آموزش آشپزی, آموزش های خانگی

حلوای آرد برنج و طرز تهیه آن

حلوای آرد برنج

حلوا از خوردنی‌ها و دسرهای پرطرفداری است که در بسیاری از مراسمات ایرانی پخته می‌شود. برای پخت حلوا از آرد برنج، گندم و نخود استفاده می‌شود که هرکدام از انواع حلوا به شمار می‌آیند. حلوای آرد برنج بسیار خوش طعم و عطر است و با مواد اولیه ساده‌ای پخته می‌شود. در ماه رمضان بر سرسفره افطاری، در مراسم ختم و برای نذری از انواع حلوا استفاده می‌شود و طرفدار زیادی نیز دارد.

پیشنهاد: خرید آسان انواع برنج مرغوب هاشمی ایرانی همراه با ارسال رایگان به سراسر کشور

طرز تهیه حلوا آرد برنج

پخت حلوای خوشمزه و مجلسی دو بخش دارد. بخشی جهت آماده سازی آرد و بخشی برای شهد حلوا است. مواد لازم برای پخت حلوای آرد برنج برای 4 الی 5 نفر در جدول زیر آمده است.

مواد لازم برای تهیه حلوای آرد برنج
آرد برنج 2 پیمانه
کره آب شدها استکان
روغن مایعنصف استکان
مواد لازم برای تهیه شهد حلوا
زعفران دم کرده5 قاشق
گلابا لیوان
آب2 لیوان
شکر2 لیوان
هل آسیاب شدهنصف قاشق

مرحله اول

در ابتدا شهد حلوا را آماده کرده و کنار بگذارید. برای این کار آب و شکر را روی گاز بگذارید و اجازه دهید تا کمی بجوشد. سپس زعفران و هل و گلاب را به آن اضافه کنید و از روی حرارت بردارید.

مرحله دوم

روغن و کره را در قابلمه بریزید و اجازه دهید تا داغ شود. سپس آرد را الک کرده و به آن اضافه کنید. پس از اضافه کردن آرد باید به سرعت شروع به هم زدن و تفت دادن آرد کنید. آرد برنج را بدون اینکه بسوزد باید تفت دهید تا طلایی شود و بوی خامی آن از بین برود.

حلوا زرد
حلوا زرد

مرحله سوم

پس از طلایی شدن آرد، شهد آماده شده را به آن اضافه کنید و با شعله کم هم بزنید تا مواد یکدست شود. دقت کنید که نباید گوله‌های آرد درون حلوا باشد. همچنین حلوا نباید شل یا خیلی سفت شود پس در میزان مواد دقت کنید.

مرحله چهارم

حال که حلوا آماده است آن را در ظرف‌ بریزید و بنا به سلیقه با خلال پسته، بادوم، پودر نارگیل و دارچین تزئین کنید.

نکاتی برای خوشمزه‌تر شدن حلوای آرد برنج

روند کلی درست کردن حلوای آدر برنج یا همان حلوای زرد به صورت گفته شده است و در شهرهای مختلف نیز طرز پخت کلی آن ثابت است اما نکاتی وجود دارد که با رعایت آن‌ها می‌توانید حلوای خوشمزه‌تر و مجلسی‌تری داشته باشید.

  • میزان شعله گاز و حرارت در پخت حلوا بسیار مهم است. در تمام مراحل باید شعله ملایم باشد. در زمان اضافه کردن آرد به روغن داغ باید شعله کم باشد تا آرد نسوزد.
  • باید به صورت مداوم و سریع باید هم بزنید تا از گوله گوله شدن آرد جلوگیری کنید.
  • حلوای آرد برنج را می‌توانید با روغن درست کنید اما اگر به جای روغن از کره یا مخلوط روغن و کره استفاده کنید حلوای خوش عطر و طعم‌تری خواهید داشت.
  • زعفران و گلابی که استفاده می‌کنید باید مرغوب باشد. همچنین باید زعفران را به خوبی بسابید و با یخ و آبجوش به خوبی دم کنید.
  • برنجی که برای آرد برنج استفاده می‌کنید نیز بسیار در پخت و مزه حلوا تاثیر دارد. حتما از آرد برنج مرغوب استفاده کنید و یا برنج ایرانی تهیه و خود در منزل آرد کنید.

خرید آنلاین برنج سرلاشه مرغوب شمال کشور از کاویش فود

تزئین حلوا
تزئین حلوا

طرز تهیه حلوا آرد برنج با شیر

در پخت حلوای آرد برنج میـوانید به جای آب از شیر استفاده کنید. حلوای آرد برنج با شیر بافت نرم‌تری دارد. طرز تهیه آن فرقی با روند گفته شده ندارد. فقط در ابتدا به جای آب، شیر و شکر را روی حرارت بگذارید و پس از آب شدن شکر در شیر، باقی مواد مورد نیاز تهیه شهد را به آن اضافه کنید. شهد آماده شده با شیر را کنار بگذارید و به سراغ آماده کرد و تفت دادن آرد بروید. بعد از طلایی شدن آرد، شهد را آرام آرام به آن اضافه و هم بزنید.

طرز تهیه حلوا آرد برنج با شیره انگور

برای پخت حلوا زرد یا حلوا آرد برنج می‌توانید به جای شکر از شیره انگور استفاده کنید تا هم خوش طعم‌تر و هم سالم‌تر شود. برای اینکار شیره انگور طبیعی تهیه کنید. اگر شیره انگور خیلی رقیق بود، درون قابلمه بریزید و اجازه دهید کمی بجوشد تا غلیظ شود. سپس شیر یا آب و بقیه مواد مورد نیاز تهیه شهد حلوا را به آن اضافه کنید. پس از آماده شدن شهد شیره انگور، آن را کنار بگذارید و آرد را آماده کنید ( طبق دستور گفته شده). پس از طلایی شدن آرد شهد را به آرامی به آن اضافه کنید و هم بزنید تا مواد یکدست شود.

طرز تهیه حلوا آرد برنج برای دو نفر

اگر می‌خواهید حلوا را برای یک عصرانه دو نفره درست کنید و نمی‌خواهید میزان اضافه‌ای از آن بماند، کافی است تمام مواد اولیه گفته شده در جدول مواد لازم را تقسیم بر دو کنید. بر اساس ذائقه می‌توانید میزان شکر یا هل آن را نیز تغییر دهید و کمتر یا بیشتر بریزید. همچنین برای سالم‌تر بودن آن می‌توانید به جای روغن از کره حیوانی و به جای شکر از عسل یا شیره انگور استفاده کنید.

چه برنجی برای حلوای آرد برنج مناسب است؟

آرد برنج باید با برنج ایرانی مرغوب درست شود. اگر قصد تهیه آرد برنج در خانه را دارید بهتر است از برنج‌های مرغوب با سایز ریز مانند نیم دانه یا سرلاشه استفاده کنید تا علاوه بر اینکه راحت‌تر آرد شود، طعم خوبی نیز داشته باشد. اگر دوست دارید که از آرد برنج سبوس دار استفاده کنید نیز می‌توانید از برنج قهوه‌ای استفاده کنید.

آرد برنج
آرد برنج

پیشنهاد می‌شود: فرق بین نیم دانه، لاشه و سرلاشه

چطور در خانه آرد برنج درست کنیم؟

برای تهیه آرد برنج در خانه برنج نیم دانه مرغوب ایرانی تهیه کنید. برنج را پاک کنید تا سنگ ریزه درون آن وجود نداشته باشد سپس به خوبی آن را بشویید و اجازه دهید چند ساعت خیس بخورد. برنج را آبکش کنید و بعد اینکه کاملا آب آن رفت، روی پارچه پهن کنید تا خشک شود. پس از اینکه کاملا خشک شد با دستگاه آسیاب کنید و از صافی عبور دهید. ذرات مانده روی صافی را نیز مجددا درون آسیاب بریزید.

دیدگاهتان را بنویسید