی برنجی

  • آرد برنج
  • پودر قند
  • زرده تخم مرغ
  • روغن
  • پودر هل

گلاب

تمام مواد لازم برای تهیه شیرینی برنجی با توجه به تعداد نفرات و مقدار شیرینی که می خواهید تهیه کنید، مشخص می شود. معمولا برای 500 گرم آرد برنج، 250 گرم پودر قند و 250 گرم هم روغن استفاده می شود. تعداد زرده تخم مرغ هم برای این مقدار از مواد، دو عدد بوده و مقدار پودر هل و گلاب هم سلیقه ای است.

برای تهیه این شیرینی ابتدا روغن و پودر قند را در ظرف مناسب ریخته و کامل هم می زنید تا یکدست شود. در ادامه زرده های تخم مرغ و هل را نیز به مواد اضافه کرده و به هم زدن ادامه می دهید.

شیرینی برنجی

در مرحله بعدی از تهیه شیرینی برنجی نوبت به آرد برنج می رسد. حالا آرد را الک کرده و مرحله به مرحله به مواد اضافه می کنید تا خمیر یکدست شود. در مرحله آخر هم به خمیر مقداری گلاب می زنید تا از حالت خشکی خارج شود.

حالا در ادامه باید خمیر را برای استراحت داخل یخچال قرار دهید. زمان استراحت خمیر بین 2 تا 24 ساعت است. سپس خمیر را بیرون آورده و هر کدام را به اندازه یک گردو جدا کرده و به حالت گرد در سینی قرار می دهید.

البته قبل از جدا کردن خمیر شیرینی برنجی باید سینی مخصوص را چرب کرده و کاغذ روغنی را در کف آن قرار دهید. فر را هم روشن کرده و اجازه می دهید تا در این مدت زمان آماده سازی شیرینی ها، گرم شود.

خمیر را در سینی فر کنار هم می چینید. سپس با یک قالب مخصوص یا چنگال سعی می کنید روی شیرینی ها را نقش بزنید. حالا سینی خمیرهای آماده را در فر با دمای 170 درجه سانتیگراد و به مدت 20 دقیقه قرار می دهید.

دستور طرز تهیه این شیرینی در خانه یکی از راحت ترین انواع شیرینی خانگی می باشد. نکته مهم در تهیه این شیرینی نوع و کیفیت آرد برنجی است که در آن استفاده می شود. هر چقدر آرد برنج به کار رفته در تهیه شیرینی مرغوب تر باشد، شیرینی هم ترد و خوش طعم خواهد بود.

شیرینی برنجی یکی از محبوب ترین شیرینی ها در بین خانواده های ایرانی می باشد. علاوه بر تهیه این شیرینی در خانه، مراکز زیادی نیز اقدام به تولید و فروش این شیرینی در مراکز صنعتی می کنند. استفاده از مواد اولیه مختلف در تهیه این شیرینی باعث می شود که گاهی طعم های متفاوتی را در آن ببینیم. ولی به صورت کلی و ساده به طرز تهیه آن اشاره کردیم.

نکات مربوط به کیفیت و نوع آرد برنج

همان طور که در بالا هم به آن اشاره کردیم برای تهیه یک شیرینی خوشمزه بهتر است به کیفیت آرد برنج توجه بالایی شود. آرد برنج بعد از آرد گندم جزء مصرفی ترین نوع آرد است که کاربرد بالایی در تهیه مواد غذایی مختلف از جمله شیرینی ها دارد.

بهترین نوع برنج برای تهیه انواع آرد، برنج های ایرانی مختلف است. بعضی از مراکز تهیه آرد برنج از برنج های شکسته و خرد شده استفاده می کنند. در واقع نوع و حالت دانه برنج برای تهیه آرد مهم نیست و نکته حائز اهمیت موضوع، کیفیت برنج است.

شیرینی برنجی

هنگام تهیه شیرینی هم در صورتی که آرد برنج از نوع مرغوب آن تهیه شده باشد، درجه کیفی شیرینی بالا خواهد بود. بسیاری از افراد که در خانه اقدام به تهیه شیرینی برنجی می کنند، ترجیح می دهند آرد آن را نیز خودشان تهیه کنند. برای تهیه آرد برنج روش ها و ابزار مختلفی وجود دارد ولی بهتر است مرغوبترین نوع برنج برای تهیه آن انتخاب شود.

کسانی که قصد تهیه آرد برنج و سپس شیرینی در خانه را دارند باید ابتدا نسبت به خرید یک برنج مرغوب اقدام کنند. سایت کاویش با عرضه انواع برنج ایرانی مرغوب و درجه یک ایرانی توانسته نیاز کاربران به یک برنج مرغوب را برطرف کند. انواع برنج ایرانی در حجم های مختلف روی سایت فروش کاویش قرار دارد. شما به راحتی می توانید محصول را تهیه کرده و در کوتاه ترین زمان ممکن آن را درب منزل خود تحویل بگیرید.

1 نظر در “طرز تهیه شیرینی برنجی با استفاده از آرد برنج مرغوب

  1. سمیرا گفت:

    با سلام ممنون از دستورپخت شما. فقط یه سئوال که این دستور پخت برای چند نفر هست یا مقدارش چقدر میشه؟

دیدگاهتان را بنویسید